ايران از برجام خارج نشده است

«ايران از برجام خارج نشده است.» اين مهم‌ترين عبارتي است كه در جريان نشست روز گذشته رييس سازمان انرژي اتمي ايران و مديركل آژانس مطرح شد. سندي كه هرچند برخي طيف‌هاي تندروي اصولگرا از مرگ و نابودي آن خبر داده بودند، اما اظهارات متولي حوزه انرژي اتمي دولت سيزدهم نشان مي‌دهد هنوز برجام محور تصميمات و مذاكرات ايران با طرف‌هاي مقابل است. صبح ديروز (سه‌شنبه) اما نشست مشترك خبري رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي كشورمان در حاشيه نخستين كنفرانس بين‌المللي علوم و فنون هسته‌اي در اصفهان برگزار شد. محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي در اين نشست خبري اظهار داشت: از حضور آقاي گروسي در نخستين كنفرانس بين‌المللي علوم و فنون هسته‌اي تشكر مي‌كنم؛ گفت‌وگوهاي سازنده و رو به جلويي را داشتيم. وي گفت: در اسفند سال گذشته بيانيه مشتركي را منتشر كرديم و هرچند بدخواهان ايران همواره از تعاملات ايران با آژانس ناخرسند هستند و تلاش مي‌كنند با سياه‌نمايي و ادبيات مخرب اين اقدامات و تصميمات را كم ارزش جلوه دهند، آقاي گروسي و بنده اعتقاد داريم كه بيانيه مشترك مبناي خوبي بين ماست. اسلامي تصريح كرد: ما در اين سفر و گفت‌وگوهايي كه داشتيم، اين خط مبنا را به عنوان نقشه راه خود مورد تاكيد قرار داديم. رييس سازمان انرژي اتمي افزود: ما در اين مذاكرات پيشرفت بيانيه مارس را خط مبناي مثبت ارزيابي كرديم و اين ملاحظه را هم داشتيم كه به دليل برخي موضوعات حركات و روند تعاملات دو طرف كند شده است، ولي امروز با مروري كه بر بيانيه مشترك داشتيم، اين اميدواري ايجاد شد كه اين خط مبنا را ادامه بدهيم. بخش اول صحبت‌هاي ما موارد گذشته‌اي است كه در قالب برجام تحت عنوان (پي‌ام‌دي) بسته شده بود و آغشته با موضوعات سياسي و پيراموني هست و همواره با الزامات خودش مورد پيگيري قرار مي‌گيرد و نبايد به ديگر بخش‌ها تسري پيدا كند. در اين بخش، موضوع مهم بحث دو مكان باقي مانده است و خوشبختانه دو مكان بسته شده و موضوع ناترازي مواد نيز بسته شده و دو مكان از چهار مكان باقي مانده است. اسلامي عنوان كرد: بخش دوم مرتبط با وضعيت موجود است كه در چهارچوب پادمان و ان پي تي و ملاحظاتي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي دارد، براي كاستي‌ها و انتظاراتي كه وجود دارد اقداماتي متقابل و هماهنگ را انجام بدهيم. معاون رييس‌جمهور كشورمان گفت: بخش سوم گام‌هاي آينده و انتظارات متقابل و نقشي كه مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي دارد، اين است كه مي‌تواند براي برداشتن موانعي كه عمدتا سياسي است تاثيرگذار باشد. توافق كرديم براي تهيه پيش‌نويس اين سه بخش معاونان دو طرف روي زمانبندي‌ها و آيتم‌هاي اين سه بخش گفت‌وگو داشته باشند؛ اين آغاز يك فرآيند است. اسلامي گفت: موضوع مهم ديگر اين است كه مراقب باشيم اقدامات خصمانه‌اي كه عليه برنامه هسته‌اي پايه‌گذاري شده و منشأ آن صهيونيست‌ها هستند در تعاملات ميان دو طرف تاثيرگذار نباشد.
 
