گلایه‌های تند اصناف پورابراهیمی: قاچاق کالا اصناف را زمین‌گیر کرده است

کورش شرفشاهي - نهمين اجلاسيه دوره ششم نمايندگان اتاق اصناف ايران در هتل فردوسي تهران با حضور امام جمعه تهران، وزير کار، رييس کميسيون اقتصادي مجلس، نماينده وزير صنعت و فعالان اصناف برگزار شد. همچنين در اين مراسم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اتاق اصناف ايران در راستاي اجراي طرح کارانه اشتغال جوانان(کاج) تفاهمنامه همکاري امضا کرد.
بازاريان خط شکن در رفع بيکاري
در ابتداي اين مراسم امام جمعه موقت تهران گفت: اصناف و بازاريان در همه عرصه‌ها پشتيبان نظام بوده و ما در همه عرصه‌ها شاهد عشق و ايمان تجار و بازرگانان به ولايت بوده‌ايم .حجت الاسلام کاظم صديقي افزود: دشمنان بعد از اينکه در هشت سال دفاع مقدس نتوانستند نظام ما را به زانو دربياورند، به جنگ اقتصادي آمدند . دشمنان قسم خورده به جنگ اقتصادي با شما و اصناف و بازاريان آمدند؛ همانطور که شما دشمن را در دفاع مقدس مجبور به عقب‌نشيني کرديد، در مقابله با جنگ اقتصادي نيز از طريق ايمان، اخلاص، عشق به خدا و معنويت دوباره مي‌توانيد اين کار را انجام دهيد.وي تصريح کرد: علما در زمان غيبت جانشين امامان هستند و اصناف کساني هستند که مسجد مي‌ساختند ، مخارج آن را تامين و شرايط را براي فعاليت علما فراهم مي‌کردند ، خيريه‌ها تاسيس کردند و همواره کمک مردم محروم بوده‌اند. صديقي با اشاره به نقش مهم اصناف در پيشبرد دفاع مقدس و جلوگيري از هجوم دشمن در آن دوران گفت: در جنگ پيش آمده، اصناف و تجار و بازرگانان دولت را حمايت کردند و آنها در بندگي خدا به درجاتي رسيدند که مثالي‌زدني هستند.امام جمعه موقت تهران با اشاره به عوارض ربا بر اقتصاد کشور گفت: براي رفع اين مشکل ابتکار و خلاقيت شما اصناف را مي‌طلبد که‌اموالتان را پاک و ربا را از قاموس اقتصاد ايران حذف کنيد و اين شما هستيد که مي‌توانيد اين کار را انجام دهيد و خود را از بازيهاي جناحي کنار بگذاريد که همه در خطر هستيم.
صنوف توليدي مشمول خدمات صنايع کوچک


پس از آن مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع کوچک گفت: صنوف توليدي داراي مجوز، مشمول خدماتي مي‌شوند که به واحدهاي صنعتي کوچک تعلق مي‌گيرد. محمدحسين مقيسه افزود: يکي از چالش‌هاي صنوف توليدي و صنايع کوچک ، ناتواني در تامين وثايق بانکي است که اين صندوق، ضمانت نامه پوشش کسري وثايق براي دريافت تسهيلات بانکي را صادر مي‌کند.وي گفت: صنوف توليدي براي خريد مواد اوليه مي‌توانند از ضمانت نامه‌هاي اعتبار خريد کالا اين صندوق استفاده کنند تا بدون تبادل ريالي به تامين مواد اوليه خود اقدام کنند.مقيسه تصريح کرد: در تمام استانها نمايندگاني از صندوق حضور دارند ضمن آنکه از اوايل سال ۹۶ تمامي‌مراحل صدور ضمانت نامه‌ها ، به صورت الکترونيک انجام مي‌شود و نيازي به مراجعه حضوري نخواهد بود.مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع کوچک گفت: به جز بانک صادرات ، اين صندوق با تمام بانک‌هاي دولتي ، خصوصي و موسسات مالي و اعتباري مجاز، تفاهم نامه همکاري امضا کرده است.
