راه‌اندازی پروژه‌ای که از ۹۲ تا ۱۴۰۰ تعطیل بود

روز گذشته سخنگوی دولت با اعلام اینکه متروی پرند دارای موانع اجرایی بود که پس از بازدید میدانی رئیس‌جمهوری در آذرماه ۱۴۰۱ و دستورات صادرشده، گره‌های موجود باز شد، گفت که این مترو ۹ آذر افتتاح می‌شود.
علی بهادری جهرمی با بیان اینکه پنجشنبه ۹ آذر، ایستگاه متروی پرند و ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی با حضور رئیس‌جمهوری بهره‌برداری می‌شود، گفت: «این پروژه دارای موانع اجرایی بود که پس از بازدید میدانی رئیس‌جمهوری از متروی پرند در آذرماه ۱۴۰۱ و دستورات صادرشده، گره‌های موجود باز شد تا قفل بهره‌برداری از ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی و ایستگاه شهر پرند بالاخره شکسته شود.»
وی یادآور شد: «بخشی از این پروژه، حدفاصل ایستگاه شاهد تا محدوده شهرآفتاب (به طول ۴ کیلومتر) در ابتدای سال ۹۵ و بخش دوم حدفاصل ایستگاه شهرآفتاب تا فرودگاه امام راحل (به طول ۲۶ کیلومتر) در مردادماه سال ۹۶ بهره‌برداری شد و حالا بخش آخر پروژه، حدفاصل ایستگاه فرودگاه امام تا شهر جدید پرند (به طول ۱۹ کیلومتر) در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.» بهادری جهرمی ادامه داد: «ارزش پروژه مذکور (در بخش حدفاصل فرودگاه امام راحل تا شهر پرند) به ارزش امروز کالا و خدمات، مبلغی فراتر از ۶ هزار میلیارد تومان است.»

اهتمام دولت برای تعیین تکلیف چند پروژه عمرانی در پرند
در جلسه اخیر هیأت دولت، زمان افتتاح متروی پرند تعیین شد و به‌گفته وزیر راه و شهرسازی به‌زودی این پروژه با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود؛ پروژه ۱۹ کیلومتری که نزدیک به دو دهه مردم صبور این منطقه چشم به راه افتتاح آن بودند.



