ایران به سوگ نشست

ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه دیروز، چهارشنبه، در یک عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان و مسیر زائران سردار سلیمانی، ۲ انفجار رخ داد که به‌دنبال آن، ۱۰۳ نفر شهید و 211 نفر مجروح شدند. انفجار نخست در ۷۰۰متری مرقد شهید سلیمانی و انفجار دوم در یک کیلومتری مرقد و خارج از مسیر زائران و گیت‌های بازرسی بوده است. رئیس اورژانس کرمان اعلام کرد: آمار شهدا (تا ۱۷:۳۲دیروز) به ۱۰۳ نفر و مجروحان هم به ۱۸۸ نفر رسید. براساس گزارش‌ها، حال تعدادی از مجروحان این حادثه وخیم گزارش شده و احتمال افزایش شهدا وجود دارد.
گزارش خبرنگاران ایرنا حاکی است لحظاتی پس از انفجار نخست، صدای انفجار دوم نیز در نزدیکی انفجار اول شنیده شد و عوامل امدادی به سرعت خود را به محل حادثه رساندند و همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان کرمان برای خدمات‌رسانی به مجروحان حادثه تروریستی آماده شدند. به‌گفته بابک یکتاپرست، علاوه بر این، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی نیز برای خدمات‌رسانی به مجروحان این حادثه اعلام آمادگی کردند. او افزود: در این حادثه دو امدادگر اورژانس که برای خدمات‌رسانی به محل اعزام شده بودند مجروح و یک نفر هم به شهادت رسید.
سخنگوی سازمان اورژانس با اعلام اینکه واحدهای امداد هوایی برای عزیمت به کرمان و انتقال احتمالی مجروحان اعزام شدند، اضافه کرد: ۶۰ تخت بستری ویژه هم در تهران برای خدمات‌رسانی به مجروحان بدحال پیش‌بینی شد.
تأیید تروریستی بودن انفجارها



معاون امنیتی استاندار کرمان در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأیید کرد که ۲ انفجار در مسیرهای گلزار شهدا تروریستی بوده است.
آماده‌باش مراکز بیمارستانی کرمان
رئیس سازمان اورژانس کشور از آماده‌باش همه مراکز درمانی و بیمارستانی استان کرمان به‌دلیل وقوع انفجار در محل حادثه برگزاری چهارمین سالگرد شهادت شهید قاسم سلیمانی خبر داد. جعفر میعادفر ادامه داد: آمبولانس‌های شهرستان‌های همجوار برای امداد اعزام شدند.
تکذیب شهادت فرمانده ارشد سپاه در کرمان
در پی ۲ انفجار تروریستی در کرمان، برخی اکانت‌های اسرائیلی مدعی شدند در این انفجار یکی از فرماندهان ارشد سپاه کشته شده است که پیگیری‌ها نشان داد این خبر کذب است و هیچ‌کدام از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در حوالی منطقه انفجار حضور نداشتند.
وزیر کشور: پاسخ کوبنده و مقتدرانه به حادثه ترویستی کرمان می‌دهیم
احمد وحیدی، وزیر کشور، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد: اوضاع در شهر کرمان عادی است و همه‌‌چیز تحت کنترل نیروهای امنیتی است. او با تأکید بر اینکه این توطئه در ادامه توطئه‌های قبلی بود، تصریح کرد: پاسخی کوبنده و محکم توسط نیروهای امنیتی در کوتاه‌ترین زمان داده خواهد شد.
وزیر بهداشت عازم کرمان شد
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، برای نظارت بر درمان مجروحان این حادثه عازم کرمان شد.
وزیر بهداشت پیش از سفر به کرمان در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به مهدی احمدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دستور داد تا رسیدگی فوری به مصدومان این حادثه تروریستی و ارائه خدمات درمانی سریع و مطلوب را دنبال کند.
اورژانس کرمان: مردم خیابان‌ها را خلوت کنند
دکتر سیدمحمد صابری، رئیس مرکز اورژانس کرمان، گفت: از مردم می‌خواهیم خیابان‌ها را خلوت کنند. برای انجام خدمات درمانی نیاز به انتقال مجروحان انفجارهای تروریستی، بین بیمارستان‌هاست، درحالی‌که شهروندان درحال مراجعه به بیمارستان‌ها هستند و درخواست داریم به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند و خیابان‌ها را خلوت کنند. صابری همچنین با بیان اینکه هیچ کمبودی در کرمان برای درمان مجروحان از نظر پزشک، تجهیزات تخصصی، تخت و امکانات نداریم اظهار داشت: باوجود اینکه نیازی در این زمینه نداریم، با هماهنگی تهران امکان انتقال هوایی مجروحان مهیا شد تا درصورت نیاز این مهم انجام شود.