اظهارات و مواضع رژيم صهيونيستي نبايد ملاك آژانس عليه ايران قرار بگيرد
وي ادامه داد: اين موضوع خيلي مهم است چرا كه رژيم صهيونيستي سردمدار اين القائات مطرح در رسانه‌هاست. در اين مقطع زماني كه ماهيت اين رژيم بيشتر از پيش بر جهانيان ثابت شده و در سراسر جهان اعتراضاتي صورت مي‌گيرد، بايد به اين نكته توجه كنيم كه اين رژيم مخرب پشت سر اقدامات عليه ايران بوده و نبايد ديگر پس از اين اظهارات و مواضع رژيم صهيونيستي ملاك آژانس عليه ايران قرار بگيرد. رييس سازمان انرژي اتمي تصريح كرد: به همين دليل ما توافق كرديم كه اين موارد را هم تفكيك مي‌كنيم، گذشته، حال و آينده و هماهنگ و پر تعامل به سوي آينده‌اي روشن گام برخواهيم داشت. از سال گذشته، سند راهبردي جامع 20 ساله هسته‌اي را در دستوركار قرار داديم و مبناي اقدامات ما محسوب مي‌شود. يكي از محورهاي مهم اين سند يكي ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌اي در كشور است كه حدود ۲۲ درصد برق كشور را تامين مي‌كند و مهم‌ترين هدف‌گذاري كه در جهان شده براي سال ۲۰۵۰ صفر شدن كربن و سه برابر شدن ظرفيت نيروگاه‌هاي هسته‌اي است كه ما نيز بر اين اساس حركت خواهيم كرد. رييس سازمان انرژي اتمي گفت: توليد راديوداروها گام مثبتي براي بخش سلامت است و بخش ديگر هم بخش پرتودهي است كه كمك مي‌كند باقي مانده آفات و سموم از مواد كشاورزي زدوده شود. اسلامي گفت: حضور آقاي گروسي در ايران در امتداد تعاملات جاري دو طرف در قالب پادمان و ان پي تي است، جمهوري اسلامي ايران از برجام خارج نشده است، امريكا خارج شده و به تعهداتش عمل نكرده و اجازه نداده ديگران هم به تعهدات‌شان عمل كنند و سه كشور اروپايي هم به طريق اولي اين طور كردند. ايران با حسن‌نيت در اين معاهده مانده و به تعهداتش يك‌طرفه عمل كرده و اكنون نيز تعهداتش را به استناد ماده ۲۶ برجام كاهش داده است. قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها مبناي اقدامات ماست و اين ملاحظات و چارچوب را آقاي گروسي مطلع است و گفتند كه چهارچوب تعاملات ما قانون اقدام راهبردي پادمان و ان‌پي‌تي است. شخص آقاي گروسي هم به لحاظ جايگاه حقوقي و هم به لحاظ شخصيتي كه دارد مي‌تواند نقش خوبي را در اين مسير ايفا كند.


 
نشست‌هاي مهم گروسي در ايران
در ادامه اين نشست خبري هم رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اظهار داشت: طي دو روز حضورم در ايران نشست‌هاي خيلي مهمي را با مذاكره ‌كننده ارشد و وزير امورخارجه ايران داشتم و در خصوص شروع و تقويت روابط دو طرف را تبادل نظر كرديم. شب گذشته هم رايزني‌هاي فشرده و خوبي جهت اتخاذ تصميماتي براي گام‌هاي متقابل داشتيم. همان طور كه آقاي اسلامي گفتند سال قبل توافق كرديم، بر صدور بيانيه‌اي كه بتوانيم مسير آينده را بدانيم و در خصوص سطح همكاري‌هاي ايران و آژانس در حوزه نظارتي و پادماني اشاره مي‌كند و البته حل مسائل باقي مانده هم نيازمند تلاش‌ها و گام‌هاي جدي دوطرف است. مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي افزود: به‌رغم كاستي‌ها و پستي و بلندي‌هاي موجود، اين روند تعامل وجود داشته و پيشنهادي را ارائه كردم كه گام‌هاي عملياتي است كه مسير آينده را روشن مي‌كند و تيم‌هاي دو طرف در حال حاضر در گفت‌وگو با يكديگر براي ترسيم مسير آينده هستند. قصد ما اين نيست كه سند جديدي داشته باشيم، بلكه همان سند مارس را براي همكاري‌ها و تعاملات بين دو طرف داشته باشيم و اين سند از اين ظرفيت برخوردار است كه مسائل باقيمانده دو طرف را حل و فصل كند كه اينها نيز در چارچوب ان‌پي‌تي و پادمان است. وي افزود: امروز هم روي برداشته شدن گام‌هاي جدي و عملياتي در راستاي تحقق اين موضوع تاكيد كرديم. مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص نگراني ايران از نقش مخرب اسراييل در برنامه هسته‌اي خود، تصريح كرد: ما به بازيگران خارجي توجه نداريم و مخاطب ما ايران است و نقش ايران را در نظر مي‌گيريم. براي ما منافع و امنيت منطقه‌اي مهم است و به آن توجه داريم. تلاش مي‌كنيم با انجام اقداماتي هر گونه شك و شبهه‌اي از برنامه هسته‌اي ايران زدوده شود و در مسير صحيحي با ايران پيش خواهيم رفت. ما بايد با ايران همكاري كنيم تا به مسير قبلي برگرديم و شرايط را جهت بازگشت به برجام تسهيل كنيم و مي‌دانيم كه چه اقداماتي بايد در اين زمينه انجام شود.
 
سند جديدي در كار نيست
گروسي اظهار داشت: قصد ما اين نيست كه سند جديدي داشته باشيم، بلكه همان سند مارس را براي همكاري‌ها و تعاملات بين دو طرف داشته باشيم و اين سند از اين ظرفيت برخوردار است كه مسائل باقي مانده دو طرف را حل و فصل كند كه اينها نيز در چارچوب ان‌پي‌تي و پادمان است. مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پاسخ به سوالي در خصوص رفتار امريكا در خروج از برجام و شرايط به وجود آمده، بيان كرد: اين چيزي است كه داريم روي آن كار مي‌كنيم. ما بايد همكاري كنيم تا به مسير قبلي برگرديم و احياي برجام يا هر سند ديگري را كه ايران تمايل داشته باشد به آن وارد شود، تسهيل كنيم. ما اكنون مي‌دانيم چه اقداماتي بايد انجام شود و در حال هماهنگي هستيم.