درباره ما چگونه مي‌انديشند

وقتي كانال‌هاي ماهواره‌اي را نگاه مي‌كنيد در تمام آنها تبليغ فروش آپار‌تمان در كشورهاي متعدد خارجي و شركت‌هاي مختلف را به كرات مي‌بينيد يا حتي لاتاري كه براي شركت در آنها بايد دلار بدهيد.  متاسف مي‌شوم كه آنها درباره جامعه ما چگونه انديشه‌اي دارند و چگونه روي مردم ما حساب باز مي‌كنند. چگونه براي آسان‌تر كردن كارها به شما پيشنهاد مي‌دهند كه مي‌توانيد خانه خود را در ايران به ما بفروشيد و در عوض در كشور ما آپارتمان بگيريد. آپارتمان‌هايي در برج‌هاي بلند و طبقات زياد كه حتي يك متر سهم زمين هم به شما نمي‌رسد و هر‌ماهه براي مخارج نگهداري از آنها بايد مبلغي پرداخت كنيد. حالا ديگر براي مغازه‌ها نيز تبليغ مي‌كنند مثل فست‌فود كه خانه خود را بفروشيد و در اينجا مغازه باز كنيد و در اين نقل و انتقال‌ها گاهي بوي پولشويي هم به مشام مي‌رسد. ثروت را از ايران خارج كرده و در كشور ديگر سرمايه‌گذاري كنيد وضعيت بد اقتصادي فرصت‌هاي خوبي براي ثروت‌اندوزي آنان است و تا آنجا پيش رفته‌اند كه براي تبليغ خود كانال‌هاي ماهواره‌ای  اختصاصي هم خريده‌اند.
چقدر پول از ايران به اين كشورها مي‌رود؟ آيا ايرانيان مي‌توانند در آنجا به جايي برسند يا باز هم براي زندگي در آنجا از ايران براي آنها پول فرستاده مي‌شود؟ يعني علاوه بر فروش آپارتمان ايشان به مبلغي كه ماهيانه از ايران به آنجا فرستاده مي‌شود تا خرج زندگي آنها شود نيز فكري كنند يا بياييد اينجا و در اين كشور سرمايه‌گذاري كنيد. شما چگونه فكر مي‌كنيد؟ آيا اگر كاري در آنجا باشد كه احتياج به سرمايه‌گذاري شما باشد و كارش سودمند باشد فرصت سرمايه‌گذاري به شما مي‌رسد و در آنجا كساني نيستند كه حاضر به سرمايه‌گذاري حتي با سود متعارف شوند؟ پس لزومي ندارد كه شما را به اميد سود بيشتر فريب دهند. در اين زمينه آنقدر پول به آنجا رفته كه براي ما بساط لاتاري هم به راه انداخته‌اند. آنقدر ما را ساده مي‌پندارند كه هر‌گونه ساز بزنند ما مي‌رقصيم يعني همان‌طور كه در اول مقاله آورده‌ام فكر مي‌كنند كه از راه‌هاي ديگر نيز مردم ما را فريب دهند..
 آن هم با به جوش آوردن ديگ طمع افراد ساده‌ كه چگونه با 2 دلار يك‌شبه پولدار شوند و اين همه تبليغ مي‌كنند در كليه كانال‌هاي ماهواره در هر ساعت چند‌بار و تشويق مردم براي شركت در اين بازي خنده‌دار.
بايد اين مطلب را روشن بگويم كه اگر مي‌خواهيد در يك قرعه‌كشي شركت كنيد بايد ببينيد و حساب كنيد كه چقدر شانس پيروزي داريد و سپس اقدام به شركت كنيد به طور مثال در تاس‌اندازي شانس شما در انتخاب يك عدد يك به شش است و اگر در گويي كه 10‌شماره در آن است و اعداد يك رقمي شانس شما يك به ده است حالا اگر بخواهيد يك عدد دو رقمي را انتخاب كنيد شانس شما يك به صد مي‌شود يعني 10×10 كه مي‌شود از لحاظ رياضي 10 به توان 2 و اگر قرعه‌كشي براي عدد سه رقمي باشد شانس شما يك در هزار است يعني 10 به توان 3 يا 10×10×10 كه 10 سه بار در خودش ضرب مي‌شود در چهار رقمي شانس شما يك به ده هزار مي‌رسد يعني 10×10×10×10 كه مي‌شود ده هزار يا 10 به توان چهار. همين حساب را جلو ببريد و به عدد 12 رقمي كه مي‌رسيد مي‌شود 10 دوازده بار در خودش ضر‌ب شود 10 به توان 12 يعني هزار ميليارد. حالا چگونه مي‌خواهيد شانس يك در هزار میلیاردی خود را آزمايش كنيد. جايزه‌اي كه هر بار بيشتر مي‌شود حتي اگر به يك ميليارد دلار هم برسانند در شانس شما هيچ تغييري نمي‌كند.
اين كه بگويند شما دو عدد شش رقمي بنويسيد يا شش عدد دو رقمي يا سه عدد چهار رقمي يا چهار عدد سه رقمي هيچ فرقي در اصل كه انتخاب عدد 12 رقمي باشد را نمي‌كند و تنها براي فريب شما مطرح مي‌شود كه متوجه 12 رقم نشويد يك فريب ساده است.
شانس يك در هزار ميليارد اگر هم‌چنان قصد شركت داريد براي خودم متاسفم در درجه اول كه نتوانسته‌ام شما را به خوبي روشن كنم يا در درجه بعدي براي شما كه يك حساب ساده احتمالات را درك نمي‌كنيد و در درجه آخر براي جامعه‌اي كه چنين افرادي در آن زندگي مي‌كنند كه ديگران دربار‌ه ايشان چنين مي‌انديشند و مي‌توان به سادگي از آنها سوءاستفاده كرد.