کلیسا عذاب‌شدگان تاریخ ادیان را برکت داد!

در حالی که تاکنون کلیسای کاتولیک همجنس‌گرایی را یک اختلال روانی قلمداد می‌کند و آن را زشت و ممنوع می‌شمرد، طی سال‌های اخیر شاهد تغییر رویکرد این نهاد نسبت به این مسئله هستیم تا جایی که واتیکان روز دوشنبه، ۲۷ آذر، در حکمی تاریخی که توسط پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان تصویب شد، اعلام کرد که کشیش‌های کاتولیک رمی می‌توانند برای زوج‌های همجنس‌گرا طلب برکت کنند. این در حالی است که دو سال پیش واتیکان در پاسخ به سؤالی درباره طلب برکت برای زوج‌های همجنس‌گرا اعلام کرده‌بود برای کلیسای کاتولیک این امکان وجود ندارد که پیوند میان همجنس‌گرایان را برکت دهد، زیرا از نظر این نهاد دینی همجنس‌گرایی گناه شمرده می‌شود و ممکن نیست خدا گناه را برکت دهد. یکی، دو ماه پیش هم با تأیید پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، از این به بعد فرزندان زوج‌های همجنس‌گرا نیز غسل تعمید داده می‌شوند. رویکردی که از نگاه رسانه‌های جهان مهر تأیید کلیسای کاتولیک بر ازدواج همجنس‌گرایان به شمار می‌آید. تغییر رویکرد فاحش کلیسا نسبت به مسئله همجنس‌گرایی، آن هم در شرایطی که هنوز بسیاری از اندیشمندان و حتی مردم عادی در دنیای غرب نگاه مثبتی به موضوع همجنس‌گرایی و همجنس‌گرایان ندارند و رسمیت بخشیدن به ازدواج همجنس‌گرایان در اغلب کشور‌ها با واکنش منفی مردم و طرفداران جایگاه خانواده مواجه است، یک رسوایی بزرگ و اوج انحطاط کلیسا محسوب می‌شود؛ انحطاطی که پیش از این نیز با رسوایی کشیش‌های همجنس‌گرا و فساد‌های مالی و اخلاقی متعدد در واتیکان به اثبات رسیده‌بود. نهاد دین کارکرد‌های خاص خودش را دارد و بناست زندگی بشر را به سمت و سوی ارتقا هدایت کند تا در نهایت دنیا جای بهتری برای زندگی شود. واقعیت این است که کلیسای کاتولیک نتوانسته جایگاه خود را به عنوان نهاد دین ایفا کند و پاسخگوی سؤالات، ابهامات و نیاز‌های زندگی بشر باشد. به همین دلیل است که دنیای غرب به نوعی پوچی رسیده‌است. شکست و انحراف در واتیکان
کلیسای کاتولیک حتی در اقناع و ارتقای روحانی کشیش‌ها هم موفق نبوده؛ همچنان که هر از چند گاه اخبار انحطاط و رسوایی‌های کشیشان کاتولیک رسانه‌ای می‌شود. در چنین شرایطی نهاد دین اگر مدعی وحی و ایجاد تعادل با قوانین الهی است، وقتی دنبال عرف جامعه برود به چنین انحطاطی دچار می‌شود. نکته مهم‌تر اینکه در حال حاضر حتی چنین چیزی در غرب عرف هم نیست! بلکه کلیسا و پاپ تحت فشار لابی‌های قدرت و ثروت و برای همراستایی با صاحب نفوذان قدرت و ثروت که می‌خواهند جهت‌یابی جهان را برای افزایش قدرت و ثروتی که بر تمایلات بشری استوار شده تغییر دهند، بر چنین مسائلی مهر تأیید می‌زنند.