هيچ کس حق ندارد برسفره کارگران وکارفرمايان بنشيند
درادامه وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي درباره صندوق تامين اجتماعي گفت :اين سفره مال کارگران و کارفرمايان است و صندوقي بين النسلي است، بنابراين نبايد هيچکس ديگر بر سر سفره کارگران و کارفرمايان بشيند.وظيفه ما اين است که اين سفره را فقط براي نيروي کار حفظ کنيم. علي ربيعي افزود: برخي از کارها زيرساختي است و ديده نمي‌شود.وي با بيان اينکه هم اکنون ٢٥ درصد توليد ناخالص ملي کشور را صندوق تامين مي‌کند، گفت: اين در حالي است که از 85 درصد اشتغال بنگاه‌هاي خرد و متوسط، ٨٠ درصد را اصناف تشکيل مي‌دهند.وزير کار گفت: اينکه صنايع بزرگ اشتغال زيادي ايجاد مي‌کند، از اين نظريه عبور کرديم .هم اکنون بايد اشتغال را از بنگاه‌هاي خرد و متوسط دنبال کرد. اشتغال پايدار همين جاها مي‌تواند تحقق يابد.وي افزود: اينکه يک درصد رشد اقتصادي ١٠٠ هزار شغل ايجاد مي‌کند نيز نظريه اي قديمي‌است و اين اتفاق نمي‌افتد. وي با اشاره به مطالعه اي که درباره ايجاد سالانه 850 هزار شغل در برنامه ششم توسعه انجام شده است، گفت: براين اساس بايد 157 هزار شغل در حوزه کشاورزي، 247 هزار شغل در حوزه صنعت و 491 هزار شغل در حوزه خدمات ايجاد شود.ربيعي درباره صنوف گفت:بايد آينده صنوف تغيير کند و تغيير در فناوري اين مهم را انجام خواهد داد.وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از رييس اتاق اصناف خواست اصناف کشور خود را با اين تغييرات سازگار کنند. هم اکنون ترکيب و نوع نيروي کار تغيير کرده است.
بايد دست اصناف را ببوسيم
در ادامه رئيس اتاق اصناف تهران با تاکيد بر اينکه طي سه سال گذشته در مباحث دولت بيشترين زجر را کشيده و نسبت به بيان موضوعات لب باز نکرده است، گفت: در اين مدت تلاش بسيار کردم تا مشکلات را برطرف کنم و بر اين اساس هر روز با يک نهاد و وزارتخانه درگير بودم. علي فاضلي اظهار کرد: طي همين مدت عده‌اي به بنگاه‌هاي اقتصادي دست‌درازي کردند، از سوي ديگر مدام با شعارهايي مبني بر کوچک‌سازي دولت مواجه بوديم اما در عمل به دنبال گسترش آن هستيم.وي اظهار کرد: در اين مدت عده‌اي در رأس فضاي مجازي با اينکه سرورهاي آنها با اينکه در خارج از کشور قرار داشت به فعاليت پرداخته و کسب و کار خاص خود را راه‌انداختند. من نمي‌خواهم از نهاد يا ارگاني نام ببرم اما به عنوان مثال در حوزه تاکسي‌هاي اينترنتي کدام نهادها نقش داشته‌اند؟ من قبول دارم که ما در بحث فضاي مجازي کم‌کاري کرده‌ايم اما اين دال بر اين نيست که همه نگاه‌ها به سمت تضعيف ما رفته‌ و از آن بخش حمايت کنند.فاضلي عنوان کرد: ظرف يک سال و نيم گذشته يک ميليارد و ۳۵۰ ميليون تومان صرف بازرسي اصناف شده است. بدون آنکه کوچک‌ترين حمايتي از اين بخش عمل آمده باشد. آيا شما از اصناف انتظار معجزه داريد؟ بايد دست اين اصناف را بوسيد که بدون کوچک‌ترين حمايت توانسته‌اند اين گونه فعاليت کنند. اکنون کارآفريني هزينه‌هاي سنگيني همراه دارد که هيچ حمايتي از اين بخش صورت نمي‌گيرد.رئيس اتاق اصناف عنوان کرد: کل بودجه اتاق اصناف ۱۷ ميليارد تومان است که از اين رقم ۷۳ درصد از آن خرج هزينه‌هاي پرسنلي مي‌شود و در اين زمينه مشکلات متعدد وجود دارد.
