حماس: وتوی آمریکا، مشارکت مستقیم در کشتار ملت فلسطین است

آمریکا روز جمعه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه جنگ‌زده شده بود وتو کرد؛ این  در حالی است که نگرانی روزافزون در مورد تلفات غیرنظامیان در غزه و فشار جامعه بین‌المللی برای اقدامات بیشتر برای کاهش بحران انسانی در این منطقه محاصره شده وجود دارد. به گزارش «سی ان ان»، 13 کشور موافق این قطعنامه بودند، در حالی که آمریکا آن را وتو کرد و انگلیس رأی ممتنع داد. حداقل 97 کشور دیگر به این تلاش برای آتش‌بس ملحق شدند و از آن حمایت کردند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه وضعیت کنونی را تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی خواند و گفت که «ما در نقطه فروپاشی قرار داریم»، زیرا این منطقه محاصره شده با گرسنگی و صدها حمله روزانه مواجه است.

اسرائیل بابت «وتو» از آمریکا تشکر کرد
به گزارش «سی ان ان»، بر اساس نسخه پیش‌نویس ارائه شده توسط امارات متحده عربی، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواستار «آتش‌بس فوری بشردوستانه» و همچنین «آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها» و «تضمین دسترسی بشردوستانه» شد. گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، از تصمیم آمریکا برای وتو تشکر کرد، اما سازمان‌های خیریه مانند دیده‌بان حقوق بشر، آکسفام و عفو بین‌الملل این اقدام را محکوم کردند. ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل، وتوی آمریکا را محکوم کرد و آن را «روز غم‌انگیز» خواند. حماس نیز با محکوم کردن حق وتو، آن را یک «موضع غیراخلاقی و غیرانسانی» توصیف کرد. گروه‌های حقوق بشر آمریکا را به دلیل ممانعت از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس در غزه می‌شود، محکوم کرده‌اند و دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که با ادامه دادن ارسال سلاح و پوشش دیپلماتیک برای اسرائیل، خطر «همدستی در جنایات جنگی» آمریکا را تهدید می‌کند.

واکنش‌ها به ادامه جنایت در غزه؛ خطر «انفجار غیرقابل کنترل»
پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس در غزه شده بود، ایران نسبت به خطر «انفجار غیرقابل کنترل» اوضاع در خاورمیانه هشدار داد. حسین امیرعبداللهیان، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی نیز خواستار بازگشایی فوری گذرگاه مرزی رفح با مصر شد تا امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه فراهم شود.
روسیه پس از وتوی قطعنامه آتش‌بس سازمان ملل متحد، آمریکا را به عنوان «شریک قتل عام» به شدت محکوم کرد. روسیه پس از وتوی قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری در غزه بود، به آمریکا حمله کرد و دیپلمات این کشور در بیانیه‌ای به شورا پس از رأی‌گیری، واشنگتن را به «همدستی در قتل عام وحشیانه اسرائیل» متهم کرد. دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل، گفت: «آمريكايي‌ها هزاران غيرنظامي ديگر از جمله زنان و كودكان را به همراه كارکنان سازمان ملل كه در تلاش براي كمك به آنها هستند، به مرگ محكوم كرده‌اند. می توان در مورد دموکراسی، حقوق بشر، صلح، امنیت، برخی قوانین و نظم، سخنان زیبا اما توخالی زیادی گفت، اما امروز ارزش واقعی این کلمات را فهمیدیم زیرا دو عضو شورای امنیت سازمان ملل ترجیح دادند در اقدامات وحشیانه اسرائیل شریک بمانند.»

