کشتار هدفمند ۱۱۲ فلسطینی گرسنه در میدان النابلسی

جوان آنلاین: با اعزام ۳۰ کامیون کمک به شمال غزه، امید‌ها درباره بهبود وضعیت غذایی مردم این ناحیه شدت گرفته بود، اما هدف قرار دادن غیرنظامیان در میدان النابلسی به دست صهیونیست‌ها، شمار زیادی کشته و زخمی بر جای گذاشت. واکنش‌ها به این جنایت در حدی بود که امریکا نیز ناچار شد اذعان کند فلسطینیان گناهی نداشتند غیر اینکه تلاش می‌کردند برای نجات خانواده‌های گرسنه خود غذا فراهم کنند.  طی ماه‌های گذشته، اخبار پیاپی از وضعیت وخیم انسانی در باریکه غزه و گزارش‌ها از مردم گرسنه که در برخی نقاط به خوردن غذای حیوانات یا علف روی آورده بودند، فشار‌ها به صهیونیست‌ها برای باز کردن مسیر و البته مساعد کردن امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم این منطقه را افزایش داد و وزارت بهداشت غزه همواره ابراز امیدواری می‌کرد که کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به یاری مردم گرسنه بیایند. با این حال، ارتش رژیم صهیونیستی در جنایت جدید خود، شهروندان فلسطینی را در میدان النابلسی در نزدیک خیابان الرشید که در انتظار رسیدن کمک‌های انسانی بودند، هدف قرار داد. 
گزارش‌های اولیه حاکی از شهادت ۷۰شهروند فلسطینی و زخمی شدن ۶۰۰ نفر دیگر بود، اما المیادین در گزارشی تکمیلی، تعداد شهدای این جنایت را بیش از ۱۰۰نفر و شمار زخمی‌ها را حدود هزار نفر ارزیابی کرده است. این حادثه در حالی رخ داد که کاروانی متشکل از ۳۰کامیون کمک‌رسانی از رفح به سمت شمال غزه به خیابان الرشید در غرب شهر غزه رسیدند. نظامیان رژیم اسرائیل نخست تأیید کردند که نیروهای‌شان در این حادثه به روی مردم آتش گشوده‌اند، اما سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی کمی بعد شلیک به سوی فلسطینیان را تکذیب کرد. مقام‌های رژیم صهیونیستی همچنین با اشاره به کشته شدن ۱۱۲فلسطینی، مدعی شدند که بسیاری از آن‌ها بر اثر ازدیاد جمعیت کشته یا با کامیون‌های امداد زیر گرفته شده‌اند. یک مقام ارتش اسرائیل هم مدعی شد که اندکی پس از عبور کامیون‌ها از آخرین ایست‌وبازرسی نظامی اسرائیل در مسیر شهر غزه، هزاران غیرنظامی فلسطینی به منطقه رسیدند و بسیاری شروع به غارت کامیون‌ها کردند. ارتش اسرائیل برای اثبات این ادعا ویدئویی از پهپاد منتشر کرد که نشان می‌دهد فلسطینی‌ها در حال ازدحام و غارت کامیون‌ها هستند. این مقام ارتش اسرائیل گفت که نیرو‌های اسرائیلی به ده‌ها غیرنظامی فلسطینی که به ارتش اسرائیل نزدیک شده بودند، شلیک کردند، چرا که احساس خطر کردند و به همین دلیل، اول تیر اخطار شلیک کردند و بعد پا‌های غیرنظامیان را هدف گرفتند و بیشتر تلفات ناشی از ازدحام جمعیت یا عبور رانندگان کامیون از روی مردم بوده است. وی مدعی شد که بر اساس تحقیقات اولیه، حدود ۱۰ غیرنظامی فلسطینی مورد اصابت گلوله نظامیان اسرائیلی قرار گرفتند. این اظهارات در شرایط انتشار فیلمی از هدف قرار دادن مردم جویای کمک‌های بشردوستانه، شکی باقی نمی‌گذارد که این اقدام عمدی بوده است. با این حال، جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازان اسرائیلی مرتکب قتل‌عام غیرنظامیان فلسطینی شدند و دولت بایدن را به حمایت از تجاوزات اسرائیل متهم کرد. عزت الرشق، سخنگوی حماس گفت که این گروه به میانجیگران در مذاکرات گروگانگیری گفته: «مذاکرات بی‌انت‌ها نیست و ما اجازه نمی‌دهیم از آن به عنوان پوششی برای جنایات علیه فلسطینیان در غزه استفاده شود.» محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد که اسرائیل مسئول این قتل‌عام فجیع است و گفت که این اقدامات بخش جدایی‌ناپذیر جنگ نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین است. وزارت خارجه اردن و مصر با صدور بیانیه‌هایی اسرائیل را محکوم و آن را به حمله به غیرنظامیان فلسطینی متهم کردند. ارسال کمک به غزه در ماه گذشته به دلیل محدودیت‌های رژیم اسرائیل دشوارتر شده است. 
 بشریت در حق غیرنظامیان غزه کوتاهی کرد
شورای امنیت سازمان ملل نشستی محرمانه برای بررسی جنایت اشغالگران در حمله به صف دریافت‌کنندگان کمک در غزه برگزار کرد. این نشست در حالی است که پیش‌تر عربستان سعودی، مصر و اردن در بیانیه‌های خود بی‌نتیجه بودن نشست‌های شورای امنیت را یکی از عوامل تشدید حملات اسرائیل در غزه دانستند. احمد ابوالغیط در بیانیه‌ای هدف قراردادن غیرنظامیانی که در غزه در صف انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه بودند را به شدت محکوم کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با اعلام اینکه از این جنایت شوکه شده است، گفت که این حادثه نیازمند تحقیقات مستقل است و تأکید کرد: «ما به یک آتش‌بس بشردوستانه و آزادی بی‌قید و شرط و فوری گروگان‌ها نیاز داریم و باید شورای امنیتی داشته باشیم که بتواند به این اهداف دست یابد.» همچنین یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این حمله رژیم اسرائیل گفت: «این یک حادثه جدی است و ما در حال بررسی گزارش‌ها هستیم. ما از مرگ بی‌گناهان غمگینیم و وضعیت انسانی وخیم غزه را به رسمیت می‌شناسیم. فلسطینی‌های بی‌گناه در این منطقه فقط سعی می‌کنند به خانواده‌های خود غذا بدهند.» وی تصریح کرد: «حادثه کاروان کمک‌رسانی در غزه بر اهمیت دستیابی به یک آتش‌بس موقت تأکید می‌کند. این آتش‌بس می‌تواند به افزایش جریان کمک‌ها کمک کند. ما به تلاش شبانه‌روزی ادامه می‌دهیم تا به این نتیجه برسیم.» برزیل هم با اشاره به جنایت اخیر اعلام کرد که بشریت در حق غیرنظامیان غزه کوتاهی کرد. آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان دیروز با تکرار درخواست آتش‌بس، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ارتش اسرائیل باید به طور کامل بررسی کند که چگونه این تیراندازی و وحشت‌آفرینی رخ داده است.»