لابی جریان مسلط قدرت و ثروت با کلیسا
یک جریان مسلط در جهان غرب وجود دارد که می‌بیند اگر بر چنین تمایلات بیمارگونه‌ای متمرکز شوند، بیشتر می‌توانند ثروت‌اندوزی کنند و انسان را در دست قدرت خود بگیرند. همین جریان مسلط برای گسترش بیشتر چنین فضایی دست به دامن نهاد دین می‌شود و با لابی قدرتمند کلیسا را هم در همین خط می‌آورند. بدین ترتیب هم دین جایگاه خود را بیش از پیش در جامعه غربی از دست می‌دهد و منتقدان کلیسا که حافظه تاریخی شان از ظلم‌ها و تقابل دین کلیسا با علم و تمدن پر است را بیش از پیش در برابر نهاد دین قرار می‌دهد و اعتبار این نهاد را در نگاه این گروه مخدوش می‌کند. همچنین با در خط آوردن کلیسا موجب می‌شوند تا موضوعاتی همچون همجنس‌گرایی برای آن بخش از جامعه که هنوز به باور‌های دینی پایبند هستند، عادی‌سازی شود و این مسئله به ترویج بیش از پیش این جریان انحرافی در جامعه منتهی خواهد شد. بازخوانی نظرات پاپ در سال‌های اخیر


در شرایطی که تا همین چند سال پیش واتیکان اعلام کرده‌بود برای کلیسای کاتولیک این امکان وجود ندارد که پیوند میان همجنس‌گرایان را برکت دهد، زیرا از نظر این نهاد دینی همجنس‌گرایی گناه شمرده می‌شود و ممکن نیست خدا گناه را برکت دهد و رابطه این افراد را «ذاتاً ناهنجار» خوانده‌بود، حالا با تغییر آشکار رویکرد کلیسای کاتولیک به این انحراف و ناهنجاری مواجهیم.
در یک جریان حساب شده چندی پیش پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان ازدواج همجنسگرایان را تأیید کرد. او گفته تصور می‌کند که زوج‌های همجنس باید اجازه داشته‌باشند خانواده تشکیل دهند.
به اعتقاد ناظران این واضح‌ترین دفاعی است که تاکنون پاپ از رابطه همجنس‌گرایان مطرح کرده‌است: «آن‌ها هم فرزندان خدا هستند و حق دارند که در یک خانواده باشند. هیچ‌کس نباید آن‌ها را کنار بگذارد یا زندگی را برایشان سخت کند.»
این سخنان در بخشی از مستندی به نام فرانچسکو به کارگردانی ایوگنی افینیوسکی مطرح‌شده که امروز در رم نمایش داده شد.
علاوه بر این واتیکان، روز دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲، در حکمی تاریخی که توسط پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان تصویب شد، اعلام کرد: کشیش‌های کاتولیک می‌توانند در تبرک زوج‌های همجنس، به شرطی که بخشی از مراسم مذهبی کلیسا نباشد، شرکت کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در این حکم آمده که تبرک چنین مراسمی به معنای مشروعیت دادن به چنین موقعیت‌هایی نیست، بلکه در توصیفی آن را «استقبال خداوند از همگان خوانده‌است.»
در این بیانیه همچنین آمده‌است: کشیش‌ها باید به صورت موردی تصمیم بگیرند و نباید از نزدیکی کلیسا به مردم در هر موقعیتی، جلوگیری یا ممنوعیت ایجاد کنند. پاپ فرانسیس از زمان انتخابش در سال ۲۰۱۳، تلاش کرده تا بدون تغییر در دکترین اخلاقی کلیسای کاتولیک، این نهاد مذهبی را در مورد فعالیت‌های اقلیت‌های جنسی و جنسیتی منعطف‌تر کند.
پیش‌تر نیز رهبر مسیحیان کاتولیک گفته‌بود: «کلیسا پذیرای همه است از جمله اقلیت‌های جنسی.» پاپ فرانسیس گفته‌بود: «کلیسای کاتولیک به روی همه از جمله «همجنس‌گرایان» باز است و وظیفه دارد آن‌ها را در مسیر شخصی معنوی، اما در چارچوب قوانین خود همراهی کند.»
به گفته وی، کلیسا به روی همه باز است، اما قوانینی وجود دارد که زندگی درون کلیسا را تنظیم می‌کند. طبق قانون، آن‌ها نمی‌توانند در (برخی) عبادات شرکت کنند. این به این معنی نیست که عبادت برای آن‌ها (اقلیت‌های جنسی) تعطیل است. هر فردی داخل کلیسا به روش خود با خدا روبه‌رو می‌شود. خادمین کلیسا باید با صبر و محبت یک مادر، همه مردم، از جمله کسانی که با قوانین مطابقت ندارند، همراهی کنند. پاپ فرانسیس همچنین از والدین خواسته‌بود به جای سرزنش فرزندان همجنس‌گرای خود، از آن‌ها حمایت کنند!
