تك و پاتك روي تلگرام

شرق: کمتر از 10 روز پس از آنکه معاون قضائی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از وجود هشت ‌هزار کانال مجرمانه در تلگرام گفت و وزیر ارتباطات پاسخش را داد، او بار دیگر روز گذشته در نطقی مفصل در جمع خبرنگاران علیه تلگرام سخن گفت؛ سخنانی که جمع‌بندی نهایی آن را در یک نکته می‌توان خلاصه کرد: تلاش برای فیلترکردن و بستن تلگرام. براساس خبری که روز گذشته در خبرگزاری‌ها منتشر شد، عبدالصمد خرم‌آبادی معاون قضائی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در صحبت‌های خود گفت: اگر وزیر ارتباطات اقدامی نسبت به اجرای دستورهای قضائی درباره محتواهای مجرمانه به عمل نیاورد، پس از کسب اجازه از دادستان علیه او اعلام جرم می‌کنیم. وی در پاسخ به این سؤال که آقای واعظی با انکار سخنان شما و سخنان دادستان کل کشور اعلام کرده که همه دستورهای قضائی مربوط به کانال‌های مجرمانه تلگرامی و مصوبات کارگروه تعیین مصادیق را اجرا کرده است، آیا شما می‌توانید فهرست کانال‌های مجرمانه فیلتر‌نشده را برای اطلاع عموم منتشر کنید؟ گفت: متأسفانه وزیر ارتباطات هم در مصاحبه‌های قبلی و هم در مصاحبه اخیر خود مطالبی برخلاف واقع بیان کرده است. اگر انتشار اسامی همه کانال‌های مجرمانه خلاف مصلحت کشور نبود و اشاعه جرم محسوب نمی‌شد، نشانی همه آنها را منتشر می‌کردم تا مردم به میزان صداقت آقای واعظی پی ببرند.  این بخش از صحبت عبدالصمد خرم‌آبادی درباره صحبت‌های دو هفته پیش او درباره وجود هشت ‌هزار کانال مجرمانه و کم‌کاری وزارت ارتباطات در زمینه فیلترینگ کانال‌های تلگرامی بود؛ اما این سخنان با واکنش واعظی، وزیر ارتباطات، مواجه شد که گفته بود: «ایشان دبیر یک کارگروه است و این مطالب نظر کارگروه نیست و نظر شخصی است. ایشان مرتب سخنرانی می‌کنند که تخصص‌شان در این حوزه نیست و نظرشان این است که همه‌چیز بسته شود؛ اما کارگروه در کشور براساس نظر یک شخص اداره نمی‌شود. هر آنچه کارگروه تصمیم بگیرد، برای همه محترم است و باید اجرا شود». صحبت‌های روز گذشته ابعاد دیگری نیز داشت. وی در صحبت‌های خود گفت: کانال مربوط به گروهک تروریستی منافقین و کانال آمد‌نیوز دو نمونه بارز از کانال‌های مجرمانه تلگرامی هستند که مجرمانه‌بودن آنها برای همه محرز است و دستور قضائی هم برای مسدودسازی آنها صادر شده است؛ ولی مسدود نشده‌اند. آیا آقای وزیر با فعالیت مجرمانه کانال گروهک تروریستی منافقین در کشور موافق‌اند؟ چرا وزیر ارتباطات مدیر تلگرام را ملزم به اجرای دستور فیلتر کانال منافقین و امثال آن نمی‌کند؟ چرا از اقدام تلگرام درباره فیلترنکردن این کانال‌ها دفاع می‌کند؟ دکتر خرم‌آبادی اظهار کرد: متأسفانه هر زمان کسی مصاحبه‌ای برای جلوگیری از نفوذ بیگانگان در فضای مجازی کشور انجام می‌دهد، فورا جو‌سازی می‌کنند و می‌گویند اینها با اصل فضای مجازی مخالف هستند و می‌گویند اینها می‌خواهند همه چیز را ببندند. این تهمت است. ما با فساد و ارتکاب جرم در فضای مجازی مخالفیم، نه با اصل فضای مجازی! 
اعلام جرم علیه وزیر  ارتباطات
به گزارش مهر معاون قضائی دادستان کل کشور اعلام کرد: تاکنون بنا به دلایلی که خود وزیر ارتباطات از آن مطلع هستند، در قبال اجرا‌نشدن دستورهای قضائی مرتبط با فضای مجازی کوتاه آمده و مماشات کرده‌‌ایم. از این به بعد اگر وزیر ارتباطات اقدامی نسبت به اجرای دستورهای قضائی درباره محتواهای مجرمانه به عمل نیاورند، حتما پس از کسب اجازه از دادستان محترم کل کشور و مسئولان عالی قضائی علیه او اعلام جرم خواهم کرد. عبدالصمد خرم‌آبادی افزود: وزارت ارتباطات تأمین‌کننده اینترنت کشور است؛ بنابراین مکلف است که اینترنت پاک به مردم تحویل دهد و اگر کوتاهی کند، مسئولیت تمام آلودگی‌های فضای مجازی بر عهده مسئولان آن وزارتخانه است. 