مبارزه با قاچاق ديده نمي‌شود
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با انتقاد از عدم اجراي آيين‌نامه‌هاي مربوط به مبارزه با قاچاق تاکيد کرد: مبارزه با قاچاق بايد منجر به رونق توليد شده باشد اما طي سال‌هاي گذشته نه تنها شاهد رونق نبوده‌ايم بلکه در بخش توليدي ما اصناف مختلف از گردونه فعاليت خارج شده‌اند. محمدرضا پورابراهيمي‌گفت: قاچاق کالا در سال‌هاي گذشته به گونه‌اي بوده که بسياري از صنف‌ها از دايره فعاليت خارج شده‌اند. ما در اين باره صحبت‌هاي متعددي را مطرح کرده و گلايه‌هاي خود را اعلام کرده‌ايم. چرا که از سال ۱۳۹۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا ابلاغ شده و حال با وجود آنکه سه سال از ابلاغ اين قانون مي‌گذرد هنوز دولت برخي از آيين‌نامه‌هاي اين حوزه را اجرايي نکرده است.وي ادامه داد: اکنون دولت مي‌گويد که طي سال‌هاي گذشته حجم واردات قاچاق از ۲۵ ميليارد دلار به ۱۲ ميليارد رسيده است اگر چنين آماري درست باشد ما دست مسئولان را هم مي‌بوسيم که بخواهند حجم قاچاق کالا را کاهش داده و حتي آن را به دو ميليارد و حتي صفر برسانند اما واقعيت ميداني چيز ديگري را بيان مي‌کند.رئيس کميسيون اقتصادي مجلس اظهار کرد: اگر حجم واردات قاچاق تا اين اندازه کاهش پيدا کرده باشد بايد تاثيرات آن در تراز تجاري کشور مشاهده شود. اکنون از سويي گفته مي‌شود که حجم کالاي قاچاق نصف شده و از سوي ديگر شاهديم که اصناف ما نه تنها رونق نگرفته‌اند بلکه يکي پس از ديگري از گردونه فعاليت خارج شده‌اند.پور ابراهيمي‌با بيان اينکه بايد اتاق اصناف تهران طالب اجراي کامل قانون مبارزه با قاچاق باشد، گفت: ما ديگر در مسائل اقتصادي کوتاه نخواهيم آمد و در تعيين کابينه اقتصادي جديد نيز قطعا مجلس نظرات جدي خواهد داد. چرا که نمي‌توان به مدت چهار سال اقتصاد کشور را به دست هر کسي سپرد. اکنون گاه حتي گزينه‌هايي براي تصدي وزرا در دولت دوازدهم شنيده مي‌شود که از وزراي فعلي هم ضعيف‌تر هستند. حال آنکه بايد براي وضعيت اقتصادي کشور در چهار سال آينده توجه کافي صورت بگيرد.وي خطاب به فعالان بخش خصوصي گفت: بخش خصوصي هم وظايفي بر عهده دارد که لازم است براي بهبود شرايط به اين وظايف عمل کند. نگاه کلي مجلس بر آن است که ما بتوانيم بر تقويت بخش خصوصي کار را به پيش ببريم اما بايد اصناف نقش خود در اين زمينه را ايفا کنند. اکنون در اتاق اصناف جاي کسب و کارهاي نوين خالي است که مي‌توان از اين ظرفيت بهره‌ بسيار گرفت.رئيس کميسيون اقتصادي مجلس افزود: با اين وجود حجم صادرات ما به کشوري مانند روسيه در سال گذشته ۳۰۰ ميليون دلار بوده که اين رقم فاجعه است. اکنون کشورهاي مختلف مانند ترکيه حتي اگر توليد هم نداشته باشند، کالا را از ايران و ديگر کشورها خريداري کرده و براي ترانزيت آن به روسيه برنامه‌ريزي مي‌کند.وي ادامه داد: لازم است که ما در حوزه صادرات برنامه‌هاي مشخص و قوانين خاص خود را داشته باشيم اما اکنون گفته مي‌شود که صادرکنندگان ما در کشورهاي مختلف خود به دست خود يکديگر را از بين برده و شرايط را به گونه‌اي پيش مي‌برند که در بازار رقابت يکي پس از ديگري از پا مي‌افتند.وي در پايان عنوان کرد: اکنون جا دارد که ما صاحب شرکت‌هاي بزرگ صادراتي باشيم تا بتوان حجم صادرات را افزايش داد. آمار صادرات صنفي ما در سال گذشته ۵۰۰ ميليون دلار بوده در حالي که مي‌توان به راحتي اين ظرفيت را ظرف يک سال چهار تا پنج برابر کرد اما براي رسيدن به اين نقطه نياز به برنامه‌ريزي و ورود بخش‌هاي مختلف وجود دارد.
