ناوها و نفتکش‌های آمریکایی زیر آتش سنگین ارتش یمن

  سرویس خارجی-«یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما تعدادی ناو جنگی آمریکایی در دریای سرخ را با پهپاد هدف قرار دادیم.» براساس گزارش شبکه خبری المسیره، سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین تصریح کرد: «عملیات ما در پاسخ به ندای ملت بزرگ یمن برای پیروزی بر ظلم و ستم علیه ملت فلسطین و نیز در راستای پاسخ دادن به تجاوزات آمریکا و انگلیس به کشورمان انجام شد.» یحیی سریع در ادامه افزود: «نیروی دریایی ارتش یمن با یاری خداوند متعال در یک عملیات نظامی کیفی، نفتکش آمریکایی تورم ثور را در خلیج عدن با تعدادی موشک مناسب هدف قرار داد.» وی گفت: ‌«نیروی هوائی ارتش یمن همچنین تعدادی ناو جنگی آمریکایی را در دریای سرخ با تعدادی پهپاد هدف قرار داد.»
یحیی سریع خاطرنشان کرد: «ما در راستای دفاع از کشور، مردم و امت‌مان با عملیات نظامی با کیفیت‌تر با حملات آمریکا و انگلیس در دریاهای سرخ و عربی مقابله خواهیم کرد.» آن‌طور که ایسنا نوشته است، وی همچنین گفت که «ما به انجام وظایف دینی، اخلاقی و انسانی خود در قبال ملت فلسطین ادامه می‌دهیم و عملیات ما تنها با توقف تجاوزات و لغو محاصره مردم فلسطین در غزه متوقف خواهد شد.»
انفجار در نزدیکی جیبوتی
همچنین آژانس «عملیات تجاری دریایی انگلیس» یکشنبه گزارش داد که انفجاری در مجاورت یک کشتی در نزدیکی جیبوتی رخ داده ‌اما هنوز خسارتی گزارش نشده است. این آژانس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این حادثه در فاصله ۷۰ مایل دریایی بندر جیبوتی رخ داده و گزارشی درباره خسارت به این کشتی دریافت نشده است و خدمه آن آسیب ندیده‌اند. این کشتی به سمت مقصد بعدی در حرکت است.


تجاوز هوائی آمریکا و انگلیس به یمن
منابع خبری از حملات هوائی مجدد جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به مناطق مختلف یمن خبر دادند. به گزارش ایسنا، جنگنده‌های آمریکا و انگلیس مجددا در عملیات‌های متعددی صنعا، تعز، الحدیده و حجه را هدف قرار دادند. پنتاگون اعلام کرد که آمریکا و انگلیس با انجام سلسله تهاجم‌های مشترکی به ۱۸ نقطه در یمن حمله کردند. پنتاگون اعلام کرد که نیروهای آمریکا و انگلیس و با پشتیبانی ۶ کشور دیگر شنبه شب به ۱۸ هدف در هشت محل در یمن حمله کردند. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» شامگاه شنبه مدعی شد یک موشک بالستیک را که از منطقه تحت کنترل جنبش انصارالله یمن به خلیج عدن پرتاب شد، سرنگون کرده است.
اتاق بازرگانی انگلیس:
نیمی از مشاغل تحت تأثیر یمن است
بر اساس گزارش اتاق بازرگانی انگلیس بیش از نیمی از مشاغل صادراتی بریتانیا تحت تاثیر اختلال در حمل‌ونقل در مسیرهای تجاری مهم در امتداد دریای سرخ قرار گرفته‌اند. گاردین نوشت: «حوثی‌ها که کنترل بخش اعظم شمال غرب یمن را در دست دارند، از نوامبر به کشتی‌های تجاری در این منطقه حمله می‌کنند. آنها می‌گویند تا وقتی کشتار مردم غزه به دست اسرائیل ادامه دارد در این منطقه حضور نظامی خواهند داشت. حوثی‌ها می‌گویند که این حملات را برای همبستگی با مردم غزه انجام می‌دهند و اهداف به کشتی‌های متعلق به اسرائیل یا کشتی‌های مرتبط با آمریکا و بریتانیا محدود می‌شود.»
آن‌طور که شفقنا نوشته است، این حملات بسیاری از کشتی‌ها را به دلیل نگرانی‌های ایمنی، طولانی‌تر کردن زمان تحویل و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل مجبور به تغییر مسیر کرده است. براین اساس، حدود 53 درصد از تولیدکنندگان و شرکت‌های خدمات تجاری در انگلیس که شامل خرده‌فروشان و عمده‌فروشان می‌شود، گفتند که تحت تأثیر آشفتگی در دریای سرخ قرار گرفته‌اند. بر اساس تحقیقات بی.بی.سی، این رقم به 55 درصد از صادرکنندگان بریتانیا می‌رسد، یعنی شرکت‌هایی که کالاها و خدمات را به خارج از کشور ارسال می‌کنند. نظرسنجی از بیش از ۱۰۰۰ کسب و کار، که اکثر آنها کمتر از ۲۵۰ کارمند دارند، نشان داد که حدود ۳۷٪ از شرکت‌ها در بخش‌های مختلف تأثیر وضعیت در دریای سرخ را احساس کرده‌اند.
