اخطار واشینگتن به تل آویو: حزب الله را تحریک به جنگ نکنید

جوان آنلاین: افزایش دامنه حملات حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی و هشدار‌های مکرر نصرالله، امریکا را به‌شدت نگران کرده است. وزیر دفاع امریکا در گفتگو با مقامات تل‌آویو، آن‌ها را از تحریک حزب‌الله برای ورود به عرصه درگیری‌ها برحذر داشته است. همزمان کاخ سفید از حزب‌الله تقاضا کرده وارد درگیری با اسرائیل نشود؛ تحرکاتی که نشان می‌دهد کاخ سفید برخلاف ادعای خود، از گسترش ابعاد جنگ به منطقه که در آن امریکا تاوان سنگینی خواهد پرداخت، هراس دارد.
به گزارش «جوان»، درحالی که جنگ زمینی بین ارتش اسرائیل و گروه‌های مقاومت در غزه با شدت ادامه دارد، این روز‌ها توجهات به سمت مرز‌های شمالی و احتمال درگیری بین حزب‌الله و ارتش اشغالگر دوخته شده است و در این میان امریکایی‌ها بیش از همه نگران وضعیت در مرز‌های شمالی هستند. سایت «آکسیوس» روز دوشنبه به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد که لوید آستین، وزیر دفاع امریکا روز یک‌شنبه در تماس تلفنی با یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مورد اینکه عملیات نظامی در جنوب لبنان ممکن است درگیری‌ها در امتداد مرز را تشدید کرده و به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود، ابراز نگرانی کرده است. در این تماس تلفنی آستین از گالانت خواسته از اقداماتی که ممکن است منجر به جنگ همه‌جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله شود اجتناب کند. آستین همچنین به گالانت تأکید کرد که باید بحران را فقط به نوار غزه محدود کرد، در حالی که گالانت در پاسخ مدعی شد که حزب‌الله طرفی بود که «باعث تشدید تنش شد و با آتش بازی می‌کند.» وزیر جنگ اسرائیل نیز به آستین اطلاع داده که سیاست اسرائیل مستلزم گشودن جبهه دوم در لبنان نیست. این منابع اسرائیلی به آکسیوس گفتند: «برخی از مقامات دولت امریکا نگران هستند که اسرائیل حزب‌الله را تحریک کند و بهانه‌ای برای جنگ گسترده‌تر در لبنان ایجاد کند که در نهایت می‌تواند ایالات متحده را به داخل درگیری‌ها بکشاند.»
علاوه بر فشار به مقامات تل‌آویو برای کاهش تنش با حزب‌الله، واشینگتن به رهبران حزب‌الله هم پیام‌هایی را با این مضمون ارسال کرده است. «آکسیوس» در این باره نوشت که «عاموس هوکشتاین» مشاور جو بایدن در امور انرژی و سرمایه‌گذاری در یک هفته اخیر به لبنان سفر کرده و از طریق «نبیه بری» رئیس پارلمان و دیگر مقامات این کشور به حزب‌الله پیام داد که آن‌ها وارد جنگ رژیم صهیونیستی با نوار غزه نشوند. یک سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا درباره این سفر گفت: «هوکشتاین تأکید کرد که امریکا نمی‌خواهد جنگ غزه به لبنان هم سرایت کند و بازگرداندن آرامش به مرز لبنان-اسرائیل باید در صدر اولویت‌های لبنان و اسرائیل باشد.»
اگرچه امریکا از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی، بار‌ها به حزب‌الله پیام داده بود که از ورود به درگیری با اسرائیل خودداری کند، اما پس از سخنرانی‌های نصرالله که بیش از صهیونیست‌ها به امریکا هشدار داد که تاوان سنگینی را در حمایت از اشغالگران خواهد پرداخت، این نگرانی‌ها تشدید شده است. نصرالله در سخنرانی روز شنبه خود تأکید کرد جبهه مرزی با اشغالگران را زنده نگه می‌دارد و طی روز‌های آینده بر شدت آن افزوده خواهد شد. هشدار نصرالله به اینکه چشم صهیونیست‌ها باید به میدان باشد نه سخنرانی‌ها، نوعی التهاب در بین رهبران کاخ سفید ایجاد کرده است. دولت امریکا از این نگران است که با گسترش دامنه جنگ، حملات به پایگاه‌های این کشور از جبهه‌های مختلف شدت بگیرد و باتوجه به درگیر شدن در جبهه اوکراین، ورود به درگیری جدید در خاورمیانه هزینه‌های این کشور را بالا خواهد برد.


