900 ميليارد تومان براي ساماندهي كولبران

ايسنا: معاون‌اول رئيس‌جمهوري روز گذشته در سفر يک‌روزه به استان کرمانشاه، در مراسم آبگيري سدهاي زمکان و جاميشان و افتتاح کارخانه خودروسازي شرکت کرد. اسحاق جهانگيري همچنين در جلسه شوراي اداري استان کرمانشاه با تأکيد بر اينکه هيچ مسئله‌اي امروز نمي‌تواند مانع توسعه ايران شود و هرکس در اين زمينه مانع‌تراشي کند، دلسوز ايران نيست، گفت: «اجماع‌سازي، تفاهم و وحدت درباره منافع ملي کشور براي حل مشکلات مردم يک ضرورت جدي و غيرقابل‌ترديد است».
اسحاق جهانگيري با اشاره به حضور چشمگير مردم اين استان در انتخابات رياست‌جمهوري، افزود: «مردم کشور نشان داده‌اند که نسبت به مسائل مختلف آگاهانه تصميم‌گيري مي‌کنند و در مقطعي که آمريکا سروصداهاي زيادي به راه انداخته بود و نياز بود که خون تازه‌اي در رگ‌هاي کشور جاري شود، نشان دادند که ايران از چه پشتوانه مستحکم مردمي برخوردار است».
او با تبريک دهه کرامت و ميلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر گفت: «زنان در جامعه ما مطالبات بحقي دارند که بايد متناسب با جمعيت، توانمندي و تلاش‌هايشان از موقعيت مناسب و شانس مديريت براي اداره کشور برخوردار باشند».
جهانگيري با اشاره به اينکه حق زنان در جامعه ما به درستي در مديريت کشور لحاظ نمي‌شود، عنوان کرد: «آنجا که صحنه رقابت است، مانند کنکور خانم‌ها پيشتاز هستند و در بروز استعدادها و نبوغ نيز اخيرا شاهد از‌دست‌دادن خانم مريم ميرزاخاني به‌عنوان يکي از نوابغ جهاني در حوزه رياضيات بوديم. ما نمي‌توانيم نسبت به توانمندي‌هاي زنان بي‌تفاوت باشيم؛ چرا‌که اين بي‌تفاوتي سرانجام سر باز مي‌کند و مشکل‌ساز می‌شود. يکي از تصميمات جلسه اخير شوراي‌عالي اداري اين بود که در برنامه ششم توسعه سهم مديريت زنان به ۳۰ درصد افزايش پيدا کند و سن مديريت کشور نيز هشت سال کمتر و جوان‌تر شود».


بايد به سمت نيروهاي جوان برويم
معاون اول رئيس‌جمهور افزود: «بايد کارها را به جوان‌تر‌ها واگذار کرد و بايد به سمت نيروهاي جوان‌تر برويم و رئيس‌جمهور نيز اين موضوع را به وزراي جديد در دولت دوازدهم يادآور خواهد شد که در انتخاب مديران زيردست به اين موضوع توجه کنند».
او با اشاره به دستاوردهاي دولت يازدهم در حوزه‌هاي مختلف گفت: «در زمان آغاز‌به‌کار دولت يازدهم دغدغه‌هاي مختلفي نظير مسائل بين‌المللي، اسلام‌هراسي، ايران‌هراسي و پرونده هسته‌اي پيش‌روي کشور بود؛ اما امروز ايران‌دوستي در دنيا حاکم شده و داد‌ و ‌قال‌هاي آمريکا در دنيا خريدار ندارد. ايران با پشتوانه فرهنگي و تمدني خود با حرف‌هاي نامربوط برخي کشورها از صحنه کنار نمي‌رود؛ بلکه حرف‌هاي نامربوط آنها باعث انزواي خودشان در دنيا مي‌شود».
جهانگيري عنوان کرد: «البته چند کشور خود‌فروخته و بي‌هويت گاهي با رژيم صهيونيستي هم‌صدايي مي‌کنند که ما آنها را به حساب نمي‌آوريم و اصلا قابل محاسبه نيستند. جغرافيا تغيير‌دادنی نيست و ما آنها را به‌عنوان همسايه‌هاي خود پذيرفته‌ايم و گاهي هم که کارهاي نادرست از آنها سر مي‌زند، باید با اغماض از کنارشان بگذريم و به آنها تذکر دهيم که اين کارها به مصلحت منطقه نيست».
او افزود: «منطقه‌اي که مي‌توانست با ثبات و پيشرفت همراه باشد، امروز آبستن مسائل پيچيده‌اي شده و اين مشکلات ناشي از وضعيتي است که در عراق، يمن، ليبي، افغانستان، پاکستان و عراق به وجود آورده‌اند. ما حتما تلاش خواهيم کرد در چهار سال آينده منطقه را به سمت صلح و آرامش هدايت کنيم».
