تانک‌های تل‌آویو در نقطه شکست ۲۰۱۴

جوان آنلاین: صهیونیست‌ها درباره عملیات زمینی خود سکوت کرده‌اند. با این‌حال، انتشار ویدئویی از نفوذ چند تانک به عمق سه‌کیلومتری غزه حدس‌و‌گمان‌هایی را تقویت کرد. مقاومت فلسطینی این نفوذ را «به منطقه خالی و غیراستراتژیک» اعلام کرد، دقیقاً جایی که اسرائیل در جنگ ۲۰۱۴ نیز تا آنجا نفوذ کرد و از آن‌پس «نقطه شکست» آن‌ها در عملیات زمینی بود. گویا تل‌آویو همچنان درحال ارزیابی حمله زمینی به‌سر می‌برد و ناتوان از یک حمله گسترده و همه‌جانبه است. چیزی که اعترافاتی هم در اسرائیل و امریکا درباره آن وجود دارد و گفته می‌شود اسرائیل از حمله زمینی کامل و نابودی حماس منصرف شده و به عملیاتی محدود برای حفظ آبرو بسنده خواهد کرد. غیر از تانک‌هایی که مقاومت از نابودی آن‌ها خبر داده است، ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد یکی از تانک‌ها در غزه واژگون شده و به مرگ یکی از سربازان و مجروح‌شدن چند سرباز دیگر انجامیده است.
به گزارش «جوان»، فیلمی از شلیک یک تانک اسرائیلی به یک خودرو غیرنظامی در جاده صلاح‌الدین در شبکه‌های اجتماعی، دیروز توجه‌ها را به خود جلب کرد. فیلم، نفوذ یک تانک اسرائیلی را به عمق دو، سه کیلومتری داخل غزه از شمال، در داخل جاده (یا بزرگراه) صلاح‌الدین نشان می‌دهد؛ جاده‌ای که مسیر اصلی نوار غزه است، بیش از ۴۵ کیلومتر امتداد دارد و تمام طول شمال به جنوب غزه را از گذرگاه رفح در جنوب تا گذرگاه اریز در شمال به هم وصل می‌کند. انتشار این فیلم در حالی که تانک اسرائیلی یک خودرو غیرنظامی فلسطینی را هدف قرار داده، بحث‌ها درباره نفوذ ارتش رژیم صهیونیستی به عمق دو، سه کیلومتری غزه را داغ کرد. بی‌بی‌سی گزارش کرد در حالی که عملیات زمینی اسرائیل از روز جمعه شروع شده، «در طول جنگ اخیر نیروی زمینی ارتش اسرائیل هیچ‌گاه اینقدر در عمق باریکه غزه نفوذ نکرده بود.» پل آدامز، خبرنگار امور دیپلماتیک بی‌بی‌سی در بیت‌المقدس گفته که حضور یک تانک اسرائیلی در بزرگراه اصلی شمال- جنوب در نوار غزه مطمئناً نشانه‌ای است که حلقه اسرائیل در اطراف شهر غزه تنگ‌تر می‌شود. رادیو پیام اسرائیل هم گزارش کرده که تانک‌های اسرائیلی به «تقاطع نت» رسیده‌اند، جایی که حدود سه کیلومتر از مرز شرقی نوار غزه فاصله دارد. بازگشت به ۲۰۱۴
منابع فلسطینی می‌گویند رزمندگان «کتائب القسام» با شلیک به این تانک، بعد از ۱۰ دقیقه آن را مجبور به عقب‌نشینی کرده‌اند ولی مهم‌تر از آن، توضیحی است که حماس درباره نفوذ این تانک به عمق سه‌کیلومتری غزه ارائه کرده است. عبداللطیف القانوع، سخنگوی جنبش حماس ضمن تأیید ورود تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، گفته که دشمن پس از بمباران همه جا، تانک‌های خود را وارد برخی مناطق باز کرد، اما گردان‌های القسام به مقابله با دشمن ادامه می‌دهد و نبرد را به خوبی مدیریت می‌کند. خبرگزاری شهاب به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که چند تانک و یک بولدوزر ارتش رژیم اشغالگر از منطقه مرزی «جحرالدیک» در محور جاده صلاح‌الدین پیشروی کردند ولی جاده صلاح‌الدین یک منطقه مرزی است که تنها سه‌کیلومتر از نوار مرزی غزه و سرزمین‌های اشغالی فاصله دارد و هیچ ساختمان مسکونی یا خانه‌ای در آن ساخته نشده و صرفاً یک منطقه کشاورزی خالی از سکنه است. یک منبع آگاه گفته که این منطقه «از نظر نظامی و امنیتی کم‌اهمیت و ضعیف» محسوب می‌شود. درحالی که منابع فلسطینی تنها ساعتی بعد از نفوذ تانک‌های فلسطینی تا عمق سه‌کیلومتری جاده صلاح‌الدین اعلام کردند که اوضاع در این جاده به حالت عادی برگشته و هیچ‌گونه خودرو و ادوات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در آن جاده حضور ندارد. یک منبع فلسطینی به خبرگزاری شهاب گفته که مکانی که تانک‌های اسرائیلی به آن رسیده‌اند، همان جایی است که در جنگ سال ۲۰۱۴ به آنجا رسیده بودند و در آن زمان نیز در عملیات زمینی شکست خورده بودند. نمایش تبلیغاتی رژیم صهیونیستی درباره نفوذ تانک‌ها به عمق سه‌کیلومتری غزه با مجموعه‌ای از ناکامی‌ها همزمان شد. در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد ارتش طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه، ۶۰۰هدف مرتبط با حماس را در غزه هدف قرار داده و ده‌ها نفر از افراد حماس را که در ساختمان‌ها و تونل‌ها سنگر گرفته بودند، کشته، مقام‌های فلسطینی از منهدم شدن چند تانک رژیم صهیونیستی خبر دادند. یک‌شنبه شب، گردان‌های القسام اعلام کرد که دو تانک ارتش رژیم صهیونیستی را حین تلاش برای نفوذ به غزه از شمال غرب این منطقه هدف قرار داده که منجر به آتش گرفتن این تانک‌ها شده است. عبداللطیف قانوع، سخنگوی حماس در گفتگو با الجزیره مباشر گفت که حماس ۱۰ خودرو زرهی و تانک دشمن صهیونیستی را که تنها چند متر پیشروی کرده بودند، منهدم کرد. او گفته که دشمن صهیونیستی می‌خواهد به جبهه داخلی خود بگوید که در حال پیشروی زمینی به داخل غزه است، اما ضربات مقاومت اشغالگران را وادار به عقب‌نشینی کرده است. همزمان، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز تأیید کرد که یک گروهبان ذخیره یگان زرهی ۷۱ به نام یانون فلیشمن بر اثر واژگونی یک دستگاه تانک کشته شده است.
نابودی حماس ناممکن است
در حالی که مقام‌های رژیم صهیونیستی همچنان درباره عملیات زمینی در غزه دچار تردید هستند و برخی ناظران عملیات زمینی محدود از جمله نفوذ تانک‌ها به داخل غزه را برای محک پاسخ فلسطینیان می‌دانند، «بلومبرگ» دیروز به نقل از منابعی گزارش کرد که عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه احتمالاً بین شش هفته تا شش ماه به طول می‌انجامد. «عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به خبرنگاران گفت هدف تل‌آویو از بین بردن حداقل ۱۰ هزار از ۳۰ هزار نیروی مقاومت حماس است ولی موفقیت این استراتژی به طور جدی مورد تردید است. ژنرال بازنشسته رابرت آبرامز به ای بی‌سی‌نیوز گفته که فکر می‌کنم نابودی حماس و از بین بردن قابلیت آن برای آسیب زدن به اسرائیل، طبق چیزی که من در نظر دارم تقریباً غیرممکن است. امیر بار شالوم، تحلیلگر نظامی رادیو ارتش اسرائیل نیز به یورونیوز گفته است: «فکر نمی‌کنم اسرائیل بتواند تک تک اعضای حماس را نابود کند، زیرا [حماس]یک تفکر از اسلام افراطی است. اما به هر حال می‌توان آن را آنقدر ضعیف کرد که قابلیت انجام عملیات نداشته باشد.» فایننشال‌تایمز با ارائه تحلیلی متفاوت نوشته که سکوت ارتش اسرائیل در مورد تهاجم زمینی، عمدی و با هدف کاهش احتمال پیوستن حزب‌الله و ایران به جنگ است. به نوشته این روزنامه، حجم حمله و پیشروی زمینی گویای این است که اسرائیل از وعده نابودی کامل حماس عقب‌نشینی و به تضعیف آن بسنده کرده است.