«مرگ بر صهیونیسم» نخستین‌بار در قلب اروپا

جوان آنلاین: معترضان اروپایی و امریکایی به کشتار غیرنظامیان غزه، آخر هفته خود را با فریاد خشم علیه صهیونیست‌ها سپری کردند. در پایتخت سوئد نیز شرکت‌کنندگان در تظاهرات، علیه صهیونیسم شعار دادند.
ساکنان استکهلم که از آغاز عملیات طوفان الاقصی بار‌ها در اعتراض به جنایات صهیونیست‌ها به خیابان آمده اند، اخیراً در جریان برگزاری تجمعی اعتراضی، شعار مرگ بر صهیونیسم سردادند. در حالی که اروپا با ادعای هولوکاست خود را مدیون اسرائیلی‌ها می‌داند، شعار مرگ بر صهیونیسم در یک راهپیمایی اروپایی را باید بی‌سابقه قلمداد کرد. در واشنگتن، یهودیان ضد صهیونیسم برای حمایت از فلسطین و محکومیت جنگ غزه تظاهرات کردند.
همچنین، حدود ۱۰ هزار نفر از مردم سراسر ایالت تگزاس در امریکا روز شنبه در جریان تظاهراتی از مردم فلسطین در برابر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه حمایت کرده و خواستار برقراری آتش‌بس شدند. این بزرگ‌ترین تجمع طرفداران فلسطین در ایالت تگزاس از زمان آغاز جنگ در تاریخ ۷ اکتبر به شمار می‌رود که جمعیتی بسیار گسترده در سنین مختلف و از مذاهب و قومیت‌های گوناگون بود. معترضان خواستار برقراری آتش‌بس شدند، ضمن اینکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا را به نسل‌کشی متهم و «گرگ ابوت» فرماندار این ایالت را شریک و دستیار بایدن در جریان اتهام وارد شده عنوان کردند. در ضلع شمالی ساختمان کنگره نیز، انبوهی از معترضان پرچم فلسطین را به حالت اهتزاز درآورده و بسیاری از آن‌ها خود را با چفیه‌هایی که نمادی از مقاومت فلسطین است، پوشانده بودند. معترضان شعار‌هایی همچون «از فلسطین تا تگزاس دیوار‌ها باید برچیده شوند» را سر داده و طوماری را باز کردند که در آن اسامی کودکان غزه را که در جریان حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، نوشته بودند. در این راهپیمایی، گروهی از پزشکان، دانشجویان پزشکی و دندانپزشکان از «سن‌آنتونیو» ناباوری خود را نسبت به بحران انسانی گسترده‌ای که در غزه در حال رخ دادن است، ابراز کردند و از این موضوع که کارکنان کادر درمان و بیماران فلسطینی به هیچ عنوان در امان نیستند، ابراز تأسف کردند. در اسپانیا و تورنتو کانادا هم ده‌ها هزار نفر در حمایت از غزه و درخواست توقف فوری جنگ علیه فلسطینیان اقدام به برگزاری راهپیمایی کردند. با این حال در فرانسه راهپیمایی حکومتی به فراخوان امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در مرکز پاریس و در اعتراض به یهودی‌ستیزی برگزار شد.
ماکرون در آستانه برگزاری این راهپیمایی گفت: «فرانسه‌ای که هموطنان یهودی ما در آن در ترس باشند دیگر فرانسه نیست.» در میان شرکت‌کنندگان در راهپیمایی، مارین لوپن، رهبر راست افراطی نیز حضور داشت. اما موج اعتراضات به جنایات جاری در غزه، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس را هم ناچار کرد که سوئلا براورمن، وزیر کشور جنجالی را برکنار کند. براورمن با طرح این ادعا که شرکت‌کنندگان در تجمعات ضداسرائیلی، خواهان نابودی اسرائیل هستند، تظاهرات حامیان فلسطین را «راهپیمایی‌های نفرت» خوانده و به‌رغم صلح‌آمیز و بدون خشونت برگزار شدن این راهپیمایی‌ها، شرکت‌کنندگان در آن را «اوباش» توصیف کرد.