پایان 10 سال انتظار در فجر 42


گروه ادب و هنر -چند روز پیش، خبری در رسانه‌های مختلف منتشر شد که نویدبخش تزریق حال خوب به موسیقی امروز ماست. در روزگاری که بسیاری از موسیقی‌های مارکت به آثاری خالی از اندیشه تبدیل‌شده‌اند و به عقیده بسیاری از کارشناسان به‌جز ایجاد آلودگی صوتی انگار رسالتی دیگر را برعهده ندارند ساخت آثار فاخر، امید به آینده را در موسیقی کشور زنده می‌کند. در خبرها آمده است که استاد مجید انتظامی (آهنگ‎ساز و رهبر پیش‎کسوت ارکستر) بعد از ۱۰ سال دوری از عرصه ساخت آثار موسیقایی برای سینما، موسیقی فیلم سینمایی «مجنون» را ساخت. فیلم سینمایی «مجنون» به تهیه‌کنندگی عباس نادران و کارگردانی مهدی شامحمدی و نویسندگی علیرضا محصولی، به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج ساخته‌شده است و در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر حضور دارد. فیلم سینمایی مجنون، بخشی از حماسه‌آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین در جزیره مجنون و عملیات خیبر را به تصویر می‌کشد.

دلیل شکستن سکوت سنگین


استاد انتظامی با انتشار بخشی از این موسیقی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «بعد از سال‌ها سکوت، دوست داشتم در کنار نسل جوان، پرتلاش و علاقه‌مند تجربه‌ای داشته باشم که این فیلم امکانش را میسر کرد. امیدوارم فیلم مجنون به موفقیتی که لیاقتش را دارد، دست پیدا کند. از تمامی کسانی که با تمام وجود برای ضبط این موسیقی همراهی کردند، تشکر می‌کنم»

بازگشت موسیقی ناب خاطره‌انگیز
بر اساس بخش‌هایی که از این موسیقی در صفحه اینستاگرام استاد مجید انتظامی منتشرشده، رویکرد اندیشه‎مداری در موسیقی و حفظ خط موسیقی فاخر در این اثر به‌وضوح به چشم می‌خورد؛ موسیقی که به‌صورت هدفمند انگشت روی عمیق‌ترین لایه عاطفه مخاطب گذاشته و با بهره‌گیری از سازهای مختلف تمامی فضای ذهنی او را به سمت‌وسوی خودش جلب می‌کند. نگاه جهانی استاد انتظامی به موسیقی امضای اوست که این امضا را پای این اثر نیز می‌بینیم. نکته مهم در موسیقی فیلم «مجنون» این است که بدون این‎که این اثر را شبیه دیگر آثار این آهنگ‎ساز برجسته بدانیم، آثاری ازجمله «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای»، «روز واقعه»، «دوئل»، «مردان آنجلس» و بسیاری از دیگر آثار استاد انتظامی را به یاد می‌آوریم.

نگاهی گذرا به زندگی استاد
مجید انتظامی در ۱۸ اسفند ۱۳۲۶ در شهر تهران متولد شد. بی‌تردید نظارت پدرش عزت‎ا... انتظامی، بازیگر سرشناس سینما، تأثیر فراوانی بر شکل‌گیری ریشه‌ها و پیوندهای او با موسیقی فاخر داشته است.
مجید انتظامی از همان دوره تحصیلات ابتدایی شروع به فراگیری موسیقی کرد. تلاش و پشتکار او از همان ابتدا نویدبخش  ظهور یک پدیده موسیقی بود. وقتی دیپلم هنرستان را گرفت، استعداد و خلاقیت‌های او مسئولان آن زمان ارکستر سمفونیک را به این فکر انداخت که انتظامی جوان را به ارکستر سمفونیک دعوت کنند. او که از همان ابتدای جوانی علاقه فراوانی به ساز «ابوا» داشت، تمریناتش را زیر نظر «آنتوان کاتلوس»، شروع کرد. ازجمله استادان بزرگ دیگری که در شکل‌گیری ذائقه فاخر موسیقایی انتظامی نقش داشتند می‌توان به «ثمین باغچه‎بان» و «مصطفی کمال پورتراب» اشاره کرد. مجید انتظامی جوان با جدیت زیرنظر این دو استاد سلفژ و تئوری موسیقی و هارمونی را آموخت و نخستین نت موسیقی را به کمک پورتراب نوشت.

