زنان؛ چشم و چراغ مجلس

[شهروند] «زنان به اندازه شش مجلس گذشته، نامزد حضور در این دوره از انتخابات مجلس شدند» و «برای هر کرسی مجلس شش داوطلب زن تأیید شده‌ است.» این اخبار که روز گذشته در رسانه‌ها اعلام شد، نشان می‌دهد که زنان در انتخابات مجلس دوازدهم، از همان زمان ثبت‌نام حضوری متفاوت داشته‌اند.
همچنین در این روزها احزاب و گروه‌های اجتماعی و سیاسی، آمار و ارقامی درباره میزان حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی خود ارائه می‌دهند که نشان از اهمیت ویژه و جایگاه خاص زنان در این انتخابات دارد.
بنا به اعلام انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور «هزار و ۷۰۰ زن برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند که به تعبیر شورای نگهبان، زنان به اندازه شش مجلس گذشته، نامزد حضور در این دوره از انتخابات مجلس شدند.» در استان تهران نیز، به‌گفته سیدعباس جوهری، رئیس ستاد انتخابات استان تهران، «١٧درصد از داوطلبان انتخابات در استان تهران را بانوان تشکیل می‌دهند و مشارکت بانوان استان تهران در مرحله ثبت‌نام حدود ١٤درصد بیشتر از میانگین کشوری بود.»

برای هر کرسی مجلس ۶ داوطلب زن تأیید شده‌ است
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در جمع دانشجویان دانشگاه شریف با اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان تأیید صلاحیت شده‌اند، گفت: «برای هر کرسی مجلس ۶ نفر خانم تأیید شده‌اند.»



وی افزود: «افراد مختلفی از سلایق مختلف در این انتخابات حضور دارند؛ از جناح‌های مختلف، از رویکرد‌های سیاسی مختلف، احزاب، جریانات مختلف، افرادی که فکر می‌کنند حضورشان می‌تواند تأثیرگذار باشد، همگی در این رقابت حاضر هستند.»
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ضرورت تلاش برای افزایش مشارکت در انتخابات گفت: «طبیعتا خروجی هر رفتاری که به افزایش مشارکت نینجامد، می‌تواند ادعای دلسوزی اشخاص را زیر سؤال ببرد. دشمنان ما نمی‌خواهند مردم حضور پررنگی در اداره کشور داشته باشند و از ابتدای استقرار نظام اسلامی همین‌گونه بوده است.»

اعلام موجودیت شبکه مردمی سامان با حضور ۱۵ خانم در لیست تهران
روز گذشته، لیست شبکه سامان با حضور ۱۵ زن به‌طور رسمی اعلام موجودیت کرد.
آن‌طور که ایسنا نوشته است، حسین بهمن‌آبادی، یکی از مدیران شبکه سامان، در نشست خبری اعلام لیست این شبکه، با تأکید بر اینکه باید برای بانوان ارزش بیشتری قائل شد، اظهار کرد: «شبکه سامان برای جلوگیری از افراد تکراری اعلام موجودیت کرد. سامان برای تغییر است، چون مردم از افراد تکراری خسته هستند، آنها از معیشت گله دارند. حق با مردم است. مردم حتما از دو طیف چپ و راست به سمت سامان که فرزندان خود آنها هستند، گرایش پیدا می‌کنند. ما نمایندگانی به مجلس می‌فرستیم که مشکلات را بشناسند و برای رفع مشکلات اقدام کنند. باید برای بانوان ارزش بیشتری قائل شد. کار، تلاش و عدم‌دروغگویی برای مردم مهم است.»

«امنا» نگاه زینت‌المجالسی به حضور زنان ندارد
نشست خبری لیست بانوان ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) با حضور سمیه رفیعی، زینب قیصری، طهورا نوروزی، پریسا دانشجو و ریحانه اخلاقی برگزار شد.
در این نشست که در ایرنا برگزار شد، سمیه رفیعی، نماینده مجلس یازدهم، با تأکید بر اینکه «امنا نگاه ویژه به حضور بانوان در جامعه دارد»، گفت: «امنا از نگاه سهمیه‌بندی و زینت‌المجالسی به حضور زنان دوری کرده است.»وی با بیان اینکه «امنا به‌دنبال حضور زنان دارای تخصص و ایده و اندیشه است»، افزود: «متأسفانه امروز لیست‌هایی برای انتخابات بسته می‌شود که تأکید بر حضور سهمیه‌بندی زنان در این لیست‌ها وجود دارد. این نگاه در ارتباط با حضور زنان، ابتذال سیاسی است.» وی با تأکید بر اینکه «امنا نیامده است تا مردم را توجیه کند، بلکه آمده است تا برای مردم پاسخ داشته باشد و برنامه ارائه کند»، افزود: «امنا به‌دنبال آن است که بانوان براساس اصل شایسته‌سالاری انتخاب شوند و برای حوزه‌های تخصصی خود برنامه داشته باشند و بدون صحنه‌گردانی و پدرخواندگی قرار است برنامه‌هایشان را جلو ببرند.»

زنان برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ایفای نقش کنند
زینب اختری، مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور، معتقد است: «بانوان، علاوه بر اینکه با انتخاب درست خود نقش مؤثری در تشکیل مجلس کارآمد دارند، باید برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیز ایفای نقش کنند.»
به‌گفته وی، امروز زنان پشتیبان و پیشران جامعه در مسائل مهم کشور هستند، چراکه در گفتمان‌سازی و روایتگری اهداف و موفقیت‌های انقلاب اسلامی بسیار نقش برجسته‌ای دارند.

مجلس نیازمند به‌روزرسانی قوانین حوزه زنان است
روز گذشته، نشست خبری ستاد بانوان شورای وحدت اصولگرایان با حضور کاندیداهای زن حاضر در فهرست این تشکل سیاسی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد. لاله افتخاری، نماینده ادوار مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، در این نشست در پاسخ به پرسشی درباره برنامه شورای وحدت تحول برای فراکسیون بانوان در مجلس آینده، گفت: «سازوکارهایی در راستای شعار تحول درنظر گرفته شد و حضور هفت نامزد زن این شورا یک تحول است، از این منظر که زنان سهم حزب و گروه نشدند، بلکه با عدالت‌محوری در این شورا براساس شاخص‌ها تعیین شدند.»