دیدارخصوصی روحانی با رئیس‌دولت اصلاحات

آرمان: روحانی با رئیس دولت اصلاحات دیدار می‌کند. مهم‌تر از دیدار پیامی است که از آن مخابره می‌شود و آن هم پررنگ بودن اندیشه و تدبیر سران اصلاحات در تصمیمات رئیس جمهور است. حسن روحانی در سال 92 با شعار اعتدال در برابر رأی‌دهندگان حاضر شد و خود را شخصیتی فراجناحی خواند. او البته حمایت بی‌چون و چرای اصلاح‌طلبان را پشت سر خود داشت و موفق شد انتخابات دولت یازدهم را به نفع خود به پایان ببرد. او پس از عدم تایید صلاحیت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به یکی از گزینه‌های جدی اصلاح‌طلبان تبدیل شد تا جایی که محمدرضا عارف نیز به نفع او از انتخابات کنار کشید. پس از آن، روحانی تلاش کرد که طبق وعده خود از اعتدالیون هردو جناح در کابینه استفاده کند تا شاید با به‌دست آوردن حمایت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، دولتی منسجم تشکیل دهد. این برنامه آقای روحانی به ثمر نرسید، چرا که حضور اصولگرایان در کابینه نیز سبب نشد دلواپسان و اصولگرایان، علیه روحانی نباشند و شاهد تخریب‌های گسترده و شدیدی علیه دولت بودیم. البته این رفتار روحانی دستاورد مهمی برای کشور داشت و آن نزدیکی بخش‌های میانه‌رو اصولگرایان با اصلاح‌طلبان بود.
دفاع از روحانی
چهره‌هایی که پیش از این جزو اصولگرایان پرنفوذ بودند به سمت اصلاحات متمایل شدند و قدرت بیشتری را به اصلاح‌طلبان بخشیدند. چهره‌های مانند علی‌اکبر ناطق نوری و علی لاریجانی از این دست بودند. تجربه 4‌ساله اول روحانی باعث شد که او متوجه شود با رویکرد گذشته قادر نیست دلواپسان را آرام کند و برنامه‌های تخریبی‌ آنها پایان ندارد. به همین دلیل صاحبنظران معتقدند که او نفع دولت و کشور را در این دید تا با نزدیکی بیشتری با گفتمان اصلاح‌طلبان برنامه‌های توسعه کشور را پیش ببرد. بسیاری نیز از انتخابات سال 96 به‌عنوان نقطه عطف فضای سیاسی کشور نام می‌برند. اصلاح‌طلبان با تمام قوا از روحانی حمایت کردند و حتی اسحاق جهانگیری را برای دفاع از دستاوردهای دولت او به میدان انتخابات فرستادند که دو روز مانده به روز انتخابات، کنار کشید تا روحانی تنها گزینه مورد حمایت اصلاحات نام بگیرد. از سوی دیگر، اصولگرایان نیز با تمام قوا علیه روحانی بسیج شدند تا چهره دیگری را روی کار بیاورند. گفته می‌شود که برخی از چهره‌هایی که در دولت نخست روحانی به‌عنوان اصولگرا از آنها استفاده شده بود نیز برای رقبای روحانی کار کردند تا همین موضوع باعث شود روحانی گفتمان اصلاحات را بیشتر به نفع کشور و دولت دوازدهم بداند. بنابراین به نظر می‌رسد که روحانی قصد دارد تا با نگاهی ویژه به حامیان خود، انسجام و یکپارچگی بیشتری را در دولت دوازدهم ایجاد کند. حمایت جدی اصلاح‌طلبان از روحانی، در کنار حمایت چهره‌های باسابقه و شناخته شده اصولگرا مانند لاریجانی و ناطق نوری و پیام رأی 24میلیونی باعث شده است که روحانی نگاه ویژه‌ای به جریان حامی خود داشته باشد.
دیدارهای روحانی


حسن روحانی پس از انتخابات سال 96 و باتوجه به شرایط پیش آمده از 92 تا کنون به این نتیجه رسیده است که باید همکاری جدی‌تری با حامیان اصلی خود یعنی اصلاح‌طلبان داشته باشد. به همین دلیل شنیده می‌شود که دیدارهای خصوصی و غیر خصوصی او نیز با اصلاح‌طلبان افزایش چشمگیری داشته است. از یک‌سو دیدار با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و از سوی دیگر پیشنهاد به ناطق نوری برای حضور در دولت، همگی نشان از روشن‌تر شدن مشی حسن روحانی دارد. دیدارها و رایزنی‌های روحانی با اصلاح‌طلبان به عارف و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ختم نمی‌شود. روحانی بعد از انتخابات96 با رئیس دولت اصلاحات نیز دیدار داشته است. یک فعال سیاسی در این باره توضیح داده است: «در فاصله یک ماه‌ونیم گذشته پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و مشخص شدن نتایج آن، دیدارهایی بین رئیس دولت اصلاحات و روحانی انجام شده است. در این دیدارها مسائلی از تبریک گفتن به آقای روحانی به خاطر پیروزی قاطعشان در انتخابات ریاست‌جمهوری و جلب رأی مردم تا توصیه‌های کلان درخصوص رویکردهای دولت آتی، چینش کابینه، ویژگی‌های دولت و توقعات مردم از دولت دوازدهم مطرح شده است.» پیش از این مسیح مهاجری، روزنامه‌نگار نیز از پیشنهاد دکتر روحانی به حجت‌الاسلام ناطق نوری خبر داده بود. همه اینها نشان از این دارد که روحانی قصد ندارد مانند دولت یازدهم شاهد کارشکنی‌های اصولگرایان در دولت باشد. البته رئیس جمهور دولت تدبیروامید پیش از این نیز تاکید کرده است که «حالا نوبت حضور تفکر 24میلیونی در رده‌های بالای مسئولیت است و اگر غیر از این باشد پس برای چه رأی دادیم و انتخابات برگزار کردیم؟» روحانی یک روز پس از انتخابات اخیر نیز در پیامی از همه حامیان خود نام برد و از آنها تشکر کرد. او در این سخنرانی که از شبکه خبر پخش شد گفت: «جا دارد یاد کنم از مرد اعتدال و سازندگی مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی که واقعا جای ایشان در این صبح پیروزی خالی است. همچنین از برادر گرامی‌ام رئیس دولت اصلاحات و خانواده امام راحل و برادرم سیدحسن خمینی، علی اکبر ناطق نوری، اسحاق جهانگیری، از همه خانواده‌های عزیز شهدا و شهید مطهری و بهشتی، از همه فعالان سیاسی از همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه رئیس محترم مجلس، فعالان فضای مجازی که توانستند این فضای پرخروش را به اعماق جامعه برسانند، تشکر می‌کنم.»