سد‌های آبرسانی در چهارمحال‌و‌بختیاری شکست!

جوان آنلاین: در نهمین مقصد از دور دوم سفر‌های استانی دولت مردمی، رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه به چهارمحال‌و‌بختیاری رفت و با افتتاح ۱۵ طرح بزرگ آب و برق، سوت قطار امید و آبادانی در این استان را کشید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر سیدابراهیم رئیسی در اولین بخش از برنامه‌های نهمین مقصد از دور دوم سفر‌های استانی دولت مردمی، طرح عظیم تأمین آب شرب بهداشتی استان چهارمحال‌و‌بختیاری شامل آبگیری سد غدیر باباحیدر و شبکه انتقال و توزیع آب این سد را افتتاح کرد. درصد پیشرفت فیزیکی سد غدیر باباحیدر در ابتدای دولت مردمی ۶۰‌درصد و طرح تأمین آب شرب چهارمحال‌و‌بختیاری ۳۰‌درصد بود که با توجه به اهمیت طرح در راستای رفع تنش‌های آبی و برنامه دولت مردمی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، در اولویت اقدام قرار گرفت و همزمان با دومین سفر دولت مردمی و با حضور رئیس‌جمهور به شکل رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
همچنین با افتتاح طرح‌های انتقال و توزیع آب سد غدیر باباحیدر، جهاد آب‌رسانی به ۱۱۷ روستای استان، ارتقای سیستم آب‌رسانی شهری و خدمات پایدار به مشترکان و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر فرادنبه چهارمحال‌و‌بختیاری که شامل همه بخش‌های تأمین، انتقال، توزیع و بازتولید آب می‌شود، ۶۵‌درصد از آب شرب بهداشتی و سالم مورد نیاز استان به شکل پایدار تأمین و به این ترتیب تنش آبی استان پس از ۱۶ سال برطرف خواهد شد. ۹ طرح توسعه و تقویت شبکه توزیع برق نیز همزمان و به شکل ویدئوکنفرانس در مناطق مختلف استان چهارمحال‌و‌بختیاری افتتاح شدند. اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های فشار ضعیف و فشار متوسط توزیع برق، توسعه و احداث شبکه توزیع برق جدید، احداث پست‌های توزیع برق شهری و روستایی جدید، توسعه، احداث و بهینه‌سازی شبکه‌های روشنایی معابر، برق‌دار کردن روستا‌های بدون برق، نصب کنتور‌های هوشمند برای مشترکان جدید و تعویض کنتور‌های معیوب، احداث فیبر نوری به طول ۲۰۰‌کیلومتر به منظور تقویت اتوماسیون شبکه، تهیه و توزیع ۶۵۰ دستگاه پنل قابل حمل خورشیدی بین عشایر و تبدیل سیم به کابل خودنگهدار به طول ۴۰۰‌کیلومتر نیز طرح‌های حوزه برق‌رسانی هستند که با حضور رئیس‌جمهور در چهارمحال‌و‌بختیاری به شکل رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. تأخیر ۱۴ ساله، هزینه را ۱۰ برابر کرد
رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها، تأخیر ۱۴ ساله در بهره‌برداری از «سد بابا حیدر» را موجب ۱۰ برابر شدن هزینه احداث آن عنوان کرد و افزود: اگر در سال‌های گذشته این پروژه اجرا و بهره‌برداری از پروژه سد باباحیدر که ۱۴ سال به طول انجامیده است، به ثمر می‌نشست، هزینه آن ۱۵۰ میلیارد تومان بود، اما گذشت زمان باعث شد هزینه آن ۱۰ برابر شود.


رئیس‌جمهور با اشاره به اهتمام دولت برای رفع تنش آبی در روستا‌های استان چهارمحال‌و‌بختیاری گفت: امروز تنش آبی ۱۱۷ روستای استان حل شده است و امیدواریم این عدد به ۲۰۰ روستا برسد. افزایش ۲ برابری دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم
رئیس‌جمهور بعد از ظهر پنج‌شنبه در نشست جمعی از نخبگان و فعالان اقتصاد دانش‌بنیان استان چهارمحال‌و‌بختیاری، لازمه ارتقای کیفیت، بازدهی و کاهش هزینه‌های تولید را قرار گرفتن علم و دانش در کنار تولید دانست و افزود: حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در دستور کار با اولویت همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی است.