تست گرم خط متروی پرند شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ انجام شد. این خط «با سه رام قطار» فعالیت خود را آغاز و تا آخر پاییز مسافرگیری می‌کند.
راه‌اندازی متروی پرند از دو منظر قابل اهمیت است؛ نخستین منظر مهم افتتاح این پروژه به کاهش خسارات جانی بازمی‌گردد. برآوردهای ترافیکی نشان می‌دهد که هم‌اکنون، روزانه جمعیتی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر برای رتق و فتق امور جاری خود، بین تهران و پرند تردد می‌کنند و این جریان عبور و مرور، غالبا با استفاده از وسایل نقلیه شخصی یا تاکسی انجام می‌شود.
 نگاهی به آمار مصدومان و جان‌باختگان آزادراه تهران - ساوه که در برخی سال‌ها به ۵۸ فوتی و صدها مصدوم رسیده، خود گویای تمام نکات هشداردهنده است؛ بنابراین با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی، نه‌تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت، بلکه آمار تصادفات حمل‌ونقلی نیز به تبع آن تقلیل می‌یابد.
اما از حیث هزینه‌ای که روزانه هر فرد برای تردد بین این دوشهر صرف می‌کند، برآوردهای مستند، حکایت از آن دارد که بر حسب مسیر انتخابی و نوع وسیله کرایه‌شده، بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای رفت‌وآمد در مسیر مذکور باید خرج شود تا شهروندان به امورات جاری خود برسند. حال، کافی است با یک حساب سرانگشتی و با این فرض که در بدو شروع فعالیت ایستگاه متروی پرند، بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر در هر روز از این وسیله حمل‌ونقلی استفاده کنند، به رقم صرفه‌جویی صورت‌گرفته در هزینه‌های روزانه مسافران مربوطه دست پیدا کنیم.
درواقع می‌توان گفت با شروع بهره‌برداری از این خط مترو، در مجموع روزانه حداقل یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان کمتر از جیب کل مسافران تهران - پرند هزینه می‌شود که همین مقدار پول می‌تواند برخی نیازها و مایحتاج ضروری آنان را پوشش دهد.
علاوه بر تعیین تکلیف متروی پرند، چهار هزار و ۳۰۰ واحد مسکن مهر نیز تکمیل و بهره‌برداری شده است. هشت‌هزار واحد دیگر نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند نیز در مرحله تعیین پیمانکار است که به‌زودی وارد مرحله ساخت‌وساز خواهد شد. همچنین یک مرکز بهداشتی- درمانی در همکاری با مرکز اورژانس، یک بوستان و یک مجموعه تجاری در محله کم‌برخوردار در شهر جدید پرند تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است.
از سویی دیگر ساخت شهرک جدید ۱۰ هزار نفری در پرند نیز در دستور کار است. در این خصوص مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند از انجام عملیات زیربنایی و روبنایی با ۷۰۰میلیارد تومان اعتبار در شهر جدید پرند خبر داد و گفت: «شهرک مسکونی اعتمادیه در پرند با ظرفیت ۱۰هزار نفر ایجاد می‌شود.»
آرش صیادی با تأکید بر تلاش برای تأمین زمین بیشتر جهت تولید مسکن در آن شهر جدید، گفت: «برای تأمین زمین بیشتر با وجود آنکه در شهر جدید پرند با محدودیت زمین مواجه هستیم و امکان توسعه وجود ندارد، چندین گزینه ازجمله ایجاد شهرک و تغییر کاربری و الحاق در حال پیگیری است و در تلاش هستیم ظرفیت تأمین زمین را برای تولید مسکن افزایش دهیم.»
وی توضیح داد: «شهرک اعتمادیه در نزدیکی پرند و متصل به محدوده شهر جدید پرند مصوب شده است که ظرفیت ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و هم‌اکنون مراحل تملک آن در حال انجام است. در آینده نزدیک و برای سال جدید در شهر جدید پرند در حوزه مسکن خبرهای خوبی خواهیم داشت.» مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند توضیح داد: «در حوزه دسترسی‌های پرند غیر از محور فعلی، یک مسیر دومی را که مجوز اتصال به اتوبان غدیر است، اخذ کرده‌ایم، هم‌اکنون در مراحل مقدمات انتخاب پیمانکار هستیم و مذاکراتی با ستادکل نیروهای مسلح برای اتصال مسیر سوم پرند به‌دلیل آنکه از اراضی ارتش عبور می‌کند، آغاز شده است. در برنامه است تا اتصال پرند به ملارد از این مسیر انجام شود که هم‌اکنون کار در مراحل مقدماتی قرار دارد.» صیادی گفت: «پروژه‌های روبنایی و زیربنایی گسترده‌ای نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه شهر پرند در حال اجراست، تا پایان سال در حوزه روبناها ازجمله پارک و توسعه فضاهای سبز افتتاح‌هایی خواهیم داشت. دو مرکز درمانی دیگر به این فضاها افزوده خواهد شد، در حوزه سرانه‌های مذهبی نیز تا پایان سال دو مسجد به بهره‌برداری می‌رسد.»

متروی پرند با پیشرفت ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد
مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید با اشاره به اینکه متروی پرند با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد، از تکمیل این خط ریلی به طول ۱۸ کیلومتر و بهره‌برداری از این پروژه ملی خبر داد.
علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید با اعلام تکمیل و آغاز بهره‌برداری از متروی پرند که به‌زودی انجام می‌شود، به تشریح مشخصاتی از این پروژه پرداخت. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «مصوبه احداث پروژه متروی پرند مربوط به سال ۱۳۸۹ است و کار‌های اجرایی و مقدماتی آن در بخش زیرساختی از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تا ۱۳۹۲ ادامه یافت. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به بعد، کار عملا تعطیل شد و پروژه در ۱۴۰۰ با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد.» مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید ادامه داد: «از سال ۱۴۰۰ با توجه به سیاست و برنامه‌هایی که در دستور کار دولت سیزدهم با هدف بالا بردن کیفیت زندگی در دستور کار قرار گرفت، تکمیل این پروژه سرعت گرفت.»
به‌گفته وی، این پروژه با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت، تامین اعتبار و تکمیل شد. با توجه به آنکه این خط، ادامه متروی تهران است تجهیزات الکترونیکی و واگن‌های آن نیز توسط شهرداری تهران تامین و افزوده شد.
جعفری گفت: «این قطار حومه‌ای به طول ۱۸ کیلومتر ادامه خط متروی تهران است که از شهرآفتاب به سمت فرودگاه امام خمینی (ره) و از آن فرودگاه به شهر جدید پرند ادامه پیدا می‌کند.»
این مقام مسئول یکی از موضوعاتی را که در شهر‌های جدید در کنار احداث واحد‌های مسکونی دنبال می‌شود، ارتقای کیفیت خدمات در شهر‌های جدید و تسهیل و تسریع در حمل‌ونقل عنوان و تصریح کرد: «با ارتقای کیفیت ارائه خدمات حمل‌ونقلی در شهر‌های جدید، جذابیت و استقبال هموطنان برای استقرار در شهر‌های جدید بیشتر خواهد شد.» وی اظهار کرد: «بنابراین تسریع و تسهیل در حمل‌ونقل شهر‌های جدید ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در سیاستگذاری شهر‌های جدید است که در این بین، تکمیل خطوط قطار‌های حومه‌ای در شهر‌های جدید با هدف ارتباط با کلانشهر‌ها و سایر شهر‌ها در برنامه است.»
جعفری درخصوص مهم‌ترین خطوط ریلی در شهر‌های جدید گفت: «پنج خط قطار‌های حومه‌ای ازجمله مسیر تهران-هشتگرد به طول ۲۵.۸ کیلومتر که در دی ماه سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید، متروی تهران-پرند به طول ۱۹ کیلومتر که آماده بهره‌برداری تا پایان این هفته است و متروی مشهد-گلبهار به طول ۴۰ کیلومتر و با پیشرفت ۴۵ درصد، متروی اصفهان-بهارستان به طول ۱۵ کیلومتر و با پیشرفت ۵۲ درصد، اصفهان- فولادشهر و اصفهان- مجلسی ازجمله خطوط مهم قطار‌های حومه‌ای در شهر‌های جدید به شمار می‌روند.»
وی یادآور شد: «طراحی قطار حومه‌ای تهران-پردیس نیز به دلایل کارشناسی و ضرورت بازنگری طرح اولیه و انطباق با ضابطه ۷۷۷ در مسیر بازنگری قرار دارد و مقرر شده است تا احداث این خط ریلی با رویکرد مهندسی ارزش بازنگری و طرح با این رویکرد وارد عملیات اجرا شود.»

