رئیسی: فهم مکتب حاج‌ قاسم و تحقق اهداف آن ضروری است

  [ شهروند]  رئیس‌جمهور، سردار حاج قاسم سلیمانی را شاگرد و درس‌آموز مکتب امام راحل و حضرت فاطمه (س) دانست. ابراهیم رئیسی تلاش برای فهم این مکتب و تحقق اهداف آن را از ضرورت‌های تجلیل از بزرگانی چون شهید سلیمانی دانست. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، جنایت روز گذشته این رژیم در به شهادت رساندن «صالح العاروری» از مبارزان برجسته فلسطینی را محکوم و از نقش این شهید در مبارزه با صهیونیست‌ها و دفاع از حقوق ملت مظلوم و مقتدر فلسطین تجلیل کرد.

فعال‌سازی 12گیگابایت اینترت هدیه رایگان دولت به مردم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت گفت:زمان انقضای بسته رایگان اینترنت هدیه دولت تا ۱۴ فرودین ۱۴۰۳ است. به گفته «عیس زارع‌پور»  مردم برای استفاده از این بسته باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه کنند و زمان ثبت‌نام تا هفته آینده است. بنابرنظر «زارع‌پور» به‌منظور ارتقای کیفیت شبکه ناگزیر از افزایش قیمت اینترنت هستیم به همین دلیل بسته هدیه را برای مردم در نظر گرفتیم که از امروز فعال می‌شود:«مردم برای استفاده از این بسته باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وارد شوند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن که ۱۲ گیگابایت ترافیک داخل کشور یا معادل آن پنج گیگابایت ترافیک بین‌المللی فعال خواهد شد.»

 قانونگذار باید برای قیمت بنزین تصمیم‌گیری کند
رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: برای قیمت بنزین باید در یک سطح قانونگذاری تصمیم‌گیری شود، شورای سران قوا برای مسائل اضطراری تصمیم‌گیری می‌کند. به گفته «داود منظور» ساماندهی بازار انرژی نیاز به سیاست پایدار دارد و در سطح رابطه دولت و مجلس باید پیش‌بینی شود:«افزایش قیمت سوخت باید در منابع هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی شود آنچه ما در این لایحه دیده‌ایم، ۱۰درصد افزایش منابع هدفمندی است اما درباره ترکیب آن تصمیم نگرفته‌ایم، در بحث سیاست قیمتی سوخت در لایحه بودجه، تصمیمی نگرفته‌ایم. پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی مجلس درخصوص لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق می‌رود و سپس در صحن علنی مطرح ‌می‌شود.» به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه افزایش قیمت‌ها رابطه متقابل با افزایش دستمزدها دارد وقتی دستمزدها افزایش می‌یابد اعم از بخش‌های دولتی و غیردولتی، خود به خود در قیمت‌های سال بعد هم منعکس می‌شود ضمن اینکه از زمانی که افزایش قیمت‌ها اتفاق می‌افتد باید موضوع را جبران کنیم و بین اینها باید تعادل ایجاد کنیم: «باید به شکلی رفتار کنیم که هم قیمت‌ها را برای سال آینده کنترل کنیم زیرا هدف ما این است تا قیمت‌ها را به روند بلندمدت برگردانیم و تورم قابل قبولی را برای سال آینده داشته باشیم. لذا باید همه مولفه‌هایی که می‌تواند منجر به تورم شود را مدیریت کنیم و یکی از آن مولفه‌ها، مولفه حقوق و دستمزد است.»

اختصاص یارانه 15لیتری بنزین به کار کارشناسی نیاز دارد
معاون پارلمانی رییس‌جمهور در حاشیه هیات دولت گفت: «اختصاص یارانه ۱۵لیتری بنزین به همه جامعه نیاز به کار کارشناسی دارد و رییس سازمان برنامه و بودجه در این رابطه نظر دولت را اعلام می‌کند.» به گفته «سیدمحمد حسینی» نظر دولت را رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند، ولی یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب در سیاست‌های ‌کلی نظام قانونگذاری، قابلیت اجراست یعنی قانونی نوشته شود که قابلیت اجرایی داشته باشد:«برخی‌ها در اینکه این مساله قابلیت اجرا دارد یا نه نظراتی دارند که باید مطرح شود تا کار کارشناسی در مورد آن صورت گیرد.»