سفر به آلمان و آشنایی با موسیقی جهانی
گاهی در زندگی هر انسانی اتفاقاتی رخ می‌دهد که او در ابتدا احساس می‌کند این اتفاق به‌ظاهر ناخوشایند او را زمین‌گیر خواهد کرد اما بعد متوجه می‌شود که همین اتفاق به‌ظاهر ناگوار، سکوی پرشی برای رشد بیشتر او بوده است. کلیه درد شدید انتظامی در روزگار جوانی نیز از همین دست اتفاقات است تا جایی که او را مجبور کرد برای معالجه بیماری کلیه به آلمان برود. همین اتفاق باعث شد در زمان اقامتش در آلمان به فکر  ادامه تحصیل در این کشور بیفتد که در پی همین تصمیم، وارد دانشگاه و درنهایت از «کنسرواتوار برلین» فارغ‌التحصیل شد. او در آلمان نزد استادان بزرگی به تحصیل موسیقی پرداخت و با ارکسترهای زیادی مانند «ارکستر سمفونیک برلین» و «ارکستر فیلارمونیک آلمان» همکاری کرد. سال ۱۳۵۳ به‌محض بازگشت به ایران در ارکستر سمفونیک تهران استخدام شد و تدریس در دانشگاه تهران و هنرستان عالی موسیقی را آغاز کرد.

از زال تا مجنون
اگرچه موسیقی «زال و سیمرغ» در سال ۱۳۵۶  اولین اثر موسیقی تصویری این استاد برجسته به شمار می‌آید اما گوش سپردن به این قطعه موسیقی، ما را به این اندیشه فرومی‌برد که این اثر همچنان در روزگار ما تازگی‌هایی دارد و به‌اصطلاح اهالی موسیقی اثری فارغ از تاریخ‌مصرف به شمار می‌آید. استاد انتظامی با ساخت موسیقی فیلم «سفر سنگ» در همان سال‌ها به همگان ثابت کرد که حرف‌های زیادی برای گفتن در عرصه موسیقی فیلم دارد. بعدها موسیقی «زال و سیمرغ» مجید انتظامی به‌عنوان آهنگ جایگزین برای پویانمایی ژاپنی به نام بچه‌های کوه آلپ انتخاب و در ایران پخش شد. موسیقی که تا امروز بسیاری از ما فکر می‌کنیم که این اثر ساخته آهنگ‎سازان ژاپنی و موسیقی اصلی تیتراژ این پویانمایی خاطره‌انگیز است.

رکورددار جایزه فجر
استاد انتظامی تا امروز بیش از 80 موسیقی فیلم نوشته است و با این آمار می‌توان او را یکی از رکوردداران موسیقی فیلم در ایران به شمار آورد. تعداد جوایز مجید انتظامی در جشنواره‌های مختلف از حد شمارش فراتر رفته است و اگر بخواهیم تنها به دریافت جوایز او در جشنواره فجر که این روزها در حال برگزاری است، اشاره‌کنیم باید از او در کنار استادان بزرگ موسیقی کشور به‌عنوان یکی از رکوردداران دریافت جایزه بهترین موسیقی جشنواره فجر یاد کنیم. برای شناخت بیشتر و بهتر این استاد کم‌نظیر موسیقی کشور و همچنین آشنایی با گوشه‌های کمتر پرداخته‌شده زندگی هنری او، تماشای مستند «اُبوایست» را می‌توان توصیه کرد. مستندی که در سال 1396 ساخته‌شده و روایتگر زندگی حرفه‌ای و خانوادگی استاد مجید انتظامی است. واژه اُبوایست که به معنای نوازنده ساز «ابوا» (ساز تخصصی مجید انتظامی) است نیز بر همین اساس انتخاب‌شده است.