استاندارد دوگانه



امارات متحده عربی که این قطعنامه را ارائه کرد، ناتوانی شورا در درخواست آتش‌بس را محکوم کرد و پرسید: «اگر نتوانیم پشت یک فراخوان برای توقف بمباران بی‌امان غزه متحد شویم، پیامی که به فلسطینی‌ها می‌فرستیم چیست؟
چین «ناامیدی و تأسف بزرگ» خود را از اینکه آمریکا این پیش نویس را وتو کرد، ابراز کرد و نماینده این کشور در سازمان ملل گفت هرگونه نگرش منفی نسبت به آتش‌بس «غیرقابل دفاع» بود و توجیهی ندارد. ژانگ جون گفت: «چشم‌پوشی از ادامه جنگ در غزه در حالی که ادعا می‌شود به جان، امنیت و نیازهای بشردوستانه اهمیت داده می‌شود، متناقض است. همه اینها یک بار دیگر نشان می دهد که استاندارد دوگانه چیست.» فرانسه هم گفت که با فقدان وحدت در شورا، بحران غزه بدتر می‌شود و خطر گسترش آن وجود دارد.

وزیر خارجه عربستان: با اقدام آمریکا برای وتوی قطعنامه مخالفیم
وزیر خارجه عربستان طی مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی ضمن انتقاد از شورای امنیت سازمان ملل برای عدم توانایی در اتخاذ موضعی سخت درخصوص جنگ غزه، اقدام آمریکا مبنی بر وتوی قطعنامه آتش‌بس این سازمان برای جنگ کنونی را زیر سوال برد. فیصل بن فرحان در ادامه با اشاره به قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل که توسط آمریکا وتو شد، افزود: معمولا چیزی که ما شاهدیم، یک درگیری در صحنه بین‌المللی است. ما همیشه به دنبال راهی برای خاتمه جنگ هستیم؛ بنابراین از اینکه شورای امنیت سازمان ملل قادر نیست موضع سختی را در پیش بگیرد، بسیار متاسفیم. همچنین ما با اقدام آمریکا مبنی بر وتوی قطعنامه مذکور بی‌شک مخالف هستیم.

سوریه: آمریکا در کنار اسرائیل در حال جنگ در غزه است
وزارت خارجه سوریه به اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه واکنش نشان داد و گفت که آمریکا در کنار اسرائیل در حال جنگ در غزه است. وزارت امور خارجه سوریه امروز شنبه در واکنش به اقدام مجدد آمریکا در وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره غزه گفت: سوریه استفاده آمریکا از حق وتو علیه پیش‌نویس قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد را که هدف اصلی آن توقف کشتار رژیم نژادپرست صهیونیستی علیه ملت فلسطین بود، محکوم می‌کند.

سایر اخبار این روزنامه
زمان احتمالی عمره اعلام شد حرکت پول به سمت بازار سرمایه در 1403 پشت‌پرده بازرسی از کمپ‌های ترک اعتیاد؛ وقتی قانونی مدلی دیگر اجرا می‌شود هماهنگی بین دیپلماسی و میدان در تأمین حداکثری امنیت منطقه وجود دارد امضای شش سند همکاری بین ایران و سوریه دولت سیزدهم دولت عکس یادگاری بگیر با هواپیمای وارداتی نیست آموزش‌وپرورش تنهایی راه به جایی نمی‌برد ارسال محموله‌های بشردوستانه ایران به غزه در گرو مجوز مصر است حماس: وتوی آمریکا، مشارکت مستقیم در کشتار ملت فلسطین است پاداش چند ساعت خاموشی یک بخاری فرصت 4ساله مردم برای دریافت سند رسمی املاک قولنامه‌ای آبخیزداری؛ راه نجات خاک از نابودی شاهی که شهوت زمین‌خواری داشت پرسپولیس از بحران فاصله گرفت! کشف بقایای ۲۰ انسان در تخت جمشید رئیس سازمان اوقاف: ۲ هزار بقعه متبرکه به جلسات قرآنی اختصاص یافت خدمات فنی و مهندسی ایران جایگزین شل و بی پی شد واکنش وزیر علوم به افزایش نرخ آزادسازی مدرک تحصیلی با گواهینامه ایرانی در چند کشور می‌شود رانندگی کرد؟