ايجاد ۲۰۰ هزار شغل با چراغ خاموش
در ادامه اين مراسم معاون وزير صنعت تاکيد کرد: توسعه کسب و کارهاي اينترنتي خاص دولت بوده است اما با اين وجود تاکيد بر آن است که فعاليت فروشگاه‌هاي بزرگ و بخش مربوط به فضاي مجازي تحت کنترل اصناف باشد.به گزارش ايسنا، يدالله صادقي با تاتاکيد بر اينکه اصناف به طور چراغ خاموش سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار شغل ايجاد مي‌کنند و تسهيلاتي هم در اختيار ندارند گفت: شوراي عالي کار نيز توجه به واحدهاي کوچک را مورد بررسي قرار داده و در قالب جلسات آن بر اين نکته تاکيد شد که واحدهاي صنعتي بزرگ ديگر اشتغال چنداني ايجاد نمي‌کنند و با توجه به نقش اصناف در ايجاد اشتغال جا دارد که در قوانين کمک‌هاي بيشتري به اين بخش صورت گيرد. بر همين اساس در حوزه واگذاري برخي تسهيلات بانکي تصميماتي گرفته شده است. معاون وزارت صنعت به کسب و کارهاي اينترنتي اشاره کرد و گفت: به غير از چند کشور پيشرفته و در حال توسعه در اکثر کشورهاي دنيا سهم فروشگاه‌هاي بزرگ و اينترنتي ۲۰ درصد بازار هم نمي‌شود. در کشور ما نيز حتي براي رسيدن به اين ۲۰ درصد هم ظرفيت وجود ندارد. ضمن آنکه در قياس با مساحتي که به خرده‌فروشي‌ها اختصاص دارد، حجم فروشگاه‌هاي بزرگ به مراتب کمتر است، به گونه‌اي که اين رقم را در شهرهاي کوچک يک تا دو درصد، در شهرهاي متوسط و مراکز استان‌ها ۵ درصد و در کلانشهرها ۷ تا ۸ درصد مي‌توان در نظر گرفت.صادقي ادامه داد: از سوي ديگر براي دريافت حق عضويت از اين واحدها و همچنين نحوه کار آنها برنامه‌هايي تدوين شده است تا اصناف سنتي مطمئن باشند که اجازه محدود کردن کسب و کار آنها داده نمي‌شود.وي گفت: در گذشته بسياري از کسب و کارهاي اينترنتي علاقه داشتند که به عنوان زيرمجموعه‌اي از وزارت ارتباطات، کار يا معاونت علمي‌رياست‌جمهوري فعاليت کنند اما تاکيد کرديم که بايد فعاليت اين بخش زيرمجموعه اصناف باشد تا بتوانيم اين پديده را همگام با شما مديريت کنيم.معاون وزير صنعت تاکيد کر د: به هر صورت تکنولوژي به زندگي مردم نفوذ کرده و اين نفوذ قابل کنترل نبوده و نمي‌توان در برابر آن ديوار کشيد.  بر همين اساس اکنون توصيه ما آن است که واحدهاي سنتي به جاي مقاومت در برابر اين فضا تلاش کنند تا شرکت‌هاي هلدينگ را در حوزه‌هاي خود ايجاد کنند که به واسطه اين شرکت‌ها فرآيند توليد و توزيع يکپارچه شود و شرايط براي سود بيشتر واحد صنفي و مصرف‌کننده فراهم شود.