باتوجه به اینکه حزب‌الله در روز‌های اخیر از سلاح‌های جدید خود رونمایی کرده و گفته برای مقابله با ناو‌های امریکا ابزار‌های لازم را در اختیار دارد، واشینگتن بیش از پیش دچار وحشت شده است، زیرا دولتمردان کاخ سفید به خوبی می‌دانند که ورود حزب‌الله به درگیری‌ها در غزه، قواعد بازی را به نفع محور مقاومت تغییر خواهد داد و به دلیل توانایی‌های این جنبش، سرزمین‌های اشغالی بیش از پیش ناامن خواهد شد، به همین منظور سعی دارد مقامات تندرو تل‌آویو را از ماجراجویی در شمال فلسطین اشغالی و تحریک حزب‌الله برای گشودن جبهه جدید علیه صهیونیست‌ها، منع کند. امریکا از طولانی شدن جنگ در غزه نگران است و در صورت ورود حزب‌الله به بازی میدانی این تنش‌ها برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت و مقامات واشینگتن نسبت به توانایی اسرائیل برای ادامه جنگ در چندین جبهه برای مدت نامعلوم تردید دارند.
به رخ کشیدن قدرت حزب‌الله
نگرانی‌های امریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان و فلسطین اشغالی، درحالی است که در روز‌های اخیر نیرو‌های حزب‌الله به تأسی از سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله، دبیرکل این جنبش حملات موشکی و پهپادی خود را به مواضع ارتش صهیونیستی گسترش داده‌اند. مقاومت لبنان روز دوشنبه در پاسخ به جنایات مستمر تل‌آویو علیه غزه و هدف قراردادن مناطق مسکونی در جنوب لبنان، چندین مقر نظامی اشغالگران را در جبهه شمالی فلسطین اشغالی هدف قرار داد. به گزارش المیادین، حزب‌الله، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای حمایت از مردم پایدار فلسطین در نوار غزه و حمایت از مقاومت قهرمانانه و شریف آن، نیروی پیاده‌نظام رژیم صهیونیستی را در «الضهیره» با موشک هدف قرار داده و این موشک‌ها با دقت به هدف اصابت کرده است که طی آن شماری از صهیونیست‌ها کشته و زخمی شدند. رادیو «ارتش اسرائیل» هم اعلام کرد که ۱۸ خمپاره از جنوب لبنان به سوی منطقه «عرب‌العرامشه» در الجلیل شلیک شد و نیز شهرک «نتوعا» با راکت‌های ضدزره هدف قرار گرفت. همزمان، رسانه‌های رژیم صهیونیستی به زخمی شدن دست‌کم دو صهیونیست در ورودی شهرک صهیونیست نشین نتوعا اذعان کردند.
شبکه المنار نیز از حمله رزمندگان حزب‌الله به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در «المرج» در وادی هونین با موشک‌های هدایت‌شونده خبر داد. حزب‌الله روز یک‌شنبه هم حملاتی را به مواضع ارتش صهیونیستی انجام داده بود که با وجود سانسور خبری تل‌آویو، رسانه‌های عبری دیروز تأیید کردند که ۲۲ صهیونیست در این حملات زخمی شده‌اند که به اذعان رسانه‌های اسرائیلی، بزرگ‌ترین عملیات حزب‌الله پس از عملیات طوفان الاقصی بود. در سایه تشدید درگیری‌ها در جبهه شمالی فلسطین اشغالی، رسانه‌های اسرائیلی، از ساکنان شهرک‌های صهیونیست نشین نزدیک مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی خواستند تا اطلاع ثانوی در پناهگاه‌های خود باقی بمانند.
با وجود ده‌ها حمله به سرزمین‌های اشغالی، به نظر می‌رسد این حملات تنها دستگرمی از سوی حزب‌الله بوده است. محمد رعد، رئیس فراکسیون حزب‌الله لبنان در پارلمان در سخنانی در واکنش به تهدید‌های مقامات رژیم صهیونیستی گفت: «اگر دشمن فکر می‌کند که حمایت‌های بین‌المللی و پوشش تبلیغاتی که تجاوزگری‌هایش را ترویج می‌کند، برایش در مقابل رزمندگان ما سودمند خواهد بود، باید بگوییم که در محاسباتش دچار اشتباه شده است.»
به گزارش شبکه روسیا الیوم، وی تأکید کرد: باید تجاوز را دفع کنیم و به دنیا بگوییم اینکه به متجاوز بگویند بس است و تجاوز را متوقف کنید کافی نیست، بلکه باید او را مجبور به توقف کرد. رعد تأکید کرد: دشمن اسرائیلی باید با خون‌های ما متوقف شود نه با حرف. این دشمن تجاوزات خود را متوقف می‌کند و می‌داند که ما هنوز از کارت‌های خود استفاده نکرده‌ایم و صرف اینکه بداند ما چه چیزی در اختیار داریم آن را باز خواهد داشت.