ایران معتقد به دولت فلسطین از نهر تا بحر است

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: «جمهوری اسلامی ایران درباره مسئله فلسطین به تنها راه‌حلی که اعتقاد دارد تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر است. آقای رئیسی در ریاض نیز این موضوع را به‌صورت جدی مورد تأکید قرار داد.» ناصر کنعانی با تأکید بر حمایت‌های تمام‌عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: «در همه جای دنیا در مقابل بیمارستان‌ها یک تصویر است؛ بوق زدن ممنوع! که برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها مشکلی ایجاد نشود. دنیا برای رژیم صهیونیستی یک علامت جدید طراحی کند؛ حمله با گلوله و موشک به بیمارستان‌ها ممنوع! رژیم صهیونیستی باکمال وقاحت بیمارستان‌های غزه را بمباران و موشک‌باران کرده است و باکمال بی‌شرمی و در اوج وحشیگری بیمارستان شفا در غزه را در محاصره کامل قرار داده است.» سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین خواستار اقدام عملی و بازدارنده جامعه جهانی در مقابل این جنایات شد و افزود: «از دولت‌هایی که تاکنون مانع از توقف جنگ شده‌اند می‌خواهیم اجازه دهند شورای امنیت به وظیفه خود برای برقراری صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند.»

تلاش‌های ایران برای بسیج کشورهای منطقه درباره فلسطین موفق بود
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در همه این سطوح تلاش کرده است، اظهار داشت: «خوشبختانه اجلاس سران برگزار شد و رئیس‌جمهور شرکت کرد. نشستی در این سطح و با مفاد خوب و قابل‌قبول دال بر این است که تلاش‌های ایران برای بسیج کردن کشورهای منطقه و عربی- اسلامی به مسئله فلسطین موفق بوده است.» کنعانی چهار موضوع اصلی در سطح اولویت‌های ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: «اول توقف جنگ بود. دوم رفع محاصره و باز شدن گذرگاه انسانی و گسیل کمک‌های انسانی و همچنین مقابله با اقدامات قهری رژیم و کوچاندن مردم فلسطین بود.» وی ادامه داد: «در 3دور گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با همتای مصری و دیدار خوبی که در ریاض صورت گرفت هم موضوع کمک‌رسانی و گشایش گذرگاه رفح یکی از موضوعات مورد تأکید ایران بود.»

نتایج سفر هیأت افغانستانی به ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال اسپوتنیک مبنی بر اینکه تعیین تکلیف حقابه ایران از افغانستان به کجا رسید؟ بیان کرد: «حقابه ایران در موضوع سفر طالبان مورد بررسی قرار گرفت و ایران بر حق خود در این زمینه تأکید کرد.» وی همچنین از نتایج سفر هیأت افغانستانی به ایران نیز سخن به میان آورد و گفت: «ایران در این سفر در مورد روابط خوب دو کشور تأکید کرد. همچنین ۵ سند در مورد همکاری‌های اقتصادی، مناطق آزاد، گذرگاه‌های مرزی و استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی در برداشت. ضمن اینکه این سفر مقامات افغانستانی به کشورمان، سفر موفقی بود و زمینه جدیدی برای همکاری و تأمین منافع مشترک ایجاد کرد.»

فایده برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی در ریاض
کنعانی درباره اختیارات اداره فلسطین و نشست سران کشورهای اسلامی - عربی در عربستان نیز گفت: «نفس برگزاری این اجلاس یک توفیق بود و درنتیجه تلاش دو طرف (ایران و عربستان) این نشست با موفقیت برگزار شد. تأکید دولت‌ها بر اهتمام بیشتر کمک به مردم فلسطین بود و دولت‌ها نشان دادند در ریاض حمایت و نگاه مشترک دارند. در چارچوب مفاد بیانیه، محکوم کردن جنایات اسرائیل و گشایش نوار غزه ازجمله این موارد بود. تحفظات ایران در این قطعنامه به قوت خود باقی ماند و رسماً به دبیرخانه ارسال شد. این نشست ضروری بود، اما کافی نبود و باید موارد مصرح در متن قطعنامه در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی از سوی دبیرخانه دنبال شود. در سایر نشست‌های رسمی نیز این تأکیدات دنبال می‌شود و استفاده از ظرفیت‌های کشورهای اسلامی مورد تأکید قرار خواهد گرفت.» وی درباره احتمال ورود ایران به جنگ غزه ادامه داد: «استمرار پشتیبانی همه‌جانبه آمریکا از جنایت این رژیم و مخالفت با برقراری آتش‌بس می‌تواند منجر به گسترش جبهه‌های جدید از سوی جریان مقاومت شود. آمریکا باید این مسئله را درک کند که تنها با توقف فوری کشتار و جنگ علیه مردم غزه و رفع محاصره انسانی غزه و خروج فوری نظامیان صهیونیست از منطقه می‌تواند از گسترش دامنه جنگ و تسری آن به منطقه و یا ورود دیگر گروه‌های مقاومت جلوگیری کند. این به رفتار رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا به‌عنوان حامی این رژیم بستگی دارد. جمهوری اسلامی ایران درباره مسئله فلسطین به تنها راه‌حلی که اعتقاد دارد تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر است. رئیس‌جمهور در ریاض نیز این موضوع را به‌صورت جدی مورد تأکید قرارداد و از راهکار دیپلماتیک ایران که از چند سال پیش در سازمان ملل به تصویب رسیده، مبنی بر برگزاری همه‌پرسی فراگیر از شهروندان حقیقی فلسطین در داخل و خارج اعم از مسلمانان، یهودیان و مسیحیان، یاد و این موضوع را تبیین کرد. موضع اصولی ایران همواره روشن بوده و این موضع تغییر نکرده است.»