رئیسی در تشریح تدابیر دولت برای رفع موانع پیش روی فعالیت شرکت‌ها و بنگاه‌های دانش‌بنیان، ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها، تسهیل صدور مجوز‌ها به‌ویژه برای فعالیت‌های دانش‌بنیان خرد و شرکت‌های نوپا، اولویت قائل‌شدن برای محصولات تولیدی دانش‌بنیان داخلی، تشویق و الزام هلدینگ‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های دانش‌بنیان، توجه به توزیع عادلانه منابع و امکانات با اولویت استان‌های کم‌برخوردار، تدوین نظام‌نامه ارزش‌گذاری ایده‌ها و قبول آن‌ها به عنوان وثیقه بانکی را از جمله اقدامات لازم و مورد توجه دولت در مسیر حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان برشمرد.
وی با اشاره به افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال کشور از ۵‌هزار واحد در ابتدای فعالیت دولت مردمی به بیش از ۱۰‌هزار واحد در حال حاضر اظهار داشت: استان چهارمحال‌و‌بختیاری در کنار ظرفیت‌های خوبی که در عرصه دانش‌بنیان دارد، در زمینه گردشگری نیز ظرفیت‌های خوبی دارد که باید زمینه هر چه فعال‌ترشدن آن‌ها را فراهم کرد. «حذف فله‌ای مدیران قبلی» خلاف اصول شایسته‌سالاری
سیدابراهیم رئیسی همچنین عصر پنج‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان چهارمحال‌و‌بختیاری در نشستی با جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت ارتباط مسئولان دستگاه‌های اجرایی با جمع‌های نخبگانی و اشراف کامل آن‌ها بر امور حوزه تحت مسئولیت خود، شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری را از اصول اساسی دولت مردمی در جذب نیرو‌های جوان و کارآمد دانست.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه کنار گذاشتن فله‌ای مدیران دولت‌های قبلی برخلاف اصول شایسته‌سالاری است، خاطرنشان کرد: در دولت مردمی هیچ عقد اخوتی با هیچ مدیری نداشته و نداریم و حتی اگر در مورد مدیران نصب‌شده در این دولت نیز به این نتیجه رسیدیم که برخلاف تصور اولیه کارآمدی لازم را ندارند، بدون تعارف و فوری آن‌ها را تغییر داده‌ایم.
مبارزه جدی و قاطع دولت مردمی با مصادیق بزرگ و کوچک فساد از دیگر محور‌های مورد اشاره رئیس‌جمهور در این جلسه بود و رئیسی با تأکید بر اینکه دولت مردمی نشان داده است در راستای ارتقای کارآمدی آمادگی بالایی برای اعمال تغییرات لازم دارد، تصریح کرد: یقین بدانید در این دولت کوچک‌ترین مصادیق فساد و حتی ناکارآمدی تحمل نخواهد شد.
رئیس‌جمهور در واکنش به درخواست مطرح‌شده برای رسیدگی به مشکلات آبی چهارمحال‌و‌بختیاری با بیان اینکه ما اساساً برای حل مشکلات به استان سفر کرده‌ایم، افزود: دولت مردمی باور دارد که کشور ظرفیت‌های متنوع و فراوانی دارد که با مدیریت صحیح این ظرفیت‌ها از جمله در زمینه آب می‌توان بر مشکلات غلبه کرد.
دکتر رئیسی با تأکید بر ضرورت تقویت اطلاع‌رسانی شایسته از دستاورد‌ها و اقدامات دولت افزود: اشراف بر نظام مسائل کشور و یافتن راهکار برای حل مشکلات در کنار پرهیز از گرفتارشدن در حاشیه‌ها از جمله اصولی است که دولت سیزدهم در کنار شفافیت، مبارزه با فساد، شایسته‌سالاری و ایستادگی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی سرلوحه کار خود قرار داده است. همه مسئولان و مدیران موظف به اجرای عدالت اداری هستند
حضور در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی دیگر برنامه رئیس‌جمهور در سفر به شهرکرد بود.
رئیسی در این نشست با بیان اینکه همه مسئولان و مدیران در دستگاه‌های مختلف مأمور و موظف به اجرای عدالت اداری هستند، تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران هر مسئول و مدیری مسئول اجرای عدالت در تخصیص و توزیع منابع و اعتبارات، به‌کارگیری نیروی انسانی صالح، مورد اعتماد و کارآمد و نظارت بر عملکرد آنان است.
