سرپرست جدید فدراسیون والیبال: معروف را نمی‌سوزانیم

  [شهروند] بعد از چند ناکامی متوالی تیم ملی والیبال کشورمان که منجر به قطع همکاری با بهروز عطایی شد، در هفته‌های گذشته نیز همکاری یا عدم‌همکاری با داورزنی، رئیس فدراسیون نیز با چالش‌هایی همراه شد و در نهایت بعد از 17سال، او جای خود را به وحید مرادی به‌عنوان سرپرست داد. شنبه رسما مراسم معارفه مرادی البته به‌عنوان سرپرست موقت تا زمان برگزاری انتخابات، برگزار شد و با تقدیر از داورزنی، تودیع او نیز رسما اعلام شد.

پولادگر: از ظرفیت‌های داورزنی استفاده خواهیم کرد
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش و جوانان در مراسم معارفه مرادی گفت: «همانطور که می‌دانید معمولا در این جلسات شرکت نمی‌کنم، اما در این جلسه به حرمت آقای داورزنی پیشکسوت من، حضور پیدا کردم. به حکم قانون یک جابه‌جایی درون‌خانوادگی امروز صورت می‌گیرد و می‌خواهیم یک خداقوت بین راهی به داورزنی بگوییم که از قطار والیبال پیاده نخواهد شد. امیدوارم با مدیریت و تدبیری که در حوزه داخلی انجام داده بیشتر وقت خود را در حوزه بین‌المللی بگذارد و بیشتر حضور ایشان را در آن حوزه شاهد باشیم.»
سیدمحمد پولادگر با اشاره به این اصطلاح که شکست، یتیم است و پیروزی هزاران پدر دارد، تصریح کرد: «موقع شکست همه به‌دنبال مدیری هستند که همه‌‌چیز را به گردن او بیندازند. همه می‌دانیم که برای هرکدام از این موفقیت‌ها چه تیم همدل و همراهی کار کرده‌اند که ثمره آن به این شکل شده است. گاهی این زحمات دیده نمی‌شود و کسی از آنها تجلیل نمی‌کند. من سال‌ها این تجربه را در حوزه مدیریت داشتم. می‌خواهم به حرمت آن خونِ دل‌ها که ثمره آن این موفقیت‌ها بوده است و همچنین به‌دلیل اینکه کمتر از مدیری تجلیل می‌شود، امروز از آقای داورزنی تجلیل کنم؛ به‌ویژه در بخش‌هایی که به آن توجه نشده است و اینکه چقدر زحمت کشیدند که یک روندی به نتیجه برسد.»
او با تشکر از داورزنی از طرف جامعه ورزش کشور افزود: «امیدوارم در این دوره کوتاهی که مسئولیت بسیار سنگینی برعهده آقای مرادی است، در ادامه شاهد شکوفایی والیبال کشور باشیم. همه کشورها دائم در حال سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش هستند و کمی غفلت باعث سبقت‌گرفتن دیگران از شما می‌شود. گاهی نگاه عامه به مدیران کشور هم سرایت می‌کند و همیشه از شما انتظار پیروزی دارند، اما به این شکل نیست و زحماتی که در حوزه پایه کشیده می‌شود، باید قدر دانسته شود که بی‌نتیجه نماند.»

