آگاهی‌بخشی نسبت به فلسطین باید در محور فعالیت مساجد در سرزمین‌های اسلامی باشد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه خود به الجزایر، با همراهی وزیر آموزش این کشور در مسجد جامع الجزایر به عنوان بزرگ‌ترین مسجد قاره آفریقا و سومین مسجد بزرگ جهان اسلام حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌هایی از این مسجد، در جریان روند احداث آن قرار گرفت و در ادامه همراه با نمازگزاران الجزایری فریضه نماز مغرب را به جا آورد.
مسجد جامع الجزایر با معماری اسلامی الجزایری در مساحتی به وسعت 27 هکتار بنا شده است. در بالای آن بلندترین فانوس دریایی جهان قرار دارد و شامل مصلایی به وسعت دو هکتار و گنجایش 120 هزار نمازگزار، دارالقرآن و یک مرکز فرهنگی اسلامی است.
12 ساختمان و کتابخانه‌ای با یک میلیون کتاب، سالن سخنرانی و موزه هنر و تاریخ اسلامی از دیگر بخش‎های مسجد جامع الجزایر است.
این مسجد، پس از مسجد النبی در مدينه منوره و مسجد‌الحرام در مکه، سومین مسجد بزرگ جهان محسوب می‌شود. گلدسته مسجد که از سراسر پایتخت این کشور قابل مشاهده است نیز با 267 متر ارتفاع، بلندترین گلدسته جهان به شمار می‌رود. این گلدسته از 43 طبقه تشکیل شده و دارای آسانسور است.


رئیس‌جمهور همچنین در جریان بازدید از مسجد جامع الجزایر در دیداری کوتاه با امام جماعت این مسجد «نشر معارف دینی و معارف نبی مکرم اسلام (ص) و اهل بیت‌(ع)»، «توجه به وضعیت نمازگزاران و اهتمام نسبت به رفع مشکلات آنان» و «توجه به احوال مسلمان در سراسر جهان در کنار عبادت خدای متعال» را از جمله کارکردهای بسیار مهم مساجد در جوامع اسلامی برشمرد و افزود: امروز آگاهی‌بخشی نسبت به مسلمانان مظلوم فلسطینی در غزه به عنوان اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام بلکه جهان بشریت باید در محور فعالیت مساجد در سرزمین‌های اسلامی باشد.
رئیسی با اشاره به نقش مساجد الجزایر برای ایجاد تحرک و آگاهی و بسیج نیروهای مردمی در دوره استعمار گفت: امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران مساجد را سنگر مبارزاتی علیه انحراف و مبارزه با ظلم می‌دانست و از همین ظرفیت عظیم برای پیشبرد اهداف الهی انقلاب اسلامی
بهره برد.
وی همچنین وحدت و انسجام را یکی از ضروری‌ترین نیازهای امروز عالم اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: از دیگر کارکردهای مهم مساجد ایجاد وحدت و انسجام میان امت اسلامی است که مساجد می‌توانند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران و الجزایر در قبال مسئله فلسطین موضع واحدی دارند، تصریح کرد: اگر همین اشتراک مواضع در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی در همه جهان اسلام وجود داشت، آیا صهیونیست‌ها جرات ارتکاب این حد از جنایت بر علیه مظلومین فلسطینی را داشتند؟
رئیسی در ادامه بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به گسترش ارتباطات فرهنگی میان دو کشور ایران و الجزایر با محوریت مساجد و در راستای معرفت‌افزایی، علم‌افزایی و ایجاد وحدت و انسجام در جهان اسلام تاکید کرد.
امام جماعت مسجد جامع الجزایر نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از سابقه و تاریخچه احداث این مسجد، به تلاش‌های فرانسوی‌ها برای ایجاد تغییر در دین و باورهای ملت الجزایر در دوره استعمار اشاره کرد و گفت: ملت الجزایر به‌رغم این تلاش‌ها ضمن پایبندی به اصول و اعتقادات خود، استقلال را به این کشور بازگرداند و محل فعالیت‌های استعماری استعمارگران را نیز به مسجد جامع الجزایر تبدیل کرد.
