افزایش حدود ۴ برابری تولید داروی بیماران دیابتی در هلال‌احمر

  [مریم رضاخواه] هلال‌احمر در کنار نقش کلیدی امدادونجات، از ۶۱ سال پیش فعالیت‌های خود را در حوزه بهداشت و درمان آغاز کرده است. سازمان تدارکات پزشـکی هلال‌احمر  در سال ۱۳۳۴ با هدف تامین دارو و تجهیـزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جمعیت هلال‌احمر آغاز به کار کرد.
تاسیس مراکز توانبخشی، مراکز تولید دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات درمان اضطراری در بحران‌ها از فعالیت‌های هلال‌احمر در حوزه بهداشت و درمان است که هم‌راستا با ماموریت‌های بشردوستانه این جمعیت قرار دارد.

هلال‌احمر براساس وظایف تعیین‌شده و با هدف تحقق اهداف بشردوستانه مندرج در اساسنامه خود به عنوان نهاد محوری پاسخگویی به حوادث و سوانح در کشور نسبت به طراحی این سامانه‌ها و سازماندهی تیم‌های عملیاتی به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط اضطراری اقدامات شایسته و جامعی را انجام داده است.

نقش هلال‌احمر برای مراقبت از بیماران قندخون
از  اقداماتی که این سازمان مردم‌نهاد در راستای اهداف بشردوستانه خود ایفای نقش کرده، راه‌اندازی کلینیک تخصصی کنترل و مراقبت از  دیابتی‌ها در هلال‌احمر است. کلینیک تخصصی کنترل و مراقبت پای دیابتی از ابتدای بهمن سال ۱۳۹۹ در زیرمجموعه کلینیک تخصصی مرکز جامع توانبخشی هلال‌احمر راه‌اندازی شد.کنترل قندخون و ویزیت دوره‌ای بیماران براساس استانداردهای بین‌المللی به‌منظور پیشگیری از عوارض آن (نارسایی کلیوی، اختلال بینایی، اختلال قلبی-عروقی و زخم پای دیابتی)، ارزیابی زخم، پانسمان زخم، توانبخشی و اسکن پای بیمار به منظور تهیه کفی و کفش طبی و تهیه ارتز و پروتز در بیمارانی که دچار عوارض پای دیابتی شده‌اند و همچنین آموزش‌های لازم جهت کنترل قندخون و اقدامات خودمراقبتی، اصلاح شیوه زندگی، تغذیه و فعالیت‌های بدنی روزانه از جمله خدمات این کلینیک است. همچنین یکی از محصولاتی که در زیرمجموعه‌های سازمان تدارکات پزشکی تولید می‌شود، داروی «متفوربت» است.
متفوربت برای کاهش قندخون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کاربرد دارد



هلال‌احمر با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و بدون وقفه خطوط تولید داروی خود را فعال نگه می‌دارد و تلاش می‌کند تا نیاز دارویی کشور در حوزه‌های مختلف را برطرف کند.  بیش از ۱۰۰ سال خدمت به مردم علیرضا عسکری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر، به «شهروند»  درباره جزئیات اقدامات این سارمان مردم‌نهاد برای بیماران دیابتی می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از ۱۰۰سال در خدمت‌رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس تا به حال در مسیر اهداف انساندوستانه و اصول هفتگانه نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر حرکت کرده است.
جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین‌المللی برعهده دارد و می‌کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند. این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان‌ها و کوشش برای برقراری دوستی، تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنهاست.» او در ادامه گفت: «وظایف سازمان تدارکات پزشکی، کمک به تامین داروهای مورد نیاز کشور، تامین مواد اولیه دارویی، مکمل‌های غذایی و رژیمی و تجهیـزات پزشکی،  تکمیل، توسعـه و راه‌اندازی واحدهای جدید دارویی و لوازم پزشکی در شرکت‌های تحت پوشش، انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، فنی و مهندسی و خدمات در بخش سلامت جامعه،  اخذ نماینــدگی شـرکت‌های داخـلی و خارجــی در حوزه دارو و تجهیزات پزشــکی،  مشارکت در طرح‌ها و سهام شرکت‌های مرتبط است. فعالیت‌هایی که در راستای اهـداف سلامت جامعه مفید فایده باشند.»