مرادی: اولویت ما انتخاب سرمربی تیم ملی است



اما دیروز، وحید مرادی در نخستین نشست خبری خود نکات جالبی را مطرح کرد. او در ابتدا با اشاره به زمان انتخاب سرمربی جدید تیم ملی والیبال گفت: «اولویت ما در والیبال، انتخاب سرمربی برای تیم ملی والیبال مردان است که بسیار اهمیت دارد. کارشناسان این رشته همه قبول دارند با توجه به اتفاقاتی که افتاده و رنکینگ، شرایط مساعدی برای کسب سهمیه نداریم و کار بسیار دشوار است. شاید برخی معتقدند محال است و نمی‌توانیم سهمیه بگیریم، اما وظیفه داریم هرچه از دست‌مان برمی‌آید، انجام دهیم و خود را از پیش باخته ندانیم.»
او در این مورد افزود: «فدراسیون ابتدا با بیش از ۱۵ مربی برجسته مذاکره کرد. دوستان دو گزینه‌ ایرانی هم مطرح کردند. مطمئن باشید فدراسیون سعی می‌کند با نظر کارشناسان بهترین را انتخاب کند. از ۱۵ گزینه تعداد زیادی گرفتار کارهای شخصی بودند، قرارداد داشتند یا برخی گفتند علاقه‌مندیم به ایران بیاییم، اما تا پایان المپیک پاریس تعهد دارند، برخی هم اعلام آمادگی کردند، اما فدراسیون به این نتیجه رسید که شاید در این مقطع به درد نخورند. در نهایت چند گزینه مطرح شد.»
مرادی تصریح کرد: «من این را به کمیته فنی واگذار می‌کنم که به بحث گذاشته شود. برخی چندین صفحه برنامه فرستاده‌اند. تلاش ما این است تا قبل از پایان سال یعنی حدود بهمن ماه به نتیجه و توافق برسیم، به ایران بیایند و کار خود را شروع کنند. وقتی بازیکنان، لژیونر نیستند مربی تیم ملی باید با نظارت بر لیگ و انتخاب بازیکنان جوان کارش را شروع کند تا در پایان فروردین، اردو را با تمام بازیکنان داشته باشیم.»
سرپرست فدراسیون والیبال ادامه داد: «اسامی گزینه‌های تیم ملی مطرح شده است. از بین آنها کادر فنی را با کمک کمیته فنی تعیین می‌کنیم. فکر نمی‌کنم خارج از این اسامی باشد. شاید ترکیب مربیان خارجی و ایرانی ترکیب مناسب‌تری باشد. سودش برای کشور ما و تیم ملی در این مقطع بیشتر است. برگزاری مجمع هم بستگی به‌نظر وزارت ورزش دارد. فدراسیون والیبال نمی‌خواهد زمان را از دست بدهد. اگر بگویند در اسفند است با همین توان، کار را ادامه می‌دهیم و اگر بعد از المپیک هم باشد باز با این شتاب جلو می‌رویم.»
 سعید معروف را نمی‌سوزانیم!
شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های صحبت مرادی، جایی بود که او درخصوص انتخاب سعید معروف به‌عنوان سرمربی تیم ملی والیبال صحبت کرد. او در این خصوص گفت: «یکی از گزینه‌ها، آقای سعید معروف هستند. آقای داورزنی علاقه‌اش این بود که این فرصت مجدد به مربی ایرانی داده شود. اختلاف‌نظرهایی داشتیم البته شخصا با سعید صحبت نکرده‌ام. او ظرفیتی بی‌بدیل برای آینده ایران است، اما معتقدم نباید نیروهای اینچنینی‌مان را بسوزانیم. باید تصمیمی درست گرفته شود. آن هم کمیته فنی در این حوزه صحبت می‌کند. تیم ملی ما یک‌بار تجربه مربی ایرانی داشته و الان تصمیمش باید درست باشد که والیبال صدمه نخورد. سعید، ظرفیت بالایی برای والیبال ایران است و باید مراقب‌شان باشیم. تصمیم‌گیری برای کادر مربیان تیم ملی به جلسات کمیته فنی برمی‌گردد.»
مرادی در پاسخ به این سؤال که قصد ندارید با سعید معروف برای بازیکنی در تیم ملی صحبت کنید، بیان کرد: «به‌صورت مستقیم با سعید معروف صحبتی نداشته‌ام. معتقدم سعید معروف هنوز ظرفیت این را دارد که به‌عنوان بازیکن - مربی کمک کند، اما بستگی به تصمیمات معروف و در عین حال تصمیمات کمیته فنی دارد.»

ویپ کشیدن را شنیدم اما ندیدم!
سرپرست جدید فدراسیون والیبال در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع ویپ کشیدن بازیکنان تیم ملی گفت: «ما نباید فراموش کنیم که بازیکنان تیم ملی والیبال مثل بقیه تیم‌ها، جوانان این کشور هستند و بعضا ممکن است انسان‌ها رفتارهایی داشته باشند که با پیراهنی که بر تن کرده باشند تناسب نداشته باشد. یک بازیکن باهوش و اثرگذار باید توجه کند برخی رفتارها شخصی است و نباید زمانی که پیراهن تیم ملی بر تن دارد، آنها را انجام دهد. ما هم این موضوعات را شنیدیم اما به چشم ندیدیم. این مسائل به سرپرست تیم برمی‌گردد. بازیکنان همه جوان هستند و شاید نیاز به توجه بیشتری دارند. من منکر این اتفاقات نیستم، متأسفانه این مسائل به‌وجود آمده است. باید کادرفنی بیشتر به این موضوعات توجه و به رفتارها و نظم تیمی توجه کند. زمانی که ولاسکو هدایت تیم ملی را برعهده داشت، من در جای دیگری مشغول بودم، اما در جریان بودم که او تنها به مسائل فنی و تاکتیکی توجه نمی‌کند بلکه به نظم تیمی و رفتار بازیکنان هم تأکید زیادی داشته است. بنابراین حتی گاهی وقت‌ها نیاز است که بازیکن هدایت شود تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.»

