فضايي بي‌نظير براي همكاري‌هاي همه‌جانبه تهران- پكن فراهم است

معاون اول رييس‌جمهور ايران با همراهي نخست‌وزيران چين، كوبا، استراليا، صربستان و قزاقستان و جمعي از مديران سازمان‌هاي بين‌المللي از پاويون ايران در ششمين اكسپو واردات چين بازديد كردند.
محمد مخبر پس از اين بازديد و در مراسم آغاز به كار پاويون ايران با بيان اينكه ايران و چين از ديرباز همسايگان تمدني و شركايي توانمند در عرصه تعاملات تجاري و اقتصادي بوده‌اند، گفت: ما درصدد احياي پيوند‌هاي تاريخي، تجاري و اقتصادي ايران و چين هستيم و امروز «مشاركت جامع راهبردي» و اراده رهبران دو كشور، فضايي بي‌نظير براي گسترش همكاري‌هاي همه‌جانبه ايجاد كرده است.
وي افزود: حضور فعال و پررنگ شركت‌ها و نهاد‌هاي اقتصادي ايران در نمايشگاه وارادت چين، بيانگر اراده متقابل و زمينه‌هاي مساعد براي ايجاد جهش‌هاي پرثمر در روابط دو كشور است.
معاون اول رييس‌جمهور اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي اخير به پيشرفت‌هاي شگرفي در صنايع و فناوري‌هاي نو، از جمله فناوري نانو، بايو، سلول‌هاي بنيادي، هوافضا، طراحي و احداث انواع نيروگاه‌ها و مجتمع‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي و پالايشگاهي، صنايع و مجتمع‌هاي معدني، داروسازي و ساخت تجهيزات پزشكي پيشرفته دست يافته است و براي همكاري، صادرات و سرمايه‌گذاري مشترك اعلام آمادگي مي‌كند.


وي با يادآوري اينكه سند همكاري جامع ۲۵ ساله بين ايران و چين، چارچوب و نقشه راه همكاري‌هاي دو كشور را ترسيم كرده است تاكيد كرد: در جهت توسعه راهبردي تعاملات دوجانبه و چندجانبه، نياز به عزم جدي و تلاش بخش‌هاي دولتي و خصوصي طرفين براي عملياتي شدن پروژه‌ها و همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور امري ضروري است.
مخبر با ابراز خرسندي از حضور فعال شركت‌هاي ايراني از بخش‌هاي كشاورزي، صنعت، معدن، خدمات، فناوري‌هاي برتر نفت، گاز و پتروشيمي، داروسازي و تجهيزات پزشكي و ساير بخش‌هاي اقتصادي، در اين دوره از نمايشگاه بين‌المللي واردات چين اظهار اميدواري كرد اين تلاش‌ها منجر به عقد قرارداد‌هاي همكاري و توسعه تجارت بين طرفين گردد.
وي تصريح كرد: من به عنوان معاون اول رياست‌جمهوري اسلامي ايران، به شما اطمينان مي‌دهم هرگونه عقد قرارداد تجاري و سرمايه‌گذاري بين طرفين مورد پشتيباني كامل دولت قرار مي‌گيرد و من تمام تلاشم را براي اجرايي شدن آنها به كار خواهم گرفت.
معاون اول رييس‌جمهور در بخش پاياني سخنان خود از تلاش‌هاي سفارت جمهوري اسلامي ايران در پكن، سركنسولگري ايران در شانگهاي، سازمان توسعه تجارت و همه عزيزاني كه در برگزاري اين نمايشگاه تلاش و كوشش ارزشمندي نموده‌اند، قدرداني كرد و گفت: اميدوارم شركت‌هاي مختلف چيني، فرصت شناخت بهتر و بيشتر از توانمندي و ظرفيت‌هاي ايران در زنجيره‌هاي تامين و توليد مشترك و افزايش واردات از ايران را به دست آورند. مخبر همچنين بر لزوم بسترسازي براي فعاليت بخش خصوصي دو كشور و فعالان اقتصادي ايران و چين تاكيد كرد و افزود: بايد با فراهم كردن زمينه فعاليت بخش خصوصي دو كشور، اقتصاد خود را به نقطه بازدارندگي برسانيم تا دشمنان نتوانند به اقتصاد ما آسيب وارد كنند.
پيش از سخنان معاون اول رييس‌جمهور كشورمان وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توانمندي‌هاي كشورمان در احداث تجهيزات صنعت نفت و گاز، گفت: براي مقابله با تحريم‌هاي دشمنان تلاش ما اين است كه بر تامين نياز‌هاي خود و ديگران تمركز كنيم.
مديركل بازرگاني چين نيز در اين مراسم مناسبات ايران و چين را تاريخي و ديرينه توصيف كرد و گفت: حجم مناسبات دو كشور در سال ميلادي جاري از رشد قابل توجهي برخوردار بوده كه نشان‌دهنده سرزندگي و پويايي روابط اقتصادي دو كشور است.
مديرعامل شركت ملي نفت ايران و رييس سازمان توسعه تجارت نيز هر كدام در سخناني به ظرفيت‌هاي گسترده كشورمان در بخش‌هاي مختلف براي توسعه مناسبات با كشور چين اشاره كردند و از آمادگي ايران براي ارتقاي سطح مناسبات تهران و پكن خبر دادند.
گفتني است امسال بيش از ۵۰ شركت و ۲۵۰ تاجر ايراني در دو هزار متر مربع فضاي نمايشگاهي در اكسپو واردات چين حضور دارند.
 
