و هنجارشكني ادامه دارد

گروه هنر و ادبيات| در پي انتشار اخباري در فضاي مجازي مبني بر دستگيري امير حسين مقصودلو معروف به تتلو با شكايت كنسولگري ايران در تركيه، خبرگزاري تسنيم گزارش داده كه تتلو روز گذشته به دليل تشنجي كه در كنسولگري ايران در تركيه ايجاد كرده بود از سوي پليس اين كشور به بازداشتگاه منتقل شده است. بنا به گزارش اين خبرگزاري تتلو به تازگي پاسپورت جديد دريافت كرده، اما با پاسپورت پانچ شده و قديمي خود به فرودگاه رفته و خواستار بازگشت به كشور بود كه اين موضوع نشان مي‌دهد، كه اين حركت او نه براي بازگشت به ايران، بلكه براي حاشيه‌سازي و جذب بيشتر دنبال‌كننده بوده است. گزارش تسنيم حاكي از اين است كه مقصودلو پاسپورت خود را براي سفر به امريكا و اقامت در اين كشور به كنسولگري امريكا در استانبول تحويل داده است.
اما تتلو كيست؟ خواننده‌اي كه بارها سوژه رسانه‌ها شد اما نه براي خوانندگي بلكه براي حاشيه‌هايي كه ساخته. تتلو به شكل زيرزميني كار كرد و در سال ۱۳۹۰ بدون گرفتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، آلبومي منتشر كرد.
اين اولين‌بار نيست كه تتلو بازداشت مي‌شود. بازداشت اخير او، طبق گمانه‌زني رسانه‌هايي مثل تسنيم به دليل نداشتن شاكي خصوصي احتمالاً موقت است و به زودي هم آزاد خواهد شد. حاشيه‌هاي او از اظهارنظرهايش گرفته تا فعاليت‌هايش در دنياي مجازي، گويا تمام شدني نيستند. حساب اينستاگرام تتلو پيش از اين هم پس از اشتراك‌گذاري مطالبي عليه زنان و دختران بسته شد. بازنشر مطالبي درباره ايجاد «حرمسرا» براي خودش، فراخواني جنجال برانگيز و نافي حقوق زنان و كودكان، برنامه‌ها و كنسرت‌هاي او هم خيلي وقت‌ها حاشيه‌ساز است. موضع‌گيري‌هاي او درباره مسائل اجتماعي و سياسي هم خيلي وقت‌ها كانون توجه قرار گرفته است.
از جمله مي‌توان به مواضع او در حيطه سياسي اشاره كرد؛ تتلو در مواضع سياسي هم رنگ عوض كرده و در طرفداري از كانديداهاي رياست‌جمهوري هم فعال بوده؛ اگر چه تتلو با خواندن ترانه‌اي در انتخابات ۱۳۸۸ از ميرحسين موسوي حمايت كرد و در سال 96 از رييسی. اما تفاوتي آشكاري بود ميان اين دو حمايت و دومي جنجال‌برانگيزتر بود. چرا كه همزمان ابراهيم رييسي در ويدئويي در كنار او نشست و گفت‌وگوي ميان آن دو به عنوان بخشي از تبليغات انتخاباتي منتشر شد. تتلو در مصاحبه‌اي درباره اين موضوع به بي‌بي‌سي گفته بود كه «من از هر دو جناح حمايت كرده‌ام. يك بار از اصلاح‌طلبان كه ديدم آخر سر به حسن روحاني ختم شد و به جايي نرسيد و بار ديگر از محافظه‌كاران كه اين هم به جايي نرسيد.» در نهايت هم عنوان كرده بود كه اگر بخواهد اكنون از كسي حمايت كند از محمود احمدي‌نژاد حمايت خواهد كرد.  علاوه بر حاشيه‌هايي كه او در حوزه ورزش هم ساخته، در سال ۱۳۹۴ حين مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 در وين، ترانه «انرژي هسته‌اي» هم از او منتشر شد. در ويدئوي اين ترانه، اين خواننده بر روي يك ناو نظامي ايراني متن «خليج مسلح فارس حق مسلم ماست» را خواند. خبرآنلاين در آن زمان نوشته بود كه تتلو در اين نماهنگ اقدام به اجراي آهنگ بر روي يك ناو جنگي كرده كه با توجه به توضيحات پايان نماهنگ به نظر مي‌رسد متعلق به ارتش جمهوري اسلامي ايران باشد. به هر روي در دنياي امروز كه تبليغات و رسانه و جذب دنبال‌كننده خود به يك تجارت تبديل شده است، بايد پرسيد و بررسي كرد كه صفحه مجازي افرادي كه توهين، كار معمول‌شان مي‌شود و صفحه‌اي كه استانداردهاي جهاني حقوق زنان و كودكان را زير سوال مي‌برد، چرا دنبال‌كننده‌هاي ميليوني دارد؟ طبيعي است وقتي ساده‌ترين برنامه‌هاي موسيقايي در كشور ما با معضل مواجه هستند، وقتي برگزاري رويدادهاي فرهنگي و هنري جدي و واجد اهميت هنري فرصت چنداني براي عرضه خود ند‌ارند و عرصه تعامل فرهنگي و تضارب آرا سوت و كور است، صداهاي فالش هم به خاطر سر و صداي‌شان جلب‌توجه بيشتري دارند.