کوچ سفته بازان از بازار ارز


گروه اقتصاد کلان: همزمان با کاهش تنش‌های سیاسی و نظامی در منطقه، بازار ارز و طلا گارد کاهشی به خود گرفته و به نظر میرسد در روزهای آینده با تداوم رسیدن اخبار مثبت سیاسی، بازارساز در هدایت نرخ‌ها به سمت نقطه مطلوب، توفیق بیشتری خواهد داشت.
به گزارش تجارت، ارزیابی‌ها از بازار هم نشان می‌دهد معامله گران عقیده دارند نرخ‌ها فعلا جهش خاصی را نخواهد داشت و این احتمال وجود دارد که با ورود منابع بیشتر ارزی به کشور، اوضاع بازار باثبات تر شود.

اِعمال قدرت دیپلماسی اقتصادی – سیاسی در بازارها
به گزارش «تجارت»، به گفته کارشناسان استفاده حداکثری از شاخص های تاثیرگذار بر بازار ارز و سکه و طلا به منظور تحقق وعده های دولت مانند تک رقمی شدن نرخ تورم و ... از جمله پارامترهایی است که باید با بکارگیری دیپلماسی مطلوب اقتصادی – سیاسی عملیاتی شود تا باعث ارسال سیگنال های مثبت به بازار و افزایش اعتماد سرمایه گذاران داخلی و خارجی و رونق تولید و مهار تورم شود.
برخی از صاحبنظران معتقدند؛ بانک مرکزی ایران نیز برای تثبیت ارز در بازار ارز مداخله کرده است که به کاهش نوسانات نرخ ارز کمک کرده و نرخ ارز همچنان در حال طی روند کاهشی شدن است، بنابر این گزارش سکه نیز هر چند با کاهش قیمت در روزهای اخیر روبرو بوده است اما به دلیل تاثیرپذیری از قیمت های جهانی و همچنین تحولاتی که در مواجهه با سیاست های مالیاتی از خود نشان داده است، به اندازه دلار کاهش نیافته است و در مدت مشابه پیش از درگیری های ایران و اسرائیل همچنان قیمت بالاتری را حفظ کرده است.



تحلیلگران بر این بارو هستند؛ در مجموع، خبر احتمال از سرگیری مذاکرات هسته ای تاثیر مثبتی بر بازار ارز و قیمت طلا در ایران داشته است. تقویت ارزش ریال و کاهش قیمت طلا ناشی از افزایش اعتماد سرمایه گذاران به اقتصاد ایران است که باعث کاهش تقاضا برای دارایی های امن
شده است.
در انتظار نتایج توافقات نانوشته ایران و آمریکا در بازار
فرجی راد کارشناس اقتصاد بین المللی در باره سیگنال های موجود و تاثیر آن بر بازار ارز و سکه و طلا به «تجارت»، گفت: اخبار حال حاضر حکایت از انجام گفت و گوهای غیررسمی فی مابین ایران و آمریکا حول محور مسائل هسته ای و ... است هر چند آمریکا این امر را تکذیب کرده است اما با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری این کشور و فشاری که از سوی گروه ها و سازمان های رسمی و غیررسمی داخلی و خارجی بر آمریکا در این مقطع زمانی وجود دارد، تکذیب واقعیت این مذاکرات غیرعادی نیست، چرا که در دور پیشین مذاکرات فی مابین ایران و آمریکا که منجر به آزادسازی اموال ایران در کره شمالی بود نیز با وجود تایید ضمنی خبر مذاکرات، درباره اخذ نتیجه نهایی در این خصوص خبری منتشر نشد، ولی نتایج حاصله بر اساس توافق نانوشته به مرحله اجرا درآمد که از مطلوبیت خوبی برای ایران نیز در زمان خود برخوردار بود.

منافع ایران و آمریکا در دستاوردهای خوب احتمالی مذاکرات غیررسمی
این کارشناس اضافه کرد: به احتمال زیاد مذاکرات این دو کشور این بار پیرامون اتخاذ راهکارهایی برای کاهش تنش در منطقه و درگیریهای منطقه غزه خواهد بود، چرا که این امر برای آمریکا هم با توجه به اینکه در آستانه انتخابات رئیس جمهوری قرار دارد خوشایند نیست و در صدد کاهش این تنش هاست و از این رو به نظر می رسد این مذاکرات با وجود تمام تکذیبیه ها صحت دارد و قطعاً این اقدام رویکردی مناسب است که برای ایران نیز دستاوردهایی در حوزه اقتصادی به دنبال خواهد داشت. این کارشناس حوزه ژئوپلتیک توضیح داد: آمریکا به خوبی به نقش ایران در کاهش تنش های منطقه و آرام ساختن منطقه اشراف دارد و می داند که درگیری ها در لبنان و اسرائیل و همچنین حوثی ها در دریای سرخ با توجه جایگاه ایران در منطقه، می تواند با مدیریت این کشور کاهش یابد. فرجی راد ضمن ابراز امیدواری نسبت اخذ نتایج مثبت از توافقنامه نانوشته ایران و آمریکا گفت: البته نتیجه این توافقات حتماً در بازار ارز و طلا و سکه خود را نشان خواهد داد اما قطعاً آنقدر زیاد نخواهد بود که بتواند این بازار را زیر و رو کند، و به احتمال زیاد قیمت دلار به کانال 50 هزار تومان بازخواهد گشت و ثابت خواهد ماند، البته امر مشروط به این است که اتفاق و حادثه غیرقابل پیش بینی دیگری رخ ندهد، در غیراینصورت قیمت ارز با توجه به کاهشی شدن عوامل اقتصادی- سیاسی و ... روند کاهشی شدن را تا رسیدن به نرخی معقول ادامه می دهد.

گمانه زنی ها در بازار از نگاه تحلیلگران
بر اساس این گزارش؛ با آنچه در فضای سیاسی و اقتصادی دنیا در جریان است، قیمت اونس طلا در شروع معاملات هفته جاری با ریزش ۱۰ دلاری در حول و حوش ۲۳۲۸ دلار معامله می شود. بر این اساس به نظر می رسد سکه بازان امروز هم از سمت بازار طلا شانسی برای صعود ندارد. تکنکالیست ها می گویند در صورتی که کاهش دلار ادامه پیدا کند و به سمت کانال ۵۹ هزار تومان حرکت کند احتمالا مقصد بعدی سکه امامی محدوده ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود. اما تحلیلگران فشار کاهشی روزهای اخیر بازار را متشکل از 3 نیرو می‌دانند. نیروی نخست؛ کاهش سطح ریسک‌ها و سیگنال‌های منفی مذکور است. پس از اتمام درگیری‌های منطقه‌ای و کمرنگ شدن احتمال گسترش این درگیری‌ها هیجانات موجود در بازار نیز تخلیه و زمینه افت نرخ در بازار سکه و ارز فراهم شد. کارشناسان همچنین معتقدند؛ اگر قیمت اسکناس آمریکایی پایین‌تر بیاید، یک فاز اصلاحی تا ماه‌های خرداد و تیر به سمت پله هشتم کریدور پنجم آغاز می‌شود که کف جدید آن در این محدوده‌ها قرار خواهد داشت.