جنگ‌طلبی جدید نتانیاهو در جنوب لبنان


گروه سیاسی: از ابتدای جنگ غزه تا کنون، بازیگران غربی و حتی مقام‌های رژیم اسرائیل تلاش کرده‌اند از فراگیر شدن جنگ و گسترش شعله‌های درگیری به مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی ممانعت کنند. با این وجود به نظر می‌رسد در نتیجه تحولات جدید این روزها بیش از هر زمان دیگری وضعیت در حال متنشج‌شدن بوده و امکان گسترش جنگ به جنوب لنان وجود دارد. به گزارش «تجارت»، در یک هفته اخیر ماجرای ترور صالح العاروری توسط رژیم اسرائیل زمینه‌ساز تشدید تنش‌ها شده است. روز شنبه حزب‌الله در اولین پاسخ به ترور معاون سیاسی حماس صالح العاروری با ۶۲ راکت پایگاه هوایی مرون را درهم کوبید تا ترس از «جنگ تمام‌عیار با لبنان» به محور اصلی گزارش رسانه‌های اسرائیلی تبدیل و همه تحلیل‌ها به «از بین رفتن بازدارندگی تل‌آویو» ختم شود. حالا به نظر می‌رسد کابینه نتانیاهو نسبت به گسترش دایره جنگ غزه به جنوب لبنان بی رغبت نیست. اقدامی که البته به شدت مورد مخالفت آمریکا و بازیگران غربی است.

کری‌خوانی تل‌آویو برای حزب‌الله و جنگ طلبی در جنوب لبنان
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیروز یکشنبه در آغاز جلسه کابینه باز هم رجزخوانی کرد و گفت: تا زمان پیروزی جنگ را متوقف نخواهیم کرد. این را به دوستان و دشمنانمان می‌گوییم. پیام واضحی برای دشمنانمان دارم. آنچه هفت اکتبر رخ داد هرگز تکرار نخواهد شد. پیشنهاد می‌کنم حزب الله نیز از آنچه حماس در ماه‌های اخیر یاد گرفت، بیاموزد. همزمان با این پیام، رسانه‌های عبری نیز گزارش دادند رژیم صهیونیستی به آمریکا پیام داده که تمایل دارد اقدام دیپلماتیکش در جهت حل تنش در مرز با لبنان موفقیت‌آمیز باشد اما اگر شکست بخورد مجبور خواهد بود برای «حذف» حزب‌الله از جنوب لبنان اقدام نظامی را در پیش بگیرد. این درحالی است که واشنگتن معتقد است رژیم صهیونیستی نمی‌تواند همزمان با جنگ غزه جنگی نیز علیه حزب الله لبنان آغاز کند و در آن پیروز شود.

مخالفت آمریکا با ورود اسرائیل به جنگ با حزب‌الله
برخلاف اراده و خواست نتانیاهو به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به شدت مخالف ورود اسرائیل به جنگ با حزب الله هستند. بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، آمریکا در یک ارزیابی اطلاعاتی نتیجه‌گیری کرده موفقیت رژیم صهیونیستی در جنگی علیه حزب‌الله لبنان همزمان با جنگ جاری این رژیم در نوار غزه، دشوار خواهد بود. واشنگتن پست در این گزارش خود نوشته است: «جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا دستیاران ارشد خود را با یک هدف حیاتی به خاورمیانه گسیل داشته است: جلوگیری کردن از جنگ تمام عیار بین اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان. مقام‌های آمریکایی نگران هستند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ممکن است گسترش جنگ در لبنان را به عنوان کلید ادامه حیات سیاسی خود همزمان با ادامه انتقادات داخلی از شکست دولتش در جلوگیری کردن از حمله هفتم اکتبر که طبق برآوردها به کشته شدن ۱۲۰۰ اسرائیلی و اسارت ۲۴۰ تن دیگر منجر شد، تلقی کند. دولت آمریکا در گفتگوهای خصوصی به اسرائیل نسبت به تشدید چشمگیر تنش در لبنان هشدار داده است. دو منبع مطلع گفتند، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در یک ارزیابی جدید محرمانه مشخص کرده، اگر اسرائیل چنین کاری را انجام دهد، کار برای موفقیت ارتش اسرائیل سخت خواهد شد چون به دلیل همزمانی با جنگ در غزه منجر به کاهش شدید منابع و دارایی‌های نظامی اسرائیل می‌شود.»
تلاش اروپا برای دور نگه داشتن حزب الله از جنگ با اسرائیل



علاوه بر آمریکا، اروپایی‌ها نیز به شدت مخالف گسترش جنگ غزه به جنوب لبنان هستند.
در همین راستا شاهد هستیم که اخیرا جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در سفری که پس از ترور صالح العاروری، نایب‌رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به لبنان داشت و در جریان دیدارهای متعدد خود با مقامات لبنانی، با هیاتی از حزب‌الله لبنان به ریاست محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان نیز دیدار کرد. بورل در دیدار خود با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نگرانی عمیق خود را از استمرار جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه ابراز داشته و بر تمایل خود برای عدم توسعه این جنگ به سمت لبنان تاکید کرد. نبیه بری نیز در این دیدار تاکید کرد: اجرای قطعنامه شماره ۱۷۰۱ با توقف حملات رژیم صهیونیستی و عقب‌نشینی آن از تمام خاک لبنان آغاز می‌شود.
مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پس از دیدار با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان در صفحه کاربری خود در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که او و میقاتی درباره همکاری دیپلماتیک با هم
برای کاهش تنش و برقراری آرامش بلند مدت به اتفاق‌نظر رسیدند.