داعش و تلگرام


خرم‌آبادی همچنین در بخشی دیگر نیز با اشاره به حادثه تروریستی در مجلس شورای اسلامی گفت: برای هیچ ایرانی پذیرفتنی نیست که داعش فیلم عملیات تروریستی خود در مجلس شورای اسلامی را در حین عملیات به صورت آنلاین از طریق تلگرام برای همه دنیا پخش کند و کسی نتواند از نظر فنی جلوی این اقدام را بگیرد. همچنین برای هیچ ایرانی پذیرفتنی نیست که تیم‌های تروریستی داعش تمام هماهنگی‌های خود برای انجام عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی را از طریق تلگرام انجام دهند و نهادهای امنیتی کشور به لحاظ کنترل‌ناپذیربودن تلگرام قبل از عملیات هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته باشند. معاون قضائی دادستان کل اظهار کرد: وزارت ارتباطات نباید اجازه می‌داد دوسوم فضای مجازی کشور به اشغال بیگانگان در‌آید. اگر شبکه‌های اجتماعی بومی و با‌کیفیت و پرسرعت در کشور وجود داشت، مدیر تلگرام این‌گونه با تکذیبیه‌های متعدد خود مسئولان وزارت ارتباطات را تحقیر نمی‌کرد. تأخیر وزارت ارتباطات در ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی به‌هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست. کشوری که در بسیاری از عرصه‌ها مانند تولید انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و موشک بالستیک نقطه‌زن خودکفاست و اعجاب دنیا را برانگیخته است، استحقاق بهترین شبکه‌هاي اجتماعی بومی را دارد. 
واکنش وزير ارتباطات
درهمين‌حال وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به اظهارات معاون قضائي دادستان کل کشور درخصوص فضاي مجازي و تلگرام گفت: ايشان بالاخره تکليف خود را مشخص کند که يک روز مي‌گويد سرور تلگرام بايد به کشور بيايد و روز ديگر مي‌گويد ورود سرورها مصداق نفوذ و جاسوسي است، معلوم است مشکل جاي ديگري است و وقتي ما مي‌گوييم تفکر ايشان بر انسداد فضاي مجازي است، واکنش نشان مي‌دهند. به گزارش ايسنا، محمود واعظي افزود: مسئولان نظام و مردم، قاضي مناسبي براي تلاش‌هاي وزارت ارتباطات براي سالم‌سازي فضاي مجازي هستند.
وزير ارتباطات خاطرنشان کرد:‌ ايشان مدعي هستند که سرويس بومي راه‌اندازي نشده و وزارت ارتباطات نقش خود را انجام نداده است که سخت در اشتباهند. ايشان از اقدامات خوب وزارت ارتباطات هم مطلع هستند و مي‌دانند موانع اين اقدام زياد است و البته يک مانع بزرگ هم همين تفکرات ايشان است. به گفته وي، درحال‌حاضر پيام‌رسان‌هاي داخلي در کشور توليد و راه‌اندازي شده‌اند، ولي آيا مي‌توان مردم را مجبور به استفاده از يک کالا کرد؟ اينکه مردم به شبکه‌هاي اجتماعي داخلي اعتماد کنند بستگي به عملکرد ما مسئولان دارد؛ ايشان مطمئن باشند اين‌گونه اظهارنظرها نه‌تنها اعتماد عمومي به شبکه‌هاي اجتماعي داخلي را افزايش نمي‌دهد؛ بلکه منجر به عدم استقبال مردم نيز خواهد شد. واعظي با بيان اينکه ادعاي ايشان براي هشت هزار کانال را پيگيري کرده‌ايم، افزود: پس از دو هفته پيگيري بالاخره امروز فهرست هشت هزار کانال ادعايي را به وزارت ارتباطات داده‌اند که بررسي خواهيم کرد. وي ادامه داد: براي حفاظت از حريم خصوصي مردم در فضاي مجازي، بخش‌ها و سازمان‌هاي مختلف از جمله خود قوه قضائيه نقش دارند و اينکه مسئوليت هرگونه ناامني در اين فضا را  تنها برعهده وزارت ارتباطات مي‌دانند؛ همانند نظرات قبل ايشان، به نظر مي‌رسد باز هم نظر شخصي باشد. وي در پايان تصريح کرد:‌ قطعا اگر نيت رعايت مصالح ملي باشد، نبايد چنين موضوعاتي در سطح رسانه‌ها مطرح شود و جلسات و کارگروه‌هاي مختلفي براي حل اين مسائل وجود دارد. بنابراين اگر اختلافاتي هم وجود دارد، بايد در مراجع ذي‌ربط مطرح شود و طرح مسائل و اظهارات نامعقول در رسانه‌ها، قطعا به حيثيت نظام لطمه مي‌زند و به همين دليل  مصاحبه‌هاي متعدد ايشان را پاسخ نمي‌دهم و اکنون نيز به دليل اينکه سخنان ايشان در جامعه ابهام ايجاد مي‌کند، پاسخ اين موارد را مطرح مي‌کنم. این اولین‌بار نیست که صحبت‌هایی درباره لزوم فیلترکردن تلگرام مطرح می‌شود. در سال‌های گذشته بارها این موضوع پیگیری شد، اما با دخالت مسئولان بلندپایه دولتی و در مواردی شخص رئیس‌جمهور از فیلترینگ تلگرام جلوگیری شد. پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران تلگرام است و بیشتر از 45‌ میلیون کاربر ایرانی از این شبکه پیام‌رسان گوشی‌های همراه استفاده می‌کنند. بااین‌حال با موضع‌گیری‌های این روزهای معاون قضائی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای بستن این پیام‌رسان بیشتر از همیشه جدی شده است.