ملت برنده

ملت ایران برنده این انتخابات بود، فارغ از رقم مشارکت و فارغ از جریان برنده! هرچند تا قبل از پایان ساعت رأی‌گیری رقم مشارکت تهران از ۲۰ درصد گذشت و این خیلی بیشتر از ۹ درصدی بود که تحریم‌خواهان انتظارش را می‌کشیدند، اما مردم ایران دو پیام مهم صادر کردند؛ اول اینکه با رساندن رقم مشارکت به انتخابات قبلی مجلس، نشان دادند که فارغ از‌های هوی جریان‌های سیاسی سم‌پراکن و سیاه‌نما هستند و یک بدنه قوی و محکم از توده‌ها وجود دارد که شرایط بد اقتصادی یا تبلیغات دشمنان روی آنان بی‌اثر است. پیام دوم برای آینده است. مقایسه میزان مشارکت‌ها در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد مردم ایران هرگاه دریافته‌اند که می‌توانند تغییری اساسی در سرنوشت منتخبان و درنتیجه در سرنوشت کشور و خود بدهند، رقم مشارکت را تا ۸۵ درصد هم بالا برده‌اند. زمینه‌سازی برای درک چنین امکانی بر عهده کارگزاران نظام در آینده است. انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته در سراسر کشور برگزار شد. اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش آمار دقیقی از مشارکت نهایی اعلام نشده است، اما مشاهدات میدانی «جوان» و اخبار دریافتی از سراسر کشور از حضور و مشارکت قابل قبول ملت در این دوره از انتخابات حکایت دارد؛ به گونه‌ای که ملت ایران به رغم همه توطئه‌ها بار دیگر با رأی هوشمندانه و حضور آگاهانه خود، پروژه تحریم انتخابات را شکست دادند و پیام روشنی به بدخواهان مخابره کردند. همان‌گونه که در روز‌های پایانی منتهی به ۱۱ اسفند هم مراکز نظرسنجی پیش‌بینی کرده بودند، انتظار می‌رود این مشارکت از دوره گذشته که معادل ۴۲ درصد بود، فراتر برود. تمدید مدت زمان رأی‌گیری نیز می‌تواند نشانه‌ای از این افزایش مشارکت باشد. 
بنابراین تا اینجای کار انتخابات با هر نتیجه‌ای در چگونگی ترکیب انتخاب شوندگان، یک «نه» بزرگ به «تحریم طلبان» بود، تحریمی که یک سوی آن بیرون مرز‌ها و اتاق فکر‌های ضد انقلاب بود و سوی دیگر در داخل بود که کوشیدند مردم را به بهانه‌های مختلف از حضور در انتخابات منصرف نمایند. 
 چشم دنیا به انتخابات ایران است
رهبر معظم انقلاب اسلامی به روال همه ادوار گذشته انتخابات در همان لحظات اولیه آغاز رأی‌گیری، با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) و در حضور بیش از صد خبرنگار و تصویربردار از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، رأی خود را به صندوق سیار ۱۱۰ انداختند. رهبر انقلاب اسلامی بعد از انداختن رأی خود به صندوق، دو توصیه به ملت ایران کردند: اول، درکار‌های نیک پیشی بگیرید و در اولین ساعات رأی خود را به صندوق‌ها بیندازید و دوم در همه حوزه‌ها به همان تعدادی که لازم است رأی بدهید و نه کمتر. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین خطاب به ملت ایران افزودند: بدانید امروز چشم بسیاری از مردم و افراد دارای جایگاه سیاسی در دنیا به ایران دوخته شده است، پس دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید. رهبر انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره کسانی که هنوز برای حضور در انتخابات مردد هستند، به شعری از حافظ شاعر بزرگ ایرانی اشاره کردند و گفتند: در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست. ایشان از خداوند متعال مسئلت کردند که روز انتخابات، روز مبارکی برای ملت ایران باشد و انتخابات به نتایج مطلوب برسد و به نفع ملت ایران تمام شود. 


 رئیسی: میدان انتخابات بازنده ندارد
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز پس از اینکه در ستاد انتخابات وزارت کشور، رأی خود را به صندوق انداخت، در اظهار نظری کوتاه گفت: پیروز این میدان، ملت ایران است و بازنده‌ای ندارد، چون همه به تکلیف عمل کرده‌اند. انتخابات، مولود انقلاب اسلامی است. رأی مردم تعیین‌کننده است و تمام بخش‌های کشور با رأی مردم رقم می‌خورد و این موضوع از افتخارات نظام اسلامی است. وی افزود: از روز اولی که امام (ره) فرمودند که «میزان رأی ملت است» تا امروز، میزان رأی ملت بوده است و این انتخابات، جشن ملی و نماد انسجام و وحدت ملی است؛ همه گروه‌های سیاسی امروز با نامزد‌هایی که دارند، آمده‌اند تا یک روز باشکوهی را برای ملت ایران رقم بزنند. 
رئیس‌جمهور تأکید کرد: تفاوت انتخابات در ایران با دیگر کشور‌ها این است که همه نامزد‌ها و همه رأی‌دهندگان بر اساس تکلیف عمل می‌کنند، یعنی وظیفه خود می‌دانند که نامزد بشوند و رأی بدهند. پیروز این میدان، ملت ایران است و بازنده‌ای ندارد، چون همه به تکلیف عمل کرده‌اند و این تکلیف، عبارت از حضور در انتخابات است.   ستاد افزایش امنیت و سلامت در قوه قضائیه 
رئیس قوه قضائیه هم در اولین ساعات شروع زمان رأی‌گیری در مسجد جامع لویزان تهران رأی خود را به صندوق انداخت. 
