اخبار کوتاه


امیرعبداللهیان تاکید کرد:
تروریست‌ها بدنبال ضربه زدن
به ایران هستند
حسین امیرعبداللهیان دیروز یک‌شنبه در پایان سخنرانی خود در نشست کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران در دفتر مطالعات وزارت خارجه با بیان این‌که دشمنان با ابزار تروریسم می‌خواهند سیاست همسایگی ما را هدف قرار دهند و ما هرگز اجازه نخواهیم داد که صلح و امنیت منطقه را هدف قرار دهند، گفت: طی روزهای گذشته شاهد تحرکات گروه‌های تروریستی در مناطقی از اقلیم کردستان و همچنین مناطقی از استان سیستان در کشور پاکستان بودیم ما برای صیانت از امنیت کشور و امنیت مرزهای منطقه و با این نگاه که تروریسم امنیت همسایگان را مورد هدف قرار داده است و با نگاه بر اهمیت تمرکز بر فهم مشترک جهت مبارزه با ترویسم و اتخاذ راهکارهای سیاسی نسبت به آنچه که در استان بلوچستان و اقلیم کردستان عراق رخ داده گفت‌وگوهای سازنده و مثبتی با مقامات این دو کشور انجام داده‌ایم. در همین چارچوب و در ادامه این‌گفت‌وگو من امروز عازم پاکستان هستم و دکتر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز به عراق سفر می‌کنند تا گفت‌وگوهای ثمربخشی برای تحقق امنیت بیشتر در منطقه و همچنین امنیت کشورهای ایران، پاکستان و عراق داشته باشیم.

فصل جدید مناسبات تهران و اسلام آباد



دومین سفر رسمی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همسایه شرقی پاکستان درحالی صورت خواهد گرفت که جهان یکپارچگی دو دولت و دو ملت در دفاع از ملت‌های مظلوم به ویژه فلسطین را شاهد است و در کنار آن تهران و اسلام‌آباد نسبت به تهدیدات و اقدامات بدخواهان روابط برادرانه خود آگاه هستند.
در آستانه سفر امیرعبداللهیان به اسلام‌آباد سفیران ایران و پاکستان نیز برای ازسرگیری ماموریت‌های دیپلماتیک خود در اسلام‌آباد و تهران مستقر شدند و در مرحله‌ای دیگر از تحول مثبت در روابط دو همسایه‌، محمد مدثر تیپو سفیر پاکستان در ایران روز گذشته استوارنامه خود را تقدیم سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران کرد. مقابله جدی با هرگونه فضاسازی علیه روابط دوجانبه، جلوگیری از ناامنی‌ها در مرزهای مشترک و بهره‌برداری از فرصت‌های تجاری و اقتصادی در مرزهای ایران و پاکستان از جمله مواردی بود که آیت‌الله رئیسی طی گفت‌وگو با سفیر جدید پاکستان بر آن تاکید کرد. محمد مدثر تیپو سفیر پاکستان در ایران نیز در این دیدار ضمن تمجید از نقش موثر و الهام‌بخش آیت‌الله رئیسی در مدیریت روابط دو کشور، از نقشه راه مشخص رئیس جمهور ایران در ایجاد همگرایی و هم‌افزایی میان کشورهای منطقه استقبال کرد. مدیریت هوشمندانه دولتمردان ایران و پاکستان برای عبور از رویدادهای اخیر مرزی، عزم آنان برای فرصت دادن به دیپلماسی در مسیر پرداختن به چالش‌های مشترک به ویژه پدیده شوم تروریسم و ترسیم نقشه راه جدید برای تحکیم همکاری‌های همه جانبه به ویژه در حوزه امنیتی از دیگر اهداف سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان محسوب می‌شود. از آنجا که جریان تروریسم درپی تخریب روابط عمیق کشورهای همسایه و نزدیکی همچون ایران و پاکستان است تداوم دیپلماسی قوی میان دو کشور و در کنار آن دیدارهای مقام‌های بلندپایه آنان گامی در مسیر مقابله به تحرکات دشمنان مشترک محسوب می‌شود. در این خصوص ژنرال آصف یاسین ملک قائم مقام اسبق وزارت دفاع پاکستان طی گفت‌وگو با ایرنا در اسلام‌آباد گفت: مدیریت رخدادهای اخیر دشمنان مشترک ایران و پاکستان را مأیوس تر از هر زمان دیگری کرد و به این نتیجه می رسیم که دو کشور همسایه به شدت با تهدید تروریسم که توسط بدخواهان آنان کنترل می‌شود، مواجه هستند. وی با استقبال از سفر وزیر امور خارجه ایران به اسلام‌آباد تاکید کرد که این بازدید آغاز مرحله جدیدی در روابط برادرانه ما است و ثابت می کند که ایران و پاکستان با کمک یکدیگر قادر به حل تمامی مسائل و غلبه بر چالش‌های سخت هستند.