مواضع صهیونیستی زیر آتش سنگین حزب‌الله
خبر دیگر از مقاومت لبنان است. حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای از حمله موشکی به پادگان نظامی رامیم رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه خبر داد. حزب‌الله لبنان همچنین از هدف قرار دادن پادگان زبدین ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی شبعا به صورت مستقیم با موشک فلق ۱ خبر داد. منابع خبری از هدف قرارگرفتن شهرک صهیونیست‌نشین کریات شمونه در شمال سرزمین‌های اشغالی توسط حزب‌الله لبنان خبر دادند. در ادامه حملات حزب‌الله لبنان به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی و در راستای حمایت از مردم فلسطین و مقاومت آنها در غزه، منابع خبری اعلام کردند که حزب‌الله لبنان شامگاه شنبه شهرک صهیونیست‌نشین «کریات شمونه» واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی را با بیش از ۲۰ راکت هدف قرار داد. حزب‌الله لبنان همچنین با چندین راکت کاتیوشا مقر فرماندهی گردان «بیت هلل» وابسته به لشگر شمال شرقی ۷۶۹ رژیم صهیونیستی هدف قرار داد. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که روز شنبه چند عملیات‌ و حملات متعدد موشکی از سوی مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع ارتش اسرائیل انجام شده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی در این باره گزارش دادند که آژیرهای خطر در منطقه ادمیت در نزدیکی مرزهای لبنان به صدا درآمده است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز در این باره گزارش داد که ۲ موشک به منطقه الجلیل غربی اصابت کرده است.
حمله اسرائیل به کامیونی در مرز سوریه
منابع خبری از هدف قرار گرفتن یک کامیون در منطقه «القصیر» در نزدیکی مرزهای سوریه-لبنان در حمله هوائی رژیم صهیونیستی خبر دادند. رسانه‌های عربی گزارش دادند که صبح روز یکشنبه یک دستگاه کامیون در منطقه «القصیر» در نزدیکی مرزهای سوریه با لبنان هدف قرار گرفته شد. مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد رژیم صهیونیستی یک دستگاه کامیون غیرنظامی در نزدیکی مرزهای سوریه – لبنان را در ساعات اولیه یکشنبه هدف قرار داد که درپی آن دست‌کم دو تن کشته شدند و این دو فرد تابعیت لبنانی داشتند. در همین حال حزب‌الله لبنان از شهادت دو تن از نیروهای خود در این حمله رژیم صهیونیستی خبر داد.
هیئت‌های غربی برای حمایت از اسرائیل
به بیروت می‌آیند!
خبر دیگر آن‌که وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اعلام کرد هرگونه حمله توسط رژیم صهیونیستی به بیروت، منطقه را به‌طور کامل به سمت جنگ سوق می‌دهد. المکاری تصریح کرد که اوضاع پس از جنگ علیه غزه تغییرات زیادی به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: بیش از ۳۳ هزار حمله اسرائیل علیه حاکمیت لبنان را رصد کرده‌ایم. وزیر اطلاع‌رسانی لبنان همچنین گفت تمامی هیئت‌های غربی که با هدف توقف تشدید درگیری‌های نظامی در جنوب به بیروت آمدند، با هدف حفاظت و حمایت از رژیم صهیونیستی بوده نه حفاظت از لبنان.
همچنین «حسن فضل‌الله»، عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» (فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان)، در مراسم تشییع پیکر محمد عبدالرسول علویه، شهید راه قدس گفت: هیچ‌کسی نمی‌تواند با فشار، مقاومت را وادار به عقب‌نشینی کند. ما تنها با سلاح، پایداری و رویارویی با دشمن صحبت می‌کنیم. این ملت موضع و ثبات و حق خود را برای پایداری در برابر دشمن حفظ می‌کند.
دبیرکل النجباء عراق: حساب ما با آمریکا تسویه نشده
خبر از مقاومت عراق نیز آن‌که به گزارش ایرنا از رسانه‌های عراقی، شیخ «اکرم الکعبی» روز یکشنبه در پیامی به مناسبت نیمه شعبان گفت که مقاومت اسلامی عراق بر اساس معادله «وحدت میدان»، بخشی اساسی از نبرد مقابله با دشمن صهیونیستی و آمریکا است. دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق گفت: «انتقام خون‌های زیادی هنوز از آمریکا گرفته نشده است.»
وی اضافه کرد: «آرامش کنونی، یک تاکتیک موقت برای آرایش جدید و آرامش قبل از طوفان است و اشغالگران به خاطر ریختن هر قطره خون برخاک عراق پشیمان خواهند شد زیرا ما به انتقام کم اکتفا نمی‌کنیم و باید انتقام کامل و متناسب بگیریم.» الکعبی اظهار داشت: «مقاومت عراق به آزادسازی کشور از اشغال و هدف قراردادن مواضع رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد و فلسطین را تنها نمی‌گذارد.» وی بیان کرد: «مقاومت اسلامی عراق از ابتدای تجاوز به غزه، خون‌های زیادی را فدای فلسطین کرده است.»
دبیرکل جنبش النجباء گفت: «میان اجزای محور مقاومت هماهنگی کامل برقرار است و شعله‌ور شدن یک جبهه و آرامش در جبهه‌ای دیگر براساس یک راهبرد برنامه‌ریزی شده و هدفدار است.» الکعبی همچنین اضافه کرد: «سازش نمی‌کنیم، کوتاه نمی‌آییم، عقب‌نشینی نمی‌کنیم و به یاری غزه و اخراج اشغالگران ادامه می‌دهیم.»