 فهم درستی از گردشگری در کشور ما وجود ندارد



وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حشایه هیات دولت گفت:« فهم درستی از گردشگری در کشور ما وجود ندارد.» به گفته عزت‌الله ضرغامی در دوره جدید مجموعه استان‌هایی به عنوان پایتخت گردشگری فعال شده‌اند و در حوزه گردشگری ماموریت روشنی در رابطه با این استان‌ها تعریف شده است که آخرین موردش درباره یزد است. بنابرنظر ضرغامی اول باید بعضی‌ها را توجیه کنیم. روحانیون باید درب مساجد را باز بگذارند تا گردشگران بتوانند در جاده ها از سرویس بهداشتی استفاده کنند. آنها نباید فقط خطبه بخوانند و انتقاد کنند. ۸۷۰ مسجد و حدود ۴۸۰ بقاع متبرکه داریم که در مسیر گردشگران هستند. مساله من به عنوان وزیر گردشگری باز بودن در مسجد است. مردمی که می‌خواهند نماز بخوانند و از سرویس بهداشتی استفاده کنند نباید با در بسته مواجه شوند:«ما زحمت می کشیم که چهار نفر گردشگرمان زیاد شود، بعد سرویس بهداشتی برایشان نداریم. گردشگران یک جا که می‌روند اخراج‌شان می‌کنند.» به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  در این دو سال اقدامات زیادی برای تحول فکری و زیرساخت و مشکلات قانونی انجام شده است. گردشگری در کشور ما باید تکانی بخورد و پایدار بماند.

5هزار دستگاه اتوبوس برای تهران خریداری شد
شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: ۴ هزار و ۶۹۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده که این میزان در گذشته انجام نشده بود. به گفته علیرضا زاکانی سال گذشته در شهردار من ۴۶۰ هزار نظر برای بهبود شرایط شهر ارائه شد و مردم هزار و ۶۰ پروژه را انتخاب کردند و در مرحله عمل دیدند که نظرات آنها عملیاتی می‌شود:«یک میلیون و ۳۵۲ نفر امسال نظرات خود را برای پروژه‌‌های شهری ثبت کردند و در عمل کار خوبی که سال گذشته انجام شد، امسال هم مورد استقبال مردم قرار گرفت.» زاکانی درباره اقدامات شهرداری تهران برای اجرای قانون هوای پاک نیز توضیح داد: در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خریدهای بالاتر از تصور انجام دادیم و ۴ هزار و ۶۹۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده که این میزان در گذشته انجام نشده بود.

 بیش از ۳۰ همت پروژه عمرانی و اقتصادی در زنجان به بهره‌برداری می‌رسد
 معاون اجرایی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت گفت:«بیش از ۳۰ همت پروژه عمرانی و اقتصادی در استان زنجان به بهره برداری می‌رسد.» به گفته محسن منصوری از اقدامات مهم در این سفر آب‌گیری سد بلوبین است که از پروژه‌های مهم و زمین مانده بود، امیدواریم با این حضور و افتتاح پروژه‌ها اتفاق بزرگی درحوزه عمرانی و اقتصادی رخ دهد:«بیش از پنج هزار و هشتصد واحد مسکونی در طرح نهضت ملی و مسکن حمایتی تقدیم مردم استان زنجان خواهد شد. همچنین مشکلات هشت واحد بزرگ صنعتی مرتفع و نیز پروژه های آب و فاضلاب و وزارت نیرو هم به بهره‌برداری خواهد رسید.» به گفته منصوری با چینی‌ها در حوزه نفت و گاز تبادلات اقتصادی و تهاتر مالی داریم. در برخی پروژه‌های سنگین از نظر مالی، طرف ایرانی نفت می‌دهد و طرف چینی به ازای نفت تحویل شده، کار می‌کند. با شرکت معتبر چینی که در سراسر دنیا بیش از ۱۰۰ ورزشگاه ساخته، به نحوی قرارداد بستیم تا با مشارکت شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه طراحی و ساخت، در ساخت ورزشگاه در تهران همکاری کند و توافق کردیم که از همه سطوح از ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی درطراحی و جزئیات پروژه‌ها استفاده شود.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش اسفندماه برگزار می‌شود
 معاون رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: آزمون استخدامی آموزش و پرورش، اسفندماه امسال و پیش از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. به گفته میثم لطیفی خروجی در آموزش و پرورش به دلیل بازنشستگی سالیانه بین ۵۰ تا ۶۰هزار نفر است و برای حفظ شرایط موجود باید جذب نیرو داشته باشیم که بخشی از آن از طریق دانشگاه فرهنگیان است:«امسال ۳۰ هزار نفر مجوز جذب نیرو از دانشگاه فرهنگیان داریم.» بنابرنظر لطیفی در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی در حوزه زنان رخ داده و به دستگاه‌ها اعلام کردیم در مجاورت خود مهدکودک ایجاد کنند و دستگاه‌ها نیز این کار را انجام می‌دهند. البته پیگیری این موضوع با آموزش و پرورش است:«دستگاه‌های را مکلف به ایجاد مهد کودک کردیم و این شاخص در جشنواره «شهید رجایی» نیز لحاظ شده بود.» به گفته معاون رئیس‌جمهور جذب نیرو در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت ادامه دارد که بخش عمده‌ای از کارکنان آنها را بانوان تشکیل می‌دهند:«در مجموع ۹۸۰ هزار خانم در دستگاه‌های اجرایی مشغول به فعالیت هستند.»

