ایستاده در سیلاب

  [شهروند]سامانه بارشی‌ای که از 7روز پیش در 8استان‌ کشور فعال شد، دره‌ها و مسیل‌های فصلی را پر آب کرد و به شهر‌ها و روستاها تاخت. همزمان با هشدارهای سطح نارنجی هواشناسی، امدادگران سرخپوش هلال‌احمر در این استان‌ها به حالت آماده‌باش قرار گرفتند. پابه‌پای سیل، عملیات‌ها و امدادرسانی‌های این جمعیت مردم‌نهاد نیز آغاز شد. تیم‌های امدادی هلال‌احمر خود را به مناطق سیل‌زده رساندند تا یاریگر سیل‌زدگان باشند. با تداوم بارش‌ها، هشدار سطح نارنجی از 8استان به 13استان رسید. نقاط مختلف کشور هنوز بارانی است و بارش‌ها ادامه دارد. آبگرفتگی معابر و خانه‌ها در نقاط شهری و جاری شدن سیل در مناطق کوهستانی و روستایی حوادثی را در گوشه‌وکنار استان‌های درگیر سیلاب رقم زد. در این مدت 93تیم امدادی به 13استان متاثر از سیل و آبگرفتگی اعزام شدند.

محمودی، رئیس سازمان امدادونجات با اشاره به انجام عملیات سیل و آبگرفتگی از ۱۱ تا ۱۷ آبان و تا ساعت ۶ صبح چهارشنبه در 13استان کشور، گفت: «در این مدت ۲۳ شهرستان، ۴۹ منطقه شامل ۴۰ روستا، ۸ شهر و یک منطقه عشایری از ۱۳ استان کشور نیاز به امدادرسانی پیدا کردند. از شروع بارش‌های باران، ۹۳ تیم امدادی، شامل ۳۹۲ امدادگر، به ۷۹۷ نفر امدادرسانی کردند، ۵۷ نفر را به مناطق امن منتقل کردند و به ۷۱ نفر اسکان اضطراری دادند.»
 رئیس سازمان امدادونجات با اشاره به اینکه با کمک دستگاه‌های پمپ آب و لجن‌کِش، آب تجمیع شده در ۷۹ واحد مسکونی تخلیه شد، تصریح کرد: «امدادگران جمعیت هلال‌احمر ۱۶ دستگاه چادر، ۶۸۴ تخته پتو، ۱۷۲ تخته موکت، ۵۷ ست ظروف، ۳۵۵ کیلوگرم نایلون، ۱۶۵ بسته غذایی و ۵۷۰ کیلوگرم برنج در بین افراد متأثر از سیل و آبگرفتگی توزیع کردند.»

بسیج همه امکانات برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده سمنان
وقوع سیلاب شدید در منطقه کالپوش از توابع شهرستان میامی استان سمنان، مردم این منطقه را غافلگیر کرد. در پی بارش‌های شدید در منطقه شرق استان سمنان، سیلاب بزرگی منطقه کالپوش از توابع شهرستان میامی در این استان را فرا گرفت. این سیلاب شدید در روستاهای نام‌نیک، سوداغلن، کرنگ و حسین‌آباد رخ داد.
وقوع بارش در حوالی ساعت ۱۸ تا ۲۰ سه‌شنبه شب شانزدهم آبان در کالپوش به ۶۰ میلی‌متر رسید. میزان بارندگی اما در رضوان 118میلی‌متر بود. این بارش‌ها سبب جاری شدن سیلاب شد و علاوه بر خسارت به خانه‌ها، معابر و زیرساخت‌ها، یک زن ۴۰ ساله کالپوشی را با خود برد. همه امکانات برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده در این منطقه بسیج شده و عملیات امدادونجات با جدیت در حال انجام است. ‌مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سمنان هم در این‌باره گفت: «نیروهای هلال‌احمر برای یافتن این زن همه تلاش خود را به‌کار بستند، برای این منظور سگ‌های زنده‌یاب نیز به کمک هلال‌احمر شتافتند. بارش‌های شدید عصر سه‌شنبه در سمنان منجر به وقوع سیل و آبگرفتگی در مناطق مرکزی استان روستاهای حسین‌آباد، رضوان و نام‌نیک از توابع بخش کالپوش میامی شد.»



علیرضا یاغبان با بیان اینکه تعداد ۹ تیم عملیاتی از شاهرود و میامی به منطقه سیل‌زده کالپوش اعزام شدند، ادامه داد: «این تیم‌ها شامل ۳۰ نجاتگر هلال‌احمر می‌شود که هم‌اکنون در منطقه حضور دارند.»

