رد پای هلال‌احمر در محلات حاشیه‌ای کرمان

  [ مرضیه موسوی]  مسئول خانه هلال «قمر بنی‌هاشم» در یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر کرمان است. همزمان مسئولیت‌های ریز و درشت دیگری هم دارد. نایب‌رئیس هیأت جودوی استان کرمان، داور بین‌المللی راگبی، دبیر مجمع جوانان کرمان، نماینده قرارگاه تحول اجتماعی در حاشیه شهر کرمان و مسئول سازمان توسعه ورزش همگانی. اینها بخشی از فعالیت‌های غیرانتفاعی «شیما آقایی افشار» است که مقدم بر هر چیزی، خود را یک داوطلب هلال ‌احمر می‌داند. او که به‌دلیل فعالیت‌های گسترده و اثرگذارش در سال 1401به‌عنوان بانوی تأثیرگذار استان کرمان مورد تقدیر قرار گرفت؛ به «شهروند» می‌گوید: «فعالیت‌هایی که ما در محله قمر بنی‌هاشم انجام دادیم در سال‌های گذشته زبانزد بود. این محله حاشیه‌ای و کم‌برخوردار، از جهات زیادی نیاز به مداخلات اجتماعی و فرهنگی داشت. ارائه خدمات کاروان سلامت، حمایت‌های تحصیلی از دانش‌آموزان و خانواده‌ها، توزیع بسته‎‌های غذایی و لباس و لوازم‌تحریر، گوشه‌ای از اقدامات ما در این محله بود که با مرکزیت خانه هلال انجام شد.»

سال‌های زیادی از آغاز فعالیت‌های عام‌المنفعه «شیما آقایی افشار» در استان کرمان می‌گذرد. عمده قدم‌ها را در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی در مناطق حاشیه‌ای شهر کرمان برداشته است. او که متولد 1367است، بیش از 11سال است که با هلال‌احمر همکاری می‌کند و فرماندهی تیم‌های سحر را نیز برعهده دارد. شیما آقایی افشار می‌گوید: «در محلات کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر حاشیه شهر، ظرفیت‌ها و استعدادهای زیادی وجود دارد که فرصت شکوفا شدن به آن داده نمی‌شود. در عوض اتفاق‌های زیادی مثل فقر اقتصادی و فرهنگی، جبر جغرافیایی و... باعث می‌شود افراد مستعد، راهی برخلاف جهت خود طی کنند.» او که ریاست هیأت جودوی کرمان را برعهده دارد و در حوزه ورزش دستی بر آتش، کشف استعدادهای ورزشی نوجوانان را از مهم‌ترین فعالیت‌های خود می‌داند و می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین اقدامات ما فعالیت برای توانمندسازی مردم به‌خصوص جوانان در محله‌های کم‌برخوردار است. ما افراد مستعد در حوزه‌های ورزشی را شناسایی می‌کنیم. تعدادی از دختران ما در سال گذشته و امسال در رشته کاراته مدال‌های قهرمانی‌ کشوری و آسیایی داشتند. یکی از پسران ما، عضو تیم نوجوانان مس کرمان شده است. این برای ما موفقیت بزرگی است که در محلاتی که مستعد آسیب‌های اجتماعی هستند، استعداد افراد را شناسایی کنیم و با تقویت آن، محله را به سمت دیگری سوق دهیم.»

خبر خوب
نظرسنجی‌های اخیری که جوانان هلال‌احمر در حاشیه کرمان انجام داده‌اند، خبر از افزایش رضایتمندی از زندگی در محله‌شان می‌دهد و به‌گفته شیما آقایی، این یک خبر خوش برای فعالان اجتماعی و داوطلبان این منطقه است. او می‌گوید: «براساس نظرسنجی‌های آماری انجام شده، الان حدود 60درصد از مردم محله بنی‌هاشم به این باور رسیده‌اند که این محله به سمت توانمند شدن حرکت کرده است و این تغییرات را در زندگی خود شاهد هستند. این یعنی ما در کارمان موفق بودیم.»
او متمرکز شدن فعالیت‌های داوطلبانه در محله قمر بنی‌هاشم را یکی از دلایل موفقیت طرح‌های اجتماعی در این محله حاشیه‌ای می‌داند و می‌گوید: «قبلا خیریه‌ها، فعالان اجتماعی و آسیب‌ها به‌صورت جزیره‌ای در این منطقه فعالیت می‌کردند. ما با متمرکز کردن این فعالیت‌ها و هدفمند کردن آنها در چارچوب خانه هلال، کمک زیادی به اثرگذاری بیشتر آن کردیم.
یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های توانمندسازی، کمک به افراد درگیر سوءمصرف مواد‌مخدر برای ترک اعتیاد و برگشت دادن آنها به زندگی بوده. تا‌کنون 6نفر از این افراد بعد از ترک توانسته‌اند به کمک داوطلبان خانه هلال، صاحب شغل شوند و در نتیجه، ترک اعتیادشان تداوم داشته و مقطعی نبوده است.» آقایی افشار می‌گوید: «وقتی در زمینه آسیب‌ها فعالیت می‌کنیم، لازم است که همه ابعاد را درست ببینیم و بسنجیم و برای هرکدام از آنها برنامه داشته باشیم. افرادی که با کمک ما توانستند اعتیاد را ترک کنند، اگر شغلی پیدا نمی‌کردند احتمال داشت که دوباره به سمت اعتیاد رو بیاورند، اما برای اینکه آنها را به تصمیم خود پایبند کنیم، لازم بود که شغلی برایشان دست‌وپا و اعتمادبه‌نفس اجتماعی آنها را درون‌شان زنده کنیم.»
به‌گفته او فعالیت‌های داوطلبانه گروه‌ها و انجمن‌ها و همسویی آنها با یکدیگر این روزها به برگ برنده‌ای برای فعالان اجتماعی و همچنین اهالی مناطق حاشیه‌ای کرمان تبدیل شده است؛ روندی که با تداوم بیشتر، می‌تواند تأثیر بلندمدتی در این مناطق داشته باشد.