مرعشی: ازکاندیداتوری انصراف نداده‌ام

آرمان- احسان اسقایی: اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران هر ساعت به گزینه‌ نهایی نزدیک می‌شوند. از 7نفری که به مرحله پایانی راه یافتند دو نفر از پذیرش مسئولیت در شهرداری تهران امتناع کردند. در نتیجه شهردار آینده یکی از پنج گزینه باقیمانده یعنی محمدعلی نجفی، حسین مرعشی، الهه کولایی، محمد افشانی یا مهرعلیزاده خواهد بود. حال باید دید در روزهای باقیمانده تا انتخاب شهردار تهران توسط اعضای شورای شهر، باز هم از این پنج نفر کسی انصراف خواهد داد و آیا با انصراف‌هایی که به راه افتاده است، شهردار تهران خودبه‌خود مشخص خواهد شد یا نه. محمدشریعتمداری و حبیب‌ا... بی‌طرف بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات شهردار تهران توسط اعضای شورای شهر، انصراف خود را از شهرداری تهران اعلام کردند. واقعیت این است که انصراف این دو عضو براساس برخی شنیده‌ها به اعضای شورای شهر باز‌نمی‌گردد، بلکه گویا حداقل محمد شریعتمداری و حبیب‌ا... بی‌طرف خود و راسا درخواست حضور در جمع نامزدهای شهرداری تهران را داشته‌اند. این موضوع را حسن رسولی در مصاحبه روز گذشته با «آرمان» اعلام کرده است. گویا این افراد بعد از عدم توفیق و با وجود راه یافتن به مرحله انتهایی اعلام انصراف‌ کرده‌اند. از این منظر به نظر می‌رسد حداقل در مورد اخیر، اعضای شورای شهر هیچ‌گونه کوتاهی در وظایف خود انجام نداده‌اند. از سوی دیگر، روز گذشته شایعه انصراف حسین مرعشی از نامزدی شهرداری تهران دست به دست می‌گشت، اما پس از ساعتی حسین مرعشی در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر انصراف خود را تکذیب کرد. از سوی دیگر غلامحسین کرباسچی نیز با تکذیب انصراف مرعشی گفت: آقای مرعشی در مجموع بنای رقابت با آقای نجفی را ندارد و اگر آقای نجفی نهایتا در دولت دوازدهم یا جای دیگر مشغول نشوند و تصمیم شورای شهر نیز انتخاب ایشان باشد، آقای مرعشی کنار خواهد رفت، اما فعلا چنین اتفاقی نیفتاده است.
گزینه‌های بی‌تغییر
 هرچند برخی در انتخاب شهردار تهران از احتمال جایگزینی منتخبان هفتم به بعد مطالبی را اعلام کردند، اما یک عضو شورای شهر در مورد گزینه‌های معرفی‌شده برای تصدی پست شهرداری گفت: این گزینه‌ها نهایی هستند و هیچ تغییری در این لیست و گزینه‌های مطرح‌شده انجام نمی‌شود. مرتضی الویری ادامه داد: درخصوص گزینه‌هایی که انصراف داده‌اند نیز مذاکره خواهد شد تا به نظر و جمعبندی واحد برسیم. در این رابطه، محمدجواد حق‌شناس نیز در توئیت خود نوشت: اعضای شورا تصمیم ‌گرفتند فردی جایگزین آقایان بی‌طرف و شریعتمداری نشود و تلاش کنند تا این دوستان در فرایند انتخاب اصلح با شورا همراهی کنند.
درخواست!


