ناطق‌نوری ظهور دوباره هاشمي

آرمان: استعفا پشت استعفا؛ یک روز از دفتر بازرسی و روز دیگر از هیات‌موسس دانشگاه آزاد؛ سناریوهایی هم که بعد از هر استعفا پدید می‌آید به‌سرعت نقش بر آب می‌کند. نه حاضر است بعد از بیت رهبری در دولت حسن روحانی نقش برجسته داشته باشد و نه می‌توان درباره ریاست مجمع تشخیص مصلحت گمانه‌زنی کرد. روزهای شیخ علی اکبر ناطق نوری بعد از آیت‌ا... هاشمی به شکل خاصی درگذر است. شیخ در سکوت به تصمیم خواهد نشست؛ یک تصمیم سیاسی مهم!
خرداد تا اردیبهشت
از همان خردادماهی که برای رقیب اصلاح‌طلبش پیام تبریک فرستاد و با روی خوش شکست مقابل او را پذیرفت، چهره متفاوتی از خود به‌عنوان علی‌اکبر ناطق نوری به نمایش گذاشت؛ یک سیاستمدار اصولگرای اخلاقمدار. نامه‌نیوز نوشت؛ او در همه آن سال‌های عزلت و انزوای اصولگرایان تکیه‌گاه یاران و دوستان راستگرایش بود و در سال 84 پیشقدم شد تا با برپا کردن خیمه شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، جایگاه‌های ازدست‌رفته را به جریان اصولگرا بازگرداند. رفقایش اما سر همراهی با او نداشتند. وقتی او در کار فراهم‌کردن هرچه‌بیشتر زمینه برای کاندیداتوری علی‌لاریجانی بود، دیگرانی از جنس قالیباف و احمدی‌نژاد هم بودند که دور از او و تشکیلات اصولگرایان تمام هم‌وغم خود را مصروف دوختن ردای ریاست‌جمهوری کرده بودند. اختلافات بالا گرفت، صداهای همسو از جریان راست شنیده نمی‌شد، سازهای تشکیلاتی ناکوک بودند و درنهایت شیخ را از رفقای اصولگرایش دل‌آزرده کرد. وقتي اصولگرايان در سال 84 به كار منسجم حزبی «نه» گفتند و حاضر به حمايت كانديداي اصلي اصولگرايان يعني علي‌لاريجاني نشدند، رخت كار حزبي را از تن درآورد و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس دفتر بازرسي مقام معظم رهبري ماند. بعد از آن دیگر عزم سیاست نکرد، نه آنکه سکوت کند، اما حاشیه را به متن ترجیح داد. هربار از او خواستند كانديدا شود، رد كرد. هروقت خواستند كه كار تشكيلاتي كند «نه» گفت، اما سكوت نكرد؛ خاصه آن روزهایی که دولت محمود احمدی‌نژاد هر روز مشغول واردکردن یک هزینه به کشور و حتی جریان اصولگرا بود، او مهر سکوت بر دهان نزد. همین هم بود که در مناظرات انتخاباتی سال 88 احمدی‌نژاد که گویی از او کینه به دل گرفته بود به او تندوتیز تاخت. ناطق دلخور بود، اما نه از احمدی‌نژاد؛ از دوستان اصولگرایی که در حمله بی‌پروای احمدی‌نژاد او را تنها گذاشته و از او حمایت نکردند، همچنان که از آیت‌ا... هاشمی هم حمایت نکردند. ناطق نوری دلگرفته، زبان به کام سکوت کرد و بر مدار سکوت و صبر پیش رفت؛ سکوتی که چهارسال بعد در انتخابات 92 اثر خود را نشان داد.
بازگشت هوشمندانه


همان روزهای پر از استرس و ترس نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم که همه از ناطق به‌عنوان یک چهره اصلی انتخابات نام می‌بردند، او در پشت صحنه به‌دور از این هیاهوهای سیاسی درحال فراهم‌کردن زمینه پیروزی حسن روحانی در انتخابات بود. ناطق بعد از چندسال سکوت و صبر این‌گونه بازگشت هوشمندانه‌ای به سیاست را برای خود رقم زد. او دیگر شیخ دهه‌های هفتاد و هشتاد نبود، نه فقط آیت‌ا...‌هاشمی و حسن روحانی رفقای قدیمی را همراهی می‌کرد که ابایی نداشت که به اصلاح‌طلبان نزدیک شود و دور از تنگ‌نظری‌های تشکیلاتی رفتار کند. نه‌تنها با لبخند از آیت‌ا... سیدحسن خمینی استقبال می‌کرد، بلکه ابایی نداشت که به جای رفتن به افطاری سیاسی رفقای اصولگرا سری به مراسم افطار عارف بزند. ناطق نوری دیگر آن ناطق یکدست اصولگرای سال‌های دور نبود. او دور جدیدی از سیاست‌ورزی را در کنار آیت‌ا... هاشمی کلید زده بود؛ گام زدن در مسیر اعتدال.
یک شوک
رحلت آیت‌ا... هاشمی شوک بود؛ نه می‌شود انکار کرد نه پنهان. آن‌هم در روزهایی که پشت صحنه‌های سیاسی در حال چینش مهره‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری بودند، یکباره خبر ناگهانی رحلت آیت‌ا... هاشمی آب سردی بر فضای قبل از انتخابات کشور ریخت. هاشمی رفت و با رفتن او نگرانی و دلهره انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز نه‌فقط در دل اصلاح‌طلبان که در دل دولتی‌ها هم رخنه کرد.
ادامه در صفحه6