خشم نتانیاهو از اتحاد تهران- مسکو


گروه سیاسی: در گرماگرم بحران غزه، این روزها گرایش مسکو و تهران برای افزایش همکاری‌ها موجبات نگرانی شدید سران رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است. در شرایطی که سران تل‌آویو خود را گرفتار در باتلاق کنش‌های جریان مقاومت می‌بینند، تقویت اتحاد تهران با مسکو به هیچ عنوان برای سران سیاسی این رژیم خبر خوبی نمی‌تواند باشد.
به گزارش «تجارت»، تهران و مسکو در سال‌های اخیر گام‌های محکمی را در مسیر گسترش همکاری‌ها برداشته‌اند. گام‌هایی که علاوه بر ابعاد سیاسی به همکاری امنیتی، نظامی و البته اقتصادی نیز ختم شده است. روابط دو کشور به اندازه‌ای گسترش داشت که بسیاری از آن به عنوان ورود روابط دو کشور به مرحله اتحاد استراتژیک سخن به میان آورده‌اند.

گام‌های رو به جلوی تهران و مسکو در مسیر تقویت اتحاد
در سال‌های بعد از 2011 مسیر همکاری‌های ایران و روسیه روز به روز در حال گسترش بوده است. این روند در دولت یازدهم و دوازدهم ابعاد بیشتری به خود گرفت. در دولت سیزدهم همکاری‌های مسکو و تهران بیش از هر زمان دیگری تقویت شده است. برگزاری دو دیدار میان رئیسی و پوتین در یک سال اخیر نشان‌گر گام‌های رو به اتحاد دو کشور است.
در جدیدترین گام سفر رئیسی به مسکو در میان جنگ غزه صورت گرفت که همین امر نگرانی غربی‌ها و سران رژیم اسرائیل را به همراه داشته است. در جریان دیدار اخیر «سید ابراهیم رئیسی» با پوتین، او ضمن ابراز خرسندی از روابط رو به رشد دو کشور، همکاری با روسیه را در راستای سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست و با اشاره به همکاری‌های خوب ایران و روسیه در بخش‌های انرژی، کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان، بر فراهم بودن زمینه برای برداشتن گام‌هایی مؤثرتر در توسعه همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و دو ملت تأکید کرد. همچنین رئیس‌جمهور جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه را نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت توصیف کرد و افزود: «شهادت بیش از ۶ هزار کودک به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی باعث رنج و تأسف است، اما تأسف‌بارتر این است که این جنایات مورد حمایت آمریکا و کشور‌های غربی قرار می‌گیرد و یا با سکوت و بی‌تفاوتی سازمان‌های بین‌المللی و تشکل‌های مدعی حقوق بشری مواجه شده و ناکارآمدی آن‌ها را به رخ می‌کشد.»



در واکنش به این سفر «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا طی یک جلسه توجیهی در حضور خبرنگاران با اشاره به روابط دفاعی ایران و روسیه گفت: «ما این روابط نگران‌کننده و رو به رشد را زیر نظر داریم.» از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر رئیس‌جمهوری ایران به روسیه در تداوم نگرانی واشنگتن از روابط تهران – مسکو درباره تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی امریکا اعلام کرد که به صورت مکرر شاهد تلاش ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها بوده‌ایم.

برآشفته‌شدن تل‌آویو از همکاری روسیه و ایران
منابع رسانه‌ای دیروز (یکشنبه) از گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهوری روسیه درباره جنگ غزه خبر دادند. به گزارش خبرگزاری «معا» در این باره به نقل از رسانه‌های عبری اعلام کرد:‌ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیروز نشست کابینه را ترک کرد تا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تلفنی گفت‌وگو کند. طبق گزارش این رسانه‌ها، این گفت‌وگوی تلفنی ۵۰ دقیقه طول کشیده است. دفتر نتانیاهو نیز در بیانیه‌ای کوتاه در این باره اعلام کرد که وی به پوتین اعلام کرد که تا زمان از بین نرفتن قدرت نظامی جنبش حماس جنگ را متوقف نخواهد کرد. نتانیاهو همچنین از پوتین خواست که روسیه صلیب سرخ را برای تسهیل بازدید از گروگان‌ها در غزه تحت فشار قرار دهد. در این بیانیه همچنین آمده است، نتانیاهو در گفت‌وگو با پوتین مخالفت شدید خود را با همکاری روسیه و ایران اعلام کرد. هر چند جزئیات بیشتری از این رایزنی تلفنی مخابره نشده است اما به طور حتم برای تل‌آویو دشوار است که روسیه را به عنوان متحد خود در کنار ایران ببیند.

تصویب موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه
نگرانی‌های تل‌آویو از گسترش همکاری‌ها و اتحاد تهران با مسکو در شرایطی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه را به تصویب رساندند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس، گزارش کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس در مورد لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه را بررسی کرده و در نهایت کلیات و جزئیات این لایحه را به تصویب رساندند. بر اساس ماده واحده این موافقتنامه؛ موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه مشتمل بر یک مقدمه و ۹ ماده و یک ضمیمه به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود. تبصره؛ اعمال بند ۲ ماده ۵، بند ۶ ماده ۶ ، بند ۲ ماده ۹ این موافقتنامه منوط به رعایت تشریفات مندرج در اصول ۷۷ و ۱۲۵ و ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد.