تلاش بایدن برای جلوگیری از تنش‌ در روابط با چین


گروه سیاسی: در شرایطی که تنها چند ماه به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی مانده است، به نظر می‌رسد دولت آمریکا که تحت ریاست دموکرات‌ها قرار دارد، در سودای کاهش تنش‌ها با چین بر آمده است.
به گزارش «تجارت»، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در یکی از سردترین فضاهای تاریخ مناسبات پکن و واشنگتن طی بیش از 50 سال گذشته عازم کشور پکن شد. در زیر پوست سفر بلینکن به وضوح می‌توان برنامه دولت مستقر آمریکا با نگه داشتن سطح تنش‌های در سطح فعلی را مشاهده کرد. سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به چین تازه‌ترین دیدار سطح بالا میان این دو کشور است و آنها درباره مسائلی نظیر تجارت جهانی و ارتباطات نظامی گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند. خبرگزاری رویترز گزارش کرد که روابط واشنگتن و پکن به طور فزاینده‌ای بر سر مشکلاتی مثل چگونگی فعالیت شرکت‌های آمریکایی در چین، صادرات چین و ظرفیت تولید و هم‌چنین حمایت پکن از مسکو در جنگ اوکراین به مشکل برخورد کرده و اختلافاتی به وجود آمده است. «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به نشستی که با مقام رسمی چینی در شانگهای برگزار شده، گفت که بلینکن نگرانی‌هایی را در رابطه با «سیاست‌های تجارت» عنوان کرده است.

تاکید آمریکا بر مدیریت مسئولانه مناسبات واشنگتن و پکن
وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به چین که به دنبال حل‌وفصل مسائلی است که می‌تواند روابط تازه بهبود یافته این دو کشور را به خطر بیندازد، روز پنجشنبه (6 اردیبهشت) از چین خواست تا «رفتار عادلانه‌ای» در برابر شرکت‌های آمریکایی در پیش بگیرد. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: «ایالات متحده به دنبال رقابت اقتصادی سالم با جمهوری خلق چین است و می‌خواهد رفتار عادلانه‌ای در قبال کارگران و شرکت‌های آمریکایی فعال در چین اتخاذ شود.»
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین پیشنهاد کرد که «واشنگتن و پکن» اختلافات خود را مسئولانه مدیریت کنند. او گفت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از سال‌ها تنش فزاینده، متعهد به گفتگوی «مستقیم و پایدار» بین دو اقتصاد بزرگ جهان است. من فکر می‌کنم مهم است که بر ارزش – در واقع، ضرورت – تعامل مستقیم، صحبت کردن با یکدیگر، طرح تفاوت‌هایمان، که واقعی هستند، تأکید کنیم تا از طریق آنها کار کنیم. بلینکن افزود: ما در قبال مردم خود – در واقع نسبت به جهان – تعهد داریم که روابط بین دو کشورمان را مسئولانه مدیریت کنیم.



چن جینینگ، دبیر حزب کمونیست چین در شانگهای هم به بلینکن گفت: اینکه ما همکاری یا رویارویی را انتخاب کنیم، بر رفاه هر دو ملت، هر دو کشور و آینده بشریت تاثیر می گذارد چین «انتقادات بی‌اساسی» را مبنی بر اینکه ظرفیت تولیدش «بیش از حد» است، رد کرده و افزود که صنایع این کشور، از وسایل نقلیه الکتریکی گرفته تا پنل‌های خورشیدی، «رقابتی و نوآور» هستند.
آنتونی بلینکن فردا جمعه جهت دیدار با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و احتمالا دیدار با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور به پکن سفر خواهد.
رد و بدل شدن پیام‌هی صلح میان آمریکا و چین
وزیر امور خارجه چین در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در پکن، با او به بحث و رایزنی درباره چالش‌های روابط دوجانبه پکن-واشنگتن، راه‌های بهبود آن و برخی مسائل منطقه‌ای پرداخت. "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین در دیدار با "آنتونی بلینکن" همتای آمریکایی خود که به پکن سفر کرده است، گفت که گزینه‌های روابط چین و آمریکا بین ثبات و "چرخه‌ای نزولی" است. شبکه سی‌ان‌ان در این باره گزارش داد که سفر بلینکن به چین که دومین سفر او به این کشور در بازه زمانی یک ساله است، در شرایطی انجام شده که این دو قدرت جهانی به دنبال گسترش ارتباطشان، ایجاد ثبات در روابط پرتنش خود و رسیدگی به مسائلی از جمله حمایت پکن از روسیه در جنگ اوکراین و اقدامات آن در دریای چین جنوبی و در قبال تایوان هستند. وانگ یی با اشاره به این که روابط آمریکا-چین "رو به ثبات می‌رود"، به بلینکن گفت: آیا چین و آمریکا باید به مسیر درست به سمت ثبات ادامه بدهند یا به چرخه‌ای نزولی بازگردند؟ این مسئله مهمی پیش روی کشورهای ما است و صداقت و توان ما را محک می‌زند. وزیر امور خارجه چین همچنین به همتای آمریکایی خود گفت: آیا کشورهای ما باید یک همکاری بین‌المللی در قبال مسائل جهانی را رهبری کنند و به نتیجه دو سر برد برای همه برسند؟ یا به دشمنی و تقابل بپردازند و حتی وارد یک درگیری شوند که نتیجه آن دو سر باخت برای همه است؟ او همچنین بیان کرد: ما امیدواریم که آمریکا عرضه موشک‌های میان برد زمین‌ به زمین به منطقه آسیا-اقیانوسیه، آسیب زدن با منافع چین در زمینه امنیت راهبردی و تضعیف صلح و ثبات منطقه را که به سختی حاصل شده است را متوقف کند. اظهارات وانگ در پی برآشفتگی مقامات چینی از اقدامات واشنگتن تحت عنوان امنیت ملی مطرح می‌شود که پکن آن را ابزاری برای ممانعت از پیشرفت خود می‌داند. از جمله این اقدامات، کنترل صادرات محصولات هایتک چین است که کاربرد نظامی نیز دارند. همچنین شامل ممنوعیت سرمایه‌گذاری آمریکا در برخی از بخش‌های هایتک چین است. بلینکن نیز در این دیدار به "مسئولیت مشترک" دو کشور در "اطمینان یافتن از شفاف بودن در زمینه تمامی حوزه‌های مورد اختلاف و پرهیز از سوء تفاهم‌ها و اشتباهات محاسباتی" اشاره کرد. خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در این باره گزارش داد که بلینکن همچنین به وانگ یی گفت: آمریکا سیاست چین واحد را دنبال می‌کند و استقلال تایوان مورد حمایت آن نیست.

درخواست بلینکن از چین برای مهار ایران و کره شمالی
وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به پکن از دولت چین خواست که از نفوذ خود برای کنترل نقش ادعایی ایران در تشدید بحران فعلی منطقه تغییر رفتار خطرناک پیونگ‌یانگ استفاده کند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که از ابتدای جنگ غزه با حمایت تمام‌عیار از رژیم صهیونیستی از مسئولیت خود در تشدید تنش‌ها در منطقه شانه خالی کرده است، در سفر به پکن ادعایی را علیه نقش ایران در بحران فعلی منطقه مطرح کرد. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد، بلینکن که به پکن سفر کرده است، در کنفرانسی خبری گفت: از چین می‌خواهم از نفوذ خود در منصرف کردن ایران و نیروهای نیابتی آن از گسترش درگیری در خاورمیانه استفاده کند.