خشکسالی در هاله‌ای از آب فرو رفت

«اتوبان شهید خرازی باز شد» این خبر را حوالی ظهر روز شنبه شهردار منطقه ۲۲ تهران اعلام کرد. مسعود نصرتی با اشاره به اینکه از ساعت ۵/۲ بامداد روز شنبه و در پی بارش باران، بخشی از کوهی که در محدوده اتوبان شهید خرازی قرار دارد، ریزش کرده و گل و لای به وسط اتوبان سرازیر شده‌بود، یادآور کرد: به علت بارش‌های شب گذشته، متأسفانه حجم بسیار زیادی از گل و لای دیواره کوه معبر اتوبان شهید خرازی به معبر اصلی نفوذ کرده‌بود. شهردار منطقه ۲۲ تهران همچنین در ادامه اعلام کرد: با تلاش نیرو‌های شهرداری تهران و راهور، اتوبان شهید خرازی باز شده‌است. این قبیل اخبار در چندروز گذشته از سراسر ایران مخابره می‌شود. بارش‌های اخیر این پرسش جدی را مطرح کرده است که آیا از خشکسالی عبور کرده‌ایم؟! بارش‌هایی که به شکل کم سابقه یکی از اتوبان‌های تهران را مسدود کرد، فقط مخصوص به این استان نبود و همانطور که پیش از این هواشناسی هشدار داده‌بود، این بارش‌ها که از غرب کشور شروع شده‌بود، بعد از گذشتن از مرکز میزان زیادی بارندگی را نصیب شرق کشور کرد.   بارش‌های پرحجم در سراسر کشور
بر همین اساس از روز گذشته اخبار بسیار زیادی در مورد میزان بارش در سراسر کشور مخابره می‌شود. در حالی که بارش شدید باران در روستای سرخه بخش کشکسرای مرند موجب جاری شدن سیل شد، حدود چهار ساعت بارندگی مداوم و نسبتاً شدید، نیز سیلاب عظیمی را در رودخانه روستای انگشتجان تسوج واقع در شهرستان شبستر جاری کرد. 
از طرف دیگر، رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه هم خبر داد: سامانه بارشی نیرومندی که از هفته گذشته وارد استان شده به طور میانگین موجب ۴۸ میلی‌متر بارندگی شده است که بیشترین میزان بارندگی از شهر روانسر با ۱۰۰ میلی‌متر گزارش شده و شهر‌های ماهیدشت با ۷۴ میلی‌متر، کرمانشاه با ۶۷ میلی‌متر، پاوه با ۶۶ میلی‌متر و جوانرود با ۶۵ میلی‌متر بارندگی در رتبه‌های بعدی پربارش‌ترین نقاط استان بودند. 
بارش‌ها البته فقط محدود به باران نیز نبود و تصاویری از بارش برف بهاری در الیگودرز لرستان نیز مخابره شده‌است. همچنین بارش در نقاط مختلف استان ایلام نیز موجب طغیان رودخانه‌های دائمی، فصلی و همچنین جاری شدن آب از چشمه‌های فصلی این استان شده‌است. 


از خوزستان خبر می‌رسد ۸۱ درصد مخازن سد‌های خوزستان در پی بارندگی‌های اخیر پر شده و صدریان‌فر، مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد: میزان آبگیری سد کارون به ۹۱ درصد و سد دز به صد‌درصد رسیده‌است. همچنین مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان خاطر نشان کرد: میزان بارندگی اهواز در حدود ۳۰ دقیقه و حدود ۳۰ میلی‌متر بوده که این عدد بسیار بالاست. 
آرش مصلح، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص آخرین وضعیت بارش‌های استان بیشترین بارش ثبت‌شده را به میزان هزارو۴۳۶ میلی‌متر در ایستگاه طسوج شهرستان چرام اعلام و با اشاره به اینکه میانگین بارش این را استان به ۱/۷۰۳ میلی‌متر رسیده‌است، خاطر نشان کرده این میزان نسبت به درازمدت ۷/۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.   خسارات ناشی از سیل اخیر
پیش از آغاز این بارش‌های بود که سازمان هواشناسی برای روز شنبه ۱۵ اردیبهشت تا روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر و مخصوصاً خطاب به کشاورزان اعلام کرد: برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و احتمال بارش تگرگ، گندم و غلات را به نقاط امن حمل کنید. همچنین در این اطلاعیه آمده‌است که رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گرد و خاک و بارش تگرگ در نقاط مستعد از جمله مخاطرات تشدید فعالیت این سامانه بارشی خواهد بود. بعد از آغاز این بارش‌ها رئیس مرکز خشکسالی با هشدار نسبت به اینکه هر لحظه امکان سیل خطرناک در مناطق جنوبی خوزستان، فارس، بوشهر و هرمزگان وجود دارد و کشاورزان باید مراقب گندم‌هایشان باشند تا سیل نبرد. 