انتخابات فرصت کم‌نظیری برای ملت است
 وزیر کشور در حاشیه هیات دولت با اشاره به بیانات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره مشارکت گسترده در انتخابات گفت: «انتخابات فرصت کم‌نظیری برای ملت است که با حضور قوی می‌توانند یک مجلس قوی را رقم‌ بزنند.» به گفته «احمد وحیدی» هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم توجهات به این‌موضوع بیشتر می‌شود و سخنان ارزشمند و تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای مشارکت گسترده تحرکات خوبی را به‌وجود آورده که امید است همانطور که رهبرمعظم انقلاب مطالبه داشتند شاهد حضور همه جناح‌های سیاسی و مشارکت گسترده مردم باشیم. به گفته وزیر کشور امنیت مرزها مورد توجه جدی ما بوده و هست. اما با توجه به صعب‌العبور بودن برخی مناطق جنوب شرق تروریست‌ها بعضا از آن سواستفاده می‌کنند که انتظار ما از همسایگان نهایت همکاری برای برخورد جدی است. حافظان مرز اعم از فراجا و سپاه در تامین امنیت مرز کوشا هستند.

هک شدن دیتای یکی از نرم‌افزازها اصلا اتفاق خوبی نبود
وحیدی در پاسخ به سوالی درباره هک شدن ۲۰میلیون دیتای کاربران در یکی از نرم‌افزارها و راهکارهای مقابله با آن گفت: «مسئولیت آن بر عهده افتا (سازمان فناوری اطلاعات) و پدافند غیر عامل و وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های مرتبط است البته دستورات لازم و راهنمایی‌های لازم را صادر می‌کنیم که بر اساس دستورالعمل صادره خود را تقویت و ایمنی را باید تامین کنند.» وزیر کشور همچنین شایعه برداشت لیتیوم توسط چینی ها از دریاچه ارومیه را تکذیب کرد. وحیدی  گفت: «تلاش خواهیم کرد تا اصل نظارت را برای داوطلبان فراهم کنیم البته این روش اشکالات اجرایی دارد و باید ببینیم می‌توانیم برای اشکالات اجرایی آن راه حلی پیدا کنیم.»

نسبت به سیاه‌نمایی برخی سریال‌های نمایش خانگی انتقاداتی داریم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه هیات دولت گفت: ما منتقد نمایشی هستیم که امروز از چهره خانواده و روابط خانوادگی و خشونت و سیاه‌نمایی در برخی سریال‌های نمایش خانگی می‌بینیم. در حوزه نظارت انتقاداتی داریم و ایراد ما محتوایی است. به گفته محمدمهدی اسماعیلی باید با یک تعامل خوب بین مجموعه جریان شبکه نمایش خانگی و متولیانش مشکلات حل شود. در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای درباره نمایش خانگی داشتیم. کمیته‌ای برای تعیین مرزهای نظارتی بین‌مجموعه‌هایی که دخیل هستند، تشکیل شده است. در قانون موضوع نظارت بر سریال‌ها را سازمان صداوسیما بر عهده دارد. ما هم نمایندگانی در این رابطه داریم. در بحث فیلم‌های سینمایی نظارت بر عهده وزارت فرهنگ است:«از حوزه نمایش خانگی حمایت کردیم؛ اما انتقادات ما محتوایی است که بخشی از آن در فیلم‌های سینمایی و بخشی در سریال‌هاست. امیدواریم با نظارتی که اتفاق می‌افتد این مشکلات حل بشود.» وزیر فرهنگ در پاسخ به سوالی درباره لغو عملیات پرواز حج عمره مفرده گفت: یک مساله‌ای بین سازمان هواپیمایی کشور ایران و عربستان پیش آمده است. پیگیری می‌کنیم که حل بشود. مساله یک اختلاف فنی بین دو سازمان شرکت هواپیمایی است.

