نتانیاهو: در غزه موفق نبودیم

جوان آنلاین: اسرائیلی‌ها چهار روز بعد از اشغال بیمارستان شفا در غزه، تحت فشارند تا ادعا‌های خود را درباره قرار داشتن ستاد فرماندهی حماس در زیر این بیمارستان به افکار عمومی نشان دهند. رئیس کمیته حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که اسرائیل باید به تیم این سازمان برای بررسی ادعا‌های خود درباره بیمارستان الشفا دسترسی بدهد. وزیر بهداشت تشکیلات خودگران گفته که نیرو‌های اسرائیلی در این زمینه مدارکی «باید نشان دهند» و خبرنگاران غربی از جمله خبرنگار امریکایی سی‌ان‌ان می‌گوید اسرائیلی‌ها هیچ مدرکی دال بر وجود تونل در داخل بیمارستان نشان نداده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به موفقیت‌آمیز نبودن عملیات در بیمارستان شفا اعتراف کرده و با اشاره به پیدا نشدن اسرا در آنجا گفته که اگر هم «آن‌ها آنجا بودند، از آنجا منتقل شده‌اند.» به گزارش «جوان»، اسرائیل می‌خواست تسخیر یک «ستاد فرماندهی حماس» در زیر بیمارستان شفا را به عنوان یک پیروزی قابل‌توجه برای خود ثبت کند؛ چیزی که لااقل زمینه‌های یک آتش‌بس موقت را فراهم می‌کرد، ولی کل چیزی که سربازان اسرائیلی از این بیمارستان پیدا کرده‌اند یک لپ‌تاپ، چند عدد سی‌دی، یک پوتین نظامی و چند سلاح کلاشنیکف است که هیچ‌کس نه صحت آن را تأیید کرده و نه آن را نشان‌دهنده وجود ستاد فرماندهی حماس در زیر بیمارستان شفا می‌داند. دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به پیدا شدن این وسایل که فیلم آن را یک سرباز اسرائیلی منتشر کرده، در بیانیه‌ای گفته که تصاویری که اسرائیلی‌ها منتشر کرده‌اند برای توجیه حمله به این بیمارستان کافی نیستند. «وولکر تورک» کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل نیز دیروز در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به سؤالی درباره مقر فرماندهی حماس در زیر بیمارستان شفا گفت: «ما نیاز داریم که به داخل بیمارستان الشفا نگاهی بیندازیم. در این زمینه ما نمی‌توانیم به مواضع یک طرف جنگ یا طرف دیگر اتکا کنیم.» به گفته تورک، چنین شرایطی به یک بررسی مستقل بین‌المللی نیاز دارد «چرا که ما روایت متفاوت‌تری داریم.»
همزمان، مای الکیله، وزیر بهداشت تشکیلات خودگران فلسطینی به بی‌بی‌سی گفته که هنوز شواهدی درباره حضور مرکز فرماندهی حماس در بیمارستان شفا غزه ندیده و تأکید کرده که نیرو‌های اسرائیلی مدارکی را در این زمینه «باید نشان دهند.»
خانم الکیله به بی‌بی‌سی عربی گفت: «بیمارستان‌ها باید محافظت شوند و از آن‌ها برای انجام وظایف حرفه‌ای استفاده شود. اما بیمارستان شفا پنج روز است که تحت محاصره اسرائیل است، بنابراین اگر مقر حماس [در آنجا]وجود داشته باشد، اسرائیل باید آن را به ما نشان دهد.» خبرنگاران غربی از جمله خبرنگار سی‌ان‌ان که ارتش رژیم صهیونیستی را در جریان بازدید از داخل بیمارستان الشفا همراهی کرده، گفته که بررسی گفته‌های ارتش اسرائیل، در مورد سلاح‌ها و منابعی که حضور حماس در این مجتمع را ثابت می‌کند، ممکن نیست. به گفته خبرنگار سی‌ان‌ان، ارتش اسرائیل هیچ مدرکی دال بر وجود تونل در داخل بیمارستان نشان نداده است. همچنین خبرنگار بی‌بی‌سی بریتانیا گفت: «ارتش مکان و زمان تنگی را برای حرکت در نظر گرفت تا با هیچ یک از آوارگان یا تیم‌های پزشکی حاضر در محل ملاقات نکنیم.» نتانیاهو: منتقل‌شان کرده‌اند!