امدادرسانی 12تیم امدادی به سیل‌زدگان شرق گلستان
پیرو هشدارهای اعلام شده مبنی بر سطح نارنجی و بارش‌های رگباری و نقطه‌ای توسط هواشناسی، نیروهای امدادی هلال‌احمر استان گلستان هم در حال آماده‌باش قرار گرفتند. بارش‌ها بیشتر شهرستان‌های شرق گلستان را تحت‌تأثیر خود قرار داد و باعث انسداد محورهای مواصلاتی، آبگرفتگی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها شد. غریب‌آبادی، مدیرعامل هلال‌احمر استان گلستان، در این رابطه گفت: «17تیم‌ اعزامی هلال‌احمر از پایگاه‌های آزادشهر، مینودشت، کلاله، گنبدکاووس، چاتال، خوش ییلاق و سه‌راهی گالیکش هستند که به حادثه‌دیدگان در روستاهای کاشیدار و نراب آزادشهر، روستاهای دهنه تنگه چهل‌چای مینودشت مانند ده چناشک و صفی‌آباد، برخی محلات شهر کلاله و روستای تمرقره قوزی کلاله و روستاهای هیوه‌چی و عباس‌آباد گنبدکاووس امدادرسانی می‌کنند.» امدادگران هلال‌احمر به 64خانوار آسیب‌دیده در روستای کاشیدار آزادشهر، روستاهای دهنه تنگه چهل‌چای مینودشت مانند ده چناشک و صفی‌آباد، برخی محلات شهر کلاله و روستای تمرقره قوزی کلاله و روستای هیوه‌چی گنبدکاووس امدادرسانی کردند.
۲دستگاه آمبولانس، ۶ دستگاه خودروی کمک‌دار و یک دستگاه ست نجات ازجمله تجهیزات امدادی ۱۷ تیم از جمعیت هلال‌احمر گلستان با ۵۸ نیروی امدادگر به مناطق آسیب‌دیده است. بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته بین آسیب‌دیدگان ناشی از سیل، توزیع شد و نیروهای امدادی همچنان در حال آماده‌باش و امدادرسانی هستند. غریب‌آبادی، مدیرعامل هلال‌احمر استان گلستان، در ادامه گفت: «در این سیلاب یک خودروی پراید داخل کانال آب سقوط کرد و راننده آن مفقود شد که با تلاش نیروهای امدادی پیکر این مرد میان سیلاب پیدا شد.» نیمی از جمعیت ۲ میلیون نفری گلستان در هفت شهرستان واقع در شرق این استان سکونت دارند. شرق گلستان از مناطق آسیب‌پذیر در حوادث طبیعی به‌ویژه سیل است.

امدادرسانی به 210نفر در سیل و آبگرفتگی سیستان‌وبلوچستان
با وقوع سیل و آبگرفتگی در مناطقی از زاهدان و خاش در استان سیستان‌وبلوچستان، به 210نفر امدادرسانی شده است.
مهدی سجادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان، گفت: «در پی بارندگی‌های ساعت 6صبح روز چهارشنبه در زاهدان و خاش 4روستا دچار سیل و آبگرفتگی شدند.» در پی وقوع این حادثه، 10تیم‌ عملیاتی با حضور 20 نجاتگر کادر و 54نجاتگر داوطلب به همراه 9خودروی عملیاتی به محل‌های حادثه اعزام شدند. در این عملیات به 210 آسیب‌دیده ناشی از این حادثه، خدمات امدادی ارائه شد و 32نفر اسکان اضطراری پیدا کردند. او با اشاره به توزیع اقلام امدادی میان افراد آسیب‌دیده، گفت: «5دستگاه چادر امدادی، 18تخته موکت، 50تخته پتو، 167کیلوگرم نایلون و 13بسته سبدغذایی در بین افراد متاثر از سیل و آبگرفتگی توزیع شد.»
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان با بیان شدت وقوع سیل در این استان، ادامه داد: «همچنین ساعت ۰۷:۲۹ روزگذشته ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲؛ در کیلومتر ۵ محور سراوان _ سیب و سوران ۳ دستگاه خودرو (یک خودرو ایسوزو و 2پژو) در مسیر سیلاب گرفتار شده بودند، توسط نیرو‌های جمعیت هلال‌احمر نجات یافتند. نجاتگران پایگاه مرکزی شهرستان سراوان بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند؛ این حادثه ۱۱مصدوم داشته که یک زن باردار نیز همراه این مصدومان بود که توسط نیروهای هلال‌احمر از آب نجات یافتند.»
این در حالی است که بارش‌ها در سواحل دریای خزر، شمال‌شرق و نوار شرقی استان‌های خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان و ارتفاعات کرمان ادامه خواهد داشت. بارش‌ها در شرق سواحل دریای خزر به‌ویژه گلستان و شرق مازندران شدیدتر خواهد بود. طبق هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، احتمال بارش شدید و رگباری باران و وزش شدید باد، امدادگران در استان‌های بارانی در آماده‌باش هستند.

هشدارها را جدی بگیرید
رئیس سازمان امدادونجات با اشاره به امدادرسانی یک‌هزار و ۳۳۹ نفر در هفته گذشته، گفت: «مردم هشدارهای امدادی را به‌منظور جلوگیری از بروز مشکلات و حوادث ناگوار جدی بگیرند. براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور این سازمان آمادگی کافی برای امدادرسانی به استان‌های درگیر سیل را داشت.
در این مدت استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان، یزد و گلستان درگیر سیلاب بودند.»
او با اعلام اینکه هنوز امدادرسانی در شهر زاهدان استان سیستان‌وبلوچستان، سمنان و گلستان ادامه دارد، افزود: «از مردم می‌خواهیم به هشدارهای سازمان امدادونجات هلال‌احمر توجه کنند و از اتراق کنار رودخانه‌ها در پایان هفته‌ها و همچنین جنگل‌نوردی در مناطقی که دچار سیل شده، خودداری کنند.»