از نگاه وی با وجود اینکه کلیسا نمی‌تواند ازدواج همجنس‌گرایان را بپذیرد، اما می‌تواند از قوانین پیوند مدنی (civil union) حمایت کند که هدفش اعطای حقوق درمانی، بازنشستگی و ارث به زوج‌های همجنس است. چالش چرخش مواضع واتیکان
چرخش مواضع واتیکان در برابر مسائل چالش‌برانگیزی، چون همجنس‌گرایی و سقط جنین، گمانه‌زنی‌ها در خصوص تأثیرپذیری کلیسای کاتولیک از لابی‌های تأثیرگذاری، چون لابی همجنس‌گرایی را تقویت کرده‌است.
از نگاه منتقدان جریان‌های انحرافی و فرصت‌طلب در سال‌های اخیر با رسوخ به نهاد کلیسا تا آنجا قدرت یافته‌اند که توانسته‌اند با سیاسی‌کاری بر مواضع اعلانی این نهاد مهم تأثیر بگذارند.
طبق گزارش رویترز پاپ فرانسیس پیش از این در یک کنفرانس خبری وجود لابی همجنس‌گرایی را در کلیسا تلویحاً مورد تأیید قرار داده وحتی تصریح کرده‌بود میان کشیش‌هایی که گرایش همجنس‌گرایانه دارند، با گروه‌های فشار حاضر در واتیکان، تفاوت‌هایی اساسی وجود دارد. تشدید گرایش‌های همجنس‌خواهانه
مسئله تشدید گرایش‌های همجنس‌خواهانه در کلیسا و در میان کشیشان یکی از چندین مسئله چالش‌برانگیز جدیدی است که امروزه واتیکان با آن مواجه است؛ مسائلی، چون فساد در بانک‌های واتیکان، سقط جنین، طلاق، جلوگیری از بارداری، کشیش‌های همجنس‌گرا و همچنین کشیش‌شدن زنان از دیگر چالش‌هایی هستند که هر کدام به‌تن‌هایی می‌توانند اعتبار و اقتدار مذهبی و معنوی کلیسای کاتولیک را مخدوش کنند.
موضع پاپ فرانسیس دربارۀ مسئله هم جنسگرایی، چرخشی است عجیب و غیر‌منتظره در برابر آنچه تاکنون مسیحیت و آموزه‌های آن از آغاز تأسیس بیان داشته‌است، چراکه تا پیش از این واتیکان به طور سنتی همجنس‌گرایی را یک اختلال روانی قلمداد می‌کرد و آن را زشت و ممنوع می‌شمرد.
به نظر می‌رسد پاپ قصد دارد با اتخاذ مواضع غیرشفاف و دو پهلو از سویی رضایت موافقان و از سویی رضایت مخالفان مسائل جنجالی اجتماعی دنیای مدرن را جلب کند.
از سوی دیگر در مقابل مواضع اخیر کلیسا در خصوص همجنس‌گرایان می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که پاپ در شرایط کنونی در دو راهی سختی گرفتار آمده‌باشد. از سویی فشار لابی‌های داخل کلیسا و سیاست‌بازی‌های واتیکان و از سویی دیگر فشار پیروان محافظه‌کار مکتب کاتولیک، کلیسا و شخص پاپ را در تنگنا قرار داده‌است.
در مجموع باید گفت شاید رهبر کاتولیک‌های جهان بتواند رضایت گروهی از پیروان خود را تأمین کرده و پایه‌های قدرت خود را به واسطه گروه‌های فشار درون کلیسا حفظ کند، اما با اظهارنظر‌های این‌چنینی به حتم گروه دیگری از پیروان خود یا دست‌کم اعتماد آن‌ها را از دست خواهد داد. بگذریم از اینکه چنین رویکرد‌هایی علاوه بر تزلزل بیشتر جایگاه کلیسای کاتولیک می‌تواند به ترویج بیشتر بی‌بند و باری و فساد منتهی شود.