پیام‌ آمریکا به ایران: ما دنبال گسترش جنگ نیستیم



وی درباره پیام‌های آمریکا به ایران گفت: «آمریکایی‌ها پیام می‌دادند ما به‌دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم. پاسخ ما همان چیزی است که قبلاً اعلام کردیم. گروه‌های مقاومت در منطقه نه تحت امر ما هستند و نه تحت امر ما تصمیم می‌گیرند. پیام‌های دولت آمریکا با آنچه در عمل در حال انجام است تناقض دارد. آمریکا مسئول تداوم جنگ است و با تمام توان در کنار رژیم صهیونیستی است. دولت آمریکا باید  در مورد تناقض گفتاری و رفتاری‌اش به افکار عمومی دنیا پاسخگو باشد.» وی همچنین در ادامه در مورد حضور مهاجران افغان در شهرهای اقماری تهران و برنامه‌ریزی در این مورد گفت: «متأسفانه شرایط در افغانستان طی ۲۰ سال گذشته به‌گونه‌ای بوده است که به‌دلیل تجاوز و اشغال نیروهای خارجی میلیون‌ها نفر از مردم این کشور آواره و بسیاری از شهروندان افغانستان مجبور به ترک وطن شده‌اند.»

ایران به‌دنبال تنش در منطقه نیست
وی در ادامه این نشست گفت:‌ «ایران به‌دنبال تنش در منطقه نیست و از آغاز بحران جاری نقطه مرکزی تلاش‌های ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی متمرکز بر پایان این جنگ ظالمانه و توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه و عدم‌گسترش دامنه جنگ در منطقه بوده است. ما به‌دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم. ایران هشدار داده خطر گسترش دامنه جنگ وجود دارد. درباره سوریه بارها تأکید کردیم حضور آمریکا در سوریه اشغالگرانه است و نه‌تنها مبنای قانونی ندارد بلکه نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل هم محسوب می‌شود.»

پیام پوتین به حجت‌الاسلام رئیسی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیام پوتین برای حجت‌الاسلام رئیسی هم گفت:‌ «رفت‌وآمدها و تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین ایران و روسیه امر جدیدی نیست و موضوعات متعددی را برای گفت‌وگو با هم در حوزه‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی داریم. خوشبختانه دیپلماسی سران دو کشور کاملاً فعال است و انتقال پیام رئیس‌جمهور روسیه به همتای ایرانی در چارچوب تداوم دیپلماسی سران دو کشور بوده است.»

سایر اخبار این روزنامه
دیدار رئیسی و السیسی در برهه زمانی مهمی انجام شد مخبر: دانشگاه کانون حل مسائل ملی و استانی باشد رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری می‌رود افتخارآفرینی دانش‌آموزان ایرانی با کسب ۱۴ مدال ایران معتقد به دولت فلسطین از نهر تا بحر است آمریکا در یک شب ۳ بار با زبان تمنا و خواهش با ایران مکاتبه کرد سرما حاکم نشده، مصرف گاز رکورد زد افزایش حدود ۴ برابری تولید داروی بیماران دیابتی در هلال‌احمر هوش مصنوعی در خدمت اعتبارسنجی جدید مشتریان سال گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات نظامی داشتیم ۱.۸۶ میلیون واحد در مرحله ساخت تامین آب شرب استان چهارمحال‌وبختیاری بدون استفاده از منابع آب زاینده‌رود پرداخت یارانه دارو به مصرف کننده نهایی می‌رسد تونل‌های غزه، برگ برنده حماس سینمای شهید و پلاک و شرف! ۱۴ هزار خون بندناف در سال جاری ذخیره‌سازی شده است افتخارآفرینی دانش‌آموزان ایرانی با کسب ۱۴ مدال میزان افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم مشخص شد پیش‌بینی ورود سامانه بارشی فراگیر به کشور