اعطای جایزه سال معماری ایران به بهترین پروژه‌های معماری

جایزه سال معماری ایران با رویکردی متفاوت در شانزدهمین دوره به برترین طرح‌ها داده خواهد شد.
نشست شانزدهمین سال جایزه معماری ایران با حضور هیأت داوری در خانه شعر و ادبیات برگزار شد. در این برنامه، احمد زهادی، دبیر این جایزه، گفت: قرار است شانزدهمین دوره این جایزه در محورهای معماری، معماری منظر، معماری داخلی، حفاظت و احیای شهر و محله برگزار شود.
وی گفت: سال‌ها روی جایزه معماری کار کرده‌ایم. همیشه توجه پروژه‌ها فقط به فضا بود و باید به معماری داخلی توجه می‌شد و بعد از چند سال فقط به معماری پروژه معطوف شد، اما آن نگاه را تغییر دادیم و نامش را معماری ایران گذاشتیم. اما امسال اینها را تفکیک کردیم و گفتیم پروژه معماری داخلی، شهر و منظر و حفاظت و مرمت و احیا را داشته باشیم و بنا شد از ابتدا پروژه‌ها هر کدام در جای خود بررسی شود.
شهاب میرزاییان، از معماران و داوران، نیز گفت: شاید بتوان گفت از ۲۴ ساعت شبانه‌روز زندگی ۲۰ ساعت در فضای معماری می‌گذرد. ما همیشه می‌شنویم که معماری قدیمی ما با ارزش بوده است، اما دیگر امتداد نداشته است، هر چند که در دوره معاصر کارهای خوبی هم انجام می‌شود.



وی گفت: جوایزی که در حوزه معماری برگزار می‌شود اعتبارشان را از برگزار‌کنندگان و داوران می‌گیرند. امسال پروژه‌هایی که معرفی می‌شوند در فضای پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار می‌گیرند و آموزش در سطح وسیع‌تری انجام خواهد شد. در این بین مهم است که بدانیم یک پروژه چه پرسشی مطرح کرده است.
وی افزود: خیلی وقت‌ها تأثیر پروژه‌های شهری را نادیده می‌گیریم. امسال این اتفاق برعکس افتاده است؛ اینکه چه پروژه‌ای چه پارامترهایی را درنظر گرفته در این دوره از مسابقه مهم است.
رفیعی، یکی از اعضای داوری این جایزه، نیز با بیان اینکه جوایز در هر زمینه و رشته‌ای تأثیرگذار هستند، گفت: کار جوایز این است که آن مدل کارها را بالا ببرد. گاهی این جوایز اعتبار دارند و لزوماً نقدی نیستند.
مصطفی امیدبخش نیز با بیان اینکه دغدغه ما تبیین جایگاه معماری در کشور است، گفت: ما نیاز داریم که رسانه‌ها آگاهی مردم را در زمینه معماری و جوایز معماری و پروژه‌های برتر بالا ببرند. بالابردن آگاهی بین معماران نیز با فعالیت مجله‌های تخصصی، کارگاه‌ها و همین مسابقات انجام می‌شود. یاسر جعفری، از معماران کشور، درباره بخش مرمت و احیا که برای نخستین بار در این جایزه مطرح شده است، گفت: این جایزه به‌صورت مستقل و با تأکید به حفاظت، مرمت و احیای بناها و فضاهای باارزش معماری به‌عنوان یکی از موضوعات مستقل در جایزه معماری ایران برگزار می‌شود.
وی گفت: در موضوع حفاظت، نه‌تنها الگوهای باارزش کشورمان را معرفی می‌کند، بلکه این مهم را فرهنگسازی‌ و در این مسیر به ترغیب خواهد رسید. شرکت‌کنندگان می‌توانند در این جایزه در موضوع حفاظت، مرمت و احیای بناها و فضاهای تاریخی میراث فرهنگی کشور در گروه‌های دسته‌بندی‌شده شرکت کنند، ازجمله ابنیه شهری و ابنیه عمومی تاریخی، طراحی شهری، بناهای روستایی و طراحی ابنیه میان‌افزا. این گروه شامل مرمت ابنیه‌ای است که ساختمان فاقد قدمت یا ارزش سبکی یا ارزش یادمانی ویژه‌ای است ولی با مداخله‌ای معمارانه عملکرد بهتر و ارزش‌های معماری ویژه به بنا اضافه می‌شود.
جعفری بیان کرد: در این بخش روستاهایی که سال‌ها خالی از سکنه بوده‌اند، ولی الان به واسطه انجمن‌ها و گروه‌های مختلف حمایت می‌شوند نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.
در ادامه، شادی عزیزی بیان کرد: ظاهرا شهر و معماری از هم جدا می‌شود؛ معماری را به معمار و کارهای شهری را به شهرسازان می‌سپارند، درحالی‌که معماران معروف دنیا با تئوری خود در شهر است که به مقام اصلی خود دست پیدا کرده‌اند.
وی افزود: در این جایزه، پروژه‌هایی شهری یا فضای عمومی یا پیاده‌راه‌هایی که طراحی می‌شود می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. قسمت بعد تکنولوژی و شهر است و در نتیجه یکی از محورها را همین موضوع قرار دادیم.