تاکید بر تهاتر،همکاری های بانکی
و معامله از طریق ارزهای ملی
همچنين معاون اول رييس‌جمهور و نخست‌وزير كوبا در حاشيه ششمين اكسپو بين‌المللي واردات چين باهم ديدار و درخصوص توسعه همكاري‌هاي اقتصادي گفت‌وگو كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، محمد مخبر در ديدار مانوئل ماررو نخست‌وزير كوبا، با اشاره به جايگاه مثبت فيدل كاسترو رهبر فقيد كوبا در ميان مردم ايران گفت: از همان زمان روابط نزديكي ميان دو كشور شكل گرفت ضمن آنكه هر دو كشور‌ دشمن مشتركي داريم كه اقدامات ناجوانمردانه‌اي عليه دو ملت انجام داده است.
معاون اول رييس‌جمهور سطح همكاري‌هاي سياسي و بين‌المللي دو‌ كشور را عالي توصيف كرد و اظهار داشت: سطح مناسبات اقتصادي متناسب با روابط سياسي دو كشور نيست و اين در حالي است كه زمينه‌هاي همكاري متعددي ميان دو كشور وجود دارد و ظرفيت‌هاي دو كشور به نوعي مكمل يكديگر هستند و مي‌توانيم با توسعه همكاري‌ها، بخشي از نيازهاي يكديگر را تامين كنيم.
وي مهم‌ترين قدم در توسعه همكاري‌هاي اقتصادي را فعال شدن بخش خصوصي دو كشور دانست و افزود: تهاتر، همكاري‌هاي پول و بانكي و معامله از طريق ارز ملي دو كشور از مقدمات لازم براي توسعه همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور است و دليلي ندارد دو كشور همسو با ارز كشور دشمن مبادلات تجاري خود را انجام دهند.
دكتر مخبر از آمادگي ايران براي همكاري با كوبا در حوزه انرژي، بازسازي پالايشگاه‌هاي كوبا و فناوري‌هاي نوين خبر داد و افزود: لازم است كميسيون مشترك دو كشور فعال شوند و نقشه راهي براي گسترش مناسبات اقتصادي فيمابين ترسيم كنند و بستر امضاي توافقات ميان روساي جمهور دو كشور‌ را فراهم نمايند.
مانوئل ماررو نخست‌وزير كوبا نيز در اين ديدار با بيان اينكه روابط دو دولت و دو‌ ملت از اهميت و ارزش فراواني براي ما برخوردار است، گفت: رويكرد و تلاش جدي ما تقويت و تثبيت روابط تهران- هاوانا به ويژه در حوزه اقتصاد و تجارت است.
وي با اشاره به اينكه زمينه‌هاي همكاري كه نقش موثري در پيشبرد روابط اقتصادي فيمابين دارد را شناسايي كرده‌ايم، اظهار داشت: حوزه معدن، نيرو و انرژي و فناوري‌هاي زيستي و بيوتكنولوژي از زمينه‌هاي مهم همكاري براي دو كشور محسوب مي‌شود كه مي‌توانيم با توسعه همكاري در‌ اين بخش‌ها، مناسبات خود را جهش ببخشيم.
مانوئل ماررو با اشاره به برنامه سفر رييس‌جمهور كوبا به كشورهاي مختلف و از جمله ايران، اين سفر را فرصت خوبي براي ترسيم چشم‌انداز روابط دو كشور برشمرد و افزود: ايران و كوبا تحت فشارهاي تحريم و محاصره اقتصادي امريكا هستند و از اشتراكات متعددي ميان دو ملت برخوردار هستيم از جمله اينكه هيچ‌يك از دو ملت قرار نيست كه در برابر اين فشارها تسليم شوند چرا كه اين مبارزه براي دفاع از حق حاكميت ما است به همين جهت كوبا در هر شرايطي حامي و پشتيبان ايران است.