نظام‌ تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در دولت سیزدهم تکمیل می‌شود

بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی امام خمینی (ره) شهریار پس از ۳۴ سال انتظار مردم این شهرستان محروم، صبح دیروز، همزمان با روز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، با حضور رئیس‌جمهور افتتاح و بهره‌برداری رسمی از آن آغاز شد.بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان شهریار طی ۳۴ سال، به‌علت اختلاف هیأت‌مدیره و تیمی از خیران که برای ساخت آن آستین بالا زده بودند، نیمه‌کاره باقی مانده بود. با پیگیری دولت سیزدهم، این مشکل رفع و با تامین اعتبار، روند تکمیل و آغاز جذب نیروی متخصص آن شدت گرفت تا پیشرفت فیزیکی ۷۴درصدی آن به صددرصد برسد و آماده بهره‌برداری شود.با همین سیاست نیز دولت سیزدهم طی ۲ سال گذشته موفق شده ۱۵ هزار تخت بیمارستانی را به بهره‌برداری برساند که اغلب آنها مربوط به تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره بخش درمان و بیمارستان بوده است.

آغاز نظام‌ تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، در دولت سیزدهم
سید ابراهیم رئیسی در مراسم بهره‌برداری از بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی امام خمینی (ره) شهریار این موضوع را یکی از مطالبات و خواسته‌های پرستاران کشور برشمرد و گفت: «دولت مصمم به تکمیل تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است، چرا که معتقدیم شغل پرستاری ازجمله مشاغل بسیار مهم و دارای ارزش است و دولت ارج نهادن به خدمات و توجه به خواسته‌های این قشر شریف را وظیفه خود می‌داند.»
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نظام‌ تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۲ سال تأخیر، در دولت سیزدهم آغاز شده و اکنون با تخصیص اعتباراتی در حال تکمیل است، گفت: «نواقص این کار از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برطرف می‌شود.»وی با بیان اینکه این روزها ملت‌های جهان از حوادث تلخ در غزه محزون هستند، گفت: «مجاهدت زنان، مردان، پرستاران و کادر درمان که در بیمارستان‌های غزه هستند در تاریخ مجاهدات فلسطین و نزد پروردگار متعال ثبت می‌شود و این حرکت یک الگو برای جامعه پرستاری در دنیا است.»
وی ضمن گرامیداشت یاد همه پرستاران و پزشکان شهید و کادر درمانی در غزه که از بیماران‌ نگهداری و زیر بمباران به مردم خدمت می‌کنند، گفت: «کادر درمانی در غزه، یک مجاهدت ویژه را خلق کرد.»



رئیس‌جمهور در ادامه با تجلیل از کادر درمانی غزه گفت: «پرستاران ما نیز در کشور خوش‌درخشیدند و در صحنه‌های مختلف کارشان جلوه داشته و دارد. شب و روز و روزهای تعطیل، کنار بیمار بودن و آرامش بخشیدن و مشکلات درمانی او را دنبال کردن کار آسانی نیست. از این‌رو روحیه صبر و استقامت و داشتن ظرفیت، خیلی مهم است.»

نگاه ویژه دولت به کادر درمان مجهز و آموزش‌دیده
رئیسی گفت: «دعا نمی‌کنم شما کادر درمان خیلی مشتری داشته باشید؛ هرچه کمتر مراجعه‌کننده داشته باشید، ما خوشحال‌تر هستیم. زیاد بودن عدد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی خوشایند نیست و باید در مرحله بهداشت و پیشگیری تلاش شود.»
وی با بیان اینکه کادر مجهز و آموزش‌دیده بهنگام برای دولت اهمیت دارد، گفت: «کارهای زیادی باید در حوزه بهداشت انجام شود. در این صورت دیگر نوبت به درمان نمی‌رسد و کادر درمانی فراغت بیشتری پیدا می‌کند.»رئیس‌جمهور مطرح کرد: «نظام‌ تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در دولت سیزدهم بعد از ۱۲ سال آغاز شد که تکمیل خواهد شد و وزیر بهداشت نواقص موجود را برطرف خواهد کرد.»رئیسی با بیان اینکه پرستاران شغل شریفی دارند و باید به خدمات آنها ارج نهاد، گفت: «دولت وظیفه دارد به میزان خدمات پرستاران حقوق و مزایا به این قشر تعلق دهد که طبق این تعرفه‌گذاری کار در حال انجام است. دولت به کادر درمان و پرستاران توجه ویژه دارد.»