متروی پرند با سه رام قطار حرکت می‌کند
در همین راستا، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند گفت: «متروی پرند با ۷۵۰ میلیارد تومان که در دولت سیزدهم با منابع داخلی شرکت عمران تامین شده، آماده بهره‌برداری است و به‌زودی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح این خط انجام می‌شود و در فاز اول با سه رام قطار کار خود را شروع می‌کند.»
آرش صیادی اظهار کرد: «عملیات اجرایی متروی تهران ـ پرند از سال ۱۳۸۹ توسط شرکت عمران شهر جدید پرند آغاز شد که این شرکت بخشی از عملیات زیرسازی آن را به اتمام رساند. با توجه به اینکه متروی پرند ادامه خط یک متروی تهران بود دولت با محوریت کارفرمایی شرکت عمران پرند با منابع دولتی در سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی را به شهرداری تهران سپرد.» وی افزود: «بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ مجموعا از محل منابع عمومی دولت ۶۱۲ میلیارد تومان به پروژه متروی پرند تخصیص داده شد. با توجه به تورم چند سال گذشته و گران شدن پروژه‌های ریلی عملا آن روش تامین مالی روی پروژه متروی پرند جواب نمی‌داد و اگر قرار بود با همان مدل پیش برویم تا چند سال آینده هم نمی‌توانستیم شاهد بهره‌برداری از این خط باشیم.»
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند خاطرنشان کرد: «سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم تدبیری اندیشیده شد که از دیگر منابع هم برای تکمیل متروی پرند کمک بگیریم. مجوزی توسط مجمع عمومی شرکت عمران پرند صادر شد که از محل منابع داخلی شرکت مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان به خط مترو تخصیص دهیم. در سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری به شهر پرند، دکتر رئیسی بر تسریع این طرح تأکید کرد. این مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان باعث شد روند اجرای پروژه تسریع شود و خوشبختانه هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.»
صیادی یادآور شد: «متروی پرند در بخش عملیات عمرانی با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد و در بخش تجهیزات فنی با پیشرفت صفر درصد تحویل دولت سیزدهم شد. هم‌اکنون عملیات عمرانی به پیشرفت ۱۰۰ درصد و با اجرای تجهیزات، طرح آماده بهره‌برداری است.»
به‌گفته صیادی آنطور که شهرداری تهران به‌عنوان بهره‌بردار متروی پرند اعلام کرده فعلا متروی پرند با سه رام قطار راه می‌افتد و به شرط تامین ناوگان، ظرفیت آن افزایش می‌یابد. در حوزه مخابرات نیز با پیگیری‌ای که انجام شده مشکلی وجود ندارد و البته سیگنالینگ به شکل لوکال (محلی) اداره خواهد شد. با توجه به برنامه‌های شهرداری با شرکت‌های واگن‌سازی امیدواریم در پروسه‌ای چند ساله مسئله ناوگان متروی پرند به‌طور کامل حل شود. وی همچنین درباره افتتاح مسکن مهر گفت: «در افتتاحی که به‌زودی با حضور رئیس‌جمهوری انجام می‌شود ۴۳۹۰ واحد مسکن مهر از باقی‌مانده مسکن مهر پرند افتتاح خواهد شد. حدود ۶۸۰۰ واحد نیز پایان سال گذشته به بهره‌برداری رسیده بود. عملا از مجموع ۹۵ هزار واحد مسکن مهر پرند حدود ۹۴ هزار واحد بهره‌برداری می‌شود و یکهزار واحد نیز عمدتا دچار مشکلات حقوقی بین تعاونی‌هاست.»