 همچنین حسن خلیل‌آبادی در این مورد به دیده‌بان ایران اعلام کرد: قرار گرفتن نام آقایان بی‌طرف و شریعتمداری براساس خواست خود آنها بود. این عضو شورای شهر پنجم ادامه داد: در حال حاضر شورای پنجم تهران هیچ برنامه‌ای برای جایگزین کردن این افراد ندارد، چراکه گزینه‌های فعلی، گزینه‌های تکمیلی هستند. وی افزود: البته احتمال بازگشت آقایان بی‌طرف و شریعتمداری به لیست کاندیداها وجود دارد، زیرا قرار گرفتن نام این افراد در لیست گزینه‌های شهردار آینده تهران، براساس علاقه و اعلام آمادگی خود آنها برای نشستن بر کرسی شهردار تهران بود. خلیل‌آبادی افزود: لیست فعلی از افراد فرهیخته‌ای تشکیل شده است که در عرصه‌های مختلف ملی و مدیریتی سابقه‌های درخشانی از خود به یادگار گذاشته‌اند و لزومی برای جایگزینی این افراد وجود ندارد.
کذب است
همچنین در برخی رسانه‌ها خبری مبنی بر شرط و شروط نجفی برای اعضای شورای شهر منتشر شده است که این خبر تنها خبرسازی بوده است. خبری که مربوط به گذشته است. نجفی توافق همه اعضای شورای شهر بر رای به او را منوط به پذیرش کاندیداتوری در گذشته کرده بود. محمد سالاری در واکنش به این خبر در فضای مجازی و رسانه‌ای درخصوص دیدار تعدادی از اعضای شورای پنجم با محمدعلی نجفی‌ گفت: اخباری که طی روز گذشته در این خصوص در رسانه‌ها بازتاب داشته به هیچ عنوان با واقعیت‌ها منطبق نیست. این عضو شورای شهر تهران با اشاره به جلساتی که اعضای شورای پنجم با محمدعلی نجفی داشتند، گفت: در آخرین جلسه‌ای که در این خصوص با آقای نجفی برگزار شد و بنده نیز در این جلسه حضور داشتم، ایشان تمایل داشتند اعضا از اشخاص دیگری که ظرفیت اداره شهر را دارند، به عنوان کاندیدای شهرداری دعوت کنند و ایشان در اتاق فکر و برنامه‌ریزی در این زمینه همراهی داشته باشند، اما در نهایت با درخواست اعضای شورای پنجم، اعلام کردند اگر اعضا به این نتیجه رسیده‌اند که حضور من در این عرصه ضرورت دارد، حتما با تمام ظرفیت و توان در فرایند این تصمیم مهم اعضای شورای شهر را همراهی خواهم کرد و برنامه خود را برای اداره شهر تهران ارائه خواهم داد.
تکذیب انصراف
حسین مرعشی، در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن تکذیب شایعه انصرافش از کاندیداتوری شهرداری تهران گفت: من از کاندیداتوری شهرداری تهران انصراف نداده‌ام. اساسا خلق و خوی من این‌گونه است که هیچ‌گاه دوستانم را تنها نمی‌گذارم. وی افزود: البته آقای نجفی در حال تهیه برنامه است و من هم به آقای نجفی در این راه کمک می‌کنم. درواقع ترجیح و اولویت خود من آقای نجفی است، اما این به معنای انصراف از کاندیداتوری شهرداری تهران نیست. سخنگوی حزب کارگزاران افزود: تا زمانی که تکلیف آقای نجفی برای حضور در شهرداری تهران روشن نشده، انصراف یا قطعیت کاندیداتوری‌ام را به صلاح نمی‌دانم. این در حالی است که برخی رسانه‌ها از انصراف مرعشی خبر داده بودند که این خبر توسط خود مرعشی تکذیب شد.
  بی‌رقابت!
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد که حسین مرعشی برای شهردار تهران شدن، بنای رقابت با محمدعلی نجفی را ندارد. غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت:‌ آقای مرعشی در مجموع بنای رقابت با آقای نجفی را ندارد و اگر آقای نجفی نهایتا در دولت دوازدهم یا جای دیگر مشغول نشوند و تصمیم شورای شهر نیز انتخاب ایشان باشد، آقای مرعشی کنار خواهد رفت.