اعتراض استعفای ظریف خطاب به دولت روحانی بود

جوان آنلاین: یکی از اقدامات جنجالی محمدجواد ظریف در دوران وزارتش استعفای او چند ساعت پس از سفر بشار اسد به تهران بود. در حالی که رسانه‌های جهان با تیتر سفر اسد به تهران و تصاویر رئیس‌جمهور سوریه در آغوش رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و تحلیل این سفر، شوک خبری حاصله را هضم می‌کردند، جواد ظریف در صفحه اینستاگرام خود به دلیل بی‌خبری از سفر اسد به تهران استعفا داد. آن زمان موجی از انتقاد و تخریب هواداران ظریف، نیروی قدس و قاسم سلیمانی را هدف قرار داد، اما به این سؤال جواب ندادند که آیا وظیفه قاسم سلیمانی بود ظریف را در جریان سفر بشار اسد به ایران قرار دهد یا وظیفه رئیس‌جمهور و دفتر او (محمود واعظی)؟!
حالا حسین جابری انصاری، معاون اسبق وزارت خارجه که در زمان سفر بشار اسد به تهران و متعاقب آن استعفای ظریف، دستیار وزیر خارجه بود، درباره آن اتفاق به سایت اصلاح‌طلب جماران گفته که سردار سلیمانی موضوع را به ریاست جمهوری گفته بود و تصورش این بوده که آن‌ها به‌ظریف اطلاع می‌دهند.
جابری انصاری می‌گوید: «آنچه را که خود شهید سلیمانی بعد از استعفای آقای دکتر ظریف به من گفتند اینجا عرض می‌کنم و این شهادتی است که دارم می‌گویم. من داشتم جایی می‌رفتم که زنگ زدند، ایشان پشت خط آمد و گفت که من این را به ریاست جمهوری گفته بودم و فرض من این بود که آن‌ها به آقای دکتر ظریف می‌گویند. شهید سلیمانی به من گفتند من با دولت، با رئیس‌جمهور (روحانی) و دفتر رئیس‌جمهور هماهنگ کرده بودم و فرض من این بود که ریاست جمهوری با وزیرش هماهنگ است و به او اطلاع می‌دهد، لذا نیازی نمی‌دیدم که خودم هم اطلاع جداگانه بدهم.»
در واقع آن استعفای جنجالی که اخبار خوب سفر را به حاشیه برد، حاصل ناهماهنگی حسن روحانی و دفتر او با اعضای دولت خودش بود و ایران درگیر اختلافات داخلی دولت روحانی بود! قدرت گرفتن واعظی در دفتر روحانی اعتراضاتی را در میان اصلاح‌طلبان داشت و معتقد بودند باعث حاشیه رفتن جهانگیری هم شده است. البته در دولت اول روحانی هم این ناهماهنگی‌ها وجود داشت و حتی برخی وزرا گلایه می‌کردند که امکان دیدار با رئیس‌جمهور را ندارند! آذر ماه سال ۹۵ بود که احمد توکلی، نماینده وقت مجلس گفت که «یکی از وزرای مهم دولت می‌گفت برای کارهایم در حاشیه جلسه هیئت دولت با رئیس‌جمهور مسائلم را مطرح می‌کنم، چون رئیس‌جمهور به ما وقت دیدار نمی‌دهد.» برخی وزرای دیگر هم همین گلایه را داشتند و به فضای رسانه هم کشیده شد.
جابری انصاری در ادامه توضیحات خود پیرامون آن استعفای کذایی می‌گوید: «اینجا مسئله سیاسی نبود که مثلاً وزارت خارجه با سفر آقای بشر اسد مخالف است و نیروی قدس موافق آن؛ و این کار را پنهانی انجام داده است تا مثلاً آن طرف بگوید در برابر یک عمل انجام شده قرار گرفته است. اصلا اینجوری نبود... من خوانشم از این اقدام آقای دکتر ظریف فقط اعتراض به نیروی قدس یا به برخی نهاد‌های دیگر نبود. من حالا ریسک می‌کنم و این را می‌گویم ممکن است ایشان را هم در موضع حرجی قرار بدهم، من فکر می‌کنم ایشان بخش مهمی از انتقاد و گلایه‌اش نسبت به خود دستگاه دولت بود که ایشان عضوی از این دستگاه دولت بود. چون مشخص بود که این سفر با آقای روحانی و دفتر آقای رئیس‌جمهور هماهنگ شده بود و الا اینجوری که نمی‌شود سفر انجام بشود...»