رئیسی با اشاره به اهمیت مدیریت کارآمد در اجرای عدالت اظهار داشت: درست است که اعتبارات و امکانات برای انجام امور لازم است، اما اگر مدیریت عادل و توانمندی بر سر کار نباشد، این امکانات و اعتبارات نیز به شکل صحیح مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و مشکلات رفع نمی‌شوند. رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه کار‌ها و اقدامات را باید در زمان خودش انجام داد، گفت: عده‌ای گفتند اجرای برخی پروژه‌ها و اقدامات در استان طی دو سال اخیر بیشتر شبیه معجزه بوده است.
رئیسی یکی از مشکلات اداری در کشور را ملاحظه‌کاری و رودربایستی دانست و گفت: بدون رودربایستی باید عدالت را محقق و رضایت مردم را تأمین کرد. مسئولان باید اعتماد مردم را افزایش دهند و اعتماد نیز با سخنرانی افزایش نمی‌یابد بلکه باید در میدان اعتماد مردم را بیشتر کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید کار‌ها را با روحیه جهادی دنبال کنیم، گفت: خواسته من از مدیران استان چهارمحال‌وبختیاری این است که کار‌ها و مصوبات دور دوم سفر به استان چهارمحال‌وبختیاری را به صورت جدی تا حصول نتیجه پیگیری کنند. تورم را با تولید کنترل کردیم
شرکت در نشست خبری آخرین بخش برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر یک روزه به چهارمحال‌و‌بختیاری بود.
رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در نشستی خبری در تشریح نتایج و دستاورد‌های این سفر، به دغدغه‌مندی دولت نسبت به معیشت و سفره مردم با تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: دولت در کنار تکمیل طرح‌ها و پروژ‌ه‌های عمرانی تلاش کرده است با اقداماتی نظیر کنترل نقدینگی رشد تورم را متوقف کند و آمار بانک مرکزی در این زمینه که کاهش رشد نقدینگی از ۳۲‌درصد به ۵/۲۶ درصد را نشان می‌دهد، مؤید همین مسئله است.
رئیس‌جمهور عدم‌کسری بودجه در دو سال گذشته را از دیگر اقدامات دولت در زمینه کنترل تورم دانست و گفت‌: در زمان آغاز به کار دولت، ما با کسری بودجه ۴۸۰‌هزارمیلیاردی مواجه بودیم که توانستیم با تولید، ایجاد درآمد برای کشور و کنترل منابع و مصارف و نه استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول کسری بودجه را جبران کنیم.
رئیسی کنترل بانک‌ها و ایجاد انضباط مالی در نظام بانکی کشور را اقدام دیگر دولت در زمینه کنترل تورم عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ماه‌هایی را سپری می‌کنیم که وضعیت تورمی کاهشی است و تمام تلاش دولت این است که بتوانیم این مهار تورم را استمرار ببخشیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما مهار تورم را نه در رکود بلکه در رشد تولید دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: آخرین آماری که رئیس بانک مرکزی در دولت اعلام کرد، حاکی از این بود که شاخص‌ها در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد وضعیت رشد اقتصادی در بخش نفت، کشاورزی و صنعت شرایط خوبی دارد که نسبت به قبل کاملاً متفاوت شده است که البته باید ثبات و پایداری پیدا کند. خوشبختانه دو سال گذشته را با رشد اقتصادی متوسط ۴‌درصدی پشت سر گذاشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم با کار و تلاش بیشتر امسال را نیز با رشد اقتصادی قابل توجهی سپری کنیم.
دکتر رئیسی در ادامه درباره افزایش قیمت برخی کالا‌ها در کشور به افزایش قیمت کالا‌های اساسی در سطح منطقه و جهان و تجربه تورم دورقمی در برخی کشور‌های اروپایی متأثر از تحولات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: با توجه به اقدامات و تمهیدات انجام‌شده از جمله توزیع کالابرگ تلاش می‌کنیم از نوسانات قیمت کالا‌ها در سبد معیشتی مردم جلوگیری کنیم، به نحوی که قیمت‌ها بدون نوسان برای مردم قابل پیش‌بینی باشد که به آرامش بازار و مردم کمک خواهد کرد.