«به افق فلسطین» موتور شبکه افق را روشن کرد

جوان آنلاین: شبکه افق از دوشنبه شب، بیست و چهارم مهرماه پخش برنامه زنده «به افق فلسطین» را با اجرای المیرا شریفی‌مقدم و سیدحسین حسینی و با هدف پاسخگویی به شبهات و ناگفته‌ها آغاز کرد. این برنامه با گنجاندن بخش‌های متنوعی که هر کدام با یک مجری خاص اجرا می‌شود، شروعی طوفانی داشت.
سینماگران معتقدند که سکانس افتتاحیه یک فیلم باید مانند قلابی مخاطب را صید کند و در کنار جریان اصلی قصه فیلم با تعلیق‌های متعددی که در پیرنگ‌های فرعی گنجانده می‌شود، او را تا پایان با خودش همراه کند؛ این تعریف سینمایی دقیقاً در مورد برنامه «به افق فلسطین» از همان قسمت اول رخ داد.
به افق فلسطین در قسمت اول با میزبانی از حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور و محمد قوچانی فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب نوید‌بخش روی آنتن رفتن برنامه‌ای خارج از روال معمول کلیشه‌های رایج در شبکه‌های تلویزیونی بود؛ برنامه‌ای که بر خلاف نوپا بودنش تبدیل به یکی از پربازتاب‌ترین برنامه‌های تلویزیون در پوشش تحولات فلسطین است که هیچ شباهتی به برنامه‌های مشابه و اسلاف قبلی‌اش در پرداختن به موضوعات این‌چنینی ندارد.
برنامه از همان ابتدا با این شعار که قصد دارد «ناگفته‌ها» را مطرح کند، کارش را آغاز کرد و در همین راستا، هم در فرم و هم در محتوا، برنامه‌ای کلیشه‌گریز بوده و ثابت کرده که نمی‌خواهد گرفتار رویکرد روتین و یکسان برنامه‌سازی تلویزیونی باشد و توانست با رویکرد انعکاس دیدگاه‌های مختلف درباره موضوع حساسی مثل نسبت ایران با مسئله فلسطین و اشغال آن توسط صهیونیست‌ها، طی مدت کوتاهی که از تولید آن می‌گذرد، اثبات کند که می‌خواهد به‌یک اتفاق ویژه در سیما بدل شود. سکانس افتتاحیه و غافلگیری مخاطب


غافلگیری بسیاری از اهالی رسانه و سیاست از رویکرد و ساختار این برنامه باعث‌شده موضع‌گیری‌های متنوعی هم راجع به آن شکل بگیرد. یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها مربوط به حضور سازمان هنری رسانه‌ای اوج به عنوان یکی از ارکان تولید آن است. برخی از چهره‌های شناخته شده جریانات سیاسی و رسانه‌ای منتقد مدیران فعلی سازمان صدا و سیما معتقدند این برنامه با این بازتاب وسیع و البته ساختار و محتوای حرفه‌ای نمی‌تواند صرفاً خروجی تیم مدیریتی سازمان باشد و سیما آنتن شبکه افق را در اختیار آن‌ها قرار داده‌است!
«به افق فلسطین» تا به حال توانسته‌است خودش را به عنوان یک برنامه خاص و ویژه که در مقابل کلیشه‌های رایج برنامه‌سازی صدا وسیما یک خرق‌عادت محسوب می‌شود، مطرح کند. واقعیت این است که موفقیت «به افق فلسطین» در جذب مخاطب و جلب توجه نخبگان به دلیل ساختار و محتوای مناسبی است که دارد و نه چیز دیگری.
هر چند این برنامه با یک محتوا و موضوع خاص روی آنتن شبکه افق می‌رود، ولی واکنش رسانه‌ها، مخاطبان و کاربران فضای مجازی نسبت به محتوای ارائه شده توسط مهمانان آن و وایرال شدن ویدئو‌های کوتاهی از قسمت‌های مختلف این برنامه جملگی نشان می‌دهد که در کانون توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفته‌است. دلایل موفقیت به «افق فلسطین»
از ویژگی‌های مهم «به افق فلسطین» که از همان قسمت نخست، نام این برنامه را بر سر زبان‌ها انداخت دعوت از میهمانان و چهره‌های شناخته شده و ویژه‌ای است که معمولاً در برنامه‌های شبکه‌های سیما کمتر حضور پیدا می‌کنند؛ افرادی مانند علی لاریجانی، محمدعلی ابطحی، محمد قوچانی، سعید لیلاز، مجید انصاری، علی ربیعی و .... دعوت از این چهره‌ها که هر کدام از آن‌ها بخش‌های مختلفی از تفکرات و جریانات داخلی را نمایندگی می‌کنند، مؤید این نکته است که این برنامه برای انعکاس دیدگاه‌های مختلف در حوزه فلسطین از یک‌سویه‌نگری عبور کرده‌است و همین مسئله یکی از علل چندگانه موفقیت «به افق فلسطین» است.
حضور نمایندگانی از جریانات متنوع فکری و سیاسی کشور برای شکل‌گیری گفتگو‌های صریح درباره «غزه» فضای کلی «به افق فلسطین» را از طرح موضوعات کلیشه‌ای دور کرده‌است و فرصتی را فراهم آورده تا علاوه بر انعکاس صدا‌های تازه‌تر، اشتراک‌نظر گروه‌ها و جریانات مختلف بر سر موضوعات ملی و انسانی مورد توجه و تأکید قرار بگیرد. قطعاً مخاطب هم در چنین فضایی از مرزبندی‌های مرسوم و کلیشه‌ای عبور کرده و با ابعاد تازه‌ای از نسبت میان خود با سوژه‌ای استراتژیک همچون فلسطین مواجه می‌شود. البته مسئولان این برنامه باید مراقب باشند که رویکرد جامع‌نگرانه‌ای را که تا‌کنون داشته‌اند تا پایان حفظ کنند و گستره مهمانان این برنامه صرفاً به حضور چهره‌های شاخص جناح‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب محدود نشود، چه بسا افراد صاحب اندیشه و تفکری که خودشان را در این قالب‌ها تعریف نمی‌کنند، اما بخشی از افکار عمومی را نمایندگی می‌کنند.
از ویژگی‌های مثبت این برنامه، مجریان آن یعنی سیدحسین حسینی و المیرا شریفی‌مقدم هستند و با توجه به نحوه اجرا و تعامل با مهمان برنامه و همچنین بازخورد مخاطبانشان، گزینه‌های مناسبی برای اجرای این برنامه هستند و در موارد شکل‌گیری گفتگو‌های گرم، پرشور و صریح میان مجریان برنامه، تبدیل به برگ برنده آن برای جذابیت می‌شود. استفاده مناسب از فضای استودیو و همچنین بخش‌بندی متنوع در کنار موقعیت‌های بصری که از طریق تصاویر به مخاطب ارائه می‌شوند، از جمله ویژگی‌های مثبت به افق فلسطین است. تکثیر و تولید مشابهات
با دیدن این برنامه امیدواری برای ادامه‌دار شدن و البته متکثر‌شدن تولید چنین برنامه‌هایی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی اولین چیزی است که از ذهن هر مخاطبی می‌گذرد. به واقع تولید و روی آنتن رفتن برنامه به افق فلسطین نشان داد که اولاً دوران برنامه‌های مونولوگ و خنثی که جز پر کردن آنتن و بی‌حوصله کردن مخاطب ثمره دیگری ندارند، به پایان رسیده و همه افراد مایل به تماشای برنامه‌هایی هستند که در آن‌ها تنوع و قواعد روز برنامه‌سازی دنیا دیده و مراعات می‌شوند.
البته تولید برنامه به افق فلسطین نشان می‌دهد ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد «تحول» واقعی در بین جوانان خوشفکر و کار بلدی مانند عوامل همین برنامه وجود دارد که می‌توانند با روزآمد کردن افکار و نظرات مدیران صدا و سیما در رابطه با فضای رسانه‌ای و شناخت نیازمندی‌های نسل جدید، فرصت ظهور و بروز پیدا بکنند تا مرجعیت خبری و رسانه‌ای همچنان در اختیار رسانه ملی باشد. برنامه‌سازی موفق به غیر از تحصیلات آکادمیک و علمی نیازمند نگاه‌های هنرمندانه، جسورانه و آوانگارد هم است و می‌توان با چنین تلفیقی موفقیت‌های تک‌مضرابی و نادر را به یک روند تبدیل کرد.