جشن تغییر نام مجموعه‌های تجاری به فارسی!

جوان آنلاین: زبان فارسی همچنان در فضای اجتماعی و مجازی و در غفلت مسئولان مورد بی‌مهری است، اما وزیر ارشاد در یک نشست خبری وعده جشن تغییر نام مجموعه‌های تجاری به فارسی را داده‌است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک نشست خبری گزارشی درباره اقدامات وزارتخانه‌ای که سکان آن را در اختیار دارد، ارائه داد و از لزوم پاسداری از زبان فارسی سخن گفت.
اسماعیلی ضمن اشاره به اینکه سال گذشته بدخواهان مردم به دنبال خاموشی چراغ فرهنگ و هنر بودند، اما به لطف خدا و همراهی اهالی هنر از این گذرگاه با قوت عبور کردیم، از برپایی جشن تغییر‌نام مجموعه‌های تجاری به فارسی و همچنین محفوظ بودن حق بازگشت به ایران برای همه شهروندان کشورمان خبر داد.
اسماعیلی در پاسخ به یکی از سؤالات خبرنگار «جوان» در رابطه عدم اعلام مکان اکران آثار جشنواره فیلم فجر برای اصحاب رسانه در طول سالیان اخیر اظهار داشت: تلاش می‌کنیم بهترین مکان انتخاب شود و تا یکی دو روز آینده مکان برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام خواهد شد.


وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار «جوان» درباره برنامه‌های دولت برای حفظ مرجعیت زبان فارسی در فضای مجازی و همچنین گسترش و صیانت از این میراث تمدنی با استفاده از هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی در کشور با حساسیت در حال پیگیری است. سه نشست علمی را داشتیم که در بخش‌های مختلف به صورت عملیاتی پیگیری خواهیم کرد.
وزیر ارشاد در ادامه خاطر نشان کرد: کار‌های بسیار خوبی درباره زبان فارسی صورت گرفته‌است. جشن تغییر نام از مجموعه‌های تجاری و تغییر کلمات انگلیسی به فارسی را خواهیم داشت که در شهر‌ها و اقصی نقاط کشور ابلاغ شده تا بررسی شود. موضوع صیانت و گسترش زبان فارسی از موضوعات مهم ما در وزارت فرهنگ وزارت و ارشاد اسلامی است.
اسماعیلی با بیان اینکه در این فرصت باید مسیر طی شده توسط این وزارتخانه را مرور و افق پیش‌رو را ترسیم کنم، گفت: سال گذشته بعد از پایان کرونا و موفقیت بزرگی که در مدیریت همه‌گیری به‌وجود آمد (و از بسیاری از کشور‌های غربی زودتر از این آفت عبور کردیم) با فتنه فرهنگی مواجه شدیم که بر فعالیت اهل هنر سایه انداخت. سال گذشته در این ایام که برای برگزاری رویداد‌های مهم آماده می‌شدیم با تهدیدات مهمی مواجه‌بودیم که فعالیت‌های هنری را مورد هدف قرار داده‌بود؛ بدخواهان مردم به دنبال خاموشی چراغ فرهنگ و هنر بودند و هستند و خواهند بود که به لطف خدا و همراهی اهالی هنر از این گذرگاه به سلامت و با قوت عبور کردیم. اجرای نظریه جدید حکمرانی نظام اسلامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: حوزه فرهنگ و هنر و رسانه دوره پر رونقی را تجربه می‌کند. البته رونق به معنای نادیده گرفتن مشکلات نیست. در وزارت فرهنگ به عنوان اصلی‌ترین تنظیم‌کننده حکمرانی فرهنگی کشور برنامه‌های مهمی را پیش‌رو داریم.