 رکورد مشارکت مردم در پویش ملی سلامت شکسته شد
وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: بیش از ۳۲میلیون و ۵۰۰هزار نفر در پویش ملی سلامت شرکت کردند و می‌توان گفت که رکورد مشارکت مردم در این پویش شکسته شد. به گفته بهرام عین‌اللهی ویروس جدیدی به کشور وارد نشده است و مردم‌نگران نباشند. بنابرنظر عین‌اللهی در هر ماه نیاز به پنج میلیون قوطی شیر خشک داریم که ماه گذشته ۱۲میلیون قوطی شیر خشک در کشور توزیع شد: «بنابر آمار، اکنون بیش از نیازمان در کشور شیر خشک توزیع شده و نگرانی در این زمینه نیست.» به گفته وزیر بهداشت کمبود سرم تاکنون برای ما گزارش نشده و مشکلی در تامین آن نداریم و این محصول با کد تجویز پزشک در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

تاکید رئیس‌جمهور برای خاتمه دادن به مشکلات دریافت تسهیلات ازدواج
وزیر اقتصاد و امور دارایی در حاشیه هیات دولت گفت:«در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی که این هفته برگزار شد، رئیس‌جمهور به خاتمه دادن به صف مردم برای دریافت وام ازدواج تاکید کرد، البته این موضوع در جلسه هیات دولت نیز مجدد مطرح شد.» به گفته سیداحسان خاندوزی در همین زمینه رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که اقدامات لازم برای تحقق این موضوع انجام خواهند شد:«مجموعا تدابیری که برای ایجاد اعتماد به سرمایه‌گذار خارجی به ویژه کشورهای همسایه که ما با آنها ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر امکان انتقالات پولی، مالی و ارزی داریم فراهم شده و این تسهیلات کم سابقه است.  برای سرمایه گذاری بالاتر از ۱۰۰هزار دلار به بالا تمام مزیت‌ها را از جمله اقامت و غیره را در قانون لحاظ کردیم.» به گفته خاندوزی خبری که از جهت اثربخش بودن این موضوع دارم این است که طبق آمار گمرک ایران در ۹ ماه سال۱۴۰۲ بیش از ۱۹ تن طلا به صورت رسمی وارد کشور شده که این عدد در ۹ماه سال قبل عددی نزدیک به صفر و بسیار کم بوده و نشان می‌دهد که تسهیلات در حوزه انتقالات ارزی و فلزات گرانبها به ویژه با کشورهای همسایه که در قانون پیش‌بینی شده و دولت آن را مصوب کرده است موثر بوده و اعتماد به جریان رسمی تجارت به کشور برگشته است.

افتتاح دومین کلینیک پلاسماتراپی از رنج بیماران دیابتی کاسته است
رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: افتتاح دومین کلینیک پلاسماتراپی برای درمان زخم گشایش بزرگی بود. این کلینیک می‌تواند رنج و محنت بیماران دیابتی و زخم‌هایی که پیشروی زیادی دارند را تسکین دهد. به گفته محمد اسلامی، یکی از یافته‌ها و فناوری‌هایی که در اختیار سازمان انرژی اتمی هست امروز هم‌تراز با کشورهای پیشرو در اختیار مردم عزیز قرار گرفته است:«ما تلاش می‌کنیم این کلینیک‌ها را گسترش دهیم و خدمات بیشتری را در این راستا به مردم ارائه دهیم و این نیز یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده که فناوری هسته‌ای در زندگی مردم موثر باشد که انجام شد.» بنابرنظر اسلامی بخش امنیت غذایی و سلامت مهم‌ترین دستاوردی است که در فناوری هسته‌ای می‌تواند برای زندگی مردم وجود داشته باشد: «ما این فرایند پرتودهی را آغاز کردیم تا مردم بتوانند مواد غذایی سالم و بدون عوارض استفاده کنند که خود به خود منجر به کاهش بیماری خواهد شد. از همه مهمتر اینکه این اقدام منجر به جلوگیری از ایجاد ضایعات می‌شود و برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیز می‌تواند مفید فایده باشد. این حرکت آغاز شده و به تدریج نتایج آن را شاهد هستیم.»