امام جماعت مسجد جامع الجزایر ضمن ارج نهادن به مواضع شجاعانه و تاریخی دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین، ابراز امیدواری کرد سایر کشورهای اسلامی نیز در این مسیر گام بردارند.
استقبال رسمی «عبدالمجید تبون» از رئیسی
در کاخ ریاست جمهوری الجزایر
عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور  الجزایر در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور به صورت رسمی از آیت‌الله رئیسی که در رأس هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی به الجزیره سفر کرده است، استقبال کرد.
در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی و گرفتن عکس یادگاری رؤسای جمهور ایران و الجزایر، اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند.
بلافاصله پس از مراسم استقبال از رئیسی از سوی رئیس‌جمهور الجزایر گفت‌وگوی خصوصی رؤسای جمهور دو کشور انجام خواهد شد و در ادامه نیز مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار می‌شود.
پس از این نشست نیز اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و الجزایر به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید و در پایان رؤسای جمهور دو کشور در نشست مطبوعاتی نتایج رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای دو جانبه را تشریح خواهند کرد.
ادای احترام رئیسی به شهدای انقلاب الجزایر
آیت‌الله رئیسی همچنین در محل یادمان شهدای انقلاب الجزایر حضور یافت و با نثار تاج گل به مقام شهدای این کشور ادای احترام كرد.
این یادمان برای احترام به مقام شهدای انقلاب الجزایر که در نبرد استقلال علیه فرانسه در بیش از یک صد و سی سال مبارزه به شهادت رسیده‌اند بنا شده است.
مردم الجزایر در جنگ با استعمارگران فرانسوی با تقدیم یک میلیون شهید لقب «سرزمین یک میلیون شهید» را در میان کشورهای عربی و شمال آفریقا به خود اختصاص دادند.
تاکید رئیسی بر اجرای کامل توافقنامه امنیتی
و تعهدات مالی میان ایران و عراق
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در هفتمین اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر، در دیدار با آقای عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق، بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار عراقی قوی و امن بوده است، برگزاری آیین باشکوه راهپیمایی اربعین را از جلوه‌های زیبای پیوند عمیق قلبی و دینی میان دو ملت عنوان کرد و میزبانی ملت عراق از همه اقوام و مذاهب در این آیین باشکوه را شایسته تجلیل و قدردانی دانست.
وی در ادامه به اهمیت مسئله امنیت برای ایران و عراق اشاره کرد و مقابله با گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در نقاط مرزی را نیازمند تعامل و نقش‌آفرینی هر دو کشور دانست.
رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه طولانی حسن همجواری و همسایگی ملت عراق، به ویژه ساکنان اقلیم کردستان با ملت ایران، نسبت به توطئه رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به این روابط هشدار داد و با یادآوری نقش تاریخی سپهبد شهید قاسم سلیمانی در جلوگیری از تحقق نقشه دشمنان بر علیه دولت و ملت عراق، بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه امنیتی دو کشور مبنی بر خلع سلاح و جلوگیری از حضور و فعالیت عناصر تروریستی و تجزیه‌طلب در مرزهای جمهوری اسلامی ایران از سوی طرف عراقی تاکید کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه در لفظ بلکه در عمل امنیت عراق را امنیت خود می‌داند و در این مسیر خون دو ملت با یکدیگر عجین شده است، تاکید کرد: باید در راستای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور تلاش کرد تا دشمنان دو ملت و در راس آنها رژیم صهیونیستی ناامید شوند.
رئیسی همچنین بر اجرای کامل و همه‌جانبه تعهدات مالی بین دو ‌کشور تاکید کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بی‌عملی برخی کشورهای عربی و اسلامی نسبت به وظایف خود در قبال مسئله فلسطین، قطع روابط تجاری و اقتصادی با رژیم صهیونیستی را راهکاری عملی برای توقف جنایتگری صهیونیست‌ها دانست و بر لزوم تقویت همکاری‌ها جهت ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق فراتر از همسایگی در مرزهای جغرافیایی است و ریشه در عمیق باورهای دینی و فرهنگی دو ملت دارد، گفت: ما هیچ‌گاه الطاف جمهوری اسلامی و ملت ایران در مقاطع و برهه‌های حساس و تاریخی مردم عراق را فراموش نخواهیم کرد و اطمینان می‌دهیم که هرگز اجازه نخواهیم داد از خاک عراق کوچک‌ترین تعدی به خاک جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.
وی با تاکید بر نگاه مشترک دو کشور در قبال مسئله فلسطین گفت: ما به مواضع شجاعانه دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع فلسطین و غزه افتخار می‌کنیم و معتقدیم تا زمانی که رژیم جنایتکار و متجاوزی همچون رژیم صهیونیستی در منطقه حضور داشته باشد، این منطقه ثبات امنیتی نخواهد داشت.
تاکید رؤسای‌جمهور ایران و بولیوی
بر تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های تجارت، انرژی
خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در دیدار با آقای لوئیس آرسه، رئیس‌جمهور بولیوی، با تقدیر از مواضع انقلابی و ضدامپریالیستی دولت و ملت این کشور، رویکرد دولت و به ویژه شخص رئیس‌جمهور بولیوی در حمایت از فلسطین و ملت مظلوم غزه را ستودنی دانست و تاکید کرد: دفاع جانانه شما از فلسطین برای مردم این کشور قطعا پشتوانه خوبی خواهد بود.
وی جایگاه بولیوی در آمریکای لاتین را ویژه و الهام‌بخش برای ملت‌های این منطقه عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری‌ها با دولت بولیوی مانعی ندارد و روابط اقتصادی و تجاری دو کشور باید به میزان تعاملات سیاسی فیمابین رشد و توسعه پیدا کند.
رئیس‌جمهور همچنین بر لزوم پیگیری جدی‌تر توافقات صورت گرفته در ادوار گذشته تاکید کرد.
لوئیس آرسه نیز در این دیدار با بیان اینکه نگاه ما به جمهوری اسلامی ایران فراتر از یک کشور بلکه به عنوان یک دوست و برادر است، مواضع دو کشور را در موضوعات بین‌المللی بسیار نزدیک توصیف کرد.
رئیسی بولیوی اظهار داشت: پس از نسل‌کشی در غزه روابط خود را با اسرائیل قطع کردیم و دشمنان داخلی و خارجی ما در پی آن تبلیغات منفی و جنگ روانی علیه ملت و دولت ما به راه انداختند.
تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های تجارت، انرژی، خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی در این دیدار مورد تاکید طرفین قرار گرفت.
کمیسیون مشترک ایران و موزامبیک برای شناسایی
و بالفعل کردن ظرفیت‌های متقابل فعال شود
آیت‌الله رئیسی در حاشیه هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر، در دیدار آقای فیلیپ نویسی، رئیس‌جمهور موزامبیک، با تاکید بر علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشورهای آفریقای از جمله موزامبیک، گفت: این دیدار می‌تواند نقطه عطفی در راستای گسترش و تعمیق روابط دو کشور باشد.
وی، برداشتن گام‌های بعدی در روابط فیمابین را نیازمند طراحی نقشه راهی جدید دانست و در همین راستا پیشنهاد کرد با هدف ارتقای سطح روابط و شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالای دو کشور، کمیسیون مشترک ایران و موزامبیک فعال شود.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در دیدار با رئیس‌جمهور موزامبیک در تشریح تفاوت نگاه جمهوری اسلامی ایران و غرب به قاره آفریقا گفت: جمهوری اسلامی ایران در تعامل با کشورهای آفریقا به دنبال تامین منافع ملت ایران و ملت‌های آفریقایی است، اما کشورهای غربی با نگاه استعماری صرفا به دنبال کسب منافع و مطامع خود هستند.
رئیسی ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به موزامبیک تصریح کرد: رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی با حمایت از تروریست‌ها به دنبال فشار بر کشورهای آفریقایی و غارت منابع و ذخایر آنها هستند و ضروریست کشورهای آفریقایی با مقابله با تروریسم از منافع خود محافظت کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا برای همکاری آمادگی دارد.