الساندرا مربی آموزشی بود/ در بخش زنان محمدیان اختیار تام دارد!
مرادی در پاسخ به این سؤال که قصد دارید برای تیم ملی زنان مربی خارجی انتخاب کنید، بیان کرد: «خانم محمدیان در حوزه کاری‌شان اختیار تام دارند و تصمیم می‌گیرند، البته با سرپرست فدراسیون مشورت می‌کنند اما نمی‌خواهم تصمیمات در بخش زنان هم صرفا در بخش مدیریتی گرفته شود. معتقدم خانم محمدیان با توجه به شناختی که دارد، می‌تواند تصمیم خوبی بگیرد. در بخش زنان، ظرفیت‌های بالایی داریم. تجربه ناموفقی در زمینه آوردن خانم الساندرا داشتیم. موافق آوردنش نبودم و یکی از اختلاف‌نظرهایم با آقای داورزنی همین بود. دلایل مدنظرم را هم داشتم.»
او افزود: «خانم الساندرا در مقطع کوتاهی در جوانان ایتالیا فعالیت و آنجا هم ولاسکو راهنمایی‌اش می‌کرد. سابقه کار حرفه‌ای نداشت، یک مربی آموزشی بود. به هر حال به‌گونه‌ای تحمیل شد و نتیجه‌اش را هم دیدیم. دوستانی که با او رفته بودند، می‌گفتند نمی‌تواند حتی کارهایش را انجام بدهد، در ترکیب نمی‌دانست باید چکار کند مگر می‌شود مربی حرفه‌ای در مورد ترکیب تیمش چیزی نداند. شاهد بودید که تیم ما به رده هشتم سقوط کرد که بخش عمده آن نتیجه کارهای خانم الساندرا بود. فدراسیون قصد جذب مربی خارجی برای زنان را دارد، اما مربی حرفه‌ای خانم که در سطح جهان مطرح باشد، در بخش زنان انگشت‌شمار است. یک خانم چینی مربی خوبی است که به آمریکا رفته و می‌تواند کمک کند، اما موفق نشدیم با او ارتباط بگیریم. با خانم محمدیان صحبت می‌کنیم اگر گزینه مناسبی پیدا کند قطعا فدراسیون سرمایه‌گذاری می‌کند. از ظرفیت بانوان در بخش قهرمانی باید بهره بگیریم. دختران بااستعدادی داریم و نیاز دارند با هدایت مربی خوب کار خود را جلو ببرند.»

سایر اخبار این روزنامه
شیطنت‌ها در موضوع بنزین صادراتی به افغانستان افتتاح خط تولید نخستین انسولین نسل جدید در کشور وزیر اقتصاد:ارقام تحقق ناپذیر در لایحه بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد در مقابل تهاجم ‌فرهنگی نباید منفعل بود ارتقای توان پدافند هوایی ارتش 61درصد تلفات غزه غیرنظامی‌اند ضریب پشتیبانی همه صندوق‌های بازنشستگی رو به فروپاشی است تاکید هلال‌احمر ایران بر بازگشایی مسیر کمک‌رسانی به غزه اجرای پروژه‌های عمرانی و اقتصادی با ۱۹۰هزار میلیارد ریال اعتبار 12 هزار طلاق؛ محصول کشف حجاب رتبه تولیدات علمی ایران در جهان به ۱۵ رسیده است دغدغه‌های امروز، چالش‌های فردا مطالبه‌گری، حق‌خواهی و مبارزه با فساد در مهم‌ترین جشنواره بین‌المللی کشور سرپرست جدید فدراسیون والیبال: معروف را نمی‌سوزانیم اتحادیه اروپا برای توقف دائمی حملات رژیم صهیونیستی به غزه گام موثر بردارد تهیه طرح عملیات اضطراری برای رسیدگی فوری به مردم غزه توسط وزارت بهداشت کشورمان ارقام تحقق ناپذیر در لایحه بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد وضعیت وخیم بارش‌ ها در کشور مذاکرات ۱۵ ساله ایران و سوریه به مرحله اجرایی رسیده است پیکر پنج جان‌باخته مخزن نفت کوهدشت بیرون کشیده شد