اقدامات شهید جمهور برای مردمی‌سازی‌ اقتصاد

  [شهروند] یکی از بزرگ‌ترین خدمات دولت شهید آیت‌الله رئیسی به اقتصاد ایران بدون تردید احیای روحیه خودباوری و مشارکت مردم در تولید است. در واقع شهید رئیسی با اراده خود توانست فرهنگ کار و تلاش را میان رده‌های مختلف مدیریتی کشور نهادینه کند و از این طریق مردم هم به‌تدریج در امور مهم اقتصادی به‌کار گرفته شدند.
شهید رئیسی با اقدامات جهادی خود و اعتماد به اقشار مختلف مردم و صنعتگران گام‌های مهمی را در جهت احیا و رونق تولید برداشت تا حرکت‌های عظیمی ناظر به تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم انجام شود. او با درک شرایط خطیر کشور تلاش کرد با رفتن میان مردم و صاحبان کسب‌وکار، اقتصاد ایران را از رخوت و رکود دهه 90نجات دهد و با فراهم کردن زمینه‌های مردمی‌سازی‌ اقتصاد، نگاه به خارج به امید گره گشایی از چالش‌ها را از صحنه اداره کشور حذف کند.
بنابراین انتظار می‌رود هر دولتی در 50روز آینده روی کار بیاید، ابتکارات و تلاش‌های دولت سیزدهم در جهت واگذاری امور به مردم را پیگیری کند و با همان روحیه شهید رئیسی به رفع موانع تولید بپردازد.
نکته مهم آن است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی ابتدای سال با تأکید بر ضرورت مردمی‌سازی‌ اقتصاد فرمودند: «کلید اساسی برای حل مشکلات اقتصادی کشور، مسئله تولید داخلی و ملی است. برای همین است که در این چند سال گذشته بر تولید تکیه کردیم. اگر رشد تولید و حرکت روبه‌جلو در تولید ملی به نحو مطلوب انجام گیرد، بسیاری از مشکلات مهم اقتصادی همچون تورم، اشتغال و ارزش پول ملی به سمت حل شدن پیش خواهد رفت.»



رهبر انقلاب در ادامه تأکید داشتند: «جهش در تولید بدون مشارکت و بدون حضور مردم اتفاق نخواهد افتاد. اگر بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، باید اقتصاد را مردمی و پای مردم را به عرصه تولید به نحو محسوسی باز کنیم و موانع حضور مردم را برطرف کنیم.»
بعد از سخنان رهبر انقلاب، شهید رئیسی نیز در فروردین ماه امسال با بیان اینکه جهش تولید در کشور به ایجاد نشاط اجتماعی، خلق ثروت و رفع آسیب‌های اجتماعی منجر خواهد شد، اظهار داشت: «بدون تردید با کار جهادی از سوی دولت و حلقه‌های میانی عرصه‌ تولید و اقتصاد مردمی و همچنین اتکا به ظرفیت‌های مردمی خواهیم توانست شعار سال را محقق و جهش تولید را به حد قابل‌قبولی برسانیم.» رئیس‌جمهورفقید، با تأکید بر اینکه محقق کردن منویات حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر مشارکت‌دهی مردم در امر تولید نیازمند «طرحی نو» و اقدامی تحولی است، همگرایی و هم‌افزایی فعالان حلقه‌های میانی عرصه تولید و اقتصاد مردمی را ازجمله اقدامات مؤثر در این زمینه برشمرد و بر عزم دولت برای توانمندسازی این تشکل‌ها و فعالان اقتصادی
 تأکید کرد.
«برگزاری مستمر جلسات حل مسئله برای رفع موانع و مشکلات فعالین این بخش»، «ایجاد سامانه ملی جهت ثبت اقدامات و مشکلات فعالان اقتصاد مردمی و پیگیری و حل این مشکلات از سوی مسئولان»، «توجه ویژه به ظرفیت و نقش بانوان در تولید»، «ایجاد بازار برای عرضه کالاهای تولیدی و صنایع‌دستی در استان‌ها»، «بهره‌گیری از تجربیات موفق و ظرفیت بسیج در مشارکت بیشتر مردم در فعالیت‌های اقتصادی»، «تأکید بر جبران کم توجهی‌های گذشته به بخش تعاون به‌عنوان بستری مهم برای حضور و مشارکت مردمی در اقتصاد» و «تأکید بر ضرورت نقش‌آفرینی همه اقشار جامعه و افراد مؤثر در فعال‌سازی مشارکت‌های مردمی» از دیگر نکاتی بود که رئیس‌جمهور به آنها اشاره کرد.
وزیر اقتصاد دولت سیزدهم نیز درباره تلاش‌های دولت در راستای مردمی‌سازی‌ اقتصاد در ابتدای سال گفت: «اقدامات دولت در دو سطح قابل طبقه بندی است؛ اول نقش مردم در تولید و مدیریت اقتصاد است و دوم نظارت مردم بر عملکرد اقتصادی بخش دولتی. در دوسال گذشته تلاش کردیم از طریق ایجاد شفافیت بیشتر در حساب‌ها و صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی زمینه را برای یک نظارت فراگیر در بخش عمومی و دولتی کشور ایجاد کنیم.»
خاندوزی درخصوص نقش مردم در فرایند تولید و مدیریت اقتصاد تأکید کرد: «دو دسته اقدامات در دستور کار دولت است؛ دسته اول مربوط به اقدامات قانونی درخصوص لایحه اصلاح موادی از سیاست‌های کلی اصل 44 که در کمیسیون اقتصادی دولت آماده شده و به‌زودی به صحن می‌رود و امیدواریم که سریع‌تر آن را به مجلس ارسال کنیم. در لایحه موارد متعددی وجود دارد؛ از فرایند اقتصادی بنگاه‌ها گرفته تا اصلاح ساختار شرکت‌ها که باید واگذار شوند، مسأله واگذاری‌ها و احکام قانونی، متنوع‌سازی‌ شرکت‌های واگذاری و مسأله نظارت حین و پس از واگذاری از این قبیل موارد است.»