محسنی اژه‌ای، سپس طی مصاحبه‌ای در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: حضور پرشور و حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و انتخاب اشخاصی که از نظر آن‌ها شایستگی «قانونگذاری» و «نظارت بر اجرای قوانین» و «رأی اعتماد دادن به کابینه دولت» را دارند، واجد اثرات مثبت و مطلوبی در عرصه‌ها و ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: بدون تردید حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات، علاوه بر افزایش اعتبار کشور و خوشحالی و مسرت دوستان ایران اسلامی سبب یأس و ناامیدی بیشتر دشمنان و شیاطین خواهد شد. رئیس عدلیه با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی و افزایش سلامت و امنیت انتخابات، گفت: قوه قضائیه از ماه‌ها پیش، «ستاد پیشگیری از وقوع تخلفات و جرایم انتخاباتی» را با عضویت مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل داد و در آن ستاد تدابیر لازم برای افزایش امنیت و سلامت انتخابات اتخاذ شده است؛ همچنین مقامات قضایی مربوطه، دادستان‌ها و قضات کشیک ما کاملاً آماده هستند تا به محض وصول گزارشی ناظر بر وقوع تخلف یا جرایم انتخاباتی، در اسرع وقت به موضوع ورود کنند و اقدامات مقتضی را به عمل آورند. 
محمدباقر قالیباف، رئیس قوه مقننه هم با حضور در تکیه مرتضی علی (ع) محله هرندی تهران رأی خود را به صندوق انداخت. 
 رأی ما، مقاومت را امیدوار و دشمن را ناامید می‌کند
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح دیروز با حضور در گلزار شهدا کرمان به مقام شهدا، به‌خصوص شهید جبهه مقاومت ادای احترام کرد. سرلشکر سلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهادت عالی‌ترین و پرفضیلت‌ترین ارزش و آرزو برای مردمان مؤمن است و همه تجربه‌های تاریخ نشان می‌دهد که اساساً جریان فتوحات اسلامی و پیشرفت‌ها از بستر جهاد و شهادت است و این چیزی نیست که اگر قهرمانان و مردمانی از یک جامعه شهید شوند مردم آن را آن‌ها را فراموش کند. 
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: شهادت خود افتتاح کننده راه‌های جدید برای مردم است و این محاسبه دشمن غلط است که فکر می‌کند با شهید کردن مردم مسلمان می‌تواند مسلمانان را خاموش و خانه نشین کند. وی افزود: شهادت همیشه رویش‌های بسیار قدرتمندی را ایجاد می‌کند و بار‌ها در جنگ‌ها دیده می‌شد که اگر یکی در جنگ شهید می‌شد ده‌ها جوان می‌رفتند و پرچم را به دست می‌گرفتند. با شهادت حاج قاسم مردم بلند شدند، شهادت قیام ایجاد می‌کند وقتی در حادثه تروریستی اخیر کرمان مردم مظلوم به شهادت رسیدند مردم با وجود احساس خطر آمدند و اعتنا نکردند و با همان شوق و ارادت دوباره ظاهر شدند مردم اساساً با شهادت زنده هستند. 
سرلشکر حسین سلامی افزود: همه مردم می‌توانند تجسم کنند که اگر این شهدا امروز در حیات ظاهری و در دنیا بودند حضورشان در انتخابات چگونه بود؟ قطعاً پاسخی قوی که می‌توان داد این است که همه شهدایی که زیر خاک هستند و در جوار رحمت الهی همه در انتخابات شرکت می‌کردند و رأی می‌دادند. وی افزود: اگر مردم می‌خواهند به شهدا احترام بگذارند و راهشان را ادامه دهند حضور حداکثری در انتخابات است. این یک دعوت سیاسی نیست؛ این یک دعوت معنوی است و یک انجام وظیفه و تکلیف الهی است که با عشق و علاقه صندوق‌های انتخابات را از آرا پر کنیم. وی تصریح کرد: هر رأی مثل یک موشکی است که به قلب دشمنان شلیک می‌شود یعنی اگر مردم بخواهند در یک نبرد سیاسی شرکت کنند و پیروز شوند باید پای صندوق‌ها بیایند و رأی دهند امروز این رأی‌ها دشمن را ناامید، مردم و جبهه انقلاب را امیدوار می‌کند. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: کلمه مردم واژه مقدسی است که در قرآن با تقدس آمده است مردم علم انقلاب، صاحب انقلاب هویت و ساختار اصلی و اقتدار انقلاب هستند. 
 «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان هم عصر دیروز پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران مستقر گفت: مشارکت مردم در انتخابات نسبت به دوره گذشته تاکنون خوب بوده و آمار‌ها هم در ساعات پایانی اعلام رأی‌گیری اعلام می‌شود البته در برخی از شعب هم ازدحام وجود داشت که نشان از مشارکت مردم در انتخابات دارد. در انتخابات ۱۱ اسفند ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط بودند که از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند. بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، حدود ۱۵ هزار نفر برای رقابت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شدند که ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد مرد هستند و ۱۴۴ نفر هم در مجلس خبرگان رهبری تأیید صلاحیت شدند.