اشغال غزه با اسم رمز جديد

گروه   جهان
درحالي كه جو بايدن رييس‌جمهوري امريكا اين روزها به‌شدت به واسطه حجم جنايات صورت گرفته از‌سوي اسراييل در داخل و خارج از ايالات‌متحده تحت فشار قرار دارد و حتي عصر سه‌شنبه حدود هزار نفر از حاميان فلسطين با وارد شدن به همايش دموكرات‌ها در كاليفرنيا باعث پايان زودهنگام آن شدند، او طي مقاله‌اي در روزنامه واشنگتن‌پست در خصوص سرنوشت فلسطين و غزه بعد از جنگ اظهارنظر كرده و نوشته است: در راستاي تلاش‌ها براي صلح، غزه و كرانه باختري نهايتا بايد توسط يك ساختار اداره شود كه اين نسخه احيا‌شده‌اي از تشكيلات خودگردان فلسطيني است. بايدن در ادامه اين مقاله با بيان اينكه نبايد كوچ اجباري، اشغال دوباره و محاصره غزه در دستور كار باشد، راهكار حل و فصل موضوع فلسطين را تشكيل دو دولت عنوان كرده و نوشت: براي اين دو ناوگروه به منطقه اعزام كرده‌ايم تا مانع از گسترش جنگ غزه به ساير نقاط منطقه شويم.
گفتني است از همان روزهاي اوليه جنگ غزه به خصوص از زماني كه ارتش رژيم صهيونيستي ورود زميني به اين منطقه را آغاز كرده، موضوع و مساله اصلي اين است كه درنهايت اداره اين منطقه در صورت اشغال دوباره آن ازسوي اسراييل بر‌عهده چه گروهي يا ساختاري خواهد بود؟ برخي در اين ميان صحبت از گروه‌ها و ناظران بين‌المللي كرده و برخي ديگر نيز از مذاكرات پنهاني با تشكيلات خودگردان فلسطيني سخن گفته‌اند. اما در اين رابطه دو نكته مهم وجود دارد؛ نخست اينكه نتانياهو در واكنش به پيشنهاد بايدن براي واگذار كردن غزه به تشكيلات خودگردان به صراحت گفته كه اين تشكيلات با شكل و شمايل كنوني قادر به اداره اين منطقه پس از جنگ نيست.
ازسوي ديگر درحالي كه بارها اعلام شده كه امريكا مخالف اشغال دوباره غزه ازسوي اسراييل است و رژيم صهيونيستي نيز اين قضيه را تاييد كرده، اما نخست‌وزير اين رژيم چند روز قبل اعلام كرد كه پس از جنگ تا مدت نامحدودي، كنترل امنيتي غزه را به دست خواهيم گرفت. برخي تحليلگران معتقدند اين صحبت‌ها نشان مي‌دهد كه اسراييل براي اداره غزه در آينده پس از جنگ نقشه كشيده و همان‌طور كه اكنون تشكيلات خودگردان فاقد هر‌گونه ابتكار عملي در كرانه باختري است، قصد دارد با هماهنگي امريكا و حاميان غربي‌اش با استفاده از اسم رمز تشكيلات خودگردان، عملا كنترل اين منطقه را در دست داشته باشد؛ چراكه كنترل امنيتي به معناي احاطه كامل به سرنوشت غزه در دوران پس از جنگ خواهد بود.


در همين راستاست كه شاهد هستيم روز گذشته علاوه بر اينكه يوآو گالانت وزير جنگ رژيم صهيونيستي مدعي شده در پايان جنگ، حماس نابود خواهد شد و هيچ تهديد نظامي از جانب غزه عليه اسراييل وجود نخواهد داشت و اين رژيم نيز در غزه نمي‌ماند، جوزپ بورل مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز شنبه در كنفرانس سالانه سياست خارجي و امنيت كه در بحرين برگزار شد، اعلام كرد: بعد از پايان جنگ، تنها تشكيلات خودگردان مي‌تواند غزه را اداره كند. اين صحبت‌ها درحالي مطرح شده كه او روز جمعه در ديدار با محمود عباس رييس تشيكلات خودگردان و محمد اشتيه نخست‌وزير اين تشكيلات در كرانه باختري مدعي شده بود كه حماس آينده‌اي ندارد.
 
