بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح دسترسی جنوبی  به حرم حضرت عبدالعظیم(ع)


به گزارش پایگاه خبری شهر، پروژه بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح دسترسی جنوبی به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از بزرگراه شهید آوینی و رونمایی از ناوگان ماشین‌آلات سنگین معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در صد و شانزدهمین پویش امید و افتخار روز شنبه ۲۵ فروردین با حضور مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، مهدی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و جمعی از مسئولان برگزار شد.
رئیس شورای شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه از جهت تکنولوژی ساخت شرایط خوبی داریم، گفت: باید به میدان بیاییم که مردم در آرامش باشند. بارها شنیده‌ایم که بودجه سال گذشته را که بستیم ۱۰هزار میلیارد تومان علاوه ‌بر آنچه قبلاً در امر حمل‌ونقل پیش‌بینی شده بود اضافه کردیم. امسال هم همین کار را با همت و همکاری شهرداری تهران انجام دادیم و ۱۵هزار میلیارد را به آن مبلغ اضافه کردیم و نزدیک به نیمی از اعتبار بودجه شهر تهران را برای حمل‌ونقل عمومی اختصاص دادیم.
مهدی چمران همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به ایراد وزارت کشور به قرارداد واردات واگن از کشور چین گفت: هنوز به نتیجه کاملی که می‌خواهیم نرسیدیم به این علت که باید در کشور ما کارفرما این مسئله را تایید کند و این کارفرما کسی جز شرکت مترو نیست. این امر را باید به مترو تفویض کنند.


چمران ادامه داد: وزارت کشور قرارداد این امر را بسته ولی کارش این نیست. ما دو روز پیش هم مجدداً با وزیر کشور صحبت کردیم؛ امیدواریم هرچه زودتر کار عملیاتی بشود وگرنه ورود واگن با این اقدام به تاخیر می‌افتد. همه مشخصات فنی باید از طریق کارفرما تایید بشود و وزارت کشور تخصص این امر را ندارد. وی افزود: رئیس‌جمهور درخواست انجام سریع و ظرف یک هفته این امر را دارد.
تقدیر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) 
از مدیریت شهری
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) نیز در این مراسم از مهدی چمران و شهرداری تهران بابت افتتاح پروژه‌ها تشکر کرد و گفت: این پروژه موجب دسترسی آسان شهروندان به حرم عبدالعظیم می‌شود و درخواست می‌شود تا پروژه پارکینگ طبقاتی حرم را نیز نهائی کنند که شاهد افتتاح این پروژه هم باشیم.
افتتاح 5 پروژه عمرانی در تهران طی یک ماه آتی
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران نیز در این رویداد گفت: امروز شاهد اولین افتتاح سال ۱۴۰۳ و در منطقه ۲۰ هستیم. در سال ۱۴۰۱ دوربرگردان شهید آوینی را در دستورکار داشتیم. به فال نیک می‌گیریم که اولین پروژه افتتاحی سال جاری را از این منطقه و از جوار بارگاه ملکوتی سیدالکریم شروع می‌کنیم که انرژی مضاعفی را برای ادامه مسیر به ما خواهد داد. حجم عملیات ما در امسال دو برابر سال ۱۴۰۲ خواهد بود. در سال جاری ۲۶ تقاطع را در نظر داریم که افتتاح کنیم که این نشان از حجم بالای کار ما دارد. تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری ۵ پروژه عمرانی دیگر را نیز در تهران افتتاح خواهیم کرد در حالی که در مدت مشابه سال گذشته چنین نبود. 
مهدی صداقتی با بیان اینکه پروژه امروز چند شاخصه مهم دارد که آن را متمایز می‌کند، افزود: از هندریل‌ها و قرنیزهای بتنی در این تقاطع استفاده شده است. پوشش این تقاطع جدید و از یک شرکت دانش‌بنیان است که هم نمای زیبایی به پروژه داده و هم کیفیت کار را بالاتر برد. در اجرای پروژه ۶هزار تن آسفالت ریخته و ۲۴ تیر بتنی نصب شده است. 
صداقتی ادامه داد: امروز در کنار افتتاح پروژه عمرانی شاهد رونمایی ۲۰ دستگاه تریلر کمپرسی برای تقویت ناوگان ماشین‌آلاتی سازمان مهندسی عمران هستیم که سال گذشته خریداری شد و علی‌رغم تغییرات ارزی در ابتدای سال جاری وارد مدار فعالیت شد.
گفتنی است، افتتاح تقاطع غیرهمسطح دسترسی جنوبی به حرم حضرت عبدالعظیم‌(ع) موجب کاهش بار ترافیکی معابر مجاور و حذف پیمایش اضافی زائران و مجاورین حرم مطهر خواهد شد. پروژه دسترسی جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم‌(ع) با مبلغ ۱۲۱میلیارد تومان ساخته شده است و نکته قابل‌توجه این است که طراحی این پروژه براساس الگوی اسلامی و جلوه‌های متمایز بصری صورت گرفته است. همچنین کاهش ۷.۵ کیلومتری پیمایش اضافی برای دسترسی از بزرگراه شهید آوینی به عنوان کمربندی جنوبی شهرری به حرم مطهر، از آثار بهره‌برداری این پروژه است.