مهدکودک باید در همه سازمان‌ها و ادارات فعال شود
رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌هایش گفت: «تأکید دارم مهدکودک نه فقط در بیمارستان‌ها، بلکه همه ادارات و سازمان‌ها محل‌هایی را به‌عنوان مهدکودک برای بچه‌ها آماده کنند تا خانم‌هایی که شاغل هستند دچار زحمت نشوند و هم اینکه کودکان با آرامش در کنار مادران باشند. این جزو هزینه‌هایی است که دولت باید پرداخت کند. این کار در جهت افزایش جمعیت بسیار نقش دارد. مسئله ایجاد مهدکودک در همه سازمان‌ها برای خانم‌هایی که مشغول به‌کار هستند ازجمله کمک‌هایی است که دولت می‌تواند در راستای فرزندآوری و افزایش جمعیت داشته باشد و این از تأکیدات دولت است. »

تقسیمات کشوری غرب و شرق استان تهران نیازمند تغییرات جدی است
سید ابراهیم رئیسی همچنین پس از شرکت در مراسم افتتاحیه بیمارستان امام خمینی (ره) در اجتماع مردم شهریار با بیان اینکه توسعه فضای مترو در دستور کار دولت است، گفت: «باید شرایط اقلیمی و جمعیتی را که در اینجا ایجاد شده و از طرفی ضمیمه تهران است درنظر بگیریم.»
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تقسیمات کشوری غرب و شرق استان تهران نیازمند تغییرات جدی است، گفت: «با توجه به توسعه‌ای که شهر اندیشه، شهریار و شهرستان‌های اطراف داشته‌اند، باید در تقسیمات کشوری این منطقه تجدیدنظر شود. اکنون کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند و به‌زودی نتیجه را به مردم اعلام خواهیم کرد. رفت‌وآمد مردم این منطقه باید تسهیل شود و علاوه بر توسعه جاده‌ای، توسعه مترو و ریلی لازم است. تردد به این مناطق از طریق مترو بسیار راحت‌تر است. در این رابطه شهرداری تهران فعال شده و توسعه فضای مترو در دستور کار دولت است.»

​ تا یک ماه آینده ۱۴ هزار پرستار مشغول به‌کار می‌شوند
وزیر بهداشت گفت: «۲۵ هزار مجوز جذب داشتیم که ۱۴ هزار فرصت آن مربوط به رشته پرستاری بود؛ مهرماه آزمون برگزار شد، ‌اکنون در مراحل مصاحبه است و تا یک ماه آینده این تعداد در کل کشور مشغول به‌کار خواهند شد.» وزیر بهداشت و درمان با اعلام این خبر که یک شرکت دانش‌بنیان موفق شده داروی اس‌ام‌ای را تولید کند، بیان کرد: «این شربت توسط یک شرکت دانش‌بنیان تولید شده است و تا پایان سال با تولید گسترده در اختیار بیماران اس‌ام‌ای قرار می‌گیرد.»وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن میلاد باسعادت قهرمان‌ کربلا و تبریک به پرستاران گفت: «قدردان زحمات جامعه پرستاری در کشور هستیم. در کشور بهترین پرستاران دنیا را داریم که در عرصه‌های مختلف شایستگی خود را نشان داده‌اند. با شروع به‌کار دولت سیزدهم تاکنون یکهزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی افتتاح شده و یکهزار و ۴۰۰ تخت دیگر نیز به‌زودی آماده بهره‌برداری می‌شود. بیمارستان شهریار دارای ۴۲ تخت اورژانس و ۱۰ تخت عمل جراحی است که این بیمارستان به جنرال بیمارستان معروف است.»
وی درخصوص مطالبه پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان عنوان‌ کرد: «مرتب در این‌ زمینه نامه می‌نویسم و منتظر تامین اعتبار پرستاران از سوی سازمان برنامه بودجه هستیم. ۵۵۰ پرسنل داریم که همگی مطالبه دریافت فوق‌العاده خاص را دارند و دولت باید رقم بالایی (حدود ۷۰ همت) به این امر اختصاص دهد. وزارت بهداشت با این تخصیص موافقت دارد و پیگیری‌های لازم را انجام ‌می‌دهیم.»

داروی بیماری اس‌ام‌ای توسط یک شرکت دانش‌بنیان ساخته شد
وی با اعلام این خبر که یک شرکت دانش‌بنیان موفق شده که داروی اس‌ام‌ای را تولید کند، بیان کرد: «این شربت توسط یک شرکت دانش‌بنیان تولید شده است و تا پایان سال با تولید گسترده در اختیار بیماران اس‌ام‌ای قرار می‌گیرد. فاز اول مطالعاتی رو به پایان است و نتایج آن به دولت و شخص اول رئیس‌جمهور داده می‌شود. فاز اول زیر 10 سال و فاز دوم بالای 10 سال است. با توجه به مطالعات وزارت بهداشت به‌دنبال درمان بیماران اس‌ام‌ای هستیم. تصمیم‌گیری برای درمان بیماران اس‌ام‌ای به‌عهده شورای تدابیر دارویی و کمیته علمی است و آنها هرچه تصمیم‌بگیرند ما اجرا می‌کنیم.»

داروهای گران بیماران دیابتی توسط بیمه سلامت تامین می‌شود
عین‌اللهی خبر خوشی دیگری هم برای بیماران دیابتی داشت: «دیابت تقریبا تمام اعضای بدن را در بر می‌گیرد و درمان به‌موقع آن لازم است. در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بسته حمایتی برای بیماران دیابتی درنظر گرفته‌ایم و حتی داروهای گران توسط بیمه سلامت تامین می‌شود، ‌حتی داروهای جدید تحت پوشش بیمه هستند.»
وی همچنین این وعده را داد که اه منظور تامین ‌پمپ ‌انسولین برای بیماران دیابتی پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

سایر اخبار این روزنامه