خبري از توافق نيست
در همين رابطه خبرگزاري رويترز روز شنبه در گزارشي
با اشاره به منازعات خونين و طولاني‌مدت اسراييل در آينده غزه به نقل از 6 مقام امريكايي و منطقه‌اي و همچنين چهار ديپلمات آورده است: نه‌تنها تاكنون ايده‌هاي مطرح شده ازسوي امريكا، اسراييل و امارات درخصوص اداره نوار غزه نتيجه‌اي در بر نداشته، بلكه نگراني‌ها از بابت درگير شدن اسراييل در يك عمليات طولاني مدت در اين منطقه نيز افزايش يافته است.
در واقع ادامه عمليات اسراييل در شمال نوار غزه، برخي مقامات امريكايي و عربي را نگران كرده كه احتمال دارد اسراييل نيز به سرنوشت امريكا در افغانستان و عراق دچار شود. به گفته برخي ديپلمات‌ها، اگر دولت حماس در غزه بركنار شود، با توجه به ويراني اين منطقه، مردم خشمگين عليه سربازان اسراييلي قيام خواهند كرد.
در اين رابطه به نظر مي‌رسد كه علاوه بر امريكا، برخي كشورهاي عربي نيز با سرنگون كردن جنبش حماس موافق هستند، اما مساله اصلي اين است كه اتفاق نظر خاصي در مورد اداره اين منطقه ميان آنها وجود ندارد، زيرا درحالي صحبت از تشكیلات خودگردان مي‌شود كه اين تشكيلات به رهبري محمود عباس 87 ساله كه اكنون با بحران جانشيني نيز روبه‌روست در سال 2007 كنترل غزه را به حماس واگذار كرده و به واسطه عملكردش در كرانه باختري با اتهاماتي نظير فساد، بي‌كفايتي و بي‌اعتباري مواجه است. در ادامه رويترز در گفت‌وگو با محمد دحلان مسوول امنيتي غزه پيش از واگذار شدنش به حماس در سال 2007، آورده است: هر چند نام او به عنوان كانديداي اداره غزه در دوران پس از جنگ بر زبان برخي مقامات غربي است، اما دحلان به صراحت مي‌گويد: اگر اسراييل فكر مي‌كند كه تشديد كنترلش بر غزه به جنگ پايان مي‌دهد، سخت در اشتباه است، زيرا نه‌تنها هيچ يك از رهبران و مبارزان حماس تسليم نخواهند شد، بلكه اسراييل يك نيروي اشغالگر است و مردم فلسطين با آن به عنوان يك نيروي اشغالگر برخورد خواهند كرد.
نكته قابل توجه ديگر اين است كه امارات كه دحلان در آنجا ساكن است نيز از وي براي رهبري غزه در آينده حمايت مي‌كند؛ اما او مي‌گويد: نه من و نه هيچ‌كس ديگر نمي‌خواهد يك منطقه ويران شده را بدون مشخص بودن يك مسير سياسي در آينده اداره كند، چراكه هيچ چشم‌اندازي از سمت اسراييل، امريكا يا جامعه بين‌المللي نديدم كه از اسراييل بخواهد جنگ را متوقف كند يا مذاكراتي جدي بر سر راه‌حل دو دولتي به جريان بيندازد.
گفتني است جو بايدن رييس‌جمهوري امريكا تاكنون دوباره تاكيد كرده كه اشغال دوباره غزه ازسوي اسراييل اشتباهي بزرگ است؛ با اين حال نه تنها اكنون دولت بايدن تحت فشارهاي فزاينده به منظور توقف كشتار غيرنظاميان و كودكان در غزه قرار دارد، بلكه هيچ نقشه راه مشخصي نيز ازسوي اسراييل به منظور خروج از غزه مشاهده نكرده است، به همين دليل است كه چند مقام امريكايي در گفت‌وگو با رويترز تاكيد كردند: به دليل وقوع تلفات بالاي غير‌نظامي، تعداد هر چه بيشتري از فلسطيني‌ها تبديل به مبارزان جديد حماس يا گروه‌هاي شبه‌نظامي ديگري در آينده خواهند شد.
در اين راستا بيش از ۱۲ تن از اهالي غزه در مصاحبه با رويترز گفتند، حمله رژيم صهيونيستي به اين‌باريكه نسل جديدي از مبارزان را به وجود آورده است. به عنوان مثال ابو محمد ۳۷‌ساله، يك كارمند دولتي اهل اردوگاه آوارگان جباليا است كه مي‌گويد، مرگ را به اشغالگري صهيونيست‌ها ترجيح مي‌دهد. او همچنين تاكيد مي‌كند: من عضو حماس نيستم اما در روزهاي جنگ همه ما مردم واحدي هستيم و اگر آنها مبارزان را از بين ببرند، ما سلاح به دست گرفته و خواهيم جنگيد. اسراييلي‌ها ممكن است غزه را اشغال كنند اما هرگز در آن حتي براي يك روز احساس امنيت نخواهند كرد.