ايران در مسير و ريل توسعه قرار گرفته است
جهانگيري همچنين با اشاره به تلاش‌هاي دولت تدبير و اميد در حوزه اقتصاد، گفت: «خوشبختانه ثبات خوبي در اقتصاد کشور حاکم شده و ايران در مسير و ريل توسعه قرار گرفته و بخش خصوصي و مردم به آينده کشور اميدوارند و شاخص‌هاي اقتصادي ‌پيش‌بيني‌پذیر هستند».
معاون‌اول رئيس‌جمهور با اشاره به سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي، عنوان کرد: «اين سياست‌ها مورد اجماع همگان هستند و مي‌توانيم حول اين سياست‌ها گام‌هاي بلندي در راستای توسعه کشور برداريم.
او به معضل بي‌کاري در کشور اشاره کرد و گفت: «امروز نمي‌توان گفت که بي‌کاري در کشور يک مسئله عادي است و با راهکارهاي عادي مي‌توان اين مشکل را برطرف کرد. امروز بي‌کاري با نسخه‌هاي قديمي علاج نمي‌شود و جوانان تحصيل‌کرده کشور متناسب با تحصيلات خود به شغل نياز دارند».
جهانگيري با بيان اينکه نيروي جوان بزرگ‌ترين فرصت توسعه است، افزود: «البته اين موضوع زماني صادق است که متناسب با تحصيلات جوانان فرصت‌هاي شغلي فراهم شود تا بتوانند تجربه و علم خود را به صحنه عمل بياورند».
او در ادامه از مسئله کمبود آب، مسائل زيست‌محيطي و محدوديت بودجه دولت به‌عنوان برخي از چالش‌هاي بزرگ کشور ياد کرد و عنوان کرد: «امروز با چالش‌هاي جدي روبه‌رو هستيم؛ اما در کنار اين چالش‌ها زمینه توسعه نيز فراهم است؛ چرا‌که فرصت‌هاي توسعه در ايران فراوان است و خداوند همه نعمت‌ها را براي توسعه در اختيار ما قرار داده است».
نبايد با رفتن وزير سياست‌هاي دولت تغيير کند
جهانگيري با تأکيد بر اينکه مديريت توانمند، کارآمد، شجاع و ريسک‌پذير مهم‌ترين ابزار پيش‌برنده توسعه در همه سطوح است، گفت: «قطعا مديران اين‌چنيني قادرند در برابر چالش‌هاي پيش‌رو برنامه و تدبير داشته باشند». معاون‌اول رئيس‌جمهور حلقه مفقوده توسعه ايران را نبود سياست‌گذاري‌ صحيح دانست و افزود: «ثبات در سياست‌گذاري‌ها ضرورت توسعه است. نبايد شرايط به گونه‌اي باشد که با جابه‌جاشدن وزير يا استاندار در دولت سياست‌هاي طراحي و پيش‌بيني‌شده تغيير کند». او با تأکيد بر اينکه دولت دوازدهم با جسارت بيشتر و اعتماد بيشتر مردم به آن و انتخاب کابينه‌اي قدرتمند و روحيه خوب رئيس‌جمهور، اميدوار به مرتفع‌کردن مشکلات است، گفت: «در دولت دوازدهم مسائل آموزشي در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش، نگاه به نخبگان و هنرمندان، رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي نظير اعتياد با اهتمام بيشتري دنبال مي‌شود». جهانگيري با اشاره به محدوديت شديد بودجه دولت در دو سال گذشته براي به‌ بهره‌برداري‌رساندن راه‌آهن استان کرمانشاه، اظهار كرد: «اقدامات خوبي در اين زمينه انجام شده و به‌زودي راه‌آهن استان به بهره‌برداري خواهد رسيد تا بستر توسعه بيش‌ازپيش فراهم شود».
مسئله کولبري بايد به‌سرعت حل شود
او موضوع کولبري و ساماندهي آن را يادآور شد و گفت: «اين مسئله بايد به‌سرعت حل شود، زيرا خوب نيست کالايي از بندرعباس به کشور همسايه انتقال يابد و از آنجا ازسوي کولبران و با شرايط نامناسب به داخل کشور بازگردد. قطعا تصوير رنج افرادي که براي امرار معاش کالاهاي حجيم را بر دوش خود حمل مي‌کنند، خوشايند نيست و بايد دانست که در پشت اين مسائل افرادي سودجو در مرکز کشور قرار دارند». جهانگيري افزود: «دولت تصميم گرفته است از ۹۰۰ ميليارد تومان حقوق خود در مرزها براي ساماندهي مسئله کولبري صرف‌نظر کند. همچنين تلاش خواهيم کرد خواسته بخش خصوصي براي بازگشايي مرز سومار به‌منظور افزايش صادرات تحقق يابد». معاون‌اول رئيس‌جمهور در پايان با ابراز اطمينان از اينکه استان‌هايي مانند کرمانشاه را بايد از هر نظر براي توسعه در اولويت دولت قرار داد، گفت: «ما مي‌دانيم که بي‌کاري در استان مردم را آزار مي‌دهد، بايد به اين مسئله بيش‌ازپيش توجه کنيم تا مشکلات استان به حداقل کاهش يابد».