فیلیپ نویسی، رئیس‌جمهور موزامبیک نیز در این دیدار توسعه روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را زمینه‌ساز تحقق تحولاتی مهم دانست و ضمن استقبال از پیشنهاد دکتر رئیسی برای فعال شدن کمیسیون مشترک ایران و موزامبیک خواستار عملیاتی شدن توافقات میان دو کشور و همچنین تسریع در امضای توافقنامه استرداد محکومان میان ایران و موزامبیک شد.
سیاست منطقه‌ای الجزایر
در راستای ارتقای صلح و امنیت را
مثبت می‌دانیم
آیت‌الله رئیسی در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و الجزایر، ضمن تبریک به دولت الجزایر برای برگزاری موفق هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، با اشاره به روابط خوب سیاسی و اشتراکات فرهنگی و دینی دو کشور، بر ارتقای بیش از پیش سطح روابط اقتصادی و تجاری دوکشور تاکید کرد.
وی، الجزایر را کشوری پیشرو در مبارزه و مقابله با سلطه‌طلبی و استعمارگری دانست و به مقام شهدای استقلال این کشور ادای احترام کرد و افزود: سیاست منطقه‌ای الجزایر در راستای ارتقای صلح و امنیت منطقه است و ما این سیاست را مثبت می‌دانیم.
رئیس‌جمهور در ادامه به پیشرفت‌های قابل توجه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و حرکت از سمت اقتصاد تک محصولی به سمت داشتن تولیدات متنوع و با کیفیت صنعتی، کشاورزی و دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه اقتصادی زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌های متقابل در زمینه‌های انرژی، فنی، مهندسی، صنعتی، پتروشیمی و مالی است. امیدوارم این سفر نقطه عطفی در گشایش دریچه‌های جدید برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور باشد.
رئیسی همچنین با اشاره به نگاه مشترک ایران و الجزایر در مسائل مختلف منطقه‌ای به ویژه مبارزه با تروریسم، توسعه روابط تهران-الجزیره را زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی فیمابین دانست.
وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته درباره تشکیل صندوق مشترک مالی برای حمایت از فعالیت‌های  دانش‌بنیان، علاوه‌بر اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات در بخش‌های مختلف علم و فناوری، انرژی و پتروشیمی با الجزایر پیشنهاد کرد دو کشور برای تولید مشترک محصولات به خصوص در حوزه دانش‌بنیان همکاری کنند.
آقای عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر نیز در این نشست ضمن تشکر از حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، به توافقات صورت گرفته در ملاقات خصوصی با دکتر رئیسی در زمینه تقویت روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و همچنین افزایش مبادلات تجاری و مالی اشاره و بر فعال شدن کمیسیون مشترک دو کشور تاکید کرد.
وی همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به رغم وجود تحریم‌های گسترده پیشرفت‌های چشمگیر و قابل توجهی داشته است، بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه روابط در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فناوری با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
سایر اخبار این روزنامه
این عالم متقی و خدوم در طول سال‌های متمادی منشأ خدمت به کشور و نظام جمهوری اسلامی بود انتخابات تمام شد چه کسی برد؟ چه کسی باخت؟ چرا انتخابات ایران حماسه‌ای شگفت است؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه هجوم صهیونیست‌ها به فروشگاه‌ها از ترس قحطی پس از حملات بزرگ حزب‌الله اجرائی شدن درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی از هفته جاری 150 روز کودک‌کشی در میان سکوت مدعیان حقوق بشر تراز تجاری ایران و روسیه یک میلیارد دلار مثبت شد خاطره‌ای از آیت‌الله امامی کاشانی (نکته) آگاهی‌بخشی نسبت به فلسطین باید در محور فعالیت مساجد در سرزمین‌های اسلامی باشد ایران از سیاست تحریم دشمن عبور کرد مخبر: مردم مثل همیشه پای نظام ایستادند برخلاف خواست سپهسالار پینوشه ایران شیلی نشد تداوم امدادرسانی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان انتخابات تمام شد چه کسی برد؟ چه کسی باخت؟ انتخابات تمام شد چه کسی برد؟ چه کسی باخت؟ انتخابات تمام شد چه کسی برد؟ چه کسی باخت؟