اثرات فعالیت‌های زیرساختی آیت‌الله رئیسی درآینده مشخص می‌شود
در همین ارتباط، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارکرد: «تمام فعالیت‌های دو جانبه و چند جانبه بین‌المللی دولت رئیسی در راستای تقویت کشور بود. همچنین ایشان تلاش گسترده‌ای برای توسعه زیرساخت‌های کشور انجام داد. ایشان به سراسر کشور سفر می‌کرد و با مشکلات و مسایل مردم کاملا آشنا بود و به همین دلیل در عرصه تصمیم‌گیری از همه این معلومات استفاده و بهترین تصمیمات را اتخاذ می‌کرد.» محمد جواد ایروانی افزود: «ایجاد شهرهای جدید و انتقال آب به فلات مرکزی و گسترش کریدورها در دوران محدودیت‌های تحریمی شاهکار مدیریت ایشان و دولت بود. فعالیت‌های زیرساختی آیت‌الله رئیسی در آینده مشخص می‌شود. فعالیت‌های زیرساختی در کوتاه‌مدت آثار تورمی هم دارد ولی قطعا در بعد میان‌مدت آثار بسیار بزرگ‌تر و مثبت‌تری برای آنها و کشور دارد.» وی گفت: «زمانی که یک فرد در مسئولیت خود ریل‌گذاری می‌کند و انتظاراتی را در مردم از رئیس‌جمهور ایجاد می‌کند فی‌نفسه کار بزرگی کرده است. این کار باعث می‌شود که مردم همین توقع و حرکت روی همین ریل را از رئیس‌جمهور بعدی بخواهند و هرگونه کاستی در این ویژگی‌ها وجود داشته باشد مردم را مطالبه‌گر می‌کند.» همین توقعمند کردن مردم دستاورد بزرگی برای حوزه عملکرد ایشان بود.» ایروانی افزود: «ایشان شخصی بسیار پاکدست و فساد ستیز بودند. کوچکترین حاشیه‌ای در کنار شخص ایشان وجود نداشت و هرجا که بحثی مرتبط با فساد به میان می‌آمد ایشان به‌شدت با آن مقابله می‌کردند. ایشان به‌دنبال پرکردن منافذ فساد در قوه مجریه بودند.»

خداحافظی با اقتصاد شرطی و توجه ویژه به تولید
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به بازگشت امید به اقتصاد ایران در دولت سیزدهم گفت: «خروج از بلاتکلیفی اقتصادی و شرایط اقتصاد شرطی از بزرگ‌ترین اقداماتی بود که در طول دوران ریاست‌جمهوری حدودا سه ساله شهید رئیسی در اقتصاد ایران ایجاد شد.» میثم مهرپور در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم بیان کرد: «در این خصوص چند اقدام مهم و پررنگ است. موضوع اول، پایان اقتصاد بلاتکلیف و اقتصاد شرطی است که قبل از حضور ایشان در دولت وجود داشت. تمرکزی که دولت‌های قبل بر شرایط بیرون از دولت ایران و جامعه ایران داشتند، مثل موضوع برجام یا نظرات طرف‌های خارجی باعث شده بود که اقتصاد ایران در بلاتکلیفی محض فرو برود.» مهرپور با بیان اینکه مسئله دوم، بازگشت امید به اقتصاد ایران بود، افزود: «ایجاد ثبات اقتصادی، افزایش تمرکز و توجه به موضوع تولید با مصادیقی که در اقتصاد ایران از اتفافات دیگر بود که یکی از مصادیق آن در حوزه ارز است. نوسانات باعث می‌شد تولیدکنندگان و کسانی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با موضوع ارز مرتبط بودند، تمرکز نداشته باشند. همچنین، پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اقتصاد، نوسانات و شوک‌هایی که در بازار ارز ایجاد می‌شد و ورود سفته‌بازها به بازار، فضای اقتصاد را ملتهب می‌کرد.»