تکمیل متروی پرند نماد عدالت‌محوری در دولت سیزدهم است
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی متروی تهران- پرند را نماد عدالت‌محوری در دولت سیزدهم عنوان کرد و خواستار تامین اعتبار موردنیاز و تسریع پیشبرد اهداف توسعه قطارهای حومه‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی با استانداری‌ها و مجموعه مدیریت شهری شد.
مالک شریعتی نیاسر با اشاره به بهره‌برداری از متروی حومه‌ای تهران- پرند در دولت سیزدهم، اظهار داشت: «یکی از رویکردهای دولت سیزدهم کاهش زمان تردد و فاصله بین شمال به جنوب و شرق به غرب کلانشهرها با شهرهای جدید در استان‌های مختلف است که از این حیث استان تهران از اولویت خاصی برخوردار است.» وی افزود: «پرند به‌عنوان یک شهر جدید واقع در جنوب‌غرب پایتخت، نیازمند حمل‌ونقل عمومی ارزان قیمت برای جابه‌جایی ساکنان این شهر جدید بود که به‌رغم تأخیر در تکمیل این خط در سنوات گذشته، اما در راستای امر عدالت‌محوری در دولت سیزدهم این اتفاق مهم رخ داد و خط متروی تهران- پرند آماده بهره‌برداری شده است.» نماینده تهران در مجلس با اشاره به همکاری وزارت راه و شهرسازی و مجموعه مدیریت شهری در ساخت و توسعه متروی تهران- پرند بیان داشت: «دولت سیزدهم نه‌تنها در تامین اعتبار موردنیاز توسعه این خط بلکه در زمینه تامین فاینانس مورد نیاز برای خرید واگن نیز نشان داد که پای‌کار است تا خدمات بهتری به مردم شریف تهران و پرند ارائه شود.»
شریعتی نیاسری با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی خطوط تهران- هشتگرد، تهران- پرند، مشهد- گلبهار، اصفهان- بهارستان، اصفهان- فولادشهر و اصفهان- مجلسی بیانگر عزم جدی دولت برای توسعه و تکمیل خطوط ریلی حومه‌ای در استان‌های مختلف است، گفت: «شهرهای بزرگ علاوه بر نیاز به شبکه حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری نیازمند اتصال شبکه به شهرهای اطراف خود هستند تا تردد روان و کاهش بار ترافیکی حاصل شود.» عضو کمیسیون انرژی مجلس خواستار تامین اعتبار مورد نیاز برای توسعه خطوط حومه‌ای پردیس، ورامین و... در دولت سیزدهم شد و خاطرنشان کرد: «وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی اصلی قطارهای حومه‌ای در کشور، توسعه این خطوط ریلی را در اولویت قرار دهد و با همکاری دستگاه‌های مدیریت شهری و استانداری‌ها طرح‌های عمرانی را پیش ببرد.»

 

سایر اخبار این روزنامه
۹۱ حزب اجازه ارائه لیست انتخاباتی دارند برنامه‌های فضایی ایران خارج از صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد اما توانمندی‌های آن نگران‌کننده است نیروی دریایی ایران؛ ظرفیت بزرگ نظام و کشور راه‌اندازی پروژه‌ای که از ۹۲ تا ۱۴۰۰ تعطیل بود معافیت مالیاتی کارکنان و کارمندان: 25%، معافیت مالیاتی مشاغل: 110% تلاش می‌کنیم تا تمامی‌کمک‌ها به مردم غزه برسد «دانشمند هسته‌ای» عنوان کوچکی برای فخری‌زاده بود خلیج گرگان با دستور رئیس‌جمهور نجات یافت بناهای تاریخی واجد ارزش را به اقتصاد گردشگری بازگردانیم فعال‌سازی ظرفیت‌های مغفول قاره سیاه با روحیه ولی خسته به خانه رسیدند بازگشت پیکر مطهر ۸ شهید مدافع حرم به کشور پرداخت سود سهام عدالت در آذرماه ایران، ‌خودروی هوشمند تولید می‌کند گسترش برنامه «سلامت خانواده» به ۱۸۰ شهر کشور رهگیری و شناسایی ناو هواپیمابر آمریکا توسط نیروی دریایی ارتش پرونده خون‌های آلوده پس از ۴۰ سال بازگشایی شد