تحولات مهم اخير در فلسطين

در طول بيش از سه هفته‌اي كه از حوادث اسراييل و فلسطين مي‌گذرد طيف وسيعي از مواضع و تحليل‌ها پيرامون حوادث و علل آن و نيز مقصر دانستن يا برحق دانستن حماس در عمليات 7 اكتبر يا نحوه عمليات آن و متقابلا مقصر دانستن يا بر‌حق دانستن اسراييل در پاسخ دادن به عمليات و حجم پاسخ‌ها و امثال اينها در داخل و خارج مطرح شده و مي‌شود . به علاوه روايت‌ها و روايت‌سازي‌هاي فراواني اعم از درست يا نادرست يا مغشوش نيز مطرح شده و خواهد شد. اما صرف‌نظر از همه مواضع و تحليل‌ها و روايت‌ها و ميزان صحت و سقم هر يك از آنها پديده مهمي كه در حوادث اخير تحت‌الشعاع اين همه موضع‌گيري و تحليل و روايت و نيز اخبار مربوط به فجايع جاري در غزه و عمليات‌هاي گسترده رواني و رسانه‌اي قرار گرفته است تحولات گسترده و عميقي است كه در سال‌هاي اخير در بين فلسطينيان در ابعاد مختلف اجتماعي، سياسي، علمي، فني، تشكيلاتي، عملياتي و امنيتي رخ داده و آنان را در افق بالايي از توانمندي، كارآمدي و اعتماد به نفس نشانده است. براي درك اهميت و ابعاد اين تحول شگرف بايد به برخي واقعيت‌ها و روندهاي جاري در بين مردم فلسطين به ويژه سرزمين غزه نگاهي انداخت. از يك سو از غزه به درستي به عنوان يك زندان روباز تحت كنترل اسراييل ياد مي‌شود كه از همه سو تحت محاصره و كنترل است و بر تمام شئون آن نظارت مي‌شود. آب و برق و مواد غذايي و دارو و تجهيزات و ترددها و... و ميزان هر يك از آنها تحت كنترل و نظارت اسراييل است. مردم غزه در يكي از متراكم‌ترين نقاط جمعيتي جهان و با شرايط حداقلي و طاقت‌فرسا روزگار مي‌گذرانند و همواره با ده‌ها مشكل و مصيبت مواجهند. از سوي ديگر عملياتي كه حماس و جهاد اسلامي در 7 اكتبر انجام دادند واجد شاخص‌هاي يك عمليات تمام‌عيار و سطح بالاي نظامي، امنيتي و اطلاعاتي بود به نحوي كه كارشناسان نظامي امنيتي و اطلاعاتي جهان را در شوك فرو برد و به اذعان آنان و در واقع افسانه شكست‌ناپذيري و نفوذناپذيري اسراييل كه با پشتوانه پيروزي در چند جنگ بزرگ قبلي با برخي دول عربي و به كمك انواع عمليات رواني و رسانه‌اي براي آن تثبيت شده بود را درهم شكست به نحوي كه امروز بسياري از كارشناسان طرفدار اسراييل هم اعتراف مي‌كنند كه اگر اسراييل حتي بتواند تمام غزه را هم درهم شكسته و تصرف كند و كشتارها را به حد اعلا برساند، هرگز نخواهد توانست جبران آن شكست حيثيتي را بكند و آثار ذهني و عيني آن تا ساليان سال باقي خواهد ماند.
نكته اما اينجاست كه فلسطینيان چگونه در يك زندان تحت محاصره و كنترل و با صدها مشكل و مصيبت دائمي توانسته‌اند به چنين سطحي از توانمندي و كارايي دست يابند. كافي است برخي از ملزومات و مقدمات اخير را درنظر آورد تا اهميت و ابعاد موضوع روشن شود:
- روش‌هاي بسيار پيچيده و مبتكرانه براي فراهم آوردن صلاح و تجهيزات لازم براي عمليات و تداوم احتمالي آن.
- به كارگيري ترفندها و ردگم‌كردن‌هاي بسيار مبتكرانه و ابداعي كه در پرتو آن بتوانند تمرين‌ها و آمادگي‌هاي لازم براي اجراي عمليات را انجام دهند.


- آموزش‌ها، آمادگي‌ها و تكنيك‌هاي پيشرفته امنيتي و اطلاعاتي براي مخفي نگه داشتن يك عمليات پيچيده و گسترده كه نياز به ماه‌ها بلكه سال‌ها تلاش و اقدام‌هاي متنوع را داشته است از ديد اسراييل و عوامل فراوان جاسوسي او و رعايت اصل بزرگ غافلگيري و اجراي آن در همه مراحل تا آخرين لحظه.
- به كارگيري راهبردها، سياست‌ها و برنامه‌هاي پويا و موثر سياسي، اجتماعي و فرهنگي براي ايجاد، حفظ و ارتقاي اعتماد، وحدت و سرمايه اجتماعي بين مردم غزه و در امتداد آن آمادگي و تجهيز هزاران بلكه ده‌ها هزار نيروي شبه‌نظامي براي فداكاري و عمليات.
- كسب توان علمي، كارشناسي و نخبگي براي ايجاد و ساماندهي تشكيلات پيچيده، منسجم، گسترده و كارآمد.
اينها و برخي موارد ديگر آشكارا تحولات گسترده و عميقي كه در سال‌هاي اخير بين فلسطينيان رخ داده است را به تصوير مي‌كشد.
فلسطين امروز را ديگر نبايد با عينك ديروز ديد. فلسطين امروز بسيار تغيير كرده و ارتقا يافته و فلسطين ديگري شده است. امروز فلسطين جديدي سر برآورده، روي پاي خود ايستاده و صاحب قدرت شده است و توانسته و مي‌تواند موازنه قوا را در برابر اسراييل سرتاپا مسلح برهم بزند. به نحوي كه براي مقابله با او نه تنها همه توان نظامي امنيتي و اطلاعاتي اسراييل بلكه كمك‌ها و پشتيباني‌هاي سطح بالاي نظامي كارشناسي و اطلاعاتي امريكا و برخي دول مهم اروپايي به ميدان آمده است و در اين ميان از كمترين جنايتي عليه مردم بي‌گناه غزه و ساير فلسطينيان نيز فروگذاري نمي‌كنند.
فلسطين امروز را بايد اين گونه ديد و تحليل كرد.