در مقابل تهاجم ‌فرهنگی نباید منفعل بود

رئیس‌جمهور گفت: «در مقابل تهاجم‌ فرهنگی نباید منفعل بود، باید کنشگری فعال داشت، باید دانشگاه و مدارس و شورای‌عالی انقلابی با برنامه و هدف یک کار جهادی شکل دهند.»
رئیسی، صبح دیروز، در همایش چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: « این جلسه برای توجه به شورای‌عالی فرهنگی است که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است. هرسال اعضای شورای‌عالی انقلاب با رهبر دیداری دارند و در هر دیدار ایشان نکات مهم و محورهای قابل توجهی بیان می‌کنند که این چراغ راهی برای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.»
وی با تأکید بر اینکه اهمیت فرهنگ بر کسی پوشیده نیست، عنوان کرد: «جهت‌دهنده اقدامات و فعالیت‌های اساسی و زیربنایی در جامعه بشری، فرهنگ است که می‌تواند شتاب‌دهنده و کندکننده باشد. جهت‌دهی اساسی به تمامی اقدامات و فعالیت‌ها را فرهنگ رقم می‌زند. فرهنگ مهم‌ترین ابزار برای پیشرفت و موفقیت یک جامعه محسوب می‌شود. اگر از ابزار فرهنگی درست استفاده شود نیاز به ابزار الزام‌آور نیست.»رئیسی سیاستگذاری و هدایت دستگاه‌های متولی علم و فرهنگ در جهت اهداف و محتوای انقلاب اسلامی را ازجمله مسئولیت‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان یک مرکز قرارگاهی برشمرد و افزود: «بسیار مهم است که آموزش و پرورش، رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی و دستگاه‌های فرهنگی، علمی و تبلیغی ما ذیل یک مرکز قرارگاهی در جهت تقویت و ارتقای فرهنگ در راستای اهداف و محتوای انقلاب اسلامی فعالیت کنند.»رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به مسئولیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ارتقای توأمان علم و فرهنگ در کشور، شناسایی نیازهای فرهنگی جامعه و برنامه‌ریزی برای رفع آنها را از دیگر ملزومات مصون‌سازی جامعه از شبیخون فرهنگی دانست و گفت: «در این راستا رصد دائمی عملکرد دستگاه‌ها و ارزیابی میزان اثرگذاری اقدامات انجام‌شده در موفقیت اهداف تعیین شده بسیار حائز اهمیت است.»
۳ اصل مهم برای قرارگاه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی



رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌هایش گفت: «سیاستگذاری، تدوین ضوابط و نظارت، سه اصل و محور اساسی برای قرارگاه مهم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است تا فاصله وضع موجود با وضع مطلوب را کمتر کند.»
وی با بیان اینکه هجوم به همه داشته‌های فرهنگی ما بسیار گسترده است، راهکار مصون‌سازی، فرهنگی است و کار بسیار گسترده قرارگاهی نیاز است، گفت: «سیاستگذاری بسیار مهم است. در درجه دوم هدایت دستگاه‌هایی که متکفل علم و فرهنگ هستند در جهت اهداف و محتوای انقلاب اسلامی دارای اهمیت است.»
باید نیازهای فرهنگی جامعه‌شناسایی شود
رئیسی با تأکید بر اینکه مدارس و دانشگاه‌های ما آینده‌ساز ایران اسلامی هستند، آینده ایران را مدارس و دانشگاه‌ها رقم می‌زنند، ادامه داد: «باید روشن باشد که آموزش و پروش، آموزش عالی و رسانه‌های ما، به‌ویژه رسانه ملی، چگونه کار و حرکت می‌کنند. وظیفه مهمی که رهبر انقلاب برای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردند این است که فرهنگ و دانش را در کنار یکدیگر ذکر کرده‌اند و شورای انقلاب فرهنگی نسبت به هر دوی اینها مسئولیت دارند. نکته مهم دیگر، شناخت نیازهای فرهنگی جامعه و هدایت دستگاه‌ها برای این رفع نیازهای فرهنگی است. پیگیری مستمر برای عملیاتی شدن ضوابط دارای اهمیت است؛‌ در حوزه پیگیری نیاز به‌کار داریم. اسناد و برنامه و قانون‌های خوبی نوشته شده است، اما پیگیری اجرا دارای اهمیت است.»
در مسائل فرهنگی نیازمند نظم و محتوای انقلابی هستیم
رئیس‌جمهور ادامه داد: «نیازمند یک نظم و محتوای انقلابی در مسائل فرهنگی هستیم که این قرارگاه می‌تواند به خوبی این‌نقش را ایفا و نظم‌بخشی و محتوای متناسب با انقلاب را ایجاد کند. در این تهاجم و شبیخون فرهنگی ‌جز مصون‌سازی‌ با مبانی انقلاب اسلامی و فرهنگی، چه راهی پیش رو داریم.»
وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت که ابزارهای ارتباطی نباشند؛ امروز جامعه، جامعه ارتباطات و اطلاعات است و تنها راه مصون‌سازی‌ با مبانی فرهنگی است، افزود: «برای تهی کردن ‌ملت‌ها از فرهنگ‌ و داشته‌ها می‌خواهند آنچه خود می‌پسندند بر ملت‌ها تحمیل کنند.»رئیس‌جمهور در همایش چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: «دولت باید از نهضت فرهنگی مردم‌پایه در کشور پشتیبانی کنیم. همه همکاران من در دولت باید خود را برای اجرای منویات مقام معظم رهبری موظف بدانند. باید در سطوح مختلف از نهضت فرهنگی مردم‌پایه و این قرارگاه پشتیبانی شود.»
سهم ما در تولید علم بالاست
وی با اشاره به اینکه تلاش شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم باید در جهت افزایش سهم ما از خزانه علمی و فرهنگی جهان باشد، ادامه داد: «مزیت مهم ما در علوم انسانی است. سهم ما در تولید علم بالاست. این سهم باید مورد توجه دستگاه‌های مربوطه باشد. سهم ما در خزانه علمی و فرهنگی جهان، به‌ویژه در علوم انسانی، باید بیش از آنچه الان هست باشد. به‌دلیل جایگاهی که کشور ما دارد، به‌دلیل تمدن و مدنیتی که ما از آن برخوردار هستیم، حتما سهم ما می‌تواند ارتقا یابد.»

سایر اخبار این روزنامه
شیطنت‌ها در موضوع بنزین صادراتی به افغانستان افتتاح خط تولید نخستین انسولین نسل جدید در کشور وزیر اقتصاد:ارقام تحقق ناپذیر در لایحه بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد در مقابل تهاجم ‌فرهنگی نباید منفعل بود ارتقای توان پدافند هوایی ارتش 61درصد تلفات غزه غیرنظامی‌اند ضریب پشتیبانی همه صندوق‌های بازنشستگی رو به فروپاشی است تاکید هلال‌احمر ایران بر بازگشایی مسیر کمک‌رسانی به غزه اجرای پروژه‌های عمرانی و اقتصادی با ۱۹۰هزار میلیارد ریال اعتبار 12 هزار طلاق؛ محصول کشف حجاب رتبه تولیدات علمی ایران در جهان به ۱۵ رسیده است دغدغه‌های امروز، چالش‌های فردا مطالبه‌گری، حق‌خواهی و مبارزه با فساد در مهم‌ترین جشنواره بین‌المللی کشور سرپرست جدید فدراسیون والیبال: معروف را نمی‌سوزانیم اتحادیه اروپا برای توقف دائمی حملات رژیم صهیونیستی به غزه گام موثر بردارد تهیه طرح عملیات اضطراری برای رسیدگی فوری به مردم غزه توسط وزارت بهداشت کشورمان ارقام تحقق ناپذیر در لایحه بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد وضعیت وخیم بارش‌ ها در کشور مذاکرات ۱۵ ساله ایران و سوریه به مرحله اجرایی رسیده است پیکر پنج جان‌باخته مخزن نفت کوهدشت بیرون کشیده شد