اکنون سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گزارشی درباره آخرین وضعیت استان‌های سیل‌زده با اشاره به بارش‌های شدیدی در استان‌های غربی و جنوبی کشور گفت: در استان خوزستان شهر دزفول میزان بارش‌ها به ۱۰۷ میلی متر رسید. حسین ظفری همچنین اظهار کرد: در ایلام، خوزستان و چهارمحال و بختیاری راه‌های عشایری آسیب جدی دیده‌اند و تعدادی دام نیز تلف شده‌اند. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه در مورد تلفات ناشی از سیل اظهار کرد: خوشبختانه تلفات جانی در اثر این بارش‌ها نداشته‌ایم، اما ارزیابی‌ها هنوز ادامه دارد. 
ظفری با اشاره به آبگرفتگی‌ها گفت: در بخش‌هایی از شهرهای، اهواز و ایلام برخی خانه‌ها دچار آبگرفتگی شدند که ساکنان به مناطق امن انتقال داده شدند. وی افزود: در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری، عده‌ای از مردم در محاصره سیلاب قرار گرفته‌بودند که به کمک نیرو‌های امدادی رهایی یافتند.   موج جدید بارش‌ها از دوشنبه
آنطور که سازمان هواشناسی اعلام کرده بارش‌های اخیر آخرین دور بارش‌های سیل آسای اردیبهشت ماه نخواهد و بود و اصغری، کارشناس هواشناسی با اشاره به اینکه سامانه بارشی اخیر هنوز در شمال شرق کشور فعال است و مسافران این بخش باید مراقبت کنند، اعلام کرد: بارندگی در شمال غرب و غرب کشور به صورت پراکنده ادامه دارد. وی همچنین با یادآوری اینکه باران در تهران ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: از دوشنبه منتظر نفوذ موج جدید بارشی هستیم و این سامانه در شمال کشور فعال خواهد بود.   خشکسالی تمام شد؟
بارش‌های اخیر در حالی در کشور اتفاق افتاد که کشور در سال آبی اخیر از نظر بارندگی وضعیت خوبی نداشت، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا البته گفته‌است: با بارش‌هایی که از فروردین تا نیمه اردیبهشت اتفاق افتاده، نیمی از کم‌بارشی‌های کشور جبران شده‌است. ضیائیان همچنین با تأکید بر اینکه پراکندگی بارش‌ها در کشور یکسان نیست، یادآور شد: به طور مثال در سامانه بارشی قبلی بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان بیشتر از هر نقطه دیگری در کشور بود که حتی به سیل منجر شد؛ در حالی که برخی استان‌های کشور مانند تهران و نواحی نوار شمالی کمتر از نواحی جنوبی بارش باران داشتند. 
بر اساس داده‌ها و اطلاعات بارش‌های سازمان هواشناسی کشور از ابتدای سال جاری آبی تا ۱۳ اردیبهشت ماه بیشترین کاهش بارش با منفی ۴۳درصد مربوط به استان قزوین است و پس از قزوین، استان‌های سمنان و تهران به ترتیب به رشد منفی ۳/۴۱ و ۸/۳۹ درصد در رده‌های دوم و سوم کمترین بارش‌ها در بازه اشاره شده قرار دارند. میزان کاهش بارش در تهران ۵/۹۳ میلی‌متر بوده و با وجود بارش‌های قابل‌توجه طی روز‌های اخیر در کشور، اما همچنان بارش‌ها در ۲۲ استان منفی است. 
از سوی دیگر، اما بارش‌ها در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد نسبت به دوره بلندمدت افزایش یافته‌است. بیشترین بارش‌ها برای استان سیستان و بلوچستان با رشد ۲/۵۴ درصدی، یزد ۵/۴۱ درصد و خراسان جنوبی با ۷/۱۹ درصد ثبت شده‌است. 
در مجموع از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۳ اردیبهشت ماه بارندگی در کشور ۹/۸ درصد و میزان بارندگی‌ها در کشور در بازه زمانی ذکر شده ۶/۱۸ میلی‌متر کاهش یافته‌است.