ایران 3 ماهواره جدید را با سیمرغ همزمان به فضا فرستاد

جوان آنلاین: در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین بار سه ماهواره ایرانی، با ماهواره‌بر سیمرغ با موفقیت به فضا پرتاب شدند. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، روز یک‌شنبه، هشتم بهمن ماه، ماهواره‌بر سیمرغ که به دست وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ساخته شده است، ماهواره مهدا و دو نانوماهواره کیهان ۲ و هاتف ۱ را از پایگاه امام خمینی (ره) با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری زمین تزریق کرد. 
ماهواره مهدا ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است و نانوماهواره‌های کیهان ۲ و هاتف ۱ نیز به دست شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) طراحی و آماده پرتاب شده‌اند. ماهواره مهدا، یک ماهواره ۳۲ کیلوگرمی از سری ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران است که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌اند. مأموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا است. نانوماهواره کیهان ۲، از سری ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم است که برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی و ساخته شده است و امکان تعیین موقعیت را به صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی فراهم می‌کند. 
در این ماهواره، از زیرسامانه تعیین و کنترل وضعیت به منظور نشانه‌روی پایدار و دقیق به سمت زمین، استفاده شده است. نانوماهواره هاتف ۱ نیز، از سری ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم به منظور اثبات فناوری مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیا است. این ماهواره به عنوان نسخه آزمایشی اول از مجموعه ماهواره‌های منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی، به فضا پرتاب شده است. بنابه این گزارش، ماهواره‌بر سیمرغ یک، ماهواره‌بر سوخت مایع دو مرحله‌ای است که در هفتمین پرتاب تحقیقاتی خود توانست با تزریق چندگانه ماهواره‌ها، دریچه‌ای جدید به روی پرتاب‌های فضایی کشور باز کند. 


 اولین گام برای دستیابی به «منظومه اینترنت اشیا»
سخنگوی فضایی وزارت دفاع گفت: ماهواره هاتف ۱ اولین قدم تحقیقاتی در راستای منظومه اینترنت اشیا در برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور تعریف شده است. سید احمد حسینی درباره پرتاب همزمان سه ماهواره با ماهواره‌بر سیمرغ، گفت: فناوری فضایی کاربرد‌های متنوعی در زندگی بشر دارد و ماهواره‌بر سیمرغ، نسل جدید ماهواره‌بر‌های سوخت مایع جمهوری اسلامی ایران است. وی با بیان اینکه فناوری پرتاب فضایی جزو فناوری‌های لبه تکنولوژی دنیاست و در مجموع حدود ۱۰ کشور به این فناوری دست یافته‌اند، افزود: متخصصان کشورمان موفق شدند که با استفاده از دانش بومی به این فناوری دست پیدا کنند و در حال حاضر ماهواره‌بر سیمرغ بعد از تست‌های تحقیقاتی و زیرمداری توانست سه ماهواره را به طور همزمان در مدار قرار دهد. 
سخنگوی فضایی وزارت دفاع ادامه داد: با توجه به قابلیت‌های بالایی که ماهواره‌بر سیمرغ دارد می‌تواند عمده نیازمندی‌های فضایی و ماهواره‌هایی را که در کشور توسعه داده می‌شود برآورده کند و نگرانی در آینده برای پرتاب‌ها نباشند چراکه با توانمندی داخلی می‌توانیم این پرتاب‌ها را داشته باشیم. 
حسینی با بیان اینکه دو نانو ماهواره در دو حوزه فناوری به عنوان اولین گام‌ها برای اثبات فناوری تعریف شده‌اند و با موفقیت در مدار قرار گرفتند، گفت: ماهواره هاتف ۱ اولین قدم تحقیقاتی در راستای منظومه اینترنت اشیا در برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور تعریف شده است (اینترنت اشیا به معنای ارتباط گیرنده‌ها و دستگاه‌ها با شبکه اینترنت است که از طریق این ارتباط و تعامل بین لوازم متصل به شبکه و کاربران دارای دسترسی مجاز به این شبکه، امکان دیدن و کنترل لوازم متصل به شبکه برای کاربران آن فراهم می‌شود.).
 حسینی افزود: قراردادی در این زمینه با سازمان فضایی منعقد شده است که در آینده تعدادی ماهواره در قالب یک منظومه در فضا قرار بگیرد و ماهواره هاتف ۱ اولین قدم به عنوان گام تحقیقاتی برای شروع منظومه اینترنت اشیا و مخابرات باریک باند تعریف شد. سخنگوی فضایی وزارت دفاع ادامه داد: نانو ماهواره کیهان ۲ در حوزه ناوبری فضا پایه و تعیین موقعیت گام اول تحقیقاتی در این حوزه است که متخصصان ما در وزارت دفاع این ماهواره را توسعه دادند و ایستگاه‌های زمینی را هم توسعه داده شده و بعد از اینکه ارتباط برقرار شد و در حین مدارقرارگیری ماهواره تنظیمات لازم انجام شد قدم‌های بعدی برای پرتاب ماهواره در این حوزه برداشته می‌شود. 
طول موشک سیمرغ ۹/۲۵ متر است که ۸/۱۷ متر آن مربوط به مرحله اول و ۱/۸ متر آن نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این موشک برابر ۴/۲ متر و قطر مرحله دوم آن برابر ۵/۱ متر است. همچنین در زمان رونمایی، رانش مرحله اول ۱۴۲ تن و مرحله دوم نیز ۲/۷ تن نیرو اعلام شده است. 
موشک‌های ماهواره‌بر معمولاً در دو یا سه مرحله طراحی می‌شوند. هر مرحله در بخشی از پرواز جدا می‌شود تا وزن کل موشک کاهش یابد و مراحل بعدی با سوخت کمتری تکمیل شود. موشک ماهواره‌بر سیمرغ در ۲۶ دی سال ۹۷ و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) سمنان شلیک شده و ماهواره پیام را به فضا پرتاب کرد. سیمرغ ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که سوخت پشیران موتور آن سوخت مایع است که می‌تواند ماهواره‌هایی با جرم سنگین یعنی تا ۲۵۰ کیلوگرم را به مدار حدود ۵۰۰ کیلومتری زمین با زاویه میل مداری ۵۵ درجه پرتاب کند. این موشک این توان را دارد که ماهواره‌هایی با جرم چند صد کیلوگرم را در مدار‌های نزدیک به زمین (LEO) تزریق کند.