ابتلای ۴۵۰میلیون نفر به دیابت در جهان
تولید دارو برای بیمارانی که دچار قندخون هستند هم از دیگر فعالیت‌‌های سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر است‌.  دیابت از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک بوده که براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، حدود ۴۵۰میلیون نفر به این بیماری مبتلا بوده و تا سال ۲۰۴۰ به بیش از ۷۰۰میلیون نفر افزایش می‌یابد. ۱۴درصد ایرانی‌ها هم مبتلا به دیابت هستند که ۳۰درصد رشد نسبت به پنج سال گذشته داشته است.دیابت به‌عنوان یک بیماری بسیار شایع و در عین حال خاموش،‌ خطری است که جامعه را تهدید می‌کند.

اقدامات سازمان تدارکات پزشکی برای بیماران دیابتی
علیرضا عسکری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر، به «شهروند» گفت: «در حال حاضر، این شرکت داروسازی، داروهای قلبی-عروقی، هورمونی، اعصاب و روان، آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌هیستامین، مسکن‌ها، ضد دیابت و داروهای گوارشی را به صورت جامد و مایع تولید و به بازار عرضه می‌کند و ​تولید محصولات جدید و توسعه سبد محصولات همواره یکی از اهداف این شرکت است. افزایش ظرفیت تولید محصولات و توسعه محصولات جدید​ از اهم اقدامات شرکت در بخش تحقیق و توسعه بوده است.» شرکت داروسازی سها با راه‌اندازی و بهره‌برداری از دستگاه‌های بلیستر و کارتونینگ جهت دو برابر شدن ظرفیت تولید جامدات، تولید داروهای دیابت، تولید نانو مکمل‌ها، تولید داروهای گیاهی با همکاری شرکت سها جیسا و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی سعی دارد در جهت رشد تولید و کاهش نیازهای دارویی کشور گام بردارد. این شرکت ​در جهت توسعه محصولات جدید در گروه دارویی​ گوارشی، آنتی‌دیابت، ضدانعقاد خوراکی و گیاهی​ گام برداشته و فرمولاسیون چند محصول جدید را در واحد تحقیق و توسعه انجام داده است که در زمان مناسب در این‌خصوص اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام خواهد شد. افزایش حدود ۴ برابری قرص‌‌های بیماران دیابتی مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی می‌گوید: «یکی از محصولاتی که در زیرمجموعه‌های سازمان تدارکات پزشکی تولید می‌شود، متفورمین 500«متفوربت»  است.
متفوربت برای کاهش قندخون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کاربرد دارد.»
عسکری به سابقه و تعداد قرص‌های تولیدشده برای بیماران دیابتی اشاره کرد و گفت: «از سال 1390 متفوربت 1000 و از سال 1395 متفورمین 500 به دلیل نیاز بازار در دستور تولید است.»  تا پایان مهرماه امسال، 15میلیون عدد قرص متفوربت تولید شد، درحالی که در سال گذشته و در همین بازه زمانی ۴میلیون عدد قرص متفوربت تولید شده بود. او در پایان به تولید قرص جدید بیماران دیابتی اشاره و بیان کرد: «امپاگلیفلوزین/ متفورمین ۵۰۰/ ۵ نیز در پایان مرحله تحقیقات و آماده ارسال به سازمان غذا و دارو جهت اخذ پروانه  بهره‌برداری است.»

سایر اخبار این روزنامه
دیدار رئیسی و السیسی در برهه زمانی مهمی انجام شد مخبر: دانشگاه کانون حل مسائل ملی و استانی باشد رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری می‌رود افتخارآفرینی دانش‌آموزان ایرانی با کسب ۱۴ مدال ایران معتقد به دولت فلسطین از نهر تا بحر است آمریکا در یک شب ۳ بار با زبان تمنا و خواهش با ایران مکاتبه کرد سرما حاکم نشده، مصرف گاز رکورد زد افزایش حدود ۴ برابری تولید داروی بیماران دیابتی در هلال‌احمر هوش مصنوعی در خدمت اعتبارسنجی جدید مشتریان سال گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات نظامی داشتیم ۱.۸۶ میلیون واحد در مرحله ساخت تامین آب شرب استان چهارمحال‌وبختیاری بدون استفاده از منابع آب زاینده‌رود پرداخت یارانه دارو به مصرف کننده نهایی می‌رسد تونل‌های غزه، برگ برنده حماس سینمای شهید و پلاک و شرف! ۱۴ هزار خون بندناف در سال جاری ذخیره‌سازی شده است افتخارآفرینی دانش‌آموزان ایرانی با کسب ۱۴ مدال میزان افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم مشخص شد پیش‌بینی ورود سامانه بارشی فراگیر به کشور