حج؛ از صدور ویزا تا کارشکنی در پرواز‌ها

رئیس سازمان حج ‌و‌ زیارت با اشاره به روال عادی صدور ویزای حج برای ایرانی‌ها گفت: «طبق تاکید وزیر حج عربستان، مشکل ویزای هیات کنسولی ایران به‌زودی رفع می‌شود.» همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عدم همکاری طرف عربستانی در انجام پروازهای حجاج اظهار داشت: «امسال انجام پروازهای حج از یک اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، چراکه طرف عربستانی قرار نیست در انجام این پروازها با ایران همکاری کند. اساسا نمی‌خواهد مسافران و حجاج ایرانی از انجام این پروازها رضایت داشته باشند.» در حج تمتع امسال تمام افرادی که سند ودیعه‌گذاری آنان تا تاریخ 31 شهریور 85 بود، می‌توانستند با مراجعه به شعب بانک ملی در سراسر کشور نسبت به ثبت‌نام اولیه برای تشرف به حج تمتع در سال جاری اقدام کنند. افزایش تعداد متقاضیان حج تمتع، اسکان زائران، هماهنگی هواپیماها و تاخیر در تشکیل کاروان‌های حجاج ایرانی از مهم‌ترین مشکلات و مسائلی هستند که منجر به تاخیر در اعزام حجاج به عربستان شده است. مشکل اصلی در حال حاضر زمان برگزاری مراسم حج و گرمازدگی حجاج است، امسال حدود دو‌هزار و 100زائر بالای 80سال داریم و این موضوع مسئولیت‌ بیشتری را برعهده کادر پزشکی حج و زیارت می‌گذارد. زمان برگزاری حج امسال برای زائران طولانی‌تر است، بنابراین پزشکان حج و زیارت باید خدمات‌رسانی و سرویس‌دهی بهتر و بیشتر‌ی را در طول تشرف خود به حجاج ارائه کنند. براساس آخرین توصیه‌های سازمان حج و زیارت این سازمان از زائران خواست در قبرستان بقیع از بحث و جدل با ماموران امر به معروف پرهیز کنند تا برخی عوامل تندرو از شرایط موجود سوءاستفاده نکنند. همچنین آنها حتما از گرفتن جزوات در حرم‌های مدینه و مکه پرهیز کرده و در صورت دریافت، آنها را در اختیار مسئولان کاروان‌ها و بعثه مقام معظم رهبری قرار دهند.
صدور ویزای هیات کنسولی وزارت‌خارجه در روزهای آتی
رئیس سازمان حج و زیارت درباره سرنوشت صدور ویزای هیات ۱۰‌نفره کنسولی وزارت‌خارجه در حج توضیح داد: یکی از دغدغه‌های ‌جمهوری اسلامی ایران این بود که مجموعه امور کنسولی ما در طول سفر حج فعال باشد، بنابراین در توافقنامه حج نیز آمده که در موسم حج عربستان شرایط را برای حضور یک هیات ۱۰‌نفره فراهم کند. با توجه به تاخیر در صدور ویزای هیات ‌کنسولی، حضورا با وزیر حج عربستان مذاکره‌ای داشتم و او تاکید کرد که در روزهای آتی به سرعت این مشکل را رفع می‌کند تا هیات‌کنسولی ‌جمهوری اسلامی ایران ویزای خود را دریافت کند و در قالب رسمی بتواند خدماتی را به زائران ‌ایرانی ارائه دهد، اما ویزای عوامل ستادی و مدیران، عوامل کاروان‌ها و مجموعه‌ها به سهولت دریافت می‌شود. حمید محمدی درباره آخرین وضعیت حج تمتع امسال، یادآور شد: براساس سیاست کلی نظام ‌جمهوری‌اسلامی ایران در رابطه با حج، این سازمان به فراهم آوردن مقدمات و اجرای برنامه‌های تشرف زائران ایرانی به حج مکلف شده و طبق توافقاتی که با طرف سعودی داشته‌ایم، یکی از دغدغه‌های مهم، موضوع ویزای حجاج بود که خوشبختانه با اینکه امسال برای اولین‌بار صدور ویزای زائران در داخل کشور انجام می‌شود، تا امروز بیش از ۲۰‌هزار ویزا برای حجاج دریافت شده و صدور ویزا همچنان ادامه دارد. او درباره اسکان زائران خانه ‌خدا اظهار کرد: تیم مسکن حج سازمان حج‌وزیارت روز پنجشنبه عازم عربستان شد و هم‌اکنون در آن کشور مستقر است. همچنین اولین گروه از مدیران هتل‌های حج روز سوم مرداد عازم عربستان می‌شوند تا هتل‌ها را برای پذیرایی از زائران ‌ایرانی آماده و تجهیز کنند. محمدی در ادامه افزود: نخستین پرواز حج روز نهم مرداد انجام می‌شود. پروازهای مدینه قبل تا ۳۰مرداد ادامه دارد و پروازهای مدینه بعد از ۱۴مرداد آغاز می‌شود و تا سوم شهریور ادامه دارد.
لزوم مدیریت بیشتر بر پروازهای حجاج


معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی درباره پرواز حجاج ایرانی گفت: احتمال کارشکنی مقامات ‌عربستانی برای انجام پروازهای حج وجود دارد، بنابراین حج امسال باید به صورت ویژه مدیریت شود. علی عابدزاده افزود: از سوی دیگر پروازهای حج همزمان با انجام پروازهای‌تابستانی انجام می‌شود و ممکن است پیک‌ پروازی در فرودگاه‌ها ایجاد شود. او اظهار داشت: از سوی دیگر ظرفیت‌ هتل‌های عربستان کاهش یافته است. بنابراین تعداد پروازها به این مقصد افزایش می‌یابد، طوری‌که ممکن است روزانه پنج، شش برابر بیشتر پرواز انجام دهیم، بنابراین پروازهای حج امسال نیاز به مدیریت بیشتری دارند.