ملت ایران تصمیم گرفته تحریم‌ را به فرصت تبدیل کند

رئیس‌جمهور گفت: «ملت و جوانان ایران تصمیم گرفته‌اند تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کنند. این فرصت‌ها امروز در ایران اسلامی کاملا قابل مشاهده است.»
سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان گفت: «امروز جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها، در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه علم و فناوری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است. ما ظرفیت‌ها و تجارب بسیار خوبی در حوزه انرژی، کشاورزی و صنعت و معادن داریم و آماده هستیم تا این تجارب را با مردم تاجیکستان به اشتراک بگذاریم. ملت و جوانان ایران تصمیم گرفته‌اند تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کنند. ایران و تاجیکستان اشتراکات فرهنگی دارند بهمین جهت می‌توانیم همکاری‌های بسیاری داشته باشیم. قرار شد با فعال شدن بخش‌های فرهنگی در دو کشور بتوانیم در جهت توسعه فرهنگی و زبان فارسی گام‌های جدی برداریم.»
رئیسی عامل مقابله با تهاجم فرهنگی را داشته‌های فرهنگی دانست و افزود: «سرمایه ایران و تاجیکستان داشته های فرهنگی مشترک است. این داشته‌های فرهنگی به عنوان سرمایه ماندگار باید برای صیانت از جوانان توسعه پیدا کند. امروز داغی بر دل همه مردم مسلمان در جهان برجامانده است و همه انسان‌ها و مردمان باوجدان عالم را نسبت به سرنوشت مردم فلسطین داغدار و دغدغه‌مند کرده است. امروز نمی‌توانیم از موضوع فلسطین بگذریم چون  فلسطین مساله ما، جهان اسلام و مساله بشریت و حمایت از مردمی مظلوم و مقتدر است. آنچه که همواره مورد تاکید ما قرار دارد قطع سریع حملات به مردم غزه و پایان یافتن نسل‌کشی و کودک‌کشی در فلسطین است. تاکنون ۴ هزار کودک و هزاران نفر از مردم بی‌گناه و مظلوم فلسطین به دست رژیم صهیونیستی و با حمایت آمریکایی‌ها وغربی‌ها به شهادت رسیده‌اند. امروز مردم جهان می‌خواهند سریعا به این حملات پایان داده شود و محاصره مردم غزه سریعا شکسته شود و امدادرسانی به مردم فلسطین آغاز و به حقوق حقه مردم فلسطین توجه شود. امیدواریم این سازمان‌های جهانی و بین‌المللی فریاد، سخن و خواست مردم جهان را شوند و به خواست آنها توجه کنند.»

موظف به پایان دادن به ظلم تاریخی به مردم غزه هستیم
رئیس جمهور نگاه ایران و تاجیکستان به مسائل جهان را دارای اشتراکات فراوان برشمرد و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم امروز ظلم و جنایات بی‌سابقه علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در غزه است که در این زمینه ما به عنوان دو کشور مسلمان موظف به تلاش برای خاتمه دادن به این ظلم تاریخی هستیم.



سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر چهارشنبه در جریان سفر به تاجیکستان، در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، اشتراکات متعدد و سوابق دیرینه تاریخی، دینی، فرهنگی و تمدنی میان ایران و تاجیکستان را زمینه مناسبی برای گسترش روابط در همه ابعاد دانست و گفت: در دو سال گذشته قدم‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور برداشته شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
رئیس‌جمهور هدف‌گذاری برای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور در قدم اول تا سطح ۵۰۰ میلیون دلار را کاملاً امکان‌پذیر دانست و افزود: با توجه به زمینه‌های مختلف همکاری در بخش نفت، گاز، آب، صدور خدمات فنی و مهندسی و داروسازی دستیابی به این هدف در دسترس است.
رئیسی نگاه دو کشور به مسائل جهان را دارای اشتراکات فراوان برشمرد و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم امروز ظلم و جنایات بی‌سابقه علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در غزه است که در این زمینه ما به عنوان دو کشور مسلمان موظف به تلاش برای خاتمه دادن به این ظلم تاریخی هستیم.
وی کمک به برقراری امنیت کامل در افغانستان و مبارزه با پدیده‌های مخربی همچون تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته را از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور دانست.در این نشست امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز توسعه همه جانبه روابط دو کشور به خصوص در بخش معدن، سلامت، کشاورزی، تاسیس شرکت‌های فناوری و صنعتی، نیروگاه‌های برق آبی، اکتشاف و استخراج نفت و گاز و همکاری‌های فرهنگی و علم و فناوری را ضروری دانست.رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه وضعیت کنونی فلسطین و کشتار هزاران انسان به‌ویژه زنان و کودکان مظلوم و بی‌گناه غزه را به‌شدت محکوم و بر ضرورت تلاش برای برقراری آتش‌بس فراگیر در غزه تاکید کرد.
امامعلی رحمان با اشاره به دیدگاه‌های نزدیک و مشترک دو کشور در مسائل مختلف بین‌المللی خاطرنشان کرد: باید برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و همچنین فرصت عضویت مشترک دو کشور در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر تلاش کنیم.

امضای ۱۸ سند همکاری بین ایران و تاجیکستان
این در حالی است که در بدو ورود رئیس جمهور به تاجیکستان، مقامات عالی رتبه ایران و تاجیکستان در حضور روسای جمهور دو کشور ۱۸ سند همکاری و تفاهمنامه امضا کردند.اسناد همکاری ایران و تاجیکستان در حوزه‌های مختلف اقتصادی - تجاری - صنعتی - حمل ونقل و ترانزیت - راه آهن - انرژی - ایجاد منطقه آزاد مشترک - گمرک - حوزه های فرهنگی - علمی - فناوری های نوین - ورزشی- مدیریت بحران و مبارزه با مواد مخدر به امضاء طرفین رسید.

محور گفت و گو با سران کشورها در اجلاس اکو، غزه است
رئیس‌جمهور همچنین پیش از عزیمت به تاجیکستان با اشاره به اینکه مقصد بعدی سفر من به ازبکستان است، گفت: «محور گفت و گو با سران کشورها در اجلاس اکو، غزه است چراکه همه مردم دنیا با هر گویش، دین و مذهبی نگران وضعیت مردم این منطقه هستند.»