با به بن‌بست رسیدن روایت وجود ستاد فرماندهی حماس در زیر بیمارستان الشفا، دو روایت همزمان از طرف منابع اسرائیلی و امریکایی در حال انتشار است. آنتونی بلینکن وزیرخارجه امریکا در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی، در پاسخ به این سؤال که آیا از وجود مراکز فرماندهی در تونل‌های زیر بیمارستان شفا اطمینان دارد یا خیر، با قاطعیت پاسخ مثبت داد، ولی از گفتن اینکه در این زمینه به چه منابعی استناد می‌کند، خودداری کرد. یک منبع اطلاعاتی امریکا روز جمعه به رویترز گفت که کاخ سفید تصمیم گرفته منابع خود را در رابطه با این تصمیم که از بیمارستان شفا به عنوان مرکز فرماندهی و کنترل حماس استفاده می‌شود فاش نکند زیرا «از همان منابع برای ردیابی وضعیت ربوده‌شدگان استفاده می‌شود.» بلینکن همچنین با عقب‌نشینی از روایت وجود مقر فرماندهی حماس در زیر بیمارستان شفا، صرفاً به یافته شدن یک اسلحه در بیمارستان اشاره کرد: «من دقیقاً نمی‌فهمم چرا باید تفنگ کنار دستگاه ام‌آر‌آی باشد.» او گفته که این شواهد قانع‌کننده‌ای است که نشان می‌دهد حماس به هر طریقی در زیرساخت‌های غیرنظامی جاسازی شده است. همزمان، اسرائیلی‌ها به جای اصرار روی سناریوی «فرماندهی حماس» در حال برجسته کردن وجود اسرا در بیمارستان شفا هستند. تل‌آویو دیروز از کشف جسد دومین اسیر خود «در ساختمانی در نزدیکی بیمارستان شفا» در غزه خبر داد و گفت که جسد سرجوخه نوآ مارسیانو، سرباز ۱۹ساله اسرائیلی را «از ساختمانی در مجاورت بیمارستان شفا» بیرون آورند. اسرائیلی‌ها روز پنج‌شنبه هم از کشف جسد یکی دیگر از اسرا در ساختمانی نزدیک بیمارستان شفا خبر داده بودند. تحت چنین شرایطی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیروز در گفتگو با سی‌بی‌اس اذعان کرد که عملیات اسرائیل برای یافتن اسرا موفقیت‌آمیز نبوده و هرچند بار دیگر گفت که «نشانه‌های قوی داشتیم که گروگان‌های ما در بیمارستان هستند» ولی تأکید کرد «هیچ گروگانی پیدا نشد.» او گفته که اسرا «اگر (هم) آن‌ها آنجا بودند، از آنجا منتقل شده‌اند.» یوسی ملمان، تحلیلگر امنیتی صهیونیست نوشت: «احساس بدی دارم. اسرائیل اعلام کرد مقر فرماندهی حماس زیر بیمارستان است، اما نه اسیران را پیدا کرد و نه خبری از مقر حماس بود. سخنگوی ارتش می‌گوید در آنجا مقادیری اسلحه و نقشه پیدا کرده. آیا این در مقابل آسیبی که به حیثیت ما در سطح بین‌المللی وارد شد، مفید است؟» کشته‌های اسرائیلی به ۳۷۲ رسید
در حالی که نبرد بین حماس و سربازان اسرائیلی در غزه ادامه دارد، ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن سه افسر خود و زخمی شدن چهار نفر دیگر از آن‌ها در جریان نبرد‌های جاری امروز با رزمندگان مقاومت در شهر غزه خبر داد. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه شب اعلام کرد: شمار نظامیان اسرائیل در حملات طوفان الاقصی به ۳۷۲تن رسیده است. «اسامه حمدان» پنج‌شنبه شب در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: دشمن صهیونیستی با حمله به بیمارستان شفا جنایتی وحشیانه را مرتکب شد. روایت دشمن در مورد اسناد و مدارک ادعایی خود در مورد بیمارستان شفا، سخیف و تمسخرآمیز است. کذب ادعا‌های امریکا و رژیم صهیونیستی برای همه آشکار شده است. گردان‌های القسام در ۴۸ ساعت گذشته موفق به انهدام ۳۳ خودروی زره‎‌پوش دشمن (شامل تانک، نفربر و بولدوزر) شده است.