وی با اشاره به برنامه‌های حمایتی از اهالی فرهنگ و هنر افزود: یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملکرد وزارت فرهنگ، تلاش برای ارتقای بودجه و زیر ساخت‌ها بوده‌است. ما در حوزه مدیریت فرهنگی شعار اصلی‌مان را بحث مردمی‌سازی هنر و عدالت فرهنگی قرار دادیم و برای این کار تلاش کردیم هر آنچه اقتضای این مسئله نیاز دارد، فراهم کنیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: در حال اجرای نظریه جدید حکمرانی نظام جمهوری اسلامی هستیم. دولت از تصدی‌گری به دوره تنظیم‌گری تغییر جهت داده است و این جریان عمومی فرهنگ و هنر، انجمن‌های فرهنگی، جبهه‌های فرهنگی و همه تشکل‌های مردم پایه‌ای هستند که بررسی آن را باید در حوزه فرهنگ انجام دهیم. برای هر استان سرانه در نظر گرفتیم و امیدواریم با تخصیص‌هایی که در نظر داریم بتوانیم به مسائل رسیدگی کنیم. ایران متعلق به همه شهروندان ایرانی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اجازه بازگشت برخی از هنرمندان خارج‌نشین به کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه موضوع ایرانیان خارج از کشور فضای مساعدی را برای بازگشت تمام کسانی که دلشان برای ایران و ایرانی می‌تپد، فراهم کرده‌است. آن‌ها این حق را دارند و ایران خانه آنهاست و این حقی نیست که ما بتوانیم آن را سلب کنیم. بعد از اینکه این افراد به کشورشان بازگشتند آن وقت درباره مجوز فعالیت‌شان هم مطابق قانون تصمیم گرفته می‌شود.
وی افزود: دولت آقای رئیسی رویه‌اش این بوده و یکی از برنامه‌هایش بازگشت ایرانیان خارج از کشور است. هیچ هنرمندی نبوده که درخواست بدهد و نتوانسته‌باشد به ایران بازگردد. هنرمندی بود که ۴۰ سال اجازه اجرا نداشت و خارج از کشور بود، اما ما اجازه اجرا را به او دادیم. حتی صحبت‌هایی برای تشکر از دولت آماده انتشار کرده‌بود که من اجازه انتشار آن را ندادم، چون ما دنبال تبلیغات نیستیم. ما به عنوان مسئول، خادم همه ایرانیان هستیم، چه داخل و چه خارج از کشور. همه سلیقه‌ها در جشنواره فیلم فجر
وزیر فرهنگ در پاسخ به نقد‌های مطرح‌شده در مورد جشنواره فجر و بحث حضور نهاد‌های دولتی در این رویداد گفت: امسال بیش از ۱۰۰فیلم در جشنواره فیلم فجر ثبت‌نام کردند و اسامی‌آن‌ها از سوی هیئت انتخاب اعلام شد؛ گزارشی که از آقای خزاعی داشتم، مبنی بر این بود که ارزیابی داوران ما نشانگر یک رشد مخصوص ترکیبی و وجود گونه‌های مختلف بود. ما از حوزه‌های سیاسی، طنز، دفاع مقدس، پویانمایی و کودک و نوجوان کار‌های فاخری داشتیم که من باید از همه اهالی سینما بابت این مشارکت تشکر کنم.
وی ادامه داد: از قضا امروز می‌خواهم از یک نقطه قوت جشنواره پیش رو صحبت کنم. بنیاد فارابی که مهم‌ترین نهاد حمایتی در سینما است، امسال هیچ کار مستقلی نداشت و همه کار‌ها مشارکتی بود و بخش عمده‌ای از آن با بخش خصوصی است. ۳۳ فیلم ما به بخش داوری و در بخش‌های مهمی راه پیدا کرده و این‌ها باعث رونق اقتصاد سینما خواهد شد. ما نیازمند جلب نهاد‌ها و بخش‌های مختلف برای رونق اقتصاد سینما هستیم.
رئیس شورای هنر در ادامه افزود: ما بیش از ۱۰کار و تهیه‌کننده کار اولی در جشنواره فیلم فجر امسال داریم که اتفاق مهمی است. بازیگران و کارگردانان برجسته یک رویش جدید و قابل‌لمس از حضور عناصر جوان، متعهد و متخصص در حوزه سینما داریم که ان‌شاءالله تحولات مهمی را در آینده رقم خواهد زد.
اسماعیلی در پایان با اشاره به زنگ سینما در مدارس خاطر نشان کرد: یکی از مصوبات شورای‌عالی سینما قرار دادن زنگ سینما در مدارس بود که مقدمات آن در حال آماده‌سازی است، به همین دلیل بحث تجهیز مدارس آموزش و پرورش